Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 16:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DTQWT-12 II projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 10 August 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo mega svært at bedømme en højtaler, Den sæt jeg hørte var som tidligere skrevet med 10" og tunet til 30Hz men der er jo mange faktorer som spiller ind på især på bas så måske det enligt handler om opstillingen samt udstyr, dem jeg hørte på stod relativ langt fra bagvægen så måske det har noget af skylden.


Findes der programmer der kan beregne horn ?

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 10 August 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hmm

Du kan godt beregne noget og få en ide om hvordan det vil virke - men har vi at gøre med dobbelt horn som har et "refleks
horn" mod gulvet - det gør ikke tingene nemmere..

men du kan bruge denne mh-audio

til at få længden og bredren på hornet til at passe til din enhed.

mvh

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 20 August 2014 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Så er alle delene kommet hjem på nær 2 stk. Duelund cast modstande til diskanten, alle pladerne er også kommet til kabinetterne, så er der det store arbejde foran med at bygge dem :-) glæder mig helt vildt


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 20 August 2014 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Har valgt at bruge de Jensen Alu dåser som jeg havde i forvejen, har valgt en Mundorf Sølv/guld/Oil til diskanten samt Duelund cast modstand og en Jensen spole så mon ikke det bliver ok

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 20 August 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Glæder mig vildt til at høre hvad du du siger om dem.

Som sagt før du er meget velkommen til at komme forbi til et lyt.

Mine er med 2 bas mellemtoner men kun en 10" i ryggen....
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 23 September 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt nyt
Jeg er færdig med byggeriet, og de har nu spillet i 4-5 timer og mit indtryk er vildt godt, er rimelig tilfreds med kabinetterne der er enkelte små fejl, men ikke noget men ser, men det er jo også nogle store bamser at tumle med selv, ved ikke hvad de vejer men et bud er mellem 150-200kg pr stk. men de er jo også lavet som en sandwich konstruktion hvor alt indvendig er i 19/22mm MDF ligeledes er inder kabinettet lavet i 19/22mm MDF front og bagpladen er der 4mm blygummi imellem MDF og krydsfinner pladen i fronten er der 21mm Krydsfinner 4mm blygummi og 22mm MDF i alt 47mm tyk, bagpladen er i 22mm MDF 4mm blygummi samt 9mm Krydsfinner, sider og top er 22mm MDF hvor på der er limet en 9mm Krydsfinner.
Så alt i alt en meget lyd død konstruktion.
Frontpladen er fræset i en 45g vinkel med overfræseren, her ville jeg gerne have haft en så jeg kunne have fræset noget længer ind i frontpladen med en fks. 22g stål men det har jeg ikke kunnet finde..
Jeg har desværre ikke nogle billeder fra selve bygge processen hvilket lidt jeg har fortrudt, men det kan der jo ikke laves om på nu.
Selve højtaleren er 181cm høj uden ben & 63cm i dybden 35cm i bredden, med ben og den fod jeg er i gang med så kommer den op på ca 190cm i total højden.
Så det er altså ikke helt samme mål som på Troels tegning, grunden er at jeg ville have det til at gå så dybt som muligt desuden er filteret ikke med Jantzen kondensator som originalt, jeg havde nogle Jensen Alu folie kondensator som er brugt i Bas - Bas/mellemtone delen hvor der sidder en 10 samt en 12uF parallelt 10uF i 12" bas filteret og 12uF i den frontmonterede 8" Bas/mellemtone, jeg har valgt at købe en Mundorf Silver-gold oil kondensator til Diskanterne, ´når jeg har fundet værdien af modstanden som skal bruges til diskanterne så regner jeg med selv at lave nogle "blyantstift modstande" eller købe nogle Duelund Silver cast.
Intern kabel er VDH Clearwarter samt Talk 3, Terminaler WBT.

Lydindtryk "foreløbigt" (de har jo kun spillet i ca.5 timer og som jeg har forstået det så skal de spille i ca 300timer før alle kvaliteter kommer frem, og så kan jeg jo kun glæde mig for de spiller helt forrygende, og sammenligner jeg med Snell 3Ai så kan jeg kun sige at Snell ikke kommer på igen, DTQWT-12 T35 spiller meget detaljeret super dynamisk langt bedre end Snellerne, tager du instrumenter som bas, kontrabas, trommer, Cello så har de en detalje grad Jeg ikke har hørt før det er som om du kan føle hver eneste svingning eller anslag, vildt godt!
Og da de fleste skriver der går 300timer før de spiller optimal (især i bas delen) så er det vildt hvis de bliver endnu bedre
Jeg byggede enligt disse højtaler fordi jeg manglede højtaler til mine rørforstærker som er nogle 845 singel-end på ca 25watt kl.A men har lige nu min Parasound HCA-2200mkII på den styre altså bare de basser med fast hånd, der kan rør forstærkerne altså ikke nær være med








Beklager lidt billederne, men højtalerne er ikke sådan at flytte rundt med så i må nøjes med disse.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 23 September 2014 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Tillykke med de nye HT'er. Jeg er ret imponeret, og jeg kan godt lide størrelsen.

For ultimativ opgradering ville jeg overveje at køre bassen med egen forstærker, evt. en magen til den anden eller med et push-pull trin med lav
udgangsimpedans.

mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 23 September 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  



Apropos skæring af facetter, så prøv at se den her tråd: super-fede-fronter">http://forum.speakerbuilder.dk/forum_pos ts.asp?TID=239&title=hvordan-laver-i-de-super-fede-fronter

Måske det kan bruges som inspiration.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 23 September 2014 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej Kris og takker
Jeg har overvejet at bruge rørgrejet til 8" samt diskant og bruge Parasound til de bagerste 12" men der er forskel på indgangs følsomheden på dem, ved godt det kan klares med en modstand (men hvilke ?)
Desuden spiller Parasound super godt i hele registret desuden har den mega godt styr på basserne tror næppe det bliver meget bedre uden det for alvor bliver dyrt, parasounden trækker selv meget tungt drevne højtaler uden problemer, og de her er jo meget let at drive.
Jeg har aldrig haft et sæt højtaler hvor før der er så detaljeret og "crispy" i de nederste del af frekvens området, og har da haft en del i min tid.
Og så er der jo det at de kun har spillet i ca 5 timer nu, jeg har læst flere steder at de bliver endnu bedre efter 200-300 timers drift og så kan jeg da næsten ikke få hænderne ned igen hvis de bliver endnu bedre.

Har hørt et sæt med 10" og der er altså kæmpe forskel på de to, væsentlig bedre og går også noget dybere.


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 23 September 2014 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej Rocky,
Mit problem er at jeg ikke kan bruge rundsaven da vinklen i den viste opstilling så skulle lægges ned til 68-70grader og rundsaven kan kun justeres til 45g.
Skulle jeg have brugt rundsaven så skulle frontpladerne have været lavet før monteringen, det blev de desværre ikke

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 23 September 2014 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Ahh okay. Har selv brugt den fremgangsmetode på en lille standerhøjttaler, og det virkede rigtig godt - Dog også kun med 45 grader vinkel. Du kunne
måske også konstruere en form for styreskinne og så bruge et almindeligt notjern, men det er nok svært at få et lignende resultat som med overfræser.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 23 September 2014 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det ser vældigt ud!! Jrg vil også foreslå at du beholder parasound på basserne og lader rør sløbe toppen. Den fremgangsmåde benytter jeg selv og der
kommer ikke rør på bunden igen hos undertegnet

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 23 September 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej flemming,
Jeg skal bare lige have fundet ud af at få Parasounden justeret til rør forstærkerne, så skal de afprøves

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 11 November 2014 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Og nu skal vi jo så til at bygge et par nye sæt efter at Troels er kommet med en ny revision :)

http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII.htm

__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 12 November 2014 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Lyder spændene, skal det så være med 2x12" ? for mener bestemt det giver det ekstra som 10" versionen mangler.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 November 2014 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hey Søren.
Først tillykke med et ud fra billederne fantastisk flot stykke arbejde (I need the tools, I need the skills) .
Med hensyn til din bi-amping, er mit råd til dig, at det med følsomhedsjustering nemt kan blive noget "ged". At du får justeret din Parasound ind ved en eller anden given lydstyrke betyder ikke, at den så følger din 845 100% parallelt. Med andre ord, du risikerer ved en højere elle lavere styrke end dér, hvor du tilpassede, vil du risikere, at det er skredet igen, så du enten har for meget eller for lidt bas, altså justere hele tiden. Jeg ville helt klart ud og forelske mig i et eller andet apparat, der spillede silkediskant (som 845) og havde totalt stramme tøjler i bassen. (Findes det???) . Endnu engang tillykke med det flotte arbejde. Måske du gi´r en "lytter" i 2015????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 12 November 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  



Ser sgisme godt ud!
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 12 November 2014 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej
Var ikke klar over der kunne opstå et nyt problem, hvor de ikke følges ad hvis ellers gain var den samme
Har endnu ikke rodet med det, har ellers haft fat i Tony fra Parasound som har hjulpet mig med at finde en passende modstand (han mente jeg skulle udskifte den 2.2Kohm modstand med en 3.3-3.6Kohm) Jeg har så fået nogle Holco modstande hjem til formålet men har endnu ikke fået taget mig sammen til at udskifte dem, lidt træls hvis ikke det så kan køre alligevel.
Jeg er sådan set udmærket tilfreds med min moddede Parasound HCA-2200II som gør et fantastisk stykke arbejde, har det med at sammenligne den meget med min tidligere Mark Levinson no.333 effekttrin, og syntes de ændringer der er fortaget har haft en mærkbart positiv effekt på den.

Dog syntes jeg rør har noget fra mellemtone og op som jeg ikke har hørt fra en transistor forstærker, det spiller bare mere levende, dog er minus ved mine 845 at bassen bliver til noget "buller" og denne minus overskygger den plus jeg syntes de har fra mellemtonen og op efter.
Så håber det vil virke, ellers nøjes jeg med min Parasound, tror alligevel ikke jeg vil kunne finde bedre effekttrin uden det for alvor bliver dyrt, jeg har i hvert fald til gode at høre noget der for alvor spiller bedre, mener som jeg skrev at den følger pænt ML. 333
En lytning skulle vel godt kunne fikses engang i 2015      

Tænkte lige om du måske havde en ide til mit problem med denne DAC ?? Parasound DAC-1100HD

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 12 November 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Det der med at forstærkerne ikke kan følges ad ved delefrekvensen (jeg gætter 100 - 150 Hz) lyder meget mystisk. Med mindre forstærkerne er fejlkonstruerede eller potmetret skrider i værdierne (skal da udskiftes) , så kan du regne med at tingene forbliver som de er. Tænk ikke på det.

Så længe din 845 SE amp ikke trækker bassen eller ser ind i en kompliceret belastning er der ingen problemer med bulder.

Mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 12 November 2014 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Håber da du har ret Kris, men det viser sig jo når jeg for skiftet de 2 modstande i Parasounden, dog haster dette ikke for mit næste projekt er at bygge et nyt Hi-Fi møbel hvor der er plads til det hele, lige pt står der vel 100kg oven på den jeg har hvilket bevirker den står som en bue
Desuden vil vi gerne have et tæppe på i stuen, hvilket nok også er et plus for akustikken.


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes