Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 12:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Monsteret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 30 Juli 2014 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Kan monsteret 8 W KL.A. begå sig idag eller er konstruktionen overhalet af nyere som f.eks PWM eller andre
transistorforstærkere ?

Link
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

De 8 watt med Rør ? Hvor følsomme er dine højtalere.

__________________
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 
padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
De 8 watt med Rør ? Hvor følsomme er dine højtalere.


Har du set linket ?

Der er ingen rør overhovedet

Og jeg spørger om den kan være med lydmæssigt idag, det er nok kun folk der kender den der kan svare på det
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone
 
padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 August 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der har hørt den og kan huske den ?
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 01 August 2014 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

padfone skrev:
Slet ingen der har hørt den og kan huske den ?

Hej

Jeg har aldrig hørt den, men kan huske byggebeskrivelsen fra det hedengange high fidelity, tror det var i slut 80'erne. Mener de skrev at den lød som mere end de 8 watt.

Er faktisk ikke sikker på at deres var på 8 watt, men 12watt, måske andre kan huske det.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 01 August 2014 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Den var på 8 watt, og var strømmæssigt "meget større". Padfone, der blev beskrevet op og ned ad stolper omkring lyden fra den og udviklingn af den. Specilt var driverne specielt udvalgt, og udgangstransistorerne var noget helt særligt, det var kun en eller 2 produktionsserier af disse, der duede ifølge Jean Hiragas ører. De var forøvrigt umulige at få fat i, allerede dengang konstruktionen blev publiceret, så forvent ikke at lyden lever op til datidens "hype" med erstatningstyper

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
oxzu
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 01 August 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har en med originale transistorer hardwired med sølv og med bedre kondensatorer end oprindeligt.
Jeg sammenlignede med en First Watt SIT og de spiller nogenlunde på niveau, både mht. lyd og effekt.
Jeg bruger den ikke så hvis du er interesseret kan du købe den. noctivox@gmail.com
Til top Vis oxzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oxzu
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 01 August 2014 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo efterhånden nogle år siden jeg havde et monster. Men da jeg havde den, så syntes jeg at den bortset fra manglende styr på bunden, var lidt bedre end den klassiske Hiraga 20W på alle andre områder. Min 20w er senere blevet ombygget til 30w (Den blev lidt bedre på alle parmetre), og jeg vil hævde at den kan følge med det meste gode udstyr stadig, naturligvis under forudsætning af at den beskedne effekt ikke er et problem.
Den monster jeg havde var med den lille strømforsyning, og fordelen ved den store forsyning skulle lige netop være mere kontrol over bunden.
Så hvis vi taler om et Monster med batteridrift, så vil jeg bestemt forvente at den stadig målt med dagens standart vil være RET god.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 August 2014 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak.

Min højttalere har en følsomhed på 93-94 db og jeg spiller stort set aldrig højt
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone
 
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 07 August 2014 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hej, en Monster med den store strømforsyning, har også i dag meget høj klasse, uanset pris, faktisk.
Hvis du går efter ro, dynamisk klarhed og neutralitet, vel at mærke. Den er netop udviklet til rimeligt effektive højttalere, som alternativ til de allre bedste rørforstærkere. (Dog har et Monster-trin en gang spillet op mine Magnepan MG12Q med lethed...)
Man har også tit en "live"-fornemmelse, som lyder autentisk.
Hvis du vil have noget som krydrer lyden med gylden honning eller "imponerende" kunstig dynamik, led andetsteds.

Mange som går til akustiske koncerter, mere end Hifi-messer, sværger til Monsteret.

Læs igen overstående kommentarer fra monster-ejere om hvilke versioner du skal gå efter. Lån og prøv inden køb.

V.H.
Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 07 August 2014 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv meget stor fan af Hiraga, han var jo en af pionererne indenfor high-end selvbyg forstærkere.

Jeg kan også forklare hvorfor le Monstre ikke har den kontante bas, man hører i andre konstruktioner. Det hænger sammen med den ret høje udgangsimpedans
(umodkoblet) i udgangstrinet. Tager vi feks. den positive side, så bestemmes udg. impedansen (primært) af fødeimpedansen på basis 2SD844 divideret med dennes
forstærkning, på måske 100 - 200 x.
Da basis fødes med kollektoren af 2SB716, er det dennes impedans der bestemmer fødeimpedansen. Ud fra databladet stiger Ic med ca. 0,1mA fra 10-20V ved 2 uA basis
strøm, så det giver en kollektorimpedans på 100k ved 1mA. Den umodkoblede udgangsimpedans bliver så 100k / 100 (gain i 2SD844). Altså 1k, alt for højt i forhold til
højttalerens impedans på 8 Ohm. Så modkobler man sig senere frem til en lavere udgangsimpedans, men den fremgangsmåde har altid en tendens til at give en blød og lidt
svampet bas.
For at få en kontrolleret bund, skal man sørge for at have en lav umodkoblet udgangsimpedans. Så kan man evt. tilføre modkobling, men det ændrer ikke ret meget på
lyden.

I en senere version på 10 Watt har han sat et par modstande ind på basis af 2SD844, på 1k8, som hjælper noget, for så falder udg. impedansen til 1800 / 100 = 18 Ohm.
Meget bedre.

Hiraga 10W

Men endnu bedre hvis den kunne komme ned på fx. 0,1 Ohm. Det kræver dog andre tiltag, som måske kan påvirke andre aspekter af lyden. Jeg vil dog sige, som audio
konstruktør, at det er meget svært at 'opgradere' Hiraga's designs, der er virkelig tænkt over tingene...

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes