Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bulder i Audio Note J’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Så er det sket igen, jeg er flyttet og selvfølgeligt vil stereoanlæget, der er blevet trimmet i årevis, ikke spille i den nye
lejlighed. Lyder det bekendt? Nu håber jeg at kunne bo her i mange år, og ville gerne have vellyd i stuen i de år, om det så
må koste noget udskiftning.
Mellem- og øvre register spiller fremragende, men nedadtil er lyden en anelse tynd kombineret med nogle spikes i
basgengivelsen, der helt ødelægger gengivelsen. F.eks. klaver, cello og stemmer lyder fantastisk, med udtrakt rum og top,
indtil bassen sætter ind og minder én om, at man sidder i et lille kasseformet rum og lytter til et par trækasser.
Stuen er l:425, b:380, h: 270. Det er lidt mindre og en del højere til loftet end tidligere. Tre vægge er bærende. Jeg lyttede
til Ryan Adams "Let me down easy" mens jeg rykkede rundt med højttalerne, som var det et par shahinians, men det hjalp
stort set ikke, ikke på det ene led, ikke på det andet led, og end ikke med højttalerne stående næsten midt i rummet. Det får
mig til at overveje om de værste stående bølger skyldes det høje loft.
Jeg har ikke noget fyld i standerne - vil der være grund til at tro at en omgang sand eller bly vil kunne hjælpe til en mere
jævn frekvensgang i bassen? Jeg har set andre skifte fra Snell J til E, fordi J'erne gav bulder-bas. Nu er AN'erne noget
slankere i lyden end Snell, men er der alligevel nogle der ved, om et par AN E'er ville være et forsøg værd? Jeg vil være lidt
ked af at skulle nedgradere til en K'er, selvom det sikkert ville løse problemet.
Kabler og deslige ville muligvis kunne hjælple en smule, men jeg tror ikke jeg kommer udenom en akustisk løsning, da
bassen netop er lidt tynd og buldrende på samme tid.

Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg
 
kimber
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 439
Sendt: 01 August 2014 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på den her side det kan være der er noget du kan bruge.

http://www.cardas.com/room_setup_main.php
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 02 August 2014 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hvis dit gulvs opbygning er anderledes nu end før, kan det godt gøre en stor forskel i baslyden. Prøv at sætte 3 små træklodser enten mellem
stander og HT eller under standeren, det kan godt fjerne bulderbas.

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 02 August 2014 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Du har nok oplevet det samme som jeg gjorde i sin til da jeg flyttede hjemmefra med et sæt Snell J2. Rummet det kom fra, var et beton byggeri og anlæggets klang/lyd var afstemt ud fra dette. Så flytter jeg i en noget ældre murstensejendom med pudsvægge, men dog beton loft, som kun findes på 4 sal. Størrelsen er godt det samme, men dog en anelse mindre end før. Kan godt love dig for jeg blev skuffet over min bas. Men mellemtone/diskant lød til gengæld fortræffeligt. Mere roligt og flydende og ikke mindst behageligt. Jeg måtte først finde den rigtige væg de skulle stå op ad og så rykke møbler efter dette og så skulle jeg i gang med på ny at afstemme klangen i anlægget. Det hjalp rigtigt meget.

J og E benytter som bekendt de samme enheder, men J i et 40% mindre kabinet. Dette gør, at mellembassen og nedre mellemtone. er lidt mere fremme i lydbilledet end på E'erne. J'erne har derfor også lidt flere komponenter i filteret i form af en serie sugekredse. Lydbilledet er heller så stort som det er på E'erne. Men det nedre område er mere neutralt på E'erne, med klarere og mere gennemsigtig lyd og ikke mindst dybere bas. E'erne kan faktisk vise sig, at give mere ro hos dig, men jeg fik dog J'erne til at synge ret godt trods alt. I dit mindre rum, vil jeg anbefale dig, at stille dine AN-J 20-30cm fra bagvæggen og så begynde afstemningen af dit udstyr. Så kan du også få god afstand til dem, når du lytter.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 02 August 2014 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har på min hjemmeside, skrevet en lignende oplevelse ved en flytning:

http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_systems/steven_green/2 8-12-2013_(media_system)/steven_greens_media_system_(28-12-2 013)

Men du kan også lige få uddraget her:

Oplevelse ved en flytning

Jeg har så erfaret med dette system, efter en flytning. At rummet som anlægget spillede i før, gav større betydning for baslyden, end det jeg forstillede mig det ville give, efter jeg flyttede. Bassen blev utrolig udefineret og slatten i lyden. Det lyd som om der var +30db's forstærkning ved 50Hz, som gjorde det ødelagde oplevelsen for mig fuldstændigt. Og jeg derved nærmest stod med et anlæg der før lyd som en drøm, nu lyder som noget jeg ikke ønsker at lytte på mere. Dette gav det klokke klare billede af, at en given højttaler kan man sagtens få til at lyde godt, - den skal bare placeres i det rum hvor den spiller bedst i. Hvilket jo ikke bare er noget man gør. Derfor vælger de fleste at finde en anden højtaler.

Man skal forstille sig, som ved en højttalerenhed; det er ikke lige meget hvilket kabinet enheden sidder i, da det giver mange forskellige lydbilleder. Men dette gælder også for højttaleren som helhed, da man faktisk placere højttaleren i et kabinet (sit lytte rum), hvilket som ved enheden i et højttalerkabinet, også her giver mange forskellige lydbilleder. Med andre ord; man kan få ens højttaler til at spille forskelligt alt efter hvilket rum de placeres i. Derved kan man ét sted opleve de spiller dårligt, men ét andet sted, spille fantastisk.

Men da jeg som ikke ønskede at skille mig af med højttalerne, som jeg vidste kunne lyde godt. Gjorde nogen forskellige ting for at komme problemet til livs. Det hjalp ikke synderligt meget med forskellige EQ, Delay, placeringer af højtalerne etc. Men det hjælp gevaldigt med noget jeg helst egentlig ville være foruden: Nemlig de såkaldte æggebakker på væggene. Da jeg også går op i hvordan rummet ser ud.

MEN... Jeg fandt en andet og meget mere diskret løsning på problemet: Superchunks. Det betyder nu at bassen igen er som jeg ønsker den, med disse basfælder ved hjørnerne. Hvis man ønsker at vide mere om denne løsning, kan man finde inspiration her: Basfælde med Superchunks
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 August 2014 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Det er opmuntrende at høre om de mange mulige løsninger. Allanowich: Jeg vil nok være fristet til at hoppe på et
AN-E, hvis de dukker op brugt til fornuftig pris (var meget heldig at finde mine J'er til 4000,- og gav dem selv ny skum).
Det giver god mening at bassen fordeler sig over et bredere frekvensområde når kabinettet er så meget større. DJ
Green
: Super-interessant løsning med basfælder. Har du designet/dimensioneret dine til et bestemt frekvensområde,
eller fanger de blot automatisk de mest dominerende frekvenser? Og har du formet dem som trekanter? Jeg har lidt svært
ved at forestille mig det færdige resultat i en klassisk højloftet stue med stuk. Er der nogen der har set den løsning er
lykkedes uden at stuen kommer til at ligne et lydstudie? Ville en black hole søjle give noget af den samme effekt? I så fald
kunne jeg få en smagsprøve på resultatet inden jeg giver mig i kast med rockwool. Jeg er også overrasket over at
æggebakker skulle have noget af sige. De kan del kun dæmpe efterklangen, som primært er i det øvre register? Jeg vil
faktisk helst bibeholde så meget af refleksionerne i det øvre register som muligt, da jeg syntes det meget dæmpet rum
tager gnisten ud af musikken og giver trang til at skrue op for at kompensere for det.
Kim: God pointe ang. gulvet. Jeg vil helt klar eksperimentere med afkoblingen. Den løsning du foreslår er temmelig
dyr, så jeg vil nok lige se mig for efter en billigere løsning i første omgang.
Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg
 
Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juli 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 03 August 2014 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej Vindbjerg
Jeg har haft lidt det samme problem i min stue. Ingen bas og den lejlighed jeg kom fra spillede højttalerne rigtigt dybt. Så jeg gik igang med
akustikken i stuen. Dæmpede 1. Resonans med hård pladebatts og med afstand fra væggen. Loftet imellem højttalerne og lyttepositionen blev
dæmpet med nedhængt pladebatts. Vupti så kom der en mere tør og præcis bas frem. Så prøv dig frem med dæmpning af rummet. Cardas setup
guide er en mulighed

__________________
De bedste hilsner
Til top Vis Mick63's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mick63
 
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 03 August 2014 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Så skete der noget! Anledt af Kims kommentar om gulvkonstruktion fik jeg banket med hælen i gulvet forskellige steder og,
nu jeg var i gang, også med håndroden på vægene. Gulvet er ret solidt, men for pokker hvor det gungrer når jeg banker på
den ikke-bærende endevæg. Jeg syntes jeg havde udelukket den, da jeg tidligere kunne reproducere bas-resonansen når
jeg drejede balancen over på den fjerntstående højttaler, der tilmed stod næsten midt i rummet. Men her til aften prøvede
jeg alligevel at flytte rundt så højttalerne kunne stå på den modsatte langside af tidligere. Dermed kommer de over på den
anden side af en dør i den ikke bærende væg. Det har løst 80% af problemet! Den ikke-bærende væg er på den side kun ca.
40 cm, og jeg tror simpelt at døren forhindrer trykket i at forplante sig overpå den store flade. Det er vildt at det har så stor
betydning.
Der er stadig noget at optimere på, og jeg vil derfor kigge videre på de mange gode råd i tråden. Fedt at lære lidt mere om
de nyeste akkustik-tricks. Sidst jeg kiggede på basproblemer var for 15 år siden, og dengang fik jeg at vide i SK-sound at
bas var næsten umulig at dæmpe. Men det ser ikke sådan ud længere.
Når nu væggen er sådan en resonansplade, og ved så dybe frekvenser, overvejer jeg om ikke jeg kunne afkoble noget af
energien mekanisk, f.eks. ved at skrue det tunge klædeskab i det tilstødende rum fast til den. Noget uortodoks metode,
ganske vist, men ganske diskret.

Der er ikke nogen der har forholdt sig til dæmpende materiale i standerne. Da jeg havde linn højttalere var det no go, fordi
det dræbte dynamikken (det erfarede jeg også selv med mine Kan'er). Men er der nogen der har prøvet det på Snell eller
Audio Note højttalere?
Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 04 August 2014 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det, jeg gjorde med mine J2'er, var at netop at gå fra en blød ikke bærende væg til en fast ydermur i stedet. Det gjorde en enorm forskel. nu kom bassen fra lydbilledet og ikke en rodet affære i hele stuen. Så det betyder ret meget hvilken væg du stiller Snell/AN op ad.......og s'fø'li' også andre højttalere.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 04 August 2014 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det, jeg gjorde med mine J2'er, var at netop at gå fra en blød ikke bærende væg til en fast ydermur i
stedet. Det gjorde en enorm forskel. nu kom bassen fra lydbilledet og ikke en rodet affære i hele stuen. Så det betyder ret
meget hvilken væg du stiller Snell/AN op ad.......og s'fø'li' også andre højttalere.


Meget rammende beskrivelse af lydforskellen. Og så kan det faktisk også kan have afgørende betydning hvilken ende af en
problematisk væg man placerer højttaleren ved!

Det er så fedt at have fået denne hjørnesten i indretningen på plads, så vi kan komme videre med indretningen (vi skal
have et lidt kortere spisebord for at imødekomme den nye opstilling, og jeg kan endeligt se hvor de seks huller til
loftslampen skal bores). Selvom den primære løsning kom fra en overraskende kant, så har det været afgørende med de
mange igangsættende ideer fra forum. Uden havde jeg nok givet op og lavet indretning efter den suboptimale opstilling, og
senere købt en anden højttaler. Tak til alle jer der har bidraget!
Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 04 August 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Vindbjerg skrev:

Kim: God pointe ang. gulvet. Jeg vil helt klar eksperimentere med afkoblingen. Den løsning du foreslår er temmelig
dyr, så jeg vil nok lige se mig for efter en billigere løsning i første omgang.


6 stk. små træklodser kan skæres af et kosteskaft eller en hårdttræs-liste på ca. 2*2cm er altså et MEGET billigt tweak i Jylland, men måske det er
anderledes i Kbh. ?
Fyld endelig standerene med sand, højttalerne/standerne lyder bedre jo tungere de er, og jo mere fast de står, så de ikke står og vipper frem og
tilbage i takt med bas eller stortromme ! Hvis du bruger blød afkobling ( ex. gummi ), så står kasserne og vipper !
Det glæder mig, at du har fjernet det meste bulder - resten kan måske fjernes med tyngde eller afkobling !



__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 04 August 2014 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Vindbjerg skrev:

Kim: God pointe ang. gulvet. Jeg vil helt klar eksperimentere med afkoblingen. Den løsning du foreslår er temmelig
dyr, så jeg vil nok lige se mig for efter en billigere løsning i første omgang.


6 stk. små træklodser kan skæres af et kosteskaft eller en hårdttræs-liste på ca. 2*2cm er altså et MEGET billigt tweak i
Jylland, men måske det er
anderledes i Kbh. ?
Fyld endelig standerene med sand, højttalerne/standerne lyder bedre jo tungere de er, og jo mere fast de står, så de ikke
står og vipper frem og
tilbage i takt med bas eller stortromme ! Hvis du bruger blød afkobling ( ex. gummi ), så står kasserne og vipper !
Det glæder mig, at du har fjernet det meste bulder - resten kan måske fjernes med tyngde eller afkobling !



Slibeklodser af kork kan også bruges, eller blød afkobling á la Holfi-fødder osv.

Slibeklodserne er jo så _noget_ dyrere, de er set helt op til 19 kr stk, tror jeg

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 04 August 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg videre giver lige dette forslag og kommer med andre typer træklodser.......men dog hjul i dette tilfælde man kunne lægge under højttalerne. Kan købes hos Panduro Hobby.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes