Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 17:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er jeg helt gal på den? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 01 August 2014 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg er 35. Da jeg var 19, var jeg meget interesseret i DIY, hvad angår højttalere.

Der var en usenet-gruppe, hvor folk diskuterede højttalere, delefiltre, forstærkere. Jeg mindedes at kunne huske et DIY- projekt ved navn 'Speak & Abyss', som bestod af en små reolagtige højttalere og så to basenhder, enten passive el. aktive. De hed Abyss. Men jeg kunne ikke finde det blad, hvor tegninger, delefiltre, osv. var beskrevet. Så jeg kiggede forbi Dansk Audio Teknik, som vist er gået konkurs eller blevet købt af en anden hifi-aktør.

Jeg kunne ikke ramme rigtigt, da jeg var i Silvan for at købe MDF-plader (22mm så vidt jeg husker). Men jeg kunne sætte dem nogenlunde fornuftigt sammen.

Men enhederne til de små højttalere kunne ikke fås hjem. I stedet blev jeg tilbudt nogle andre enheder, som jeg ikke kan huske, hvor kom fra. 12"'erne var fra Peerless.

Jeg havde heller ikke rigtigt råd til de aktive filtre. Og slet ikke spolerne. Så jeg købte det, jeg kunne finde tættest på fra Monacor, selvom jeg i usenetgruppen kunne fornemme, at det var noget værre møg.

Spillede de så godt. Nej. Alt for meget udflydning i basområdet. Så jeg ga' boom-boxene væk til min lillesøsters kæreste.

De små blev jeg til gengæld ret glad for, selvom jeg sprang afstivning over. Tænkte, at blygummi var alt rigeligt.

De fik så nogle ekstra gange med polyfille og rystepudser. Kan ikke huske, hvor mange gange. 10 måske.

Jeg havde en Onkyo-forstærker, og det fungerede godt. Jeg fik en kæreste, som man nu engang gør, og hun syntes de var okay.

Men jeg spekulerede tit på, om de var optimale, når nu kabitettet ikke var over foreskriften. Jeg var også i tvivl om, hvorvidt forstærkeren var okay. Så jeg købte noget Cambridge-halløjg med de formål at adskille kanalerne, altså køre én effektforstærker per kanal. Men syntes faktisk, det havde lydt bedre med Onkyoen. Den virkede også tungere i det, og det havde jeg hørt fra et kvalitetstegn.

Så en dag havde vi fest. Og en af gæsterne var musiker. Og havde lige indspillet et nyt album. Det røg på kl. 21.30 ca...

Og han sagde så, han hedder Denis: Det dér, det lyder fuldstændigt som en kombination af at være nede i studiet og så spille live.

Så blev jeg ligesom ret glad. Ikke fordi jeg havde brug for andres mening om mine højttalere / setup. Mere fordi vi stod der og drak en øl hver, en dårlig øl faktisk, og han var glad, og jeg var glad. Og alle de andre kunne lige så godt have hygget sig med et anlæg fra Bilka.

En ting forfælger mig fortsat dog. Og det er det med lyddøde kabinetter. Gi'r det mening. Ville det have lydt bedre, hvis jeg havde afstivet dem?

For et par uger siden var jeg forbi en gut, som ville købe mine Beyer-Dynami-hovedtelefoner, Tesla-et-eller-andet. Jeg forstod dem ikke. Og de forstod sikkert heller ikke mig. Han havde de største B&W-højltalere, man vist kan få. Og han spillede en plade på en pladespiller af meget særlig art. Og jeg syntes ikke det 'spillede'.

Mit mærkelige spørgsmål går derfor på, om jeg er en hifi-spasser. Forstået derhen, at jeg ikke kan høre forskel. Og at jeg slet ikke kan høre det fantastiske i højttalere, der er gentagne gange er udråbt som fantastiske.

Og så mere lavagtigt. Mange af de ting, jeg hører, er fra små labels. Og jeg spekulerer på, om de har kabler, der svarer til dem, der prises af hifi-folket. Eller instrumenter. Eller mikrmofoner.

Jeg har fornyligt været på Eksperimentarium med mine døtre. Og hørrelsen er teknisk set ok, nærmest frekvensneutral.

Jeg forventer egentlig ikke den store respons. Jeg måtte bare have det ud...


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 02 August 2014 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Enhederne til Speak har altid været til at skaffe, også i dag - basmellemtonen fås endda i en bedre udgave end i 90'erne.
Du kan stadig forbedre dine kabinetter med afstivning; om du kan høre forskel, er et spørgsmål om du er lytte-trænet til det !

Hifi-spasser ? Jeg har ikke hørt nogle B&W højttalere, der kunne underholde mig.... Så måske er vi flere !

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juni 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 August 2014 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Mere kedelig og skinger lydende kasse til B&W skal man lede længe efter.
Til top Vis Jeppe.K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe.K
 
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 754
Sendt: 02 August 2014 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg synes B&W er en meget kedelig højtalere der nok findes på markedet.

__________________
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 05 August 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jammen dog. Bergholt, du er ikke en lydspasser, men du har din smag - og det er jo det som hele denne hobby handler om. Vi
har alle vores smag og der er ikke noget der er mere rigtigt end andet. Hvis du oplever, at dine selvbyg lyder forrygende, så er
de forrygende for dig.
Eneste advarsel er, at når du poster sådan et indlæg, så får du også givet bolden op til at "den eneste sandhed er" at den dims
eller det anlæg lyder forfærdeligt.

Du har heldigvis dannet din egen mening. Hold fast i din smag og udvikl den stille og roligt ved at lytte, lytte og lytte. Du får
ikke det rigtige for dig ved at "falde i den gryde" at andre kan fortælle dig, hvad du skal mene.

Hold fast.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juni 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 05 August 2014 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Dig og dit Naim. Og nej, Naim kan heller ikke få b&w til at lyde godt.
Til top Vis Jeppe.K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe.K
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 05 August 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Speak og Abyss var et projekt fra High Fidelity. Her er et link til en del info om dem:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4974

Og led selv videre: https://www.google.dk/search?ie=windows-1252&oe=UTF-8&q=high +fidelity+speak+abyss&cr=&hl=da&gws_rd=ssl


__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes