Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 18:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller til aktive højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.T.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 18 September 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg overvejer at købe en pladespiller til et sæt aktive højtalere, men jeg er usikker på, om det er en god idé.

Mit ”anlæg” består i et sæt AVI adm9.1 med sub, som er aktive højtalere, der egentlig er bygget til at håndtere digital lyd (i
godt format) direkte fra en computer.

Generelt er jeg glad for systemet, men til tider kan lyden blive lidt for ”analytisk”, og jeg tænker derfor på, om en pladespiller
vil kunne tilføje en anden og mere varm lyd (udover hele den sanselige lp-æstetik, som jeg selvfølgelig også finder
charmerende).

I givet fald, skal jeg bruge en pladespiller + RIAA, og jeg har kigget lidt på en Rega rp3.

Jeg ved dog ikke, om mit ræsonnement er afsporet eller om rp3’eren måske er fuldstændig ”overkill” til formålet og dermed
spildte penge. Hvad tænker I?

Jeg har overvejet at købe en brugt pladespiller, men jeg er ikke så meget til at fifle med eventuelle reparationer og vil bare
gerne høre musikken.

Tak for et herligt forum.
Rasmus
Til top Vis R.T.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.T.
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 18 September 2014 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Om det er aktive eller passive højttalere er vel i og for sig uvedkommende for dine overvejelser?

Det er kun dig selv, der kan afgøre, om anskaffelsen af en pladespiller er afsporet (godt ordvalg i forhold til lp-afspilning, ikke sandt ).

Hvis du blot vil anskaffe dig en håndfuld lp'er, så er det nok lidt spild af penge. Hvis du derimod har tænkt dig mere aktivt (hæhæ) at købe lp'er, og
det måske endda ligefrem på sigt skal eller vil være din primære kilde til musik, så er det bare med at komme i gang
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 September 2014 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en analog indgang på AVI adm9.1, så er det vel bare at købe en pladespiller der passe til ens pris klasse og en riaa, et sæt AVI adm9.1 er jo ikke verdens dårligste højtaler, så en pladespiller er ikke helt afsporet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 18 September 2014 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Vinyl er ikke nødvendigvis varmt, selvom mange forbinder det med hygge og pejs...

Klangbalancen afhænger af udstyret, og i særdeleshed PU, og RIAA'en, så det er disse du skal vælge med omhu

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Tifo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 Februar 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 18 September 2014 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg havde flere forskellige pladespillere, da jeg havde et sæt AVI. Havde dog aldrig min sub tændt, da jeg syntes lyden/bunden blev alt for dominerende.
Til top Vis Tifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tifo
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 September 2014 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Tifo skrev:
Jeg havde flere forskellige pladespillere, da jeg havde et sæt AVI. Havde dog aldrig min sub tændt, da jeg syntes lyden/bunden blev alt for dominerende.

Mange stille en sub bas, alt alt for højt (både til film og stereo lytning), for mange tro at den sådan skal flytte huset, men sandheden er en hele anden, nemlig at man først kan høre at der er sat en sub bas til anlæg, når den er slukket.

Så rund omkring i den små hjem, står der med granti nogle sub bas der er sat alt for højt.

En ide til en artikel her, om hvordan man indstiller en sub bas korrekt ville være en god ide.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 18 September 2014 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Tifo skrev:
Jeg havde flere forskellige pladespillere, da jeg havde et sæt AVI. Havde dog aldrig min sub tændt, da jeg syntes
lyden/bunden blev alt for dominerende.

Mange stille en sub bas, alt alt for højt (både til film og stereo lytning), for mange tro at den sådan skal flytte huset, men sandheden er en hele
anden, nemlig at man først kan høre at der er sat en sub bas til anlæg, når den er slukket.

Så rund omkring i den små hjem, står der med granti nogle sub bas der er sat alt for højt.

En ide til en artikel her, om hvordan man indstiller en sub bas korrekt ville være en god ide.


For at alle skal kunne følge med: Du mener vel at mange har sat DELEFREKVENSEN alt for højt?   😉

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 September 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
StarTrek skrev:
Tifo skrev:
Jeg havde flere forskellige pladespillere, da jeg havde et sæt AVI. Havde dog aldrig min sub tændt, da jeg syntes
lyden/bunden blev alt for dominerende.

Mange stille en sub bas, alt alt for højt (både til film og stereo lytning), for mange tro at den sådan skal flytte huset, men sandheden er en hele
anden, nemlig at man først kan høre at der er sat en sub bas til anlæg, når den er slukket.

Så rund omkring i den små hjem, står der med granti nogle sub bas der er sat alt for højt.

En ide til en artikel her, om hvordan man indstiller en sub bas korrekt ville være en god ide.


For at alle skal kunne følge med: Du mener vel at mange har sat DELEFREKVENSEN alt for højt?   😉

MVH.
Niels


Det kan både værre volumen og DELEFREKVENSEN eller en kombination af begge, men mange sætte sin volumen alt for højt, for en sub bass skulle jo gerne mærkes, selv om den musik man bruge ikke har så meget information i lave bas område, så man skal bruge noget musik man kende rigtig god, eller brug en test CD eller LP til dette, så at sub bass kun give lyd fra sig når den skal og ikke før.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 18 September 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej StarTrek.
Man kan nok ikke tale om en "korrekt" indstilling af subwooferen.
Det må vel bero på hvilke sidepaneler man matcher den med.
Tilbage i 70érne havde jeg et højtalersystem (JBL L212) med en aktiv subwoofer.
Her blev det af JBL foreslået, at køre med wooferen fra 70hz og ned. Det samme område er på lpér kun indspillet i mono.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 18 September 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej StarTrek.
Man kan nok ikke tale om en "korrekt" indstilling af subwooferen.
Det må vel bero på hvilke sidepaneler man matcher den med.
Tilbage i 70érne havde jeg et højtalersystem (JBL L212) med en aktiv subwoofer.
Her blev det af JBL foreslået, at køre med wooferen fra 70hz og ned. Det samme område er på lpér kun indspillet i mono.
mvh nils

Nemlig der kom an på mange faktor der spille ind, det er så bare at læse i diverse forum og teste af sub bas for god råd, eller er det test og test indtil at har opnået det korrekt indstilling af subwooferen.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2014 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Og således kom en tråd om pladespillere til at handle om subwoofere ...

Trådstarter har overraskende nok ikke været på banen siden sit startindlæg, hvori han brugte ordet afsporet ... det er vist blevet en slags
selvopfyldende profeti for glidningen i omdrejningspunktet (hæhæ) for indlæggene

Nå, det blev vist en smule off topic

Se nu bare at få købt en pladespiller
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 19 September 2014 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Og således kom en tråd om pladespillere til at handle om subwoofere ...

Trådstarter har overraskende nok ikke været på banen siden sit startindlæg, hvori han brugte ordet afsporet ... det er vist blevet en slags
selvopfyldende profeti for glidningen i omdrejningspunktet (hæhæ) for indlæggene

Nå, det blev vist en smule off topic

Se nu bare at få købt en pladespiller


Nemlig!
Og ikke mere om subwoofere der står så højt, så man ikke kan nå dem! 😉

MVH.
Niels L.



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 19 September 2014 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Tifo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 Februar 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 19 September 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
StarTrek skrev:
Tifo skrev:
Jeg havde flere forskellige pladespillere, da jeg havde et sæt AVI. Havde dog aldrig min sub tændt, da jeg syntes
lyden/bunden blev alt for dominerende.

Mange stille en sub bas, alt alt for højt (både til film og stereo lytning), for mange tro at den sådan skal flytte huset, men sandheden er en hele
anden, nemlig at man først kan høre at der er sat en sub bas til anlæg, når den er slukket.

Så rund omkring i den små hjem, står der med granti nogle sub bas der er sat alt for højt.

En ide til en artikel her, om hvordan man indstiller en sub bas korrekt ville være en god ide.


For at alle skal kunne følge med: Du mener vel at mange har sat DELEFREKVENSEN alt for højt?   😉

MVH.
Niels



Min subwoofer var indstillet som den skulle og den var placeret som den skulle. Har haft en inde og måle, indstille, placere osv. i samråd med Ashley James (vores lejlighed, er mærkelig formet) så havde overlagt det til mere proffe hænder. Men alligevel syntes JEG ikke at den skulle være slået til, når jeg smed Agnes Obel eller Kassabian på pladespilleren, der leverede AVI´erne fint lyd uden subben, men til film skulle den være tændt.. Men det lyder ikke til jeg må have den mening, min subwoofer var åbenbart bare indstillet forkert ;-)
Til top Vis Tifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tifo
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 19 September 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Tifo.

Det var nu ikke ment som et angreb på dig og din opsætning af sub bas, men at det er et granral problem rund omkring i de små hjem, og da jeg jo ikke kender din forhistorie, derfor kunne man let få det tanke at du også var en af dem der havde stille sin sub. bas for højt.

Man kan jo altid værre bagklog, men når man kender forhistorie er sagen jo noget andet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Fornemmer, at subwooferbrigaden har overtaget kamppladsen ... men sikkert vildt relevant info i forhold til trådstarters ønske om råd i forhold til at
købe sig en pladespiller ...

R.T., se nu at få købt dig "so ein Ding" (altså en pladespiller, ikke en subwoofer).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 19 September 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jep
Anskaf du dig roligt en Rega Planar 2 eller 3 og så en RIAA, og så nyd musikken

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 19 September 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Nemlig trådstarten skriver, citat: "Mit ”anlæg” består i et sæt AVI adm9.1 med sub", og Tifo forsatte, Citat: "da jeg havde et sæt AVI. Havde dog aldrig min sub tændt, da jeg syntes lyden/bunden blev alt for dominerende".

Så for ikke at skræmme R.T. at gå ud og købe en pladespiller til sine sæt aktive højtalere, kom jeg ind på sub og indstillinger da netop en sub er en del af AVI adm9.1.

Og for at runde det af give jeg Struktøren ret i, citat: "Anskaf du dig roligt en Rega Planar 2 eller 3 og så en RIAA, og så nyd musikken".
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2014 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Helt OK, StarTrek!

Håber, at du fik fat i den let underfundige humor i mine indlæg ... hvilket jeg tror, at du gjorde

Lytter til Robert Plants Band of Joy over mine Stax SR-507, der er proppet i en Woo Audio GES - det lyder sgu egentlig OK, men kunne måske godt bruge en subwoofer
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
R.T.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 September 2014 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tak for alle de gode svar! Der var noget at tænke over.

AVI’erne har heldigvis en analog indgang, som jeg kan benytte. Men de har ikke indbygget RIAA, som jeg derfor må have
anskaffet.

M.h.t. pladespilleren, så kan jeg se, at rp3’eren sælges (til 6.000,-) med en Elys 2 PU (5.000,- uden PU). Jeg kender ikke
noget til Elys 2, men jeg kan læse mig frem til, at andre vist er meget tilfredse, så måske det er et godt sted at starte.

Jeg fandt en butik, som forhandler både rp1 og rp3. Desværre kunne jeg ikke låne dem med hjem, men vi har aftalt, at
jeg kan få en demonstration i butikken.

Så står jeg tilbage med spørgsmålet om RIAA. Jeg tænker at budgettet for en RIAA er 1.000,- (men self. gerne billigere).
Jeg kan læse mig frem til, at andre bliver rådet til Cambridge, NAD, Pro-ject til et begynder set. Men hvordan passer
disse (eller andre mærker) med Elys 2, hvis det er en varm lyd (”klangbalance”), jeg er interesseret i?
Måske en brugt RIAA kan gå an, da en sådan (så vidt jeg ved) ikke har mekaniske dele, der skal udskiftes, som ved en
brugt pladespiller.

Tak for alle de gode svar!
Rasmus

P.s. ang. AVI’ernes sub, så kan jeg berette, at jeg er glad for dennes tilføjelse til anlægget. Men jeg indstiller den faktisk
forskelligt alt efter hvilket rum, anlægget står i, hvilken musik, der afspilles, og anledningen (der er mere bas på en sen
dansefest i forhold til en koncentreret søndag formiddags-lytning). Dog selv til en buldrende fest i et stort rum (30kvm)
er sub’en indstillet ret lavt i forhold til, hvad den vist kan yde (jeg har vist aldrig prøvet at have den skuet bare halvt op).
Til top Vis R.T.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.T.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes