Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Loudness War igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Prøve at sige til dig, at der er to former for kompression et er at manipulation af istrument/musik her et det tale om en kunstnerisk udtryk, men når man derudover ligge Loudness kompression over det hel til sidst, bare fordi at det skal kunne lyde højre en konkurrenter musik, så er vi lang væk fra et kunstnerisk udtryk.

Det sidst Loudness kompression blive tit lange ind til sidt af plade produceret og pladeselskab, uden af kunster har kontrol over for dette, denne mulighed har pladeselskab indskrive i musik kontrastet, så de har det sidste ord at sige hvordan at de ønsker at musik skal værre, og her blive det ikke tænk på om musik skal lyde godt, men kun at kunne at det blive hørt at så mange som mulige.

Vi man spørge mange musik kunster, ville de sikke ønske at det kunne værre anderledes, de har jo trods alt bruge mange time i en top lydstudie for til sidst at se deres musik blive ødelagt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Til dig Startrek er det da prisværdigt at du inde på dette lille forum giver udtryk for din frustration og ærgrelse over indspilninger der i hifi mæssig sammenhæng ikke lyder godt grundet den tekniske manipulation som kompression og loudness, som du kalder det, bliver brugt i uhørt høj grad. Jeg tror desværre at du på dette forum spilder dine kræfter da alle giver dig ret. Det lyder jo forfærdeligt men der er tilsyneladende et ufatteligt antal digitale brugere - læs mobilbrugere - der nok hverken kan, vil, eller gider bruge kræfter på det, og det er lige præcis det ufatteligt store antal brugere der sætter dagsordenen. Du ved vi så er tilbage til udbud og efterspørgsel. Hvis ingen gider købe en vare skal der nok blive sat alle sejl til for at dette ændres, set fra udbyderens side. Der skulle tænkes i nogle helt andre og større baner hvis det skal ændres i fremtiden. Hvordan har jeg ikke lige her og nu tænkt på. Måske der kunne komme nogle forslag på hvordan vi kan lave et kollektivt pres så nogen gider høre på det og tage det alvorligt.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Min ide er at der skal opstartes en global interesseorganisation, som bl.a. skal tage ud på diverse hifi/musik messe med diverse eksempler og foredrag på hvad er Loudness War
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

StarTrek, det er godt nok imponerende, at du har viden om, at det lige frem er skrevet ind i kontrakterne mellem musiker(e) og pladeselskab, at pladeselskabet har mulighed for at tilføre loudness kompression efter behag (du mener vel bare kompression - kompression er jo kompression, som så kan tilføres i mere eller mindre udpræget omfang)!

Det er i særdeleshed imponerende i og med, at disse kontrakter stort set aldrig offentliggøres og derfor forbliver en sag mellem pladeselskab og musiker(e).

Så hvor fra ved du det?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du har se i nogle af min link, er det faktisk komme frem at det tit er plade produceret og pladeselskab, der har det sidst ord, så det er ikke lige noget jeg bare er komme på.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

http://www.gatewaymastering.com/gateway_LoudnessWars.asp
Enhver musiker med respekt for sit projekt, vælger forhåbentlig selv hvordan det skal lyde. Det ville jeg ihvertfald hvis jeg var musiker.

Jeg kan ærlig talt ikke huske, hvornår jeg har disset et album pga. dårlig mastering.

PS. Fede ht. han bruger...

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvis du har se i nogle af min link, er det faktisk komme frem at det tit er plade produceret og pladeselskab, der har det sidst ord, så det er ikke lige noget jeg bare er komme på.

Jeg har skam set/læst dine link, og ja, her er meldingen, at det tit (hvad det så end vil sige - er det i 20 pct. eller i 90 pct. af tilfældene?) er pladeproducenten og/eller pladeselskabet, der har det sidste ord.

Men det er så heller ikke det, du skriver ...

Du skriver, at "Den sidste Loudness kompression bliver tit lagt ind til sidst af pladeproducenten og pladeselskabet uden, at kunstneren har kontrol over dette. Denne mulighed har pladeselskabet indskrevet i musikkontrakten [pladekontrakten]."

Du er således næsten helt nede i konkrete formuleringer i kontrakterne i forhold til anvendelsen af (overdreven) kompression. Jeg har kigget dine links igennem, og kan ikke finde noget, der minder om det, som du her beskriver. Jeg kan selvfølgelig have overset det - det er så ikke første gang

Det vil derfor også være ekstraordinært fornemt af dig, hvis du kan henvise til et sted/en kilde, hvor det konkret står nævnt/beskrevet, at pladeproducent/-selskab i pladekontrakterne får indskrevet deres brug af kompression.

Det vil være ny viden for mig, og jeg er skam altid opsat på at lære nyt. Og jeg skulle jo nødig rende rundt med en fordom om, at det blot er noget, som du har fundet på, vel

PS. StarTrek, når man modtager en replik, så kræver det naturligvis en duplik - i dette tilfælde af den mere godmodige og drillende slags - så jeg lever fint med, hvis du undlader at bruge tid på at svare. Jeg har vist haft det sjov, som jeg skal have og havde sådan set bare behov for at undre mig højlydt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg bygge det på at inden for filmbranchen er det altid film produceret og/eller filmselskab, der har det sidst ord. En grund til at mange filminstruktør også få rolle af filmproducent eller er medejer af selve filmselskab, af den simpel grund er at få fuldt kontrol over sine egen film, Noget som Susanne Bier har oplevet på den hårde måde.

Tro ikke på at der er den stor forskellig mellem filmbranchen og musikbranchen, der er selvfølgelig undtagelse hvor musiker eller gruppe stå for musikproducent eller er medejer af selve musikselskab.

Men et er sikket vi ville ikke havde denne debat om Loudness War, hvis ikke at musikproducent eller musikselskab, havde så meget magt som de har nu.

Men tit er jo en diffus begreb, men jeg prøve at komme frem til hvor og hvorfor gået det så galt som det jo gør, men det ville værre god hvis man fik et indspark fra en musikproducent eller et musikselskab, som det er nu er netop Loudness War tabu, gad vide hvorfor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Er der i det hele taget nogen der ved præcis hvorfor der i, det tilsyneladende, store omfang komprimeres? Jeg tænker om nogen har set noget på
skrift eller udtalelser om hvorfor dette værktøj bruges? Evt. officielle udtalelser fra musikbranchen.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 01 Juli 2015 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jeg bygge det på at inden for filmbranchen er det altid film produceret og/eller filmselskab, der har det sidst ord. En grund til at mange filminstruktør også få rolle af filmproducent eller er medejer af selve filmselskab, af den simpel grund er at få fuldt kontrol over sine egen film, Noget som Susanne Bier har oplevet på den hårde måde.

Tro ikke på at der er den stor forskellig mellem filmbranchen og musikbranchen, der er selvfølgelig undtagelse hvor musiker eller gruppe stå for musikproducent eller er medejer af selve musikselskab.

Men et er sikket vi ville ikke havde denne debat om Loudness War, hvis ikke at musikproducent eller musikselskab, havde så meget magt som de har nu.

Men tit er jo en diffus begreb, men jeg prøve at komme frem til hvor og hvorfor gået det så galt som det jo gør, men det ville værre god hvis man fik et indspark fra en musikproducent eller et musikselskab, som det er nu er netop Loudness War tabu, gad vide hvorfor.


Nu ved jeg ikke om du ser film eller har et surround setup ? Men jeg kan fortælle dig at filmbranchen har en hel anden tilgang til lyd og lydkvalitet (incl billedkvaliteten) end musikbranchen har. Her er der ingen loudness war, men derimod kraftfuld, dynamisk og klar lyd, noget man især bemærker når man ser/hører film/musik på et godt surround setup som det jeg selv har. Som et eksempel kan jeg nævne Cream live Royal Albert Hall 2005 som lyder helt fantastisk i DTS Master Audio, så inspireret af dette købte jeg koncerten på en dobbeltcd og skuffelsen var stor    Da jeg opdagede at den fantastiske lyd jeg havde hørt på Bluray, var væk og totalt død og massivt komprimeret på cdudgivelsen og det er ikke et enkeltstående tilfælde, jeg har også Phil Collins, Live at Montreux 2004, hvor jeg var ude for nøjagtig det samme resultat, fremragende lyd på Bluray, og komprimeret skodlyd på cd. I begge tilfælde foreligger der en fremragende masteroptagelse fra koncerterne som så er omsat så godt som muligt til de 2 digitale formater Dolby True HD og DTS Master Audio(det er begge komprimerede HD formater), hvor den samme master i hånden på musikbranchen ender som en meget dårlig kopi af orignalen, hvilket får mig til at mene, at de bevidst tilpasser og komprimerer lyden, som de plejer at gøre til
kundesegmentet (99 %) med mobil og bluetooth setups. Mange surround setups er ret heftige, med gode processorer og kraftfulde effekttrin og gode blueray afspillere og gode højtalere og subwoofere (nok mere i udlandet en her til lands) altså setup hvor der er brugt store 6 cifrede beløb, modsat en typisk mobil/bluetooth opsætning til måske 500-1000 kr, filmbranchen ville ikke turde levere den kvalitet som musikbranchen byder deres kunder, så ville de blive sagtsøgt i hoved og r*v i feks. USA og asien. Så blev det vist sat lidt i perspektiv
Som det er idag, kan man vælge at leve med den nye musik som den er Eller holde sig til musik på lper udgivet før 1970 eller cder før 1992, hvor de ikke var spoleret endnu, det er den tilgang jeg foretrækker her i huset og så selvfølgelig tilføje de gode medier der dukker op hen af vejen efter de nævnte årstal, for dem er der da heldigvis også en del af

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jeg bygge det på at inden for filmbranchen er det altid film produceret og/eller filmselskab, der har det sidst ord. En grund til at mange filminstruktør også få rolle af filmproducent eller er medejer af selve filmselskab, af den simpel grund er at få fuldt kontrol over sine egen film, Noget som Susanne Bier har oplevet på den hårde måde.

Tro ikke på at der er den stor forskellig mellem filmbranchen og musikbranchen, der er selvfølgelig undtagelse hvor musiker eller gruppe stå for musikproducent eller er medejer af selve musikselskab.

Men et er sikket vi ville ikke havde denne debat om Loudness War, hvis ikke at musikproducent eller musikselskab, havde så meget magt som de har nu.

Men tit er jo en diffus begreb, men jeg prøve at komme frem til hvor og hvorfor gået det så galt som det jo gør, men det ville værre god hvis man fik et indspark fra en musikproducent eller et musikselskab, som det er nu er netop Loudness War tabu, gad vide hvorfor.

Wooohaaa!

Var der andre end mig, der bemærkede det kluntede spring fra at tale kompression i musik-/pladeproduktionen til lige pludselig at tale film og filminstruktører ...

StarTrek, hvis du ikke kan underbygge, hvad du skriver, så sig (skriv) det dog i stedet for at forsøge dig med en afstikker til en anden branche.

Jeg er muligvis den eneste, men jeg kan altså ikke se, hvordan du ved at beskrive forholdene i filmbranchen dokumenterer - eller for den sags skyld blot sandsynliggør - at pladeproducenter og -selskaber, som du hævder, konkret får indskrevet i deres pladekontrakter med deres musikere/kunstnere, at de som producent/selskab må benytte kompression?

Det er muligvis sådan - eller også er det ikke. Jeg hæfter mig blot ved, at du på intet tidspunkt på nogen som helst måde har kunnet underbygge, hvad du skrev, og så fremstår det som et tomt postulat.

Jeg må sige, at du generelt fremfører en del betragtninger - for nu at forsøge mig med et nogenlunde neutralt ord - på lige lovligt gyngende grund. Det er helt OK at fremføre sin opfattelse, forståelse eller helt subjektive vurdering af et givet forhold eller en given sammenhæng, men så skal man nøjes med det og ideelt set også tydeliggøre det, og ikke ophøje det til kendsgerninger eller sandheden. I min egen lille fordomsfulde verden gør det nemlig ikke noget godt for anseelsen og troværdigheden - og så skygger det for hovedbudskabet, som i dette tilfælde er, at overdreven brug af kompression ødelægger musikken!

Det er nævnt før i denne tråd: Hvis du vil have dit budskab igennem, så skal du være særdeles skarp og krystalklar i din argumentationsform. For mig indebærer det blandt andet, at man kender og har researchet sit materiale, så alt fremstår velunderbygget og faktabaseret, inden argumentationsbombardementet kan begynde. Så nytter det altså ikke, at der fremkommer - som jeg ser det - førnævnte slinger i troværdighedsvalsen.

Nå, jeg lader den ligge her, inden jeg går helt i selvsving - jeg er vist ved at være noget off topic

Generelt er jeg dog glad for, at hovedvægten i min lp-samling ligger på klassisk musik indspillet før 1980'erne - her var brugen af kompression nok ikke (som jeg hører det) helt så udtalt og ødelæggende for musikken, som jeg får indtryk af, at den er i dag.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Nu skrive jeg ikke at der er loudness war i film, og det er noget helt andet jeg skrive om, nemlig at hvordan at ansvar er slut produktet bygget op.

"Tro ikke på at der er den stor forskellig mellem filmbranchen og musikbranchen, der er selvfølgelig undtagelse hvor musiker eller gruppe stå for musikproducent eller er medejer af selve musikselskab."

Det ville ikke værre mulige at komme med beviser på dette, uden at jeg ville få advokater på nakke fra musikbranchen, ide jeg ville bryde min tavshed, derfor håbe jeg at en eller flere fra musikbranchen, ville stå frem.

Men en anden ting, hvorfor er der ikke loudness war i filmbranchen, den samme musik udgive som koncert film og samme musik udgivet på CD, er total to ting, hvor koncert film ikke lider af loudness war, hvorimod at CD udgivelse lider kraftig af loudness war, så den holde ikke med at men ikke kan udgive to forskellig udgivelser, det ske jo nu, og ja jeg købe det meste nye musik som koncert BD, for at slippe for loudness war.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

For dælen da. Den så jeg ikke lige komme!

Bryde din tavshedspligt? Er du da kontraktligt forpligtet af musikbranchen til ikke at måtte fortælle noget?

Nå, vi bevæger os nu tydeligvis ind på områder, hvor CIA, MI5 og PET nok vil føle sig mere hjemme. Utroligt, hvad en tråd om Loudness War kan få af betydning for den personlige og nationale sikkerhed.

Det har været underholdende hidtil, men nu, hvor vi nærmer os et konspirationsteoretisk epicenter, der involverer store dele skæg og blå briller, så må jeg af frygt for min og min families sikkerhed og min egen personlige frihed se mig nødsaget til at undlade at komme med yderligere indlæg.

Jeg skal i hvert fald ikke nyde noget af, at blive transporteret væk i nattens mulm og mørke på bunden af en kassevogn til en ukendt destination af tavse mænd iført sort tøj og mørke briller og store pistoler med lasersigte - og da slet ikke pga. et par indlæg i debatten om Loudness War.

I rest my case ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok ikke den rigtig til at drive denne tråd, entre er der andre der oprette en tråd om Loudness War hvis det skønnes at værre vigtigt (hvad se ud ikke at værre).

Men jeg ville bede Mikke G om at lukke denne tråd. da des formål ikke mere er gyldig, og jeg hjælpe slet, slet ikke Loudness War.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Nu igen????
Det er sjovt, hver gang du bliver konfronteret med dine science fiction lignende postulater, bliver afkrævet en eller anden form for dokumentation omkring det, du skriver/udtaler dig så skråsikkert om (nogle ville kalde det "trængt op i en krog"), så skal tråden lukkes. Det er ikke første gang. Du ville skabe større respekt omkring dig selv og dine tråde, hvis du holdt dig til fakta og ikke konspirationspostulerede gætteværk i øst og vest i tide og i utide.
Jeg hopper også HELT af her.
Tavshedspligt.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Initiativet er på alle måder prisværdigt.
Men du skal henvende dig til de der kan lave om på det du ønsker.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jeg er nok ikke den rigtig til at drive denne tråd, entre er der andre der oprette en tråd om Loudness War hvis det skønnes at værre vigtigt (hvad se ud ikke at værre).

Men jeg ville bede Mikke G om at lukke denne tråd. da des formål ikke mere er gyldig, og jeg hjælpe slet, slet ikke Loudness War.

Jeg er desværre enig... men StarTrek, du har det altså også med at male dig selv op i et hjørne...!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes