Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 19:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynder spørgsmål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 24 September 2014 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Som så mange andre herinde vil jeg gerne til at lege lidt med plader, og synes også jeg har læst rigtig mange gode tråde herinde og andre steder omkring emnet, men står dog stadig tilbage med lidt spørgsmål.

Grunden til at jeg vil igang er dels for at opleve lp-lyden og forhåbentlig få en åbenbaring, og dels for at have lidt at kigge på når jeg er på markeder osv, der må ligge mange skjulte skatte derude i lp-kasserne.

Mit dilemma er således, hvor mange penge skal jeg smide efter projektet til at starte med, da jeg selvfølgelig håber at blive bidt af det, men jeg ved også at jeg næppe kommer til skifte alle delene på min pladespiller (pick up vil jeg dog gerne rode med), så jeg skal have fundet den rette balance mellem god lyd fra starten og rimelige opgraderingsmuligheder.

1. Jeg kigger på f.eks. Rega Planar 2/3 og Pro-ject debut 3, der findes til ca. 1.500,- på brugtmarkedet, men har lidt svært ved at finde ud af hvilke af disse der er "bedste køb". F.eks. med Planar 2, hvilken arm skal jeg gå efter, den s-formede eller? Hvis pris/stand er lige, hvad er så de væsentlige forskelle mellem disse?

2. Jeg vil jo helst igang billigt og så opgradere efterfølgende, men kan også se fordele ved at købe f.eks. en ny RP1, da jeg så ikke risikerer at blive snydt fordi jeg ikke kan se om spilleren kører skævt, langsomt osv. Er en RP1 en væsentlig dårligere afspiller end Planar 2/3, siden prisforskellen er så lille, eller har Planar bare holdt brugtprisen usædvanligt godt?

Jeg er ikke fast besluttet på at det skal være Rega eller Pro-ject, men har bare lidt nemmere ved at overskue deres modeller end f.eks. Thorens og Technics. Der er RIAA i min forstærker, så den får lov at klare opgaven i første omgang.

__________________
"Win if you can, lose if you must, but always cheat"
Til top Vis Kjeldbjerg25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldbjerg25
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 24 September 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Har lige lånt en beskrivelse fra nettet.

Det skriver fagpressen om Rega RP1:

Lyd & Billede
Til 2.300 kroner er Rega-grammofonen et enestående køb. Budgetterer man med en endnu bedre pickup, f.eks. Regas egen Bias 2 pickup, får man exceptionelt meget musikglæde for pengene.

Stereophile
The Rega RP-1 would certainly keep me coming back: It’s well-made, attractive, apparently durable, and demonstrably superior to any other self-standing audio source at its price. Perhaps best of all, the RP-1 is easy to own and to use. It’s not just that I can’t imagine $445 buying more happiness; I can’t imagine so modest an investment in money and effort buying more music.

ToneAudio
While plenty of budding audiophiles will argue to the ends of the Earth over the merit of the RP1 versus a few other contenders that are similarly priced, the fact is that the RP1 offers solid performance, excellent value and is a great place to start listening to vinyl. Remember, while the others are discussing minutiae, you could be spinning records, and isn’t that what it’s all about?
Downloads

Tvivler på du finder bedre rillefræser til de penge, ville nok købe en ny hvis jeg var dig, eller finde en brugt større model til nogenlunde samme penge.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 24 September 2014 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Pro-ject er også et godt bud. prøv at Google det og kigge efter rewievs de får også rigtig gode anmeldelser. Mange leveres med en Ortofon 2m red
pickup og den er slet ikke dårlig.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 September 2014 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Har lige købt en Roksan Xerxes med Artemiz tonearm for 250 kr. Den er købt for sjov, så mine drenge har lidt at lege med, når de skal lære lidt om
pladespillere og vinyl.

Så det er ret nemt at finde noget bedre end de nævnte modeller til langt færre penge

Nå, men ud over de allerede nævnte, så er en ældre Systemdek, Heybrook eller STD er også en mulighed. De er også sjove at rode med ... hvis man
er til den slags
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 September 2014 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på en RP1. Den overtog pladsen fra min halvautomatiske Akai, et eller andet, som er et fantastisk stykke hifi, men som ikke spiller lige så godt..... Det er egentligt min kærestes RP1, som hun havde med da vi flyttede sammen. Jeg var overbevist om at min Akai var bedst. Vi lavede en Battle og Akai tabte. Køb en RP1. Den er go!
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 September 2014 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Forresten, så er en raga rp1 og en argon tt, et eller andet, ens.(Den er ikke engang forsøgt forklædt som noget andet) Så den kan evt. også overvejes.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 25 September 2014 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Analogueman - Nu er der jo forskel på hvad der er nemt for en nybegynder og for en med mange års erfaring med pladespillere, jeg er f.eks. ikke
engang stødt på navnet Roksan før nu. Men jeg vil da læse lidt om den, men intentionen var ikke, som udgangspunkt, at jeg skulle finde en pladespiller
der skulle rodes en masse med før den spiller godt, og som jeg læser dit indlæg, kræver de modeller du nævner netop dette.

Tak til jer andre, jeg holder fortsat øje med nye Rega og Pro-ject. Prisen på RP1 er den samme alle steder, køres der aldrig kampagner/tilbud på nye
Rega'er?

Luggelaj, interessant med Argon

__________________
"Win if you can, lose if you must, but always cheat"
Til top Vis Kjeldbjerg25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldbjerg25
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 September 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Det med at "rode" er altså sagt med et glimt i øjet

Du kan finde mange brugte pladespillere, der fungerer upåklageligt, og hvor der ikke står "RESTAURERINGSPROJEKT" skrevet i fede typer på pladetallerkenen. At jeg nævnte den Roksan Xerxes, jeg lige har købt, var blot for at illustrere min pointe om, at man kan få fine pladespillere på brugtmarkedet til næsten ingen penge (med lidt held, naturligvis, hvilket jeg har været i tilfældet med Roksanen).

Men det er klart, at hvis du føler dig usikker på, hvad du har med at gøre, så er det en god idé enten at købe nyt eller alliere dig med en med kendskab til pladespillere, hvis du bevæger dig ud på det halvskumle brugtmarked

Min svigerfar har en Argon - den er i det store og hele plug-'n-play, og byggekvaliteten er OK ... pengene er brugt de rigtige steder. Den bliver aldrig noget designikon, men den er driftsikker og ukompliceret. Sørg dog for, at den får et stabilt underlag at stå på, da den er noget følsom over for fodtramp, gyngende gulve osv. (som størsteparten af pladespillere i øvrigt er det). Et dedikeret pladespillervægophæng eller en stabil vægophængt hylde er at foretrække.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Morgenkaffen og jeg faldt og dette tilbud på en rega.

http://hifistore.dk/tilbud-demo-20/apprentice-lite-rega-rp-1 -p543
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Smukt, tak for tippet!

__________________
"Win if you can, lose if you must, but always cheat"
Til top Vis Kjeldbjerg25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldbjerg25
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Den Edwards er faktisk ganske OK. Min lillebror - som også gerne ville igang med vinyl lytning - købte samme afspiller for et års tid siden. Den spiller
fornuftigt - Men træerne vokser ikke ind i himlen. Forstået på den måde at du godt kan få bedre - men det koster selvfølgelig også mere...

Et andet bud kunne være denne:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=277275

Min første pladespiller var en Project - den var jeg faktisk ganske glad for!

Fordelen ved at købe brugt er de største tab som regel er taget - så hvis du fortryder / vil opgradere - så kan du sælge uden helt så stort tab - som
ved nyindkøb.

Men - du har self. ikke garantien..

Held og lykke med valget. Det er sjovt med LP'er, og det sjovt at finde gamle plader - men du er ikke alene om det - så det er langt fra alle
brugtmarkeder der har noget at byde på - udover den sædvanlige John Mogensen plade og en røvfuld dansk / svensk top musik :)

vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes