Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 06:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Dynamik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 21 December 2014 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Endnu et godt indlæg.
Er især vild med din analogi: "klumpspil".
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 21 December 2014 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder dynamik?
Jeg så fjernsyn i går for engang skyld og der var et program fra DR`s koncerthus. Radiohusets pigekor sang så vidunderligt smukt. De stod flot i lydbilledet!
Men al den sang der kom fra solister f.eks. Anette Heick, det lød så forfærdeligt dårligt. Man fatter ikke, at DR kan lave så dårlig lyd. Kan de ikke høre eller hvad? De var udflydende og ubestemmelige hvor de stod.
Jeg tror, at det skyldes komprimering af de mikrofoner kombineret med det, at mikrofonerne var trådløse.
Hvordan kan man lave så dårligt arbejde og så arbejde med lyd!
Optagelsen er gjort i DR`s Koncerthus, der har god akustik. Jeg har selv god akustik og mere end 1000 watt til rådighed.


__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 22 December 2014 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Hvordan lyder dynamik?
Jeg så fjernsyn i går for engang skyld og der var et program fra DR`s koncerthus. Radiohusets pigekor sang så vidunderligt smukt. De stod flot i lydbilledet!
Men al den sang der kom fra solister f.eks. Anette Heick, det lød så forfærdeligt dårligt. Man fatter ikke, at DR kan lave så dårlig lyd. Kan de ikke høre eller hvad? De var udflydende og ubestemmelige hvor de stod.
Jeg tror, at det skyldes komprimering af de mikrofoner kombineret med det, at mikrofonerne var trådløse.
Hvordan kan man lave så dårligt arbejde og så arbejde med lyd!
Optagelsen er gjort i DR`s Koncerthus, der har god akustik. Jeg har selv god akustik og mere end 1000 watt til rådighed.


"Ingen kæde er stærkere end det svageste led". Du og jeg og mange med os køber ankertov i håbet om at tøjsnoren i den anden ende bliver stærkere af det. Det gør den ikke. Jeg har oplevet Verdi Galla sidste efterår i koncertsalen og efterfølgende lyttet til optagelsen af den. Nedslående. Klumpspil. Sammenpresset. Triumfmarchen fra Aida til eksempel - en af mine yndlinge - mangler koncertsalens luft og ubegrænsede dynamik. Det er tydeligt at der anvendes dynamisk og ulineær kompression på flere niveauer. Samtidig.

Det er helt sikkert også det du har bemærket. Og man kan ikke fortænke DR og andre lydproducenter i at anvende teknikken. Med så mange mikrofoner som tilsluttes mikserpulten er det det en umulig opgave at overvåge VU metrene på dem alle.

Jeg har tidligere lavet flere amatøroptagelser med blot to mikrofoner på analogt grej. En vanskelig opgave med mange lydprøver inden optagelse. En sangstemme under prøven kan nemt være 10dB kraftigere med publikum på. Her vil en kompressor (eller limiter) være rar at have. Analogt grej er i nogen grad "tilgivende" overfor overstyring, men er til gengæld plaget af elektronisk støj (sus). Digitalt optageudstyr tåler slet ikke overstyring, men er til gengæld langt mere støjfri. For DR's vedkommende er der behov for:

1. At undgå overstyring af indspilningen.
2. At tilpasse optagelsen til begrænsningerne i transmissionskæden.
3. At tilpasse optagelsen til modtagerne med såvel analogt udstyr som digitalt afspilleudstyr.

Man er tvunget til at opererer med begrebet: "Laveste fællesnævner". Det komprimerede lydbillede. Tøjsnoren igen, uanset du bruger ankertov.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 December 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
...... Man fatter ikke, at DR kan lave så dårlig lyd. Kan de ikke høre eller hvad? De var udflydende og ubestemmelige hvor de stod.
Jeg tror, at det skyldes komprimering af de mikrofoner kombineret med det, at mikrofonerne var trådløse.
Hvordan kan man lave så dårligt arbejde og så arbejde med lyd!
Optagelsen er gjort i DR`s Koncerthus, der har god akustik. Jeg har selv god akustik og mere end 1000 watt til rådighed.


Man kan kun undres ....    I radioens P4 sender de søndag aften vanen tro en times musik klokken 21, der ofte er optagelser fra slotskoncerter på Ledreborg - i de udsendelser er lyden som hovedregel fantastisk, så det er nok ikke alle deres lydfolk der ikke kan deres kram.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 22 December 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Laveste fælles nævner betyder at der stort opsatte lørdagsprogram lød elendigt. Det kan simpelthen ikke undskyldes, hvis de ikke er kompetente til at styre de to vigtige mikrofoner, som solisterne brugte.

Min kone kom hjem, imedens musikken spillede og hendes umiddelbare kommentar var, det var da en forfærdelig lyd. Det var så ærgerligt, for de unge piger de sang så vidunderlig. Kæmpe rum. Klare stemmer. Luft imellem dem. Jeg tror, at manden bag mikseren ikke havde regnet dem for så meget, så de har fået lov til at være u komprimeret. De har ikke pillet ved deres lyd så meget, men solisterne sang, det fik de ødelagt i den grad.

Det er godt, at der stadig er folk, der kan deres kram under slotskoncerter på Ledreborg.

Der var sidste år eller året før, en koncert i Fælledparken. Dirigenten og ham fjolset bag mikseren blev udspurgt i fjernsynet lige bagefter koncerten. Dirigenten klagede over, at det ikke var nemt at høre de forskellige i koret. Dirigenten sagde, at "sådan skal det lyde i dag". To modsætninger. Dirigenten der vil videregive den intense musik og ham bag mikseren, der vil lave "sin egen sound" .

For mange år siden hørte jeg en "brændt cd med noget opera. Der var ikke brugt kompresser. Det var ubehandlet musik og det var fremragende. Så de kunne godt engang. Dengang var P2's Torsags koncerter også klasse.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes