Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 20:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brugte plader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg har i de seneste dage rettet henvendelse til folk der har haft pladesamlinger til salg på DBA og Gul og gratis hvor annoncerne bl.a har lydt "pladesamling" sælges, når jeg så har fået det nærmere undersøgt viser det sig som regel at der kun er ganske få stk og priserne er ublu høje. Jeg ved godt at der er mange plader derude som koster "kassen" og det er vel også ok for de sjældne plader, som jeg i øvrigt selv køber til min egen samling, men der er sgu nogen der tror at deres gamle skidt er guld og derfor trækker jeg mig naturligvis hurtigt ud af korrespondancen. Jeg har kun købt en samling på 200- 300 plader og der var rigtigt mange som jeg ikke ønskede i min samling enten pga riser ellers var det musikken jeg ikke syntes om som f.eks diverse bla bla bla. De frasoterede plader forærede jeg til spejderne

Hvad er det der gør folk tror deres plader er så meget værd, det vil jeg godt vide? Jeg tænker måske det er dem der annoncer (plader købes 111.111 kr) ellers ved jeg ikke hvad det skyldes.

Nå for ikke at lyde som en tude Marie, vil jeg da lige fortælle at jeg handler meget på plademesser, discorgs og ikke mindst i de to fantastiske pladeforretninger vi nu har her i Odense.

Rigtig god vinyldag
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Har det seneste år købt ca. 1500 titler brugt - primært klassisk og opera. Prisen har ligget på omkring 5 kr. i gennemsnit - det er vel at mærke pr. titel, som meget ofte inkluderer en hel del boxsæt. Så jeg vil tro, jeg ligger under 1 kr. pr. lp. Generelt har der været tale om meget fine sager i originalpres fra 1960erne ... enkelte titler er nok mere værd blandt samlere, end jeg har givet for samtlige lp'er

Det er selvfølgelig ganske underordnet, da jeg ikke har tænkt mig at sælge ...

Jeg synes ikke, det er så svært at finde gode ting ... jeg har faktisk besluttet mig for ikke at købe (så meget) mere, da det efterhånden kniber med pladsen. Og desuden ... hvis jeg lyttede 2-3 timer hver eneste dag, så vil jeg sandsynligvis alligevel aldrig kunne nå samlingen igennem, selv hvis jeg har 40 år tilbage at leve i ... hvilket jeg håber, at jeg har

Så de gode ting findes derude, men du skal selvfølgelig også være forberedt på, at det kan være tidskrævende at opsøge og få sorteret, ligesom en del af forskellige årsager er til at forære væk.

Og tillad mig en lille drillepind afslutningsvis: Det undrer mig i, at du tuder over priserne på softwaren, når du tydeligvis ikke tuder over priserne på hardwaren (det er selvfølgelig en antagelse, som jeg helt ukritisk fremfører). Det er nok i sidste ende et spørgsmål om prioritering og temperament, men jeg ville nok ikke bruge så meget energi på at ærgre mig eller harcelere over, at jeg har givet 50 kr. for den brugte lp, som jeg afspiller på mit anlæg til 1/4 mio.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

A-man, jeg forstår egentlig godt MUNKEBO i hans betragtning, det gælder ikke bare software, men også hardware. Bevares, man kan (og bør) da bare springe over, hvis man ikke kan lide "lugten i bageriet", men det virker som om, at fordi det er retro, eller at folk er ved at få ørerne op for, hvor godt det lyder, at ting så skal "hypes"/prissættes fuldstændig ude af trit med den virkelige verden. Folk må jo være modne til indlæggelse, når de forsøger at sælge en Beogram 1000 uden pick up, der trænger til en kærlig hånd, for 1.500,- kr.


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Det er nok i sidste ende et spørgsmål om prioritering og temperament, men jeg ville nok ikke bruge så meget energi på at ærgre mig eller harcelere over, at jeg har givet 50 kr. for den brugte lp, som jeg afspiller på mit anlæg til 1/4 mio.


Nu er det jo sådan at jeg køber rigtigt maget nyt og betaler prisen, men pointen var at folk der sælger der gamle plader overvurderer værdien af deres plader.

Hvad jeg ellers har af hardware er vel uden betydning for emnet og jeg har nu aldrig fortrudt det jeg har købt
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med dig Munkebo og for dens sags skyld på nogle af de fantasipriser der udbydes brugt hardware til bør medføre en psykiatrisk udredning. Men der er ikke nogen der siger, at det bliver solgt til de priser. Og er der nogen der vil betale, så er det jo deres problem Endelig, så må man ikke glemme raritetseffekten. Det er ikke lyden der altid tæller, det er også sjældenheden , hsitorien bag det gamle mærke, den position det havde den gang "far var dreng" o.s.v.

Husk altid at spørge dig selv - hvad vil du sælge din soft- eller hardware for? Mest muligt går jeg ud fra.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

OK - med en semi-økonomisk baggrund er jeg nok pænt hard-core i den slags. Det handler om udbud og efterspørgsel, og hvis priserne efter min mening er for høje, fantasifulde, sindssyge, absurde, hypede eller hvad man end vælger at kalde det i forhold til den værdi, som de kan give mig, så undlader jeg bare at købe. Det er egentlig ikke særlig kompliceret.

Når det drejer sig om hi-fi - både hardware og software - er der tusindevis og atter tusindevis af substitutionsmuligheder, så kan man ikke få det ene sted, så kan man afsøge andre muligheder.

Har man fulgt debatten på dette forum omkring prissætning af brugt hi-fi, så er der to meget tydelige lejre. Den ene lejr harcelerer over, at der er købere, der vil have alt for ingenting og ikke vil betale for varens markedsværdi. Den anden lejr harcelerer over produkternes absurd høje prissætning i forhold til varens markedsværdi. Det svarer ikke så overraskende meget godt til den klassiske udbuds-efterspørgselskurve (eller rettere den underliggende priskurve).

Hvem, der så er sindssyge eller har behov for en psykiatrisk udredning i de to lejre er nok ikke lige sådan at afgøre

Hvis et såkaldt sindssygt prissat produkt bliver solgt, så var prissætningen i sidste ende jo nok ikke så sindssyg ... til gengæld er køber det jo så nok...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1405
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ofte er LP'erne lidt over prissat, men det skydes nok også den hype der om LP markedet lige for tiden.

Jeg vil så vende den lidt om, da jeg ofte har prøvet at sætte nogle brugte LP'er til salg på DBA og Gul&Gratis. Her sker det ofte at selv
fornuftigt prissatte LP'er skal pruttes, selv om LP'en er VG+ eller NM. Så kan man komme med nok så mange forklaringer på at denne LP
faktisk er billig. Hvis folk så tager i en secondhand pladebutik, så er prisen straks ok selv om prisen er over det dobbelte, her falder kæden
så af for mig.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Godt det er primært diverse genbrugsforretninger jeg køber mine lp'er ... Pengene går til gode formål, og jeg får lov til at sortere, selvom jeg har købt lidt "must have" ved diverse sælgere, hvor jeg så har syntes prisen er fornuftig nok. Men ja, folk tror det er guld de har til salg, og når tingene er så meget værd for dem, så kan jeg ikke nænne at skille dem ad    Men tror også jeg har de knap tusinde lp'er der kan fylde min reol ud nu, så nu skal der snart vaskes

Men man kan finde finde gode sager derude, men der er lidt langt mellem snapsene, bevares, men det gør det da lidt spændende at lede. Af gode fund kan nævnes de ca 200 der fulgte med købet af en Thorens td 2001, hvor Queen Made in heaven limited edition og Roger Waters Amused to death fulgte med, blandt andet. Så var der de 20 jeg købte på Bornholm, hvor der også fulgte spændende ting med, det var så i en genbrugsbutik, blandt andet lidt svensk jazz Solar Plexus, en tier stykket Så var der en ældre flink dame der solgte cd'er, en tier stykket, masser af Blues og andre spændende ting, og her for en måned tid siden en 50 stk lp'er fra 80'erne, købt for tror jeg en 300kr De ligger stadig hvor de blev lagt da jeg kom hjem med dem Så søg.... Og du skal finde

Mvh
Birger

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Ups... Glemte lige et bette bøvs Der er også konkurrencen fra de "opkøbere" der opsnuser og køber op, kun for videre salg for øje, det gælder både soft- som hardware... Jeg ved godt det er købmandskab og bla bla bla... Men det er ikke lige til mit temperamant
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Det handler om udbud og efterspørgsel, og hvis priserne efter min
mening er for høje, fantasifulde, sindssyge, absurde, hypede eller hvad man end vælger at kalde det i forhold til den værdi, som de kan give mig, så undlader jeg bare at købe. Det er egentlig ikke særlig kompliceret. ...

Nej jeg forstår ganske enkelt ikke at man kan brokke sig over hvad andre folk måtte ønske at modtage som kompensation for deres brugt-varer. Hvis man ikke vil gi' den fastsatte pris, køber man jo ikke. Det kan som analogmanden skriver ikke være så kompliceret... - jeg ville da ved gud irriteres over hvis andre skulle bestemme hvad mine plader eller andre sager "måtte" koste, skulle de blive sat til salg.

Og det kan altså lisså' vel gå den anden vej. For kort tid siden købte jeg en sealed 2LP som er trykt i 300 stk. for latterlige 400,- inkl. forsendelse fra Frankrig. Latterlig i denne henseende fordi den jo burde koste mindst det dobbelte. Og for et par år siden købte jeg en spritny LP fra 2009 til ganske almindelig standardpris som nu er udsolgt og IKKE er genoptrykt, hvorfor den går til omkring 5/600,- brugt.


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
boyscoutdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hvis man synes at priserne på DBA eller discogs.com er for høje kan man jo altid smutte forbi den lokale genbrugsbiks. Der er masser af PL´er og singler fra kun 5kr. Og der er masser af guld ind i mellem Jeg køber masser af plader i genbrugsforretninger og ofte er de i rimelig stand

__________________
Træsider? - Ja tak
Til top Vis boyscoutdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boyscoutdk
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Desværre er det blevet sådan. Det er blevet helt retro at spille plader igen, så alle vil have plader. Jo større efterspørgsel, jo højere pris, sådan er det bare. Jeg kan huske for flere år siden, hvor NAD 3020 var blevet "moderne" igen pga omtale herinde. Priserne på denne forstærker steg helt vildt. Man kan jo kun håbe på at priserne igen bliver normaliseret om noget tid. Held og lykke med jagten
Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 02 Oktober 2014 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Til hvem der er interesseret i brugte plader, og som er villig til, efter min mening, at give en pæn overpris, på plader
Dette skal ikke ses som reklame, det er ikke mig der sælger, og jeg kender heller ikke vedkommende.

      http://www.dba.dk/lp-diverse-diverse-rock/id-
1010706429/billeder/8/
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 03 Oktober 2014 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Har set på KSB, at der er 3.500 klassiske lp'er til salg for 5 kr. stk. (dog helt absurde 10 kr. for dobbelt-lp'er og boxsæt).

Ublu høje priser

Ak ja, hvis jeg blot havde pladsen ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 03 Oktober 2014 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt (og solgt) meget musik både på CD og Lp brugt. Jeg har også solgt vinyl her på siden på lister typisk til
20 kr pr stk. og med gratis levering når der blev købt for 300, men markedet har ændret sig.

I 1986 købte jeg første CD brugt, pris 120 kr (Springsteen: Born in the USA) Dengang kunne man sælge alle brugte
CDer til forretningen for 50 kr/stk. For der var virkelig mangel på CDer. Kan I huske hvor svært det var når man
absolut ville have CDen istedet for LPen, beskeden i Fona vent en måned eller 2.

1995 eller 96 købte jeg en 1½ år gammel REGA 3 med 50 super LPer for 400 kr ialt. Sælgeren var lykkelig og fortalte
at han havde smidt det i containeren hvis jeg ikke var dukket op. Der var stadig garanti på pladespilleren. Dengang
købte jeg flere pladesamlinger hvor der var Stones og Beatles og lign stort set komplet for under 2 kr pr stk.

Nu er det helt omvendt LPerne er dyrere end CDerne, for efterspørgslen har ændret sig. Men de fleste af os vil nok
også have både en pladespiller og en CD afspiller en del år frem. For konkurrencen står ikke mellem CD og LP, den står
mellem faste formater og download / MP3 /streaming. Alle os der køber faste formater må være i samme båd.

Faktisk køber jeg idag en del brugte LPer, for min pladespiller har fået en super pick up der ifølge en bekendt er ægte
high end. Jeg prøvede Ortofon 2M blue og Grado prestige 1 gold. De var begge rigtig gode, men Gradoen var en
smule bedre og den lyder helt igennem fremragende, så der høres en del vinyl nu, selv om jeg har langt flest CDer.

Med hensyn til de klassiske plader så vil de fortsat være billige, for der er ikke mange der hører klassisk vinyl, her er
CDens format en så stor fordel at klassisk vinyl ikke længere har nogen stor værdi.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 03 Oktober 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Det er altid godt at have bekendte, der kan fortælle, at lyden er high-end, hvis man nu ikke selv kan høre det

At en klassisk cd skulle have så stor en fordel i forhold til en do. lp, har jeg svært ved at at se (og høre). Hvis du med fordele refererer til gnidrede forsidefotos og -illustrationer, mangelen på ordentlige og læsbare tekshæfter/-indlæg samt ofte pinligt ringe overførsler af analoge indspilninger (mastertapes) fra 60'erne og 70'erne til cd, så ja, så er fordelene ved klassiske cd'er fremfor klassiske lp'er afgrundsdybt store ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 03 Oktober 2014 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Faktisk køber jeg idag en del brugte LPer, for min pladespiller har fået en super pick up der ifølge en bekendt er ægte high end. Jeg prøvede Ortofon 2M blue og Grado prestige 1 gold. De var begge rigtig gode, men Gradoen var en smule bedre og den lyder helt igennem fremragende, så der høres en del vinyl nu, selv om jeg har langt flest CDer.


Det er da dejligt at der ikke skulle mere til for at du pludselig ikke længere synes at ingen da længere køber et så forældet format som LP... Og så ligefrem ægte high end... Godt din kammerat kunne bekræfte det, ellers er det helt umuligt at synes noget. Jeg kan så oplyse dig om at med en endnu bedre pickup er der MEEEEEEEGET mere at hente ud af formatet. Ligesom med alle andre komponenter.

Måske du også en dag indser at en pladespiller uden automatik kan lyde bedre end en med... Ja ja, verden åbner sig pludselig op, når bare man prøver lidt andet end det man tror er det ultimative, mens alle andre da bare er dumme og bruger flere penge på det end man selv gør, og bare betaler dumme kroner for det.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Det at skifte pick up til en virkelig god pickup medførte en væsentlig større forbedring i lyden end jeg havde forventet. Den gamle MC1 turbo var nok slidt, og mere end 10 år. Af andre har jeg også kørt med de billige orthofon, men den nye Grado, som en bekendt roste i høje toner som noget af det bedste, giver virkelig meget bedre og mere musikalsk lyd fra vinylen. Men det er da ikke et enten CD eller LP, det må da være et både CD og LP, men nu kan pladespilleren godt konkurrere med mine to meget musikalske CD afsp.

Om der er automatik på eller ej, har nok ikke den store betydning. Min Denon er tung og stabil, det må være et plus, samtidig virker automatikken elegant og problemfrit. Og der er da mange nye kvalitetspladespillere der har automatik bl.a. fra Thorens. Derudover har jeg nok præferencer for Denon, for det virker altid og har god lydkvalitet.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes