Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 13:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vildt sub-projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 19 December 2014 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

2 af de billigste eller 1 af dem med 18" http://www.discoworld.dk/default.php?
cPath=38_40_3654
så der også råd til at forbedre akustikken så bassen lyder så godt som muligt

Behringer
gir meget for pengene og kan spille mere end rigelig høj så pas på høreskader,
det dog også vigtigt at have nok power når man vil spille højt så man undgår at spille i det område (lydtryk) hvor forstærkeren,subwooferen
forvrænger
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 December 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Det bliver desværre ikke noget fra Sjælland, der er for langt efter de bundkasser XTZ er bestemt fede subs, men tror ikke de leverer det han vil
have, uden det bliver for dyrt med sådan 2x12.16.

Men i mener altså, at hvis der skal mere niveau på end sådan en CV 15" kan levere, så skal man op i noget PA? Det spiller jo bare på en helt anden
måde.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 December 2014 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Altså kravene taget i betragtning, så ja... Så skal han have en stor PA-Sub :)

Ellers kig på Dayton:
Dayton

Jantzen Audio er dansk forhandler af Dayton. Evt kontakt dem.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 21 December 2014 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Nu hvor Dayton er blevet nævn, så er vi vil på vej væk fra PA igen, men tilbage til kraftige hjemmebioenheder? Kan sådan en klare det? Den er nok
også noget kraftigere end en Tremor X 15.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 December 2014 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Dayton laver også PA-enheder. Såvidt jeg kan se, er det en hidsig satan til prisen den jeg har linket til, men er dog ikke ekspert.

Jeg tænker en anden indgangsvinkel vil være på plads. Såsom, "Hvilke driver parametre skal jeg kigge på for at få det jeg søger?"

Altså. Såvidt jeg kan læse mig til er det ikke dybbassen der er interessant. Med et krav på 30hz i en sub, er mulighederne mange.

Skal kunne blæse ting ned fra hylderne. Er det så høj QMS, høj BL, høj følsomhed, høj max SPL eller noget helt 5. vi er på jagt efter?
Det må der være nogen herinde der kan svare på :) For som sagt, mulighederne er mange.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 December 2014 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 21 December 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

I er velkommen til at komme her forbi og høre noget gedigen bas. Der er ikke så langt. Jeg har endnu ikke hørt nogen højttalere som kan sparke lisså' meget bas af sig som mine CV'ere...


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 21 December 2014 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med noget tilsvarrende

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=136327&title=1 5-diy-passiv-subwoofer-projekt
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 23 December 2014 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det kunne være lækkert med lidt info om hvilke parametre man skal kigge efter, for at bygge hvilken slags sub. På nettet kan findes hvilke
parametre man skal kigge efter for at lave refleks, lukket, forskellige horn osv, men jeg kan ikke rigtigt finde noget om hvad man skal kigge
efter for at spille på forskellige måder. Dette er nok fordi her har kabinettet meget betydning i forhold til blot enhedernes parametre? Disse skal
dog være velegnede til kabinettypen?

Det kan godt være at vi skal forbi 4 audio eller andet og høre en Behringer, så han kan få en ide om det. Grunden til jeg er lidt hooked på sådan
en TremorX 15 er, at den kan fås for 999 kr. på juletilbud lige nu, hvilket jo må siges at være hammer billigt

Der er også et stykke op til 2*12"+2*15" fra en enkelt 15", så det er der nok ingen tvivl om at de kan Må dog takke nej til dit tilbud. Han
gider ikke tage ud og høre noget, hvor han ikke kan ligge pengene og tage det med hjem hvis det passer ham

Jeg har godt fuldt din tråd Berdel og man glemmer den heller ikke lige sådan med den debat om brokobling . Det er også et vildt projekt du
har gang i der og det skal nok blive en fed bio! Også fede kabinetter du er ved at have færdige!

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 26 December 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

God jul alle.

Efter snak med flere som har de forskellige slags subs (inlk. TremorX), er der besluttet et benytte en TremorX 15 til subben, specielt pga. prisen
her frem til nytår! Tak til alle som er kommet med indspark, det har givet anledning til meget undersøgelse!

Nu hvor enheden er blevet bestemt, mangler jeg et godt bud på kassen. Der er 2 enheder at vælge imellem:

TremorX 15-4 (4 ohm)

TremorX 15-8 (8 ohm)

Deres T/S parametre kan ses her:

http://www.hilmars-audio.dk/images/TremorX_manual.pdf

Det skal være en portet sub og bassen skal være forholdsvis dyb, men ellers levere et godt output. Som forstærker bliver benyttet en Behringer
Inuke 3000DSP, så der er mulighed for lidt EQ.

Håber nogle har et godt bud på en kasse, ved der er et par rigtig skarpe medlemmer til det her inde Fortsat god jul!

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 26 December 2014 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Ingen der har et bud på dette? Jeg har selv forsøgt mig i Winisd, men synes det giver nogle underlige tal. Jeg skal op i mange hundrede liters
kabinet, før jeg synes det ser ordentligt ud? Jeg har dobbelt-tjekket alle T/S og de er skrevet rigtigt nok ind.

Ingen der kan give mig et bud?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 26 December 2014 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Sjovt, har netop lige simuleret enhederne selv og er kommet frem til samme resultat.. latterligt store kabinetter?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 26 December 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Præcis! Det ser ud til at 4 ohms udgaven kræver større kabinetter, men dog også kan gå lidt dybere hvis den får det. Men alligevel rammer jeg flere
hundrede liter for at få noget ok. I linket til manualen til den, er der nogle kabineteksempler også. Der er den portede ca. 80 liter (-port og enhed),
jeg ved dog ikke hvad den er tunnet til. Den lukkede er ca. 70 liter (-enhed). Men det ser ud til at F3 ligger allerede ved 40 Hz på 8 ohms udgaven,
hvor den anden ligger omkring de 30 Hz i lukket kabinet. Med de 80 liter som fra manualen kommer rammer jeg en F3 på omkring de 40 med 25 Hz
tuning på 8 ohms enheden og det endda med et peak på +2 dB. med 4 ohms enheden rammer jeg F3 = 35 Hz og en tunning på 20 Hz som giver et
+3 dB peak.

Er der noget jeg gør galt, eller virke de "foreslåede" kabinetstørrelser bare ikke til at give særlig gode resultater?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 26 December 2014 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jamen, altså, man skal vælge mellem boksstørrelse, følsomhed, og dybbas. Man bliver nødt til at 'sælge' det ene for at få de to andre... Lille boks, dyb bas = lav følsomhed. Stor boks, bedre følsomhed - jo, jo, men stadig ikke subbas. Ægte, dyb bas 'koster' vildt meget på de andre to punkter. Vil du have f.eks. ½ oktav ekstra ned i bassen, må du ofre enten et ca. 3 gange så stort kabinet, eller en tilsvarende faktor i følsomhed. Du kan så 'bare' smide en større forstærker på, men det er jo heller ikke ukritisk. Ligesom EQ'ing, i øvrigt, som er en stor hjælp, men ikke kan benyttes uden at tage højde for, hvordan det fungerer.

Du bliver nødt til at gøre op med dig selv, hvad du har brug for, set i relation til dit behov OG økonomi.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 27 December 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Ja det er klart, jeg synes dog alligevel 700 liter eller hvad det var Winisd foreslog til den ene er noget voldsomt til en 15" Hvordan ser jeg
følsomheden i Winisd? Hvis jeg ser på SPL grafen, så synes jeg ikke det flytter meget at ændre volumen på kassen (Der er sat 1000 W i enheden)?

F3 på 25-30 Hz er ok, der ud over er det mest output der skal kigges på. Som jeg ser det, gælder det om at tune den til en Q på 0,707 og samtidig
ramme en F3 deromkring hvor man vil (som første step)? Men hvordan hiver jeg maksimalt output ud af den, eller gælder det bare om at ramme Q
og så give den noget mere at leve af?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 27 December 2014 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Er enheden først valgt, er det dennes grundliggende følsomhed, der bestemmer output. Boksstørrelsen (og typen, refleks el. lukket) har overvejende indflydelse på, hvor dybt man kommer ned, og frekvensafvigelser som følge af ændret Q. Med en lukket boks kan man sænke -3 dB med over en ½ oktav, med en EQ'ing på omkr. + 6 dB. Og, det burde ikke være et problem for en kvalificeret 15" med en ordentlig forstærker på. Opretning af frrekvensgangen på den måde virker selvfølgeligt bedst, når boksens Q ikke er for højt - helst under 1.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 31 December 2014 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej igen og godt nytår der ude!

Hvad vil i sige at F3 skal ned på for at være fornuftigt (også til lidt filmbrug) når room gain jo bidrager med en del i den lave ende? Er F3 = 27 Hz ok
? For med room gain kommer kurven vel højest sandsynligt et par Hz længere ned. Dette kan nemlig opnås med 200L på 8 ohms enheden og stadig
have en Q under 1. Der er også mulighed for EQ, som jo kan hive den endnu længere ned hvis nødvendigt?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvor langt du/i er nået men fandt den her på db den må da være vild nok
SVS PB12

Den mindre SVS PB10 er også til salg
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes