Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 15:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kef 105 mk.1 delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 07 November 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle I kloge mennesker :-)

Jeg har købt et sæt Kef 105 mk1 og er i gang med at renoverer og nusse dem. De har stået i et studie, og det bærer de præg af!

Jeg har læst på Kef´s hjemmeside at delefiltret er opbygget med et subsonisk filter, der skulle forhindre akustisk tilbagekobling.

Jeg fundet et layout af printet og vil gerne høre om jeg 1.: skal modificere eller holde nallerne væk 2.: Hvis jeg skal modificere, hvilke
kondensatorer skal så bypasses.

Link til billed: http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/filter105.j pg

Mvh Hans
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 November 2014 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Du skal bypasse C2+C3+C4, ryk dem helt ud, og monter massiv lus i stedet. Din bas bli´r SÅ meget bedre

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 November 2014 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Desuden kan du prøve at erstatte C5-C7-C9 & C11 med bedre folietyper, f.eks ClarityCap ESA eller MR:

http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/clarity-cap.html?SID=e 03e357ad78137e3e3169ec239f5f3e2

Det vil du helt sikkert ikke fortryde



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 November 2014 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

KEF 105 var en relativ dyr højttaler på et tidspunkt, hvor ikke alle (særligt Engelske) forstærkere var lige stabile. Lytterne i serie var en DC sikring for ikke at brænde basserne af ved DC på en forstærkerudgang. At KEF så markedsgøgler det som subsonisk afskæring (hvilket bestemt er rigtigt) må så være deres sag. Jeg har i min tid renoveret adskillige af dem, både ver. 1/2/3 og har følgeligt hørt, hvad der skete. Har endda haft 2 sæt inde på samme tid, renoveret delefiltret på det ene sæt (kortsluttede serielytter til bassen), bedre kondensatorer og spoler overalt, og derefter kørt A/B test på de 2 sæt. Der er ingen tvivl, når man hører sammenligningen. Bassen bli´r mega meget strammere, og m.h.t. bedre kondensatorer i mellemtone og diskant: Selv dengang var der produktionsomkostninger at ta´ hensyn til, de billige kondensatorer der blev benyttet dengang, er udviklingsmæssigt blevet overhalet mere en 10 gange i de forløbne år med det resultat, at man for ganske rimelige penge kan få noget, der totalt overhaler det, der blev benyttet dengang. Alt i alt, for en beskeden sum penge kan du løfte en i forvejen ganske god højttaler flere niveauer opad, takket være den udvikling på komponenter, der har været i mellemtiden. Enhederne fejler nemlig ikke noget.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 November 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

http://www.mightyoak.org.uk/kef/R105-1.jpg

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 07 November 2014 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Med reference til diagram-linket ovenfor er konsekvensen af seriekondensatorerne at filteret afskærer de dybe bastoner med 6dB/oktav med et minus 3 dB punkt ved 55 Hz. Formålet var at begrænse risikoen for akustisk tilbagekobling til grammofonen. Linket herunder bekræfter dette.

http://kef.com/html/en/explore/about_kef/museum/1970s/Refere nce_Series_105/index.html

Citat: "The bass section comprised a 12 inch bextrene coned bass driver, housed in a 70 litre closed box enclosure, fed by a filter section that included a novel topology to convert the bass roll-off to a third order characteristic, allowing a low –3dB cut-off frequency but with useful attenuation of the subsonic frequencies typical of the analogue sources at the time".

Seriekondensatorer i signalvejen til en basenhed bør høre fortiden til. Vil man hindre tilbagekobling vil et elektronisk filter med 12, 18 eller 24 dB stejlhed i signalvejen i for- eller effektforstærker være langt at foretrække. Resultatet bliver at forstærkeren får langt bedre kontrol med basenheden. Et stejlere elektronisk filter giver mulighed for et bredere frekvensområde nedadtil.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
nizze1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 07 November 2014 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Med reference til diagram-linket ovenfor er konsekvensen af seriekondensatorerne at filteret afskærer de dybe
bastoner med 6dB/oktav med et minus 3 dB punkt ved 55 Hz.


Kef 105 Frequency response: 38-22,000Hz +/-2dB at 2m on measuring axis

Det skulle da være rigeligt dybt fra fabrikkens side, seriekondensatorer eller ej?
Til top Vis nizze1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizze1
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 07 November 2014 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Vil da lige nævne at jeg købte disse http://kef.com/html/en/explore/about_kef/museum/1980s/refere nce_series_104_2/index.html i 1985. De spiller stadig lystigt, hos noget familie ...

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 07 November 2014 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

nizze1 skrev:
Kaj. skrev:
Med reference til diagram-linket ovenfor er konsekvensen af seriekondensatorerne at filteret afskærer de dybe
bastoner med 6dB/oktav med et minus 3 dB punkt ved 55 Hz.


Kef 105 Frequency response: 38-22,000Hz +/-2dB at 2m on measuring axis

Det skulle da være rigeligt dybt fra fabrikkens side, seriekondensatorer eller ej?


Delefilterets komponenter afskærer som jeg har beskrevet. Det er dog under den forudsætning at basenheden udviser en impedans på 8 Ohm. Det er den ikke i området under 55 Hz. Her stiger impedansen ned mod resonansfrekvensen og afskæringen kommer i praksis til at forløbe anderledes med de data du fremhæver som resultatet. Under resonansfrekvensen kommer systemets totale afskæring af frekvensområdet til at forløbe som KEF anfører, som et filter af tredje orden. Forklaringen skal søges i at enhedens impedans stiger og falder i det pågældende område.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
nizze1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 07 November 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Tak for uddybningen, Kaj. Nu forstår jeg, hvad du skrev tidligere. Uanset har jeg aldrig tænkt på at 105erne har en
problematisk basrespons (de spiller dagligt i min stue). Det der kan være en udfordring er at placere dem i rummet, så de ikke
bliver for voldsomme æstetisk, samtidig som bassen stadig er så nogenlunde lineær.
Til top Vis nizze1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizze1
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 07 November 2014 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

nizze1 skrev:
Tak for uddybningen, Kaj. Nu forstår jeg, hvad du skrev tidligere. Uanset har jeg aldrig tænkt på at 105erne har en
problematisk basrespons (de spiller dagligt i min stue). Det der kan være en udfordring er at placere dem i rummet, så de ikke
bliver for voldsomme æstetisk, samtidig som bassen stadig er så nogenlunde lineær.


Måden KEF har valgt at kombinere filter, kabinet og enheder reducerer forstærkerens mulighed for at kontrollere basenhedens membranbevægelser. Den "løse kobling" mellem forstærker og basenhed gør det du beskriver. Ved at lodde en "lus" over hver af de omtalte kondensatorer overtager forstærkeren kontrollen. Boydk har helt og aldeles ret i at det er en god ide at lave den ændring. Det får ingen negative konsekvenser. Tværtimod. Ønsker man at afskære de dybeste toner fra at skabe akustisk tilbagekobling til en grammofon findes der meget bedre alternativer. Se mit første indlæg i tråden. God fornøjelse!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 07 November 2014 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for alle de gode input

Vender tilbage med status, når projektet er færdigbragt.

God Week-end til alle

Mvh Hans
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
greg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 08 November 2014 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Det er ikke min tråd, og undskylder jeg bryder ind, men jeg vil altså bare rose folk for at komme med sindssygt gode og
konstruktive svar. Fed læsning alle sammen. Lækker tråd. :)
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg
 
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 13 November 2014 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Så blev højtalerne færdige

Alt splittet i atomer og omhyggeligt gennemgået, hoveder spartlet og malet, bundkasser tætnet, spartlet og malet, delefiltre modificeret som
anbefalet af Boydk (sikken en forbedring), kan klart anbefales. Alt samlet og omhyggelig efterspændt.

Et par billeder:

http://imageshack.com/a/img905/3793/CsPw3a.jpg
http://imageshack.com/a/img540/7087/sNuqwl.jpg

Endnu en gang tak for hjælpen

Mvh Hans
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 27 November 2014 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hej Hans.....
Har først lige set dit sidste indlæg nu.
f**k for et flot stykke arbejde, du dér har fåret lavet. Det har da forhøjet den i forvejen manglende WAF med flere 100%.
Godt at modificeringen gav det ønskede resultat i din stue også. Skal det forstås sådan, at du har nemmere ved at placere dem med hensyn til at have kontrolleret bas????
Endnu engang til lykke med projektet, det ser rigtigt, rigtigt smukt ud.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 27 November 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

fået lavet

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 29 November 2014 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk

Tak for de rosende ord :-)

Jeg spillede så kort tid på dem, at jeg ikke nåede at opdage, hvordan de var placeringsmæssigt, før jeg gik igang med at renovere.

Forskellen er klangmæssigt, de går dybere end før, og har et bedre perspektiv og helhed, de er en fornøjelse, og til 750 kr. stykket et fund:-)

Ved du eller andre om B110 sp 1057 og sp 1209 er ens datamæssigt ens bortset fra impedans, kan ikke finde data på sp 1209 nogen steder.



Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 29 November 2014 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Ser virkeligt godt ud. Nice work.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2778
Sendt: 29 November 2014 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:
Hej Igen Så blev højtalerne færdige Alt splittet i atomer og omhyggeligt gennemgået, hoveder spartlet og malet, bundkasser tætnet, spartlet og malet, delefiltre modificeret som anbefalet af Boydk (sikken en forbedring), kan klart anbefales. Alt samlet og omhyggelig efterspændt. Et par billeder: http://imageshack.com/a/img905/3793/CsPw3a.jpg http://imageshack.com/a/img540/7087/sNuqwl.jpg Endnu en gang tak for hjælpen Mvh Hans


Tillykke med resultatet!
De kan bare, de Englændere ..... når blot de får god hjælp til at gøre konstruktionen helt færdig!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes