Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 21:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup - brugt el. ny? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 November 2014 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Ps.
Jeg vidste godt det var en kontroversiel udmelding.

Men dette er ikke spørgsmål om teori men om praktiske virkelighed.

Måske nogle ganske få mm, har nåle af samme kvalitet.
Men de er helt sikkert også dyre (og kan i så tilfælde med fordel også købes brugt.)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 November 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

En Nagaoka MP-200 koster under 2000,- kr.
Se om du kan finde en mc p.u. med lioge så fin en nål til de samme penge???
Og det er ikke et spørgsmål, om dit udsagn er kontroversielt, det er indtil videre en udokumenteret påstand fra din side, og så længe du ikke kan linke til en eller anden artikel, der omdanner din påstand til fakta, vil jeg hermed påstå, at din udtalelse er gætværk grebet ud af luften, og ikke et faktum, at mm pickup´er skulle ha´ dårligere nålespidser.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 26 November 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Præsten skrev:
nils valla skrev:
Hj Boydk. Ja, lige præcis. Nålekvaliteten på mm er begrænset. Og
kan du nævne bare en mm, hvor der er taget ligeså meget omhu for nålen.
Feks Nagaokas modeller med boron
nål? Eller SoundSmith? Eller Audio Technica AT150MLX? Der er så vidt jeg vid gjort en del for det. mvh Præsten
Du
mener boron nålefane.Det samme med nogle af Audio Technica´s modeller med nøgen "Line Contact" slibning. Valla´s
udsagn duer simpelthen ikke.


Nå ja, ups

Og jeg kan desværre ikke tilbyde at rette op på det.

Det kan også godt være at pladesamlingen hurtigt ville blive tyndslidt hvis min MP-500 havde boron nål...

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 November 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:


Det kan også godt være at pladesamlingen hurtigt ville blive tyndslidt hvis min MP-500 havde boron nål...

mvh

Præsten




__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 November 2014 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk.
Hvis ikke denne debat var så sk... hyggelig, var jeg bakket ud for længst.
For jeg er temmelig (u)sikker i min sag .

Som jeg før skrev, er min erfaring (de forbigående 30 år) med mm ikke så stor.
Jeg har i den periode ikke haft mange mmér.
Men dem jeg havde, afveg ikke fra mine erfaringer med mm fra gamle dage. (og den store revolution er sku ikke sket her)

Lad os sætte kroner og øre på, hvornår/hvornår-ikke, det kan svare sig at købe brugt mm.

Langt de fleste mm-puér der flyder der ude, ligger i prislag på under 1500 kr.(bare et gæt).
Og en billig pu med en simpel nål, kan det vel meget dårligt svare sig at købe. Risikoen her, for at den er opslidt, er stor og hvis besparelsen var
750 kr. så ---

Er det derimod en mm af stor kvalitet (og lige så dyr som mc), må forholdet selvfølgelig være det samme som for mc.



Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 November 2014 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Boydk.
Hvis ikke denne debat var så sk... hyggelig, var jeg bakket ud for længst.
For jeg er temmelig (u)sikker i min sag .

Som jeg før skrev, er min erfaring (de forbigående 30 år) med mm ikke så stor.
Jeg har i den periode ikke haft mange mmér.
Men dem jeg havde, afveg ikke fra mine erfaringer med mm fra gamle dage. (og den store revolution er sku ikke sket her)

Lad os sætte kroner og øre på, hvornår/hvornår-ikke, det kan svare sig at købe brugt mm.

Langt de fleste mm-puér der flyder der ude, ligger i prislag på under 1500 kr.(bare et gæt).
Og en billig pu med en simpel nål, kan det vel meget dårligt svare sig at købe. Risikoen her, for at den er opslidt, er stor og hvis besparelsen var
750 kr. så ---

Er det derimod en mm af stor kvalitet (og lige så dyr som mc), må forholdet selvfølgelig være det samme som for mc.






Det er nok den vageste helgardering jeg endnu har set..!   



Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 November 2014 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Der er mange måder at købe brugt på. F. eks.:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=281585

+ en ny nål:

http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=91& ;products_id=1540

Så har du en aldeles udmærket mm p.u. med ny nål til ca. 600,- kr.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 November 2014 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:


Det er nok den vageste helgardering jeg endnu har set..!   



Mvh.
Niels



Intet nyt under solen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 November 2014 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Men en gardering er det da.

Jeg syntes man kan drukne en "samtale" i henvisninger, for at få egne udsagn bekræftet med andres udsagn.
Jeg ved ikke noget mere irreterende, end at læse en bog, hvor man hele tiden skal bladre om til en af de bagerste sider for at se kilde.

Så når eller hvis man læser indlæg af nils valla, gemmer man de af hans udmellinger, som måtte passe med egne erfaringer, og lader resten
ligge.

Da jeg er sikker på, at andre har gjort de samme erfaringer som jeg, skal jeg nok for sjov skyld holde øje med, om jeg kan få bekræftet mine
udmeldinger om mm, af andre.

mvh nils.

ps. Hej Præst.
     Jeg kan selv bekræfte Sound-Smith som en af de få der laver mm med kvali-nål
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 November 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Garderingen bli´r da bedre og bedre.
Den med at ta´, hvad man skal bruge holder ikke.
Når en "erfaren" ""rotte"" som dig med mere end 130 år på HiFi-bagen (sh*t, hvor er nu den retteknap) skriver helt uden belæg, at fabrikanter bruger dårligere nåle til mm i forhold til mc, så må du også forvente, at der er nogle youngsters/rookies udi HiFi, der kunne finde på at ta´ dine ord for gode varer, med det resultat at de lige pludselig ikke tør købe en mm p.u. på grund af dit "skriv". Så ikke noget med at drukne den i dokumentation, men helt uden går den altså bare ikke

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 November 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk.
Jeg fandt noget, og det var faktisk ikke svært.
Og hvis vandenhul er kapacitet nok for dig, så læs følgende artikler fra vdh.com

1 Q: Why are there 2 different types of phono cartridges: Moving Magnet (M.M.) and Moving Coil (M.C.) ?
A: This has partly to do with the principle of signal generation and partly with the cost of production.
Theoretically it does not make a big difference whether you move the magnet and hold the coil or vice versa.
The difference in sound by the way is on the plus for the Moving Coil systems, because with the M.C. principle the manner
in which the magnetic field variation interacts with the coil is more correct. Also the mechanical stability of the cantilever
and stylus is in most cases better. This produces better sonic results.
Especially the channel separation is higher with M.C. cartridges. Also the mechanical resonance frequency is higher so
intermodulation distortion is lower.
There is one disadvantage with M.C. systems: the output is lower, so you need an extra step-up device like a transformer
or a typical M.C. amplifier.
2 Q: Which of the 2 phono systems, M.M. or M.C. has a longer expected lifespan ?
A: The construction of the M.M. is, related to the lower price, always somewhat more industrial. So expected lifetime is
normally shorter.
Also by reason of the generally lower reproduction quality, the quality of the stylus is limited. So stylus wear is usually
higher. This is in advantage of M.C. systems. The application of aluminum for the cantilever also limits the total lifespan.
Despite this, with care a M.M. system can give you years of pleasure. And when you buy one, at the same time already
buy your spare replacement stylus unit. You never know what the manufacturer will do in the future.

Hvis ikke dette er nok, kan jeg lede efter mere, men i så fald, bliver ydmygelsen total .

ps. Mit indlæg var jo ikke om hvad som er teknisk muligt, men et råd til en som ikke har det store kendskab til puér, og derfor stillede sine
spørgsmål.
Og langt de overvejende mm-pu der ligger til salg, er jo gamle billige mm puér.
(lyt og lær af dem der ved ).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 November 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Ps.
Det var ikke min mening at tage modet fra en nybegynder, med at prøve en mm.
Men er man nybegynder, og vil man bare bruge 1500 kr på mm pu, bør man efter min mening starte med en ny mm pu.
Man kan så efterfølgende , når man er blevet mere erfaren, prøve med nogle billigere. Man ved så lidt mere om hvordan de bør/kan lyde.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 November 2014 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

2 ting ved dit indlæg (ikke at der er noget forkert). VdH er absolut en kapacitet.....meeen....
Der kun 1 mands mening, og hvis selv udelukkende levede af at lave mc-pickup´er, ville jeg jo være et fjols, hvis jeg promoverede mm som værende ligeværdige. Vi er enige om at mc lyder bedre, men har stadig en mere end 20 år gamme Audio Technica mm med shibatanål, der absolut intet fejler den dag i dag. Så jeg venter på den totale ydmygelse, før jeg overgi´r mig. (f. eks. en fabrikant af begge dele, der indrømmer, at der bliver brugt dårligere kvalitet nåle til mm. Det var det du startede med at skrive)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2014 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

tror det er meget naturlig at materiale, slibning og samle kvalitet i en 1000-1500kr pick-up (typisk MM) ikke er at sammenligne med en dyr MC i 10-50.000kr klassen, derfor lyder det også meget sandsynligt i mine øre at en dyr MC vil holde i længere tid.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 26 November 2014 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk.

....Men du ville ikke være et fjols, hvis du tog imod råd givet her på hifi4all ? .

Om Ortofon ville være utilfredse med et råd om at købe en ny pu,   tjahh ?

Under alle omstændigheder kan ingen, hverken vdh eller ortofon fortælle lige dig, hvordan lige du bedst nyder din hifi.
Så ingen bør under nogen omstændigheder tilsidesætte egne lytte-erfaringer med noget som helst andet.

Den hjælp en kan få fra de fagudlærte (og her hører du helt indiskutabelt til), skal en selvfølgelig tage imod, men kun som en vejledning.
Ansvaret for lyden ligger ubetinget hos en selv, Så brug ørerne- lyt på andre, og passer de råd du får, med hvad du selv hører, så pluk det ud af
evt. råd du kan bruge og lad resten ligge.

De kærligste og venligste jule-hilsner nils.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 26 November 2014 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hvad MM pickupper angår og fine nåle, så er der da også Goldring IGC 910 og 920 med Van Den Hul nåle og der er et par stykker mere med Frits Gyger nål. Så MM pickupper har da lige så fine nåle som MC'ere har. Dog er nålefanen mest aluminium, men der er undtagelser.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 26 November 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Der er mange måder at købe brugt på. F. eks.:id=281585">http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=281585


+ en ny nål: http://stylus.export-
japan.com/product_info.php?cPath=91& ;products_id=1540
Så har du en aldeles udmærket mm p.u. med ny nål til ca. 600,- kr.



Kræver dog at køber kan bevæge sig hen til sælger da sælger åbenbart ikke gider sende.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 26 November 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Ej hvor I hygger jer.
Husk nu også at pickuppen skal matche armen, og forøvrigt alt det øvrige udstyr. MC pickupper er grundlæggende også dyrere fordi der er større
produktionsvanskeligheder forbundet netop med dem. Mon ikke VDH priser afspejler at han ikke er ung mere, og derfor er fejlmargenen større
Rolig nu, det var en spøg.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 26 November 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Udover de Goldring som Allanowich nævner, så er der da også Ortofon. Jeg er da ikke i tvivl om at den FL (fine line) nål som bruges på Om 30, er nøjagtig den samme som bruges på nogle af deres mc modeller. Og jeg er da også ganske overbevist om at den er bedre end den elliptiske nål som bruges på nogle af deres billigere mc modeller. Om 40 brugte en FG2 nål. Den er da vist så tæt som man kan komme på en VDH2, uden at skulle en tur i retten. (Det var iøvrigt i mange år Fritz Gyger som leverede nåle til VDH). Om Ortofon monterede en FG2 på en mm eller mc har vel næppe påvirket holdbarheden. Både FL og FG2 er ganske udemærkede nåle, og de er langt bedre end sfæriske klump sten, som Denon belemrer os med på DL 103.
Så ligesom Nils Valla, vil jeg sige, at en god pu er bedre end en ringe pu. Men en god mm, er altså efter min mening at foretrække fremfor en ringe mc. Dette synes jeg egentligt er ganske relevant i den prisklasse vi befinder os i her. At en god mc så er bedre end en god mm (Efter min mening) er jo så en helt anden sag. Men en god mc er jo normalt også en del dyrere end det aktuelle budget.
Ligesom Analougeman, har jeg også købt mange brugte pu. Ud af alle de brugte pu jeg har købt, har der kun været én som ikke var ok. Det var en Fidelity Research Mc 201, som var klart ringere end den jeg havde i forvejen. Men den slidte havde jeg en klar fornemmelse af var træt, inden jeg kom hjem med den (Den sad på en pladespiller jeg købte). Alle de andre har været i fin stand, og har givet rigtig meget vellyd, i forhold til det jeg har betalt for dem. Min erfaring er, at hvis en pu klarer Ortofons testplade (Den er et must ved køb af brugte pu), så er der masser af god musik tilbage i den.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 November 2014 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Ps.
Det var ikke min mening at tage modet fra en nybegynder, med at prøve en mm.
Men er man nybegynder, og vil man bare bruge 1500 kr på mm pu, bør man efter min mening starte med en ny mm pu.
Man kan så efterfølgende , når man er blevet mere erfaren, prøve med nogle billigere. Man ved så lidt mere om hvordan de bør/kan lyde.


Tja, begge mine Music Maker MKIII har jeg købt brugt for 1.500 kr. (pr. stk., altså ...). Og de spiller nu upåklageligt på hhv. 4 og 6 år (men jeg har også en del pladespillere/arme/PU'er, som benyttes på skift).

Om man(d) så synes om lyden fra en Music Maker er et ganske andet spørgsmål ... den har det med at dele vandene. Men dens tyngde i forhold til den fesne lyd fra mange MC-systemer med diskantløft er i mine ører uomtvistelig.

Jeg har også en Audio Note IQ3, som jeg købte brugt for 250kr. (ja, der skal ikke stå 2.500 kr.!).

Og så har jeg haft en Tekni-Fi P77, som jeg købte for 1.250 kr.

Nå, dette blot for at komme med lille modtryk til (et af mange af) Niels' (sædvanlige) absolutistiske udsagn - det kan sagtens lade sig gøre at finde endog særdeles vellydende brugte MM PU'er. Det er i hvert fald mine erfaringer.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes