Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 07:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Var alt bedre dengang? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
laboa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 September 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 27 November 2014 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Alt var vel langt fra bedre end alt i dag, men noget var bedre end noget i dag. Jeg synes, det går an at finde nogle rigtig gode,
gamle ting, som med lidt opfriskning spiller meget nyt bagud.

En ting var endda klart bedre end stort set alt i dag: Optagelserne i sig selv. En ret vigtig ting ;-).

Udviklingen indenfor hifi har ikke været entydig positiv, hverken pris- eller ydelsesmæssigt. 100 1980-kr er ca. 300 i dag, og
bortset fra billigere "konsum-grej", har jeg i hvert fald på fornemmeren, at bedre hifi er steget i pris. Og på noget hi-end er
låget røget helt af. Det trodser stor set alle andre teknologiske/naturvidenskabelige udviklinger - tænk bare på vel en
halveringtid i pris pr. "ydelsesenhed" på vel blot 2 år (!) indenfor computere. Eller på alle de alvorligere sygdomme, man i dag
bare kommer videre fra med et par piller, eller realpris-billigere biler, der er hamrende sikre, kører tre gange længere på
literen og selv parkerer i garagen ;-).

Ydelsesmæssigt er det vel ret signifikant, at man i startfirserne kommer med "perfect sound forever" i form af CD. Selv om CD
og noget hi-rez kan lyde ganske godt i dag, har det godt nok taget tid. Men det er tankevækkende, at en rimelig god
pladespiller bare spiller mere musik anno 2014. Og bortset fra "jo mindre jo bedre, og vi gider ikke ledninger og alle de cd-
æsker og plader", har det meste anden fokus indenfor hifi-udvikling i mine øjne været ret stift rettet imod, hvad man kan kalde
"Præcisions-hifi" (analytiske detaljer, pin-point perspektiv, "hul igennem") og ikke "Natur-hifi" med vægt på balanceret krop,
letflydende naturlighed og varme… som musik lyder i virkeligheden.

Så jeg tror også meget, spørgsmålet på hvor ofte og udbredt man finder, at vintage-grej kan give kamp til nyt grej mht.
ydelsesevne, i høj grad er styret efter, hvilket lyd-ideal man hører efter ;-)
Til top Vis laboa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laboa
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 27 November 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Bemærk dette i teksten i indlæg 1 -
 
"Pioneer SX-1980 blot slå helvede ud af de andre modtagere "Gee, hvad for et chok,.
I tre årtier, industrien er gået tilbage! - Pioneer SX-1980 receiver Butterworth skrev om,
blev bedømt på 270 watt pr kanal. Han testede Pioneer og bekræftet specifikationerne: ".
Det leverede 273,3 watt i 8 ohm og 338,0 watt i 4 ohm"
 
Da jeg i sin tid satte en ICEpower forstærker på 2 x 250 Watt i 4 ohm til mine passive
BeoVox Penta, oplevede jeg en kraftig lyd forbedring, og det var ikke fordi jeg spillede
højere.
 
Mit bud er 2014 receiver muligvis indeholder for små eller for ringe forstærkere.
Avancerede Digital Signal Processing-teknologi (DSP) benyttes meget i dag, og ind i
mellem også med "undskyldning" "som" de 75 Watt udnyttet med fuld kontrol.
 
Men hvad for en kontrol ? Er det når du skruer op for lyden, at DSP automatisk
dæmper lydstyrken for ikke at skade forstærkeren, eller skulle man ikke have sparet,
og lagt 250 Watt i 4 ohm i istedet for. 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
laboa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 September 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 27 November 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Bemærk dette i teksten i indlæg 1 -

 

"Pioneer SX-1980 blot slå helvede ud af de andre modtagere "Gee, hvad for et chok,. I tre årtier, industrien er gået
tilbage! - Pioneer SX-1980 receiver Butterworth skrev om, blev bedømt på 270 watt pr kanal. Han testede Pioneer og bekræftet
specifikationerne: ". Det leverede 273,3 watt i 8 ohm og 338,0 watt i 4 ohm"

 

Da jeg i sin tid satte en ICEpower forstærker på 2 x 250 Watt i 4 ohm til mine passive BeoVox Penta, oplevede jeg en
kraftig lyd forbedring, og det var ikke fordi jeg spillede højere.

 

Mit bud er 2014 receiver muligvis indeholder for små eller for ringe forstærkere. Avancerede Digital Signal Processing-
teknologi (DSP) benyttes meget i dag, og ind i mellem også med "undskyldning" "som" de 75 Watt udnyttet med fuld kontrol.

 

Men hvad for en kontrol ? Er det når du skruer op for lyden, at DSP automatisk dæmper lydstyrken for ikke at skade
forstærkeren, eller skulle man ikke have sparet, og lagt 250 Watt i 4 ohm i istedet for. 


Hej Peter Pan.

Ved ikke, om indlæg (også) er henvendt til det, jeg skriver.

Hvis, så er det centralt at indlæse i det, at "bedre" har meget mere at gøre med alt det, man ikke kan tælle, end det man kan.
Til top Vis laboa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laboa
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 27 November 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

e-type skrev:
Jeg må give udviklingen den credit den skal have. Der er sket noget, men spørgsmålet er som Jensiman skriver: Hvad sker der hvis man sammen
ligner for 10 af de lange nyt med brugt for samme sum. Det er vel den rette sammenligning. Så hvordan spiller en 10.000 kr. ældre Krell i forhold til
en ny 10.000 kr., effektforstærker ?

Sjovt du siger lige netop det...... der er på KSB en Krell KSA-100 i mint condition til salg for 11.500,-.......... hvis man vil ha´ et effekttrin, der sparkar mega-røv, er det bare at stige på. Der er INTET anno 2014, der kommer i nærheden af den performance dette effekttrin kan levere i samme prisniveau (håber ikke at prisen gik op)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 27 November 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Er nu også selv mest til ældre udstyr ,har lige fået fat i gec a 2900 helt nye nos rør de slår alt andet jeg har hørt i ecc81 rør ,sølvkabel lavet i slutning
af 60'erne ,russiske teflon kondensatore ,mange ting er ikke bedre i dag,da man ikke sparede på noget før i tiden,og det hele ikke var lavet i kina😀😀
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Online
Indlæg: 1249
Sendt: 28 November 2014 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Tjaaa, tænke engang, de JBL enheder jeg fornøjer mig med, de er vel en 20 -> 30 år gamle, har jeg da en helt klar opfattelse af at de levere en
bedre vare i hifi sammenhæng men om de så står distancen i sammenligning med de tilsvarende nye enheder til pa verdenen ved jeg ikke....

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 28 November 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Faktisk så spiller jeg på noget gammelt skrammel kombineret med noget halvgammelt og nyt. Pladespilleren havde 30 år fødselsdag i maj, altid
passet og plejet, mint condition og nyt Rondo Bronze PU, til en Holfi riaa (ca. år 2000) (næste skifte objekt), ned i en Lyngdorf dpa1 (2008) (som
erstattede en Mark Levinson 380) for at ende i en gamle Mark Levinson 332 (1997). Lyder kommer så ud af et par B&W 802N som også er 10 år +.
Ups. Jeg glemte årgang 14 Plinius CD'spillen. Iblandet lidt kabler, hvoraf de ældste Monster er fra 90'erne.

Noget købt nyt (Pladespiller, Ortofon,Lyngdorf og Plinius) noget brugt. Men der er stadig fo under 100 af de lange og jeg mener, at det i ene nyt
indenfor samme budgetramme vil være svært at få samme kvalitet i lyden - forstået som rum, definition, dynamik, præcision, betoning o.s.v.

Nu kan jeg forstå, at der er en Krell til 11 af de æange til salg. Interessant, hvis nogen med en ny 11.000 kr. effektforstærker ville stille op mod den
i en blind lyttetest.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 28 November 2014 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Ja, alting var bedre dengang. Enklere i det mindste. Vi der boede vest for Valby bakke og nord for Kongeåen havde kun én kanal. Reklamefri! Alle kunne tale med om indholdet af aftenens udsendelser, når man mødtes i Brugsen. Så kom der farver på og presset fra udlandet gjorde det umuligt at leve uden flere kanaler. Resultatet af den udvikling er vores hverdag. Uendelig mange kanaler at zappe imellem med udsendelser iblandet reklamer for alt muligt i alle afskygninger. Herunder også reklamer for søsterkanalernes genudsendelser i 4:3 format i almindeligvis tvivlsom videokvalitet. Jeg lader billedet stå et øjeblik.

Genudsendelsernes billedkvalitet i det dengang værende 4:3 format puffer til min påstand om at alt var bedre dengang. Mekanismen er nok den, at jeg husker det gode og lader tiden slette det dårlige. Som en genfortælling af soldateroplevelser er der lagt lidt kulør til hver gang.

Lydelektronikken er undergået samme udvikling. Min start var musikken fra Europas musikradio nummer et, leveret af Radio Luxembourg's 1.300W AM sender. Alle de store hits leveret i min højttaler med svingende og til tider kraftig fading og begrænset frekvensområde i forhold til dagens standard. Derfra til FM mono og senere stereo via min hjemmebyggede kombination af rørtuneren fra et aflagt B&O TV kombineret med Motorola's IC-dekoder. Der var en tilfredsstillelse i, at man ikke kom for let til resultatet. I den situation var jeg ikke i tvivl om nye tiders fremskridt. Med tildeling af flere frekvenser til stadig flere radiostationer blev pladsen for trang. Publikum ønskede kvantitet. DAB, Internetradio, …...... hvor ender vi?

At kvantitet foretrækkes i hastigt stigende grad frem for kvalitet er min oplevelse til dato. Vi nørder – et usynligt mindretal i helheden – er måske undtagelsen. Flertallet plastrer huset til med diverse DAB'er, ”1000W” surroundanlæg med højttalere i resonansfremmende plastik og lowcost fladskærme med clockradio-lyd i alle rum, mens regnen tager livtag med de højt roste 80'er højttalere i containeren.

Knapt har støvet lagt sig efter oprydningen før det lyder: ”Jeg kan godt li' musik”. ”Hvad kan du anbefale til indbygning i loftet”? ”Forstår du; højttalerne skal gemmes væk i vores nye stue”. "Og så skal det hele være trådløst forbundet". ("Ellers er livet ikke værd at leve".). ”Kvalitet ….. ”, spørger du”. ”Der kommer da lyd ud af højttaleren, ikke”?


Vi begår en alvorlig fejl, når vi køber nyt og sælger det gamle. Vi mangler referencen til den lydkvalitet vi er nået frem til. Nyerhvervelsens beruselse vanskeliggør en længerevarende sikkerhed for at nyanskaffelsen var en reel forbedring. Vi er bare nødt til at fastholde vores beslutning for ikke at tabe ansigt. Usikkerhedens eneste fordel er at være drivkraften til næste nyanskaffelse. Beholder man derimod det gamle anlæg som reference minimerer man risikoen for at begå fejlkøb.

Alting var b…. , nej. Noget var bedre dengang. Andet er bedre i dag. Det er ikke bare elektronikkens kvalitet og måderne man distribuerer musik på, som er forandret. Vi præges af den tid vi lever i. Derfor afhænger svaret af hvem der svarer på spørgsmålet. Det er ikke ligegyldigt om man er tyve eller tres. Tendensen med at forherlige fortiden stiger med alderen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 28 November 2014 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er alle der forherliger fortiden, spørg et "børnehjems-barn", en flygtning, en jøde, et moppe-offer.

Skulle man høre til dem der ikke tør erkende over for sig selv, at de 300000 kr brugt på hifi ikke gav yderligere forbedring, end det forrige 100000
kr opsæt man havde.
Så bare rolig, om 10 år er de 300000 kr afskrevet og til den tid lettere at vurdere hvad som var bedst
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 28 November 2014 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ja, alting var bedre dengang. Enklere i det mindste. Vi der boede vest for Valby bakke og nord for Kongeåen havde kun én kanal.
Reklamefri! Alle kunne tale med om indholdet af aftenens udsendelser, når man mødtes i Brugsen. Så kom der farver på og presset fra udlandet
gjorde det umuligt at leve uden flere kanaler. Resultatet af den udvikling er vores hverdag. Uendelig mange kanaler at zappe imellem med
udsendelser iblandet reklamer for alt muligt i alle afskygninger. Herunder også reklamer for søsterkanalernes genudsendelser i 4:3 format i
almindeligvis tvivlsom videokvalitet. Jeg lader billedet stå et øjeblik.

Genudsendelsernes billedkvalitet i det dengang værende 4:3 format puffer til min påstand om at alt var bedre dengang. Mekanismen er nok den,
at jeg husker det gode og lader tiden slette det dårlige. Som en genfortælling af soldateroplevelser er der lagt lidt kulør til hver gang.

Lydelektronikken er undergået samme udvikling. Min start var musikken fra Europas musikradio nummer et, leveret af Radio Luxembourg's
1.300W AM sender. Alle de store hits leveret i min højttaler med svingende og til tider kraftig fading og begrænset frekvensområde i forhold til
dagens standard. Derfra til FM mono og senere stereo via min hjemmebyggede kombination af rørtuneren fra et aflagt B&O TV kombineret med
Motorola's IC-dekoder. Der var en tilfredsstillelse i, at man ikke kom for let til resultatet. I den situation var jeg ikke i tvivl om nye tiders
fremskridt. Med tildeling af flere frekvenser til stadig flere radiostationer blev pladsen for trang. Publikum ønskede kvantitet. DAB, Internetradio,
…...... hvor ender vi?

At kvantitet foretrækkes i hastigt stigende grad frem for kvalitet er min oplevelse til dato. Vi nørder – et usynligt mindretal i helheden – er måske
undtagelsen. Flertallet plastrer huset til med diverse DAB'er, ”1000W” surroundanlæg med højttalere i resonansfremmende plastik og lowcost
fladskærme med clockradio-lyd i alle rum, mens regnen tager livtag med de højt roste 80'er højttalere i containeren.

Knapt har støvet lagt sig efter oprydningen før det lyder: ”Jeg kan godt li' musik”. ”Hvad kan du anbefale til indbygning i loftet”? ”Forstår du;
højttalerne skal gemmes væk i vores nye stue”. "Og så skal det hele være trådløst forbundet". ("Ellers er livet ikke værd at leve".). ”Kvalitet …..
”, spørger du”. ”Der kommer da lyd ud af højttaleren, ikke”?


Vi begår en alvorlig fejl, når vi køber nyt og sælger det gamle. Vi mangler referencen til den lydkvalitet vi er nået frem til. Nyerhvervelsens
beruselse vanskeliggør en længerevarende sikkerhed for at nyanskaffelsen var en reel forbedring. Vi er bare nødt til at fastholde vores beslutning
for ikke at tabe ansigt. Usikkerhedens eneste fordel er at være drivkraften til næste nyanskaffelse. Beholder man derimod det gamle anlæg som
reference minimerer man risikoen for at begå fejlkøb.

Alting var b…. , nej. Noget var bedre dengang. Andet er bedre i dag. Det er ikke bare elektronikkens kvalitet og måderne man distribuerer musik
på, som er forandret. Vi præges af den tid vi lever i. Derfor afhænger svaret af hvem der svarer på spørgsmålet. Det er ikke ligegyldigt om man
er tyve eller tres. Tendensen med at forherlige fortiden stiger med alderen.


Et fint indlæg Kaj
Du har ret mht. til " Vi nørder – et usynligt mindretal i helheden " vi forsvinder helt i den udbredte zapper kultur der er normen nu, fordybelse i
musik,bøger,film,tv,kultur,lydudstyr,etc. kan tælles i split sekunder

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 29 November 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ja, alting var bedre dengang. Enklere i det mindste. Vi der boede vest for Valby bakke og nord for Kongeåen havde kun én kanal.
Reklamefri! Alle kunne tale med om indholdet af aftenens udsendelser, når man mødtes i Brugsen. Så kom der farver på og presset fra udlandet
gjorde det umuligt at leve uden flere kanaler. Resultatet af den udvikling er vores hverdag. Uendelig mange kanaler at zappe imellem med
udsendelser iblandet reklamer for alt muligt i alle afskygninger. Herunder også reklamer for søsterkanalernes genudsendelser i 4:3 format i
almindeligvis tvivlsom videokvalitet. Jeg lader billedet stå et øjeblik.

Genudsendelsernes billedkvalitet i det dengang værende 4:3 format puffer til min påstand om at alt var bedre dengang. Mekanismen er nok den, at
jeg husker det gode og lader tiden slette det dårlige. Som en genfortælling af soldateroplevelser er der lagt lidt kulør til hver gang.

Lydelektronikken er undergået samme udvikling. Min start var musikken fra Europas musikradio nummer et, leveret af Radio Luxembourg's 1.300W
AM sender. Alle de store hits leveret i min højttaler med svingende og til tider kraftig fading og begrænset frekvensområde i forhold til dagens
standard. Derfra til FM mono og senere stereo via min hjemmebyggede kombination af rørtuneren fra et aflagt B&O TV kombineret med Motorola's IC-
dekoder. Der var en tilfredsstillelse i, at man ikke kom for let til resultatet. I den situation var jeg ikke i tvivl om nye tiders fremskridt. Med tildeling af
flere frekvenser til stadig flere radiostationer blev pladsen for trang. Publikum ønskede kvantitet. DAB, Internetradio, …...... hvor ender vi?

At kvantitet foretrækkes i hastigt stigende grad frem for kvalitet er min oplevelse til dato. Vi nørder – et usynligt mindretal i helheden – er måske
undtagelsen. Flertallet plastrer huset til med diverse DAB'er, ”1000W” surroundanlæg med højttalere i resonansfremmende plastik og lowcost
fladskærme med clockradio-lyd i alle rum, mens regnen tager livtag med de højt roste 80'er højttalere i containeren.

Knapt har støvet lagt sig efter oprydningen før det lyder: ”Jeg kan godt li' musik”. ”Hvad kan du anbefale til indbygning i loftet”? ”Forstår du;
højttalerne skal gemmes væk i vores nye stue”. "Og så skal det hele være trådløst forbundet". ("Ellers er livet ikke værd at leve".). ”Kvalitet ….. ”,
spørger du”. ”Der kommer da lyd ud af højttaleren, ikke”?


Vi begår en alvorlig fejl, når vi køber nyt og sælger det gamle. Vi mangler referencen til den lydkvalitet vi er nået frem til. Nyerhvervelsens beruselse
vanskeliggør en længerevarende sikkerhed for at nyanskaffelsen var en reel forbedring. Vi er bare nødt til at fastholde vores beslutning for ikke at
tabe ansigt. Usikkerhedens eneste fordel er at være drivkraften til næste nyanskaffelse. Beholder man derimod det gamle anlæg som reference
minimerer man risikoen for at begå fejlkøb.

Alting var b…. , nej. Noget var bedre dengang. Andet er bedre i dag. Det er ikke bare elektronikkens kvalitet og måderne man distribuerer musik på,
som er forandret. Vi præges af den tid vi lever i. Derfor afhænger svaret af hvem der svarer på spørgsmålet. Det er ikke ligegyldigt om man er tyve
eller tres. Tendensen med at forherlige fortiden stiger med alderen.


Du har så evig ret. Os der var med fra 1979/80 kan sagtens genkende dine betragtninger. Jeg har været heldig da jeg har været med i hifi' ens
guldalder og nåede toppen med highend i ordets oprindelige betydning og synes stadig at have det fedeste fedeste anlæg. 🎼 Det er skørt det
her......... den tid vi lever i pt. Hvis ikke vi kender fortiden kender vi heller ikke os selv og slet ikke hvor vi er på vej hen. 🚀



Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 30 November 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er et rigtigt godt spørgsmål og svært at besvare.

Hvor var man i livet versus det man nu havde adgang til?

Men der vil vel altid være længere imellem snaps indenfor audio/udstyr og de kan for det meste altid bevise overfor enhver
tid hvad de kan?

Er det bedre? Nej jeg vil mene at for det meste passer ordret forskelligt langt bedre. Der vil altid være low, mid and high end
for en forbruger uanset hvad tids år man lever i.

B&O anno 1981 eller 1991? Jeg er jo selv stor forbruger af 2 setup pt men at afgøre hvad der er bedst? Teknologisk og
design er de tydelige tegn men altså de er bare forskellige ikke nødvendigvis bedre.

Er digitalt bedre end analog? Igen med det rette setup til ens behov bare forskelligt.
Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 30 November 2014 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ja, alting var bedre dengang. Enklere i det mindste. Vi der boede vest for Valby bakke og nord for Kongeåen havde kun én kanal. Reklamefri! Alle kunne tale med om indholdet af aftenens udsendelser, når man mødtes i Brugsen. Så kom der farver på og presset fra udlandet gjorde det umuligt at leve uden flere kanaler. Resultatet af den udvikling er vores hverdag. Uendelig mange kanaler at zappe imellem med udsendelser iblandet reklamer for alt muligt i alle afskygninger. Herunder også reklamer for søsterkanalernes genudsendelser i 4:3 format i almindeligvis tvivlsom videokvalitet. Jeg lader billedet stå et øjeblik.

Genudsendelsernes billedkvalitet i det dengang værende 4:3 format puffer til min påstand om at alt var bedre dengang. Mekanismen er nok den, at jeg husker det gode og lader tiden slette det dårlige. Som en genfortælling af soldateroplevelser er der lagt lidt kulør til hver gang.

Lydelektronikken er undergået samme udvikling. Min start var musikken fra Europas musikradio nummer et, leveret af Radio Luxembourg's 1.300W AM sender. Alle de store hits leveret i min højttaler med svingende og til tider kraftig fading og begrænset frekvensområde i forhold til dagens standard. Derfra til FM mono og senere stereo via min hjemmebyggede kombination af rørtuneren fra et aflagt B&O TV kombineret med Motorola's IC-dekoder. Der var en tilfredsstillelse i, at man ikke kom for let til resultatet. I den situation var jeg ikke i tvivl om nye tiders fremskridt. Med tildeling af flere frekvenser til stadig flere radiostationer blev pladsen for trang. Publikum ønskede kvantitet. DAB, Internetradio, …...... hvor ender vi?

At kvantitet foretrækkes i hastigt stigende grad frem for kvalitet er min oplevelse til dato. Vi nørder – et usynligt mindretal i helheden – er måske undtagelsen. Flertallet plastrer huset til med diverse DAB'er, ”1000W” surroundanlæg med højttalere i resonansfremmende plastik og lowcost fladskærme med clockradio-lyd i alle rum, mens regnen tager livtag med de højt roste 80'er højttalere i containeren.

Knapt har støvet lagt sig efter oprydningen før det lyder: ”Jeg kan godt li' musik”. ”Hvad kan du anbefale til indbygning i loftet”? ”Forstår du; højttalerne skal gemmes væk i vores nye stue”. "Og så skal det hele være trådløst forbundet". ("Ellers er livet ikke værd at leve".). ”Kvalitet ….. ”, spørger du”. ”Der kommer da lyd ud af højttaleren, ikke”?


Vi begår en alvorlig fejl, når vi køber nyt og sælger det gamle. Vi mangler referencen til den lydkvalitet vi er nået frem til. Nyerhvervelsens beruselse vanskeliggør en længerevarende sikkerhed for at nyanskaffelsen var en reel forbedring. Vi er bare nødt til at fastholde vores beslutning for ikke at tabe ansigt. Usikkerhedens eneste fordel er at være drivkraften til næste nyanskaffelse. Beholder man derimod det gamle anlæg som reference minimerer man risikoen for at begå fejlkøb.

Alting var b…. , nej. Noget var bedre dengang. Andet er bedre i dag. Det er ikke bare elektronikkens kvalitet og måderne man distribuerer musik på, som er forandret. Vi præges af den tid vi lever i. Derfor afhænger svaret af hvem der svarer på spørgsmålet. Det er ikke ligegyldigt om man er tyve eller tres. Tendensen med at forherlige fortiden stiger med alderen.
Sådan.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 30 November 2014 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Nu er det sådan at det ikke er et spørgsmål om at kunne husk at om tinge var beder i gamle dag, for med hifi kan man jo ved selv synd for at at høre, så bevise ligge lige for og da prisen niveauet på gamle top klasse hifi udstyr ganske vis er højt, så er det ikke umulige at finde det brugt.

Der så galt at på noget få klassisk top klasse hifi udstyr stadig kan fås reservedele.

Bl.a. er en top klasse pladespiller der er 30 år gamle ikke til at slå fra en pladespiller der er fra i går, og man kan blive ved med at finde ting der 30 år gamle og let kan slå alt der blive lavet i dag.

Og vel meget hifi udstyre der blive solgt i dag, bygge på en konstruktion der er 30 år gamle.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 November 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
........ Og vel meget hifi udstyre der blive solgt i dag, bygge på en konstruktion der er 30 år gamle.


Det er lige så indlysende , som at konstatere at hjulene på en bil stadig er runde :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 30 November 2014 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  



Har i det på samme måde.? synes elektronikken og ht i gamle dage var mere musikalske og underholdende og ikke
så hifi rigtige og afslørende som idag. Det spillede musik, letflydende og ubesværet. Let at lytte til. Idag sidder man og fedter med kabler
og andre tweaks for at fintrimme eller forsøge og alligevel er det bare mere komplekst end som så. Vi sidder stadig og lytter på fejlene.
Musikken er blevet anderledes ja, men det lyder sgu stadig godt gengivet på gammelt grej. Samtidig meget mere tilgivende. Ikke noget med
10 cder der lyder godt og resten til skrot hvis man har de kritiske briller på.
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 01 December 2014 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Kan sagtens nikke genkendende til det, du skriver Claus.......
bortset fra, at jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har været i besiddelse af noget,
der var "godt nok" til at sidde og lede efter fejl i lyden. (Jeg har nok aldrig haft råd).
Føler mig priviligeret i den retning. Husker tydeligt den gang, en ven lånte mig penge, som jeg
måtte afdrage med "lidt" om måneden, for at gå ned i Audioscan og købe en Pickering 4500Q pickup til at erstatte den gamle Excel, hold kaje for en forskel på de gamle hjemmebyggede Philips højttalere og en Akai 1080DB quad receiver, ikke noget analytisk dér.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 01 December 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Alt denne nostalgi snak fik mig til at sætte min gamle Radford sta-15 ( 15w rørforstærker fra 1961 ) til anlægget, og den spiller jo intet mindre end forrygende ;).
Det er et lydbillede der er som det skal være, homogent, behageligt og super musikalsk ( og den kan spille næsten lige så højt som min 200w Sirius *s* )

Derefter prøvede jeg med et par af mine gamle DAC's

Northstar, benchmark og så min nuværende M-audio MDAC.


DER er tilgengæld sket noget...... MDAC'en slår altså de andre ( som vist kostede mere dengang ) med flere længder *s*.

( Det skal dog siges at min Radford har fået trukket nye kabler samt skiftet de fleste kondensatorer, den slags holder altså ikke i 50 år )






Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 01 December 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Kan sagtens nikke genkendende til det, du skriver Claus.......bortset fra, at jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har været i
besiddelse af noget,der var "godt nok" til at sidde og lede efter fejl i lyden. (Jeg har nok aldrig haft råd).Føler mig priviligeret i den retning.
Husker tydeligt den gang, en ven lånte mig penge, som jegmåtte afdrage med "lidt" om måneden, for at gå ned i Audioscan og købe en Pickering
4500Q pickup til at erstatte den gamle Excel, hold kaje for en forskel på de gamle hjemmebyggede Philips højttalere og en Akai 1080DB quad receiver,
ikke noget analytisk dér.




Hehe, ja Hasse det var tider. Audioscan, Kt Radio Århus, Frydendahl hifi, lydkilden og hvad de hed........ren nostalgi. Siden har vi ikke haft
en ærlig hifi butik i Århus. Og dog, Hifiklubben og Ikke at forglemme TC

Nå off topic

Mht. til nyere greg især ht har jeg haft en del af. Men intet slår sgu mine gamle kasser når vi snakker underholdning og big soundstage . Det nye
er prut
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes