Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Betydning for lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Størst betydning for lyden?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
73 [48,34%]
5 [3,31%]
21 [13,91%]
52 [34,44%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 30 December 2014 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er sjovt at der er så mange der holder på kabler,
mens der kun er 5 der holder på lydkilden. Jeg har oplevet stor
forskel på kabler men aldrig nogensinde så stor forskel som når jeg
går fra dårlig komprimeret mp3 musik til CD, vinyl eller wimp hifi
over sb touch.

Kabler kan være dag og nat mens kilden er afgørende om det er
dødt eller levende og kablet kan ikke live en død kilde op. Men som
sagt har vi alle forskellige holdninger

Mvh Grønlænder
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 30 December 2014 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror måske, at spørgsmålet kan stilles på en anden måde også: "Hvor vil man få mest ud af at lægge ekstra penge?"

Altså, hvis man må bruge 1.000 kr. på hver af 3 af de 4 dele: højttaler, forstærker, kabler og kilde og 2.000 på den sidste del, hvilken skulle man så bruge 2.000 på?

Og ville det være det samme svar som ved 3 x 10.000 og 1 x 20.000?


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 30 December 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt rummet som første prioritet da lyden fra ens udstyr altid vil kunne blive bedre hvis det står i et akustisk dårligt
rum. Derefter mener jeg faktisk der er et punkt der mangler, men hvad det skal kaldes vil jeg lade andre om.

Følgende ting syntes jeg mangler som et punkt:

undgå støj fra forsyningsnet, jordspyd til hifi gruppen for sig selv/ordentlig jording, og til sidst at sørge for at viberationer ikke
kommer til at påvirke diverse apparater man har stående.

Jeg syntes at når disse ting er på plads, så kan man bedre lytte sig frem til den lydkilde, de kabler, hvilken forstærker og hvilke
højtalere man syntes lyder bedst.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 30 December 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det må sgu da være en joke at så mange mener det er kablerne der har størst betydning for den endelige lyd. Hvis de virkelig mener det kan jeg kun
sige TAK FOR KAFFE!! For en god ordens skyld stemte jeg lydkilden.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 December 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at der er et par trolde på spil, som har stemt kabler... bare for at se om tråden kan eksplodere. Svarmuligheden er fjernet...

Bare ignorer dem, og lad os fortsætte den sobre debat.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 30 December 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Det må sgu da være en joke at så mange mener det er kablerne der har størst betydning for den endelige lyd. Hvis de virkelig mener det kan jeg kun
sige TAK FOR KAFFE!! For en god ordens skyld stemte jeg lydkilden.


Det kan det sagtens være, da det er muligt at stemme uendelig mange gange

Jeg heller personligt mest til højtaleren. Men kilde som fx Dac har også rigtig stor betydning.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 30 December 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke uenig med jer som siger lydkilden, men syntes at i ser forkert på spørgsmålet..

Tager vi udgangspunkt i et setup som er tunet ind. Højtaler, effekt, pre og kilde matcher hinanden og ser vi lige bort fra akustikken.

Vælger man så at opgraderer kilden til en fra samme fabrikat, bare bedre og gør man det samme på højtaler siden. Så vil jeg
meget hårdnakket påstå at højtaleren giver det største spring

Ser man så igen lidt anderledes på det. SÅ er den første kilde jo strømmen, dvs at den må jo så være endnu vigtigere end en
cdafspiller? Så jeg er enig i at starter det dårligt, så er det svært at arbejde med.
Men som Mikkel skriver, så kan et kabel, effekt eller pre ikke "forbedre" signalet, men det kan så sandelig ødelægge det

Men for mig giver det ikke menig at have en cdafspiller til 150.000,- og et sæt højtalere til 50.000,-, selvom vi snakker om at kilden
er den første faktor til at sætte standarten. SÅ ville jeg hellere bruge 50K på en cdafspiller og 150K på højtalere, for her vil man i
min verden få mest vellyd.
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 30 December 2014 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Lyden kan aldrig blive bedre end det, der kommer fra "kilden til lyden". Dvs. CD-afspiller, pickup, eller streaming!

En forstærker, et kabel eller andet, kan ikke forbedre signalet, højst sikre, at der kommer mest muligt af det oprindelige signal frem.


Kilden er vel egentlig CD'en/LP'en eller Streamingmaterialet. Derfor må CD-afspillerens eller Pick-uppens formål være det samme som forstærker, kabel og højttaler, nemlig at sikre at mest muligt af det oprindelige signal kommer frem og kun det oprindelige signal.

(Selvfølgelig for alle dele under antagelse af, at man vil have et fuldstændigt neutralt anlæg. Jeg har hørt mange rørforstærkere, der lyder helt fantastiske, men hvor jeg jo nok må indrømme, at det der kommer ud af højttaleren ikke er præcist det, der har været på kildematerialet).


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 December 2014 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Mikkel G

 er det ikke muligt, på sigt at lave det sådan, at man kun kan svare i en afstemning .. ved at skrive et indlæg i den..

tak fordi du fjerne kabel svar muligheden .. der er hvis nogen som bare vil genere andre.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 30 December 2014 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:
Mikkel G skrev:
Lyden kan aldrig blive bedre end det, der kommer fra "kilden til lyden". Dvs. CD-afspiller, pickup, eller
streaming!En forstærker, et kabel eller andet, kan ikke forbedre signalet, højst sikre, at der kommer mest muligt af det oprindelige signal frem.
Kilden er vel egentlig CD'en/LP'en eller Streamingmaterialet. Derfor må CD-afspillerens eller Pick-uppens formål være det samme som
forstærker, kabel og højttaler, nemlig at sikre at mest muligt af det oprindelige signal kommer frem og kun det oprindelige signal. (Selvfølgelig for alle
dele under antagelse af, at man vil have et fuldstændigt neutralt anlæg. Jeg har hørt mange rørforstærkere, der lyder helt fantastiske, men hvor jeg
jo nok må indrømme, at det der kommer ud af højttaleren ikke er præcist det, der har været på kildematerialet).


Jeg kan ikke helt læse hvad du præcis mener med det du skriver til sidst? Kan du uddybe denne antagelse?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 31 December 2014 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Jeg skal prøve. :)

Nogle ønsker f.eks. en varm lyd. Altså, man vil man ved komponeterne man bruger ændre signalet til at blive mere varmt end det er indspillet. Mht. det med rørforstærkerne, så kan disse tilføje nogle fantastiske overtoner. Det lyder vildt godt, men overtonerne er egentlig en forvrængning af signalet, og de findes ikke på kildematerialet.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 December 2014 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

En vinylplade, CD-plade, eller lyd-fil kan ikke sige noget i sig selv, og er i denne sammenhæng ikke lydkilden, uanset kvaliteten af denne.

Frekvenserne dannes af en pickup, CD-afspiller eller D/A-konverter. Herefter starter lydkæden, som er forstærker, kabler og højtalere.

Den reelle lyd dannes af højtaleren, da lyd er svingninger i luften.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Claus Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 31 December 2014 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har stemt lydkilden / cd afspiller af den grund, at det er der jeg har oplevet en virkelig stor forskel. Jeg har en efterhånden halvgammel Audiomeca mephisto 2x som var til service.Jeg lånte så en Denon cd spiller og der kunne man med mine tinnitus ramte ører høre enorm forskel i dynamik og lyd i det hele taget. Kort sagt min Meca lød enormt meget bedre og det skulle den jo så også helst da den jo var enormt meget dyrere fra ny. Men akustikken betyder jo også en del og det er der jeg er begyndt at eksperimenter, men det bliver ikke videnskabeligt ,men mere på slump. Det er trods alt ikke altid teori og praktik følges af ,men man kan jo læse sig lidt til lidt inspiration.


__________________
Claus Jensen
Til top Vis Claus Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus Jensen
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 31 December 2014 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Tingene skulle gerne passe sammen:

- Rummet skulle gerne være velegnet til musik.
- Højttalerne skulle gerne passe til rummet.
- Forstærkerne skulle gerne kunne trække højttalerne.

Når det er på plads kan man begynde at optimere på kildematerialet.
Men pas på: En tonal ubalance (farvning) i systemet vil påvirke kildematerialet forskelligt. Det er nemt at fejlvurdere materialet.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 31 December 2014 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Akustikplader/rummet burde heller ikke, i en afstemning som denne, være en stemmemulighed. (det er ikke en del af anlægget)
Så kunne man jo ligegodt gøre landet man bor i til mulighed, tørt/fugtigt klima.
Når man skal bedømme udstyr, må forudsætningen være, at udstyret nogenlunde kan opsættes optimalt, og at det er ud fra det man bedømmer.

hvis man lavede en tilsvarende afstemning for mest vidunderlige bil, var garagen sikkert heller ingen stemme-mulighed, selvom alle da sagtens kan
forstå, at i en garage holder bilen sig i bedre stand og dermed kan præstere bedre i en længere periode.

Kvalitet i det ene apparat, er forudsætningen for kvaliteten i det næste.

godt nytår

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 December 2014 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Alle komponenter i et anlæg er lige vigtige, ligeså rummet det skal spille i.

Det jeg argumenterede for tidligere var, at det aldrig kan blive bedre end lydkilden! Jeg sagde ikke at lydkilden var vigtigst, blot at den sætter baren for den samlede kvalitet af den endelige lyd.

Man kan have det bedste forstærker-sæt, de bedste højtalere, de bedste kabler og det bedste rum... men hvis lydkilden er en billig kassettebåndoptager, så kan resten være lige meget!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 122
Sendt: 31 December 2014 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg synes valgmulighederne er forkerte.....

I mit hoved, så er signalkilden kvalitet af lydfilen + streamer/afspiller + forforstærker samt kvalitet af strømmen.

Effektforstærker burde være sammen med højtaler eller måske hver for sig. Giver ingen mening og sætte for- og effektforstærker sammen.

Akustik er fint som seperat punkt.

Det vigtigste er et anlæg i balance (dvs ingen svage led) og så akustikken og gode lydfiler.

Hvis man forudsætter, at man har et anlæg i balance og så skulle vælge at opgradere noget, så ville det være signalkilden, såfremt der ikke kunne
gøres mere for forbedring af akustikken.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 31 December 2014 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det muligt at man blive ved med at stemme?
        carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 December 2014 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Lydkilden må som udgangspunkt være den vigtigste.

Trådstarter stiller et spørgsmål i sit første indlæg: Hvad har i lavet for at opnår den perfekte lyd i hjemmet ?.

Til det vil jeg spørge: Hvad er den perfekte lyd ?. hvad er det for en lyd vi ønsker ?. Ikke alle ønsker den samme lyd - hvilket vel kan trække den lyd de enkelte personer, hver i sær ønsker at høre, væk fra det egentlige HIFI begreb, når man f.eks. laver en eller anden ændring, for at ændrede det originale lydbillede.

Jeg bruger f.eks. en form for EQ i dag, for at rette op på den hørenedsættelse - især ved højere frekvenser, som alle mennesker får med alderen. ( Et længere indlæg med mine tanker om dette og andre aspekter vedr. den lyd vi vil have, ligger på side 3 i tråden Gal, galere hifi gal. )
Jeg har svaret at lydkilden er det vigtigste - men hvis man har reduceret hørelse i nogen frekvensområder, så kan nok så god en indspilning ikke ændre på dette, så må der foretages ændringer for at rette op på dette, så man kan få det fulde udbytte af musikken.

Det var mine tanker. Godt nytår

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 December 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Hvorfor er det muligt at man blive ved med at stemme?
        carsten

Det er rettet!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes