Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hastighed på LAN (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig og teste mine netværks hastighed fra NAS til min PC. Er der nogle specialle programmer der kan det, eller skal man bare kopiere en stor fil og aflæse hastigheden i fx windows?

mvh


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 26 Februar 2015 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Vær nu opmærksom på at der er mange ting som kan spille ind på dine testresultater. I mange tilfælde kan begrænsningen i overførselhastighed fx
tilskrives begrænsninger på diske fremfor netværk.

Hvorfor vil du teste dit LANs hastighed?

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 26 Februar 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har også svært ved at se, hvorfor det skulle være interessant at måle hastigheden på LAN mellem NAS og PC. Oplever du problemer, eller er du i gang med at udtænke/opfinde et problem.

Hvis din PC/Windows fortæller dig, at den kører 100Mbit eller 1000Mbit, så kan du roligt regne med denne hastighed. De netværks-IC'ere der sidder i et LAN-kort, kan som udgangspunkt kun køre faste hastigheder, som 10, 100 eller 1000Mbit. Har du eks et 1000Mbit netværk, hvor kablet er for
ringe eller for langt til at køre 1000Mbit, vil kortene via deres "handshake" blive enige om at køre 100Mbit eller i meget slemme tilfælde endda 10Mbit. De kører ikke et eller andet midt imellem.

Når du så ser i eks Windows taskmanager, at netværket overfører eks 35Mbit på et 100Mbit netværk, så overføres data reelt stadig med 100Mbit. Men fordi der et eller andet sted er en hastighedsbegrænsning (typisk i harddiske), overføres der ikke data hele tiden. LAN/Ethernet overføres i pakker. Kører man 100% belastning, vil der sendes pakker konstant, mens der ved lavere netværksbelastning, vil være et lille mellemrum mellem pakkerne. Men de enkelte pakker/data sendes stadig med 100Mbit.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

Vil teste det for at finde evt flaskehalse og fjerne dem hvis muligt.

__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Med mindre Windows siger, at den ikke kan køre den ønskede hastighed, er netværket IKKE en flaskehals.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej skulle mene du kunne bruge denne her til at teste din NAS https://software.intel.com/en-us/articles/intel-nas-performa nce-toolkit

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

## Please note that this software is considered end-of-life and no longer supported ##
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

En analyse af et netværk er en større sag, hvis man rigtigt vil fejlfinde, da en række faktorer kan spille ind, hvis netværket opfattes langsomt.

Først og fremmest ser jeg lige bort fra trådløst lige nu.

Latency = svartider; er meget udbredt, og giver ofte indtryk af f.eks. langsomt Internet, da det tager tid at få "hul igennem". Selve overførselshastigheden kan sagtens være meget høj.

Båndbredde er selvfølgelig hvad der er til rådighed, og nej, du kan ikke regne med det Windows skriver på netværket. Du kan sagtens være tilkoblet en gigabit switch som er tilkoblet en 100MBit switch - og så viser Windows 1GBit selvom du kun har 100MBit til rådighed.

Du er selv inde på testen - tag en masse filer (forskellige størrelser) fra din PC og kopier dem over til dit NAS og tag tid på det. Gentag den anden vej.
Det du så får testet, er en kombination af båndbredde, NAS hastighed (ved små og store filer), PC hastighed, switch hastighed etc.
Her vil du hurtigt kunne se om der er noget galt.

Du kan også mappe et drev i Windows til en delt mappe på din NAS og bruge Crystal Disk Benchmark. Det giver også en ide om hastigheden:
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.htm l

Netværksanalyse kan være en tricky ting, da det reelt kræver pakke-analyser som er mere for os IT proffer
Men ovenstående bør hurtigt kunne give dig et fingerpeg om, om der overhovedet er noget galt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

@ daniels:
Enig: Hvis du kobler flere routere/switche efter hinanden, kan du risikere at den windows "snakker med" kører 1000Mbit, men at der på den anden
side kun køres 100Mbit.
Men så længe du kører fra en og samme router/switch, er dette ikke tilfældet.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 27 Februar 2015 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
@ daniels:
Enig: Hvis du kobler flere routere/switche efter hinanden, kan du risikere at den windows "snakker med" kører 1000Mbit, men at der på den anden
side kun køres 100Mbit.
Men så længe du kører fra en og samme router/switch, er dette ikke tilfældet.


Ja... Det er jo det jeg skriver.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Vil da prøve det Crystal Disk Benchmark her senere i dag


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
@ daniels:
Enig: Hvis du kobler flere routere/switche efter hinanden, kan du risikere at den windows "snakker med" kører 1000Mbit, men at der på den anden
side kun køres 100Mbit.
Men så længe du kører fra en og samme router/switch, er dette ikke tilfældet.


Hvordan kan det være?

Jeg har en router hos mit modem, hvor NAS sidder i, og så en switch på den router i stuen, hvor HTPC bl.a. sidder på.


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 28 Februar 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg får en hastighed på 60 MB/s på read og 47 MB/s write på crystal disk benchmark til min nas. Her er der testet med en 1000 MB og resultaterne er fra "seq"


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Med mindre Windows siger, at den ikke kan køre den ønskede hastighed, er netværket IKKE en flaskehals.


Vrøvl.
Det er driveren der rapporterer "hastigheden" i Windows. I anførselstegn fordi det intet har med den faktiske hastighed at gøre. Driveren fortæller bare hvor hurtigt den tror netværket teoretisk kan køre. Der er intet i vejn for at trække 90Mb/sec gennem en driver der tror netkortet er forbundet til et 10 MB/sec netværk. Omvendt kan man også komme ud for at det er umuligt t trække mere end 50 Mb/sec gennem et netværk på 10GB/sec.

Vil man vide hvor meget man rent faktisk flytte over nettet, er det bedste man kan gøre at flytte en stor fil. omkring 1 Gb er fint. Det må ikke være mange små filer. Det tager for lang tid at åbne og lukke dem. ftp er en god protokol til dette, hvis NAS-boxen kan. CIFS (windows-share) er som regel ret dårlig, da der er for meget overhead i form af brugernavne og rettigheder indbygget i protokollen. Under alle omstændigheder giver det de mest nøjagtige resultater at afvikle testen fra kommandolinjen.

Der findes et program der hedder netperf - jeg tror også det kører på Windows. Men det kræver at man kan installere netperf på NAS-boxen også.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

johnnyn skrev:
Jeg får en hastighed på 60 MB/s på read og 47 MB/s write på crystal disk benchmark til min nas. Her er der testet med en 1000 MB og resultaterne er fra "seq"


Det er vel nogenlunde OK. Det er garanteret diskene i NAS-boxen der sætter grænsen. Hvor mange diske er der i den, og hvordan er de RAID-mæssigt sat sammen?
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Der er 2 diske i den, og de er ikke sat op i raid, da jeg ikke havde kendskab til det da jeg satte NAS op, så de køre bare "alm". Har dog overvejet og sku ha det lavet om til raid, men det jo lidt af et arbejde hvis man ikke lige har et sted og placere sit data i mens.

Kører med WD red


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Der er jo også ud lemper ved Raid, hvis det er vigtige data du har på din NAS så vil jeg ikke anbefale dig at køre raid for at øge hastigheden, hvis en af dine harddiske går i stykker så er alle dine data væk.
Mon ikke din NAS er sat op til at den ene diske er en kopi af den ? så er du sikker på at dine data er der selv om den ene disk går i stykker ?

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg testede selv mit, bare for sjov. Jeg overførte den største fil jeg havde fra min server til mit medie center og jeg ligger på ca. 50% udnyttelse af
mit 1Gb lan. I forvejen havde jeg sikre mig at filen lå på en SSD disk og landede på en SSD disk, men CPU'en i min server er en 1,6 GHz dual core
E350 fra AMD. Den lå tæt på 100% og jeg antager at det er fordi den skal pakke filen ind i TCP pakker og at det tager tid.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Den snak om hastighed er mere omfattende end de lægmandtips der kommer herinde...

Er ens NAS kraftigt nok, så kan man sagtens komme op over 100MB/s skriv/læs - og det på almindelige harddiske i en hvilken som helst RAID system (typisk 0, 1, 10, 5, 6 etc.).

Hastigheden afhænger af alle led i kæden, og billigere/svagere NAS kan ofte ikke udnytte 1Gb fuldt ud.
Man får hvad man betaler for.

En af de bedre NAS fra Asustor/QNAP/Synology med f.eks. 4x2TB standard diske, kan godt komme over 100MB/s.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 01 Marts 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Også i RAID5, som er den bedste kombination af ydelse, diskplads og sikkerhed.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes