Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 14:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 6-8 kanal effekttrin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hej på forum.

Jeg har en tid gået og tumlet med tanken om at skifte alle mine effekttrin ud med éen kasse med alle kanaler samlet.
Da jeg kører 3-vejs aktivt delt, skal de ikke have samme effekt, men være omkring 500W, 150W og 75W, 8 Ohm. Måske yderligere 50W til 4-vejs drift, men kun fordi mit delefilter kan håndtere dette.
Jeg kører jo nu med ældre effekttrin, jeg kan godt lide lyden fra dem og har ærlig talt aldrig haft den store fidus til class d, men det er ikke funderet i reel viden herom. Snarere fordomme.
Det har ændret sig efter at have hørt på både Hypex, Newclassd og Groundsound.
Skulle jeg vælge en løsning fra en af de 3 nævnte, skal jeg sælge en bil for at finansiere det. Der vil jeg ikke hen :-)
Et kig på nettet peger naturligvis mod Kina og alle de billige class d kits man kan købe for en slik, men jeg er gammel nok til at vide at træerne ikke gror ind i himlen :-)
Her tænker jeg både på reel ydelse, samt problemer med CE godkendelser (evt. brandfare).
Jeg har selvfølgelig også set lidt efter surround recievere, men det er umiddelbart ikke vejen for mig.
Da det ikke er noget som haster for mig, kan jeg sagtens købe lidt op og samle sammen når noget fornuftigt byder sig. Jeg har en måske naiv forhåbning om at ca 10.000 kan få mig i nærheden af hvad jeg søger. Her kunne et kompromis måske være et slags PA trin til basserne.
Det gør ikke noget at det er brugt, men jeg skal også være opmærksom på jeg ikke får en alt for forskellig gain struktur i eks. 3-4 forskellige stereotrin (6-8 monotrin).
Det setup jeg bruger nu, er fornuftigt rent effektmæssigt, men jeg ville måske gerne kunne smide lidt mere i basserne. Til gengæld bruger de en del strøm når de står i tomgang vs class d og da mit lytte mønster ofte er spontant, står det ofte tændt i flere dage uden jeg bruger det. Og det er måske også en af grundene til mine tanker herom.
At få samlet så mange kanaler i en kasse, vil også give mig noget mere plads, samt gøre indretningen mere overskuelig med fornuftig kabelføring etc. Her er det ikke "modstandsbevægelsen" der spiller ind, da jeg har en man cave til netop dette formål :-)

De enheder jeg benytter nu er 12 Ohms basser, parallelt koblet, samt 4 Ohms mid og diskanter.

Det blev til en lidt længere udredning, men kom endelig med bud på noget som måske kan tilfredsstille mig.
Der er jo masser af emner jeg ikke kender til eller har nævnt, og som sagt, det er ikke en hastesag :-)


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Bare til info, så er GroundSound ikke klasse D.
(Det kan godt læses sådan af din tekst).
De almindelige moduler kører klasse AB, og så er der H-Amp, som vist kører klasse AB, men kan skifte til klasse H.

Jeg har selv prøvet at finde nogle billige effekt-løsninger, men har simpelthen ikke kunnet finde noget, der også virkede rimeligt

Bevares eBay vrimler med billige kits, men der er godt nok også langt mellem de gode stumper

Min konklusion blev, at det ikke bliver meget billigere end nogle Hypex/LCAudio etc. moduler... Der skal ikke købes ret mange stumper, før prisen stiger deropad. En fornuftig trafo, strømforsyning og kabinet, så er du allerede oppe over et par kilo, og så kommer stik, måske softstart, moduler etc.
Noget af det billigste jeg fandt var faktisk GroundSound PA modulerne som blev solgt på et tidspunkt som kit. Du kan jo forhøre dig om der stadig skulle gemme sig nogle moduler på lageret

Lidt inspiration kunne også være:
http://holtonprecisionaudio.com/

Uden at kende dit præcise budget, så tror jeg ikke det bliver billigere end en række stereoeffekter fra brugtmarkedet.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej daniels.

Jeg var faktisk i tvivl om GS var D eller A/B, det er jeg ikke mere :-)

Jeg er også i tvivl om hvor stor effekt jeg behøver, med headroom, til mid og diskant.
Man kan finde en del ICepower asp moduler hhv 50 og 125 på nettet, men jeg ved ikke om de er velegnede til mit behov.
Ej heller ved jeg om de lydmæssigt falder i min smag.
Jeg er på ingen måde til kold og klinisk lyd, hvilket jo er en del af mine fordomme vedr. de her class d forstærkere.
Har ikke lyst til at købe dem, bare for at skulle sælge dem igen.
Der er dog nogle af de mere eksotiske mærker som benytter Icepower, så måske de er til at høre på :-)
Så er det bare basserne. De skal have noget at leve af og med. Her behøver det nok ikke være så kritisk mht lydkarakteristik.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg synes de ASX2 modulerne fra B&O er ok.
Der får du meget for pengene, og de er også bedre full-range end de ældre A/ASP moduler.

250ASX2 modulet bør også være nok til de fleste basser (kan man få nok watt? ).
B&O ICEpower ASX

Normalt hvis man har et 4-vejs filter og to basser, så kan du bare konfigurere 3. og 4. kanal i filteret ens, så har du mulighed for at sætte to effekter til basserne, selvom du stadig kører samlet 3-vejs.
Men dine 12 Ohms basser er jo en lidt speciel størrelse, så der vinder du ikke rigtigt noget ved det.
Med mindre du vil brug rør på basserne

Der er en del, der taler for at effekten i et aktivt system er meget bedre udnyttet, så man skal ikke se på effekten som i et passivt system.
Jeg vil tro du får 2, måske 3 gange så meget udnyttelse af dine effekter, når du kører aktivt.
Selv med forholdsvist svage forstærkere, har jeg kunnet opnå pæne SPL tal (før forvrængning indtræder).


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

:-)

Jeg tænker ikke de 250ASX2 giver nok saft.
Jeg bruger pt den Acurus A250 til basserne og den leverer så vidt jeg kan regne ud, ca 400W til enhederne samlet.
Det er godt nok ikke den store forskel, men de vil ikke øge mit headroom :-)

Og nej, man kan ikke (næsten) få for meget effekt til rådighed :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 December 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Connex laver nogle fine moduler, han har også modeller der kan levere 1340 w. i BTL mode. du kan jo tage et kig på hans webshop
her: Connexelectronics

Jeg har selv købt fra ham før, meget tilfreds

Vh Lukas
Til top Vis Lukas2711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas2711
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv to store effektblokke (på 50kg/stk.) fra GroundSound på samlet 8x650W RMS i 4 Ohm (de er også 2 Ohm stabile) - jeg har ikke brug for mere

Men det er også vildt overkill til f.eks. diskanterne.

Under udviklingsfasen af højttalerne, brugte jeg en gammel NAD effekt på 6x30W, og den klarede det ganske hæderligt - det var kun bassen, der hurtigt løb tør for overskud (2x12" per side).

Jeg kan ikke selv bedømme NuForce produkterne ud fra den smule jeg har hørt, men de har to 8 kanals effekter til rigtigt fornuftige penge - 15k for den største på 8x278W - den bliver svær at slå, selv med et DIY projekt.

Fordelen med en DIY amp, er selvfølgelig at man kan lave den præcis som man vil have den - jeg synes bare at have erfaret, at det ikke skal være for at spare penge - det skal være for at få præcis det man vil have.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Prøv at se på Powersoft's hjemmeside. De har multi kanals forstærkere
der kan trække lidt af hvert!


__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

@Lukas2711

De ser spændende ud, de kits han har på siden. Prisen er da til at være med på.
Hvilke af hans modeller har du brugt?

@Flemming.

Umiddelbart kan jeg ikke rigtig se præcist hvad de har, udover proffesionelle løsninger.
Det er i sig selv ikke et minus, men de er måske ikke til sinds at sælge til private?

Og endelig kunne jeg nok leve med at have en PA effekt til basserne stående, hvis man kan dæmpe en evt. blæser, så den ikke er hørbar ved stille passager.
Jeg spiller jo ikke meget over 20-30 W ved normal lytning. Det sker dog at kæden hopper af, og jeg forsøger at "støve af" fra sofaen :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tester også kinaforstærkere fra billigste skuffe for tiden, og det er ikke godt (det er til min lille biks) så jeg tænker faktisk i andre baner lige nu og går op i pris og kvalitet istedet.

Der er dog en forstærker der ofte nævnes som jeg dog ikke har prøvet. Det er LJM's udgave af IRS2092 forstærkerne fra international rectifier. De roses til skyerne alle steder, men jeg har ikke hørt dem så kan ikke sige så meget om lyden.

LJM klasse d
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

De er godt nok billige de kinating :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hvorfor lader du anlægget være tændt i flere dage, hvis du ikke bruger det?

En oplagt løsning kunne være en 6 kanals forstærker, og så en forstærker til sub.


Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej Roky.

Som jeg skriver, er det ofte spontant når jeg vil høre musik.
Der kan gå 2 dage uden musik og så får jeg lige et par timer til rådighed.
Opvarmning af de ældre effektrin tager ½-1 time alt efter hvor højt jeg spiller.
Derfor står det tit tændt i en uge ad gangen. Nogle gange længere. :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

jeg  bruge også gs forstærker.. købte løse moduler og bygge resten selv ..  er fint tilfreds .. har kørt med 2 og 4stk    15" på et modul uden problemer.. 

jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle vælge hvis det var i dag jeg skulle købe ., syntes gs gør det super..  giver masser af strøm fra sig...   mine moduler er pa3cc.. en ældre udgave ..

 link er her

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95563&K W=lille_smed&PN=0&TPN=2


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Hej på forum.

Jeg har en tid gået og tumlet med tanken om at skifte alle mine effekttrin ud med éen kasse med alle kanaler samlet.
Da jeg kører 3-vejs aktivt delt, skal de ikke have samme effekt, men være omkring 500W, 150W og 75W, 8 Ohm. Måske yderligere 50W til 4-vejs drift, men kun fordi mit delefilter kan håndtere dette.
Jeg kører jo nu med ældre effekttrin, jeg kan godt lide lyden fra dem og har ærlig talt aldrig haft den store fidus til class d, men det er ikke funderet i reel viden herom. Snarere fordomme.
Det har ændret sig efter at have hørt på både Hypex, Newclassd og Groundsound.
Skulle jeg vælge en løsning fra en af de 3 nævnte, skal jeg sælge en bil for at finansiere det. Der vil jeg ikke hen :-)
Et kig på nettet peger naturligvis mod Kina og alle de billige class d kits man kan købe for en slik, men jeg er gammel nok til at vide at træerne ikke gror ind i himlen :-)
Her tænker jeg både på reel ydelse, samt problemer med CE godkendelser (evt. brandfare).
Jeg har selvfølgelig også set lidt efter surround recievere, men det er umiddelbart ikke vejen for mig.
Da det ikke er noget som haster for mig, kan jeg sagtens købe lidt op og samle sammen når noget fornuftigt byder sig. Jeg har en måske naiv forhåbning om at ca 10.000 kan få mig i nærheden af hvad jeg søger. Her kunne et kompromis måske være et slags PA trin til basserne.
Det gør ikke noget at det er brugt, men jeg skal også være opmærksom på jeg ikke får en alt for forskellig gain struktur i eks. 3-4 forskellige stereotrin (6-8 monotrin).
Det setup jeg bruger nu, er fornuftigt rent effektmæssigt, men jeg ville måske gerne kunne smide lidt mere i basserne. Til gengæld bruger de en del strøm når de står i tomgang vs class d og da mit lytte mønster ofte er spontant, står det ofte tændt i flere dage uden jeg bruger det. Og det er måske også en af grundene til mine tanker herom.
At få samlet så mange kanaler i en kasse, vil også give mig noget mere plads, samt gøre indretningen mere overskuelig med fornuftig kabelføring etc. Her er det ikke "modstandsbevægelsen" der spiller ind, da jeg har en man cave til netop dette formål :-)

De enheder jeg benytter nu er 12 Ohms basser, parallelt koblet, samt 4 Ohms mid og diskanter.

Det blev til en lidt længere udredning, men kom endelig med bud på noget som måske kan tilfredsstille mig.
Der er jo masser af emner jeg ikke kender til eller har nævnt, og som sagt, det er ikke en hastesag :-)



Jeg ville bestemt overveje Hypex UCD 700/400/180 da de er ret vellydende

De spiller meget musikalsk og har ikke nogen hård lyd over sig som mange andre PWM/Klasse D

Det er de bedste PWM moduler jeg har prøvet

http://www.hypex.nl/product/ucd-amplifier-modules/ucd700hg.h tml

http://www.hypex.nl/product/ucd-amplifier-modules/ucd400hg.h tml

http://www.hypex.nl/product/ucd-amplifier-modules/ucd180hg.h tml

Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

De ser da ud til at kunne tilfredsstille selv mine lyster til effekt :-)
Har du prøvet dem med deres smps strømforsyninger?
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Dissing2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Marts 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
De ser da ud til at kunne tilfredsstille selv mine lyster til effekt :-)
Har du prøvet dem med deres smps strømforsyninger?

Desværre ikke.

Har hørt fra personer der spiller med 180 moduler og SMPS og de er meget tilfredse.

Jeg selv har kun spillet på UCD 180 og 400 med analog strømforsyning med efter min mening et ret godt resultat og klasser bedre end f.eks Aragon 4004 MKII.

Men af omtale skulle SMPS fra hypex ikke lide nogle lydmæssige sygdomme, men jeg har så ikke selv hørt dem
Til top Vis Dissing2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dissing2
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 17 Marts 2015 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Proev at se paa diyaudio.com, se efter "First One - mosfet amplifier module".
De ser billige og gode ud, og de anbefaler at bruge en hypex SMPS forsyning for bedste lyd.
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Hej Roky.

Som jeg skriver, er det ofte spontant når jeg vil høre musik.
Der kan gå 2 dage uden musik og så får jeg lige et par timer til rådighed.
Opvarmning af de ældre effektrin tager ½-1 time alt efter hvor højt jeg spiller.
Derfor står det tit tændt i en uge ad gangen. Nogle gange længere. :-)


Er det 1-2 procent bedre lyden bliver efter 1/2 time? Og du vil bruge 10 K, for at grejet bliver billigere i strøm? Der er jo ingen garanti for at lyden
rent faktisk vil blive bedre end det du har nu, måske bare anderledes. Der er måske også aspektet i at få nyt grej, der presser sig på . Håber du
ser konstruktivt på mit indlæg.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  



Ha, der er selvfølgelig også den faktor involveret :-)

Der er pladsen som måske kan blive bedre udnyttet og kabelføring bliver forenklet.
Som det er nu, står der 3 effekttrin ved siden af hinanden på nederste hylde.
Delefilter, pre og lydkilder er ved siden af hinanden på øverste hylde.
Det betyder at strømkabler krydser rca kabling, hvilket jeg ikke mener er hensigtsmæssigt.
Jeg har ikke mulighed for at sætte i en høj stak, da der hænger en 60" oven over anlægget.

Men det er nu også min forhåbning at der kunne spares lidt på den dyre strøm, ved at se mod class d.
Og hvis det samtidig kunne give mig de tidligere nævnte benefits, er det positivt.
Ydermere havde jeg et lille håb om at jeg på en lidt billigere måde, kunne opnå større effekt til basserne ved at se mod class d. Det kunne det også se ud til, når jeg kigger på nogle af de forslag som er dukket op. Og tak for det :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes