Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 01:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mods på DM640i (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Marts 2015 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
Mja, tiden flyver, når man hører god musik. Så nu har jeg endelig taget mig til at få en anden forstærker. En integreret med rør i pre-delen, og mosfet i sluttrinet. Jeg talte jo om en electrocompaniet, men de virker for mørke. Og så noget Copland, og det blev en CSA 14, som er en slags opdateret csa 8 i Mk. III version.
Den har fået nye rør for en mindre formue, og nej, jeg ved endnu ikke hvad de er for nogle dåser, men det skal jeg bestemt have kigget på asap. Den er rengjort og varmet op, og spiller nu Diana Krall, og hold kæft, hvor lyder hun godt. Absolut værd at lytte mere på. Nu må vi se, om mit første indtryk holder, men der skal lyttes omkring 50-60 faste vurderingsalbum, før jeg kan sige noget mere sikkert.
Men jeg kan i al fald sige, at der er meget musik in den Copland, med god rummelighed, masser af detaljer og smukt klart åent lydbillede, som går meget dybt og jeg kan ikke rigtig høre nogen begrænsning, hvis den bliver presset. Tvært imod vil jeg sige, at denne let moddede CSA14 har smæk i strømstyrke, og netop det er noget jeg har savnet lidt fra min superdejlige Misical Fility A1. Ja, den spiller skam stadig, men det ville nok være en rigtig god idé, om jeg loddede nogle nye udgangstransistorer og lytter i. Så tror jeg, at den får mere pust igen.
Nå, men det kan jeg jo muntre mig med, alt imedens jeg lytter på Copland'en.
Jeg skal finde mig noget bedre strømkabel m.m. Er der nogle, som har et par gode tips ud i dette? Altså til en integreret forstærker.

På genlyd,
Redfox.

ps: jeg er allerede irriteret på den store grimme grønne lysende diode, som blæser ud i rummet fra fronten af cSA14, så den bliver loddet af, skiftet eller hvad ved jeg ;)

Så lige nu ser mit anlæg således ud:

cd-afspiller: Copland CDA288 Mk. III SE. Modded.
LP pladespiller, Rega PLaner 3. Modded lidt. På rega væghæng nogle gange.
kassette: Tandberg 3014 A.
Forstærker: Musical Fidelity A1.
Ny forstærker: Copland CSA14, med andre rør.
Signalkabler: Tara Labs Air1.
Højtaler kabler: Tara Labs Helix6 og to sæt Helix 6 som bi-wireing. Ikke på lige nu.
Rack: Target med spikes på hylder og underneden, samt mønter.
Højtalere: B&W DM640I. Modddede.
Rum: indrettet på at det skal lyde godt. Ikke noget vase pjat eller andet. Jeg har lavet nogle store rammer med malerlærred til væggene, og et stort tykt gulvtæppe, samt at jeg spiller uden fronter, og bruger dem til at bryde bølger med bagved højtalerne. Højtalere står på spikes og korkklodser.

Tja, det var vist det lige nu.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

mja, så har jeg købt endnu en Copland cda-288, denne gang i sølv, for at matche min nye Copland forstærker.
Samtidig var der jo lejlighed til at få det hele pillet fra hinanden og støvet alting af.
Jeg har taget en beslutning, om at flytte nogle apparater væk fra stuen, hvor mit anlæg står. Derfor vil jeg i en periode have blot en integreret forstærker og en cd-afspiller. Min Tandberg 3014a og min Rega kommer over på et andet hifi rack i en anden stue. Så flytter jeg dem lidt frem og tilbage indtil videre.
Måske er jeg i gang med at sige farvel til kassetter, og min rega, men så skal der til gengæld stå en Michell Gyrodeck.
Jeg har dog svært ved at hænge den på en væg, som jeg gerne vil. Så det må vi se på.
Jeg har brugt tre dage på at lytte til den to Copland cda-288, og er kommet til den konklusion, at in sorte Copland, som er en senere ændret udgave, med andre print, -K DACs, og nogle andre detaljer, spiller bedre. Ikke at den sølvfarvede ikke spiller godt, for den spiller svinegodt, men der er mere ro, lidt større lydbillede og lidt flere detaljer på den sorte.
Derfor har jeg i dag pillet dem begge fra hinanden, og samlet den sorte med sølvfarvet front, krom ejectknap, og sølvfarvede knapper. Altså taget udseendet fra den sølvfarvede, og sat det over på den sorte.

Mere lytning, på bl.a. Gets/Gilberto: the girl from Ipanema (Mobile Fidelity Soundlab, udcdII 607); Diana Krall: The very best of (Vverve Records ); Vespermessen af Rachmaninov (Melodiya); Savage Rose: Universal daughter (Columbia); Mike Oldfield: Crises (Mercury 2013), og en masse andet.
Nu kommer det underlige: Jeg har lyttet på den samlede cda288 Mk. II (nu med sølvfarvet front), og derefter taget drevet fra den anden og bygget over i. Det lød bedre. Ikke meget, men en lille smule. Hmm. Mystisk.
Så det drev bliver der. De har begge fået nye gear, og skulle køre fint i nogle år. Jeg har også ekstra lasere liggende.
Hvad er så forskellen? Jo, det andet drev gøre musikken en lille smule mere levende og et lidt større lytterum (Oldfield: Crises). Men på f.eks. Getz/Gilberto: The girl from Ipanema, lyder det mere intenst, mere vedkommende. Igen ikke meget, men en lille smule. Jeg har byttet drevet tilbage igen, og den forrige lyd kom igen. Derfor byttede jeg igen, ogvupti: den lidt bedre lyd kom igen. Så nu blver det drev dér. Pyha. en masse skrueri.
Hold da op hvor lyder Mike Oldfield fedt! Den plade, Crises, fra 2013 er bare fedt indspillet. Det kan høres. Stor forskel fra et ældre album.
Ligeledes er Annisettes stemme lidt mere detaljeret med mere raspen, mere hæshed, mere åndedrag. He he, fedt!

Copland forstærkeren i forhold til min Musical Fidelity, er klar, efter et par dages lytten: den er ikke mere musikalsk, men der er mere kontrol. Jeg vil sige det sådan, at der er mere smæk på et trommeskind f.eks. Og der er også lidt flere detaljer. Den bliver.
Godt at man har haft ondt i halsen, så jeg bedre kunne koncentrere mig, og ikke lave noget andet. Ukrudtet vokser ude i haven, men Getz lyder bare tæske lækkert!
Nu må jeg se, om ikke jeg kan få gravet en af mine andre lavere version af mit Target rack frem fra kælderen. Det er jo ikke nødvendigt, med alle de tomme hylder.

Spørgsmål: jeg har læst frem og tilbage om nogle kondensatorer, som nogle mennesker har skiftet i deres forstærkere og cd-afspillere, men jeg vil gerne vide, om det stadig er noget man kan/bør gøre? Altså hvor dyre versioner og hvilket mærke, skal man have købt hjem, hvis det er?

Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 22 Marts 2015 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Her er et par pics:

Her er patienterne på operationsbordet, og de er bedøvet (uden strøm):


Her er de i gang med at give lyd. Samme kabler, byttet indgange, dobbelt sæt plader.


Så er vi i gang med at operere (igen igen)


Hov! Hvor blev drevet af?


Her er det så. Grøn plastik, men det lyder altså godt (jeg har haft mange teac drev, inkl. P500/700, vrds10, se, o.s.v. samt mange andre cd-afspillere).


Her er så den plastik kirugeriske operation lykkedes. Og dette er den endelige samling, efter drevbytte flere gange.


Så mangler jeg bare en masse andet ;)
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes