Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 13:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Audio Classic 2A3/Rod Coleman (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Da jeg så næsten er 100% klar med at tweake min Audio Classic 2A3 DC, indkøb i Oktober 2013,
mangler lige at få sat nogle seriøse udgangstrafoer på, vil jeg lige prøve at ridse op hvad og hvor langt
man kan komme hvis man kan og tør pille i forstærkeren.

Disse Tweaks er kun for folk der ved hvad de gør og har kendskab til rør generelt. :-)

Kommer lige et ældre billede med RheoStat løsning.


Kommer lige et billede af hvor langt jeg er kommet i processen PT.


Mit AC/DC eksterne glød-board.


Kommer lige en nærmere forklaring på mine så drastiske tiltag, på de efterfølgende indlæg.

/Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Min Inspiration til også at få løftet min Audio Classic 2A3 DC op, var at denne forstærker faktisk er
en ren loftin-white, så der findes rigtige mange af dem ude i den store verden.

Efter næsten et år, med min 4P1L Direct Heated forstærker
4P1L Preamp , har jeg bare fundet ud af at det er
noget helt specielt, at høre på disse
typer af rør (2A3,300b,811,845,4P1L,26 etc etc) men de desværre har den svaghed at man ikke tager glødregulering
seriøst nok. I 4P1L er det en betingelse for at kunne lave den som forstærker, men hos andre bruger man alt fra (fald
modstande, og useriøse transistor regulator) når det drejer sig om at styre gløden.

Har man først prøvet et Rod Coleman board så er man bare solgt, det er der en del Tram2 (2A3 baseret) kunder der kan snakke
med om.

Så hvorfor ikke prøve det i en Audio Classic 2A3 loftin-white.

Den største udfordring er simpelhen at det bare ikke sådan lige kan lade sig gøre :-(

1) Der er bare (Normalt) ikke plads nok...
2) Der er ikke strøm nok til gløden (kun 4.5 volt)

Så der skal bygges et eksternt glødboard, PT kun på en træplade, før det kan realiseres.

Hvorfor bruge så meget krudt, på dette. Fordi det er en Loftin-White og for at finde ud af hvor meget det giver.

En af ulemperne ud over de termiske udfordringer , ligger i at Regulatorne bliver meget varme, og 2 sæt regulatore bruger
ca 70 watt, hvilket jeg vil tror er ca 45 watt mere på Elregningen.

Når dette er sagt vil jeg lige hurtigt sige at lydforbedringen er simpelhent helt fantastisk.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Lydforbedringer i Audio Classic 2A3 DC step by step.

Som det kan ses af billederne, har jeg været igennem næsten det hele nu.

1) Alle Effekt Modstande er af seriøst producent (Ohmite/Vishay) , jeg bruger ikke Cement modstande.
2) Alle standard Modstande er min Takman REX (Carbon).
3) Modstande i direkte signalvej er Shinkoh Tantalum.
4) Katode Kondensator (Panasonic Sanyo Oscon).
5) Teflon Baseret Rør Sokler (CMC)

Disse 5 opdateringer giver rigtigt rigtig meget for ganske rimelige penge.

Men igen den rigtige arkilleshæl er og bliver reguleringen som jeg vil komme ind på her.

På strømsiden haves der (4.5v , 3.5amp) til rådighed til glød som desværre bare ikke er godt nok.

Komme lige en forklaring her som kan ses i simulatoren.

Først Simuleringer over orig Audio Classic glødboard.

Start no offset.


Efter 5 sek.


Først Simuleringer mit nye Rod Coleman glødboard.

Start no offset.


Efter 5 sek.


Da det desværre kan være svært at se de nøjagtige tal, da man ikke kan upload bredde billeder af en eller anden grund,
vil jeg lige forklare det lidt nærmere.

Da vi normalt er mest interesseret i lytte på musik efter 5 sek så tager vi kun lige disse.

1)
Normalt Audio Classic har et sving fra 2.53 til 4.27 volt og 3.5 volt RMS , resten ned til 2.5 volt bliver brændt af i fald
modstanden etc.

2)
Min Forbedret Audio Classic har et sving fra 7.36 til 7.46 volt og 7.42 volt RMS , resten ned til 2.5 volt bliver brændt af Rod
Coleman CCS regulator etc.

Dvs DC stabiliteten i mine board er (4.27-2.53)/(7.46-7.36) = 17.4 gange Bedre.

Hvis man i en Audio Classic Klasker 32.8mF på i stedet for de 9.4mF kan man minimere DC sving ned til (3.98-3.41) hvilket kun
er 5.7 gange Dårligere.

Man skal så bare lige huske at lodde sine fald mostande til så de passer igen :-)

Konklusionen er Spænding skal bare være højere på gløden, hvis man vil have den meget mere stabil.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Til det nok så vigtigste, hvordan lyder det så.

Da de Rod Coleman, som er brugt er taget fra en 4P1L, men da der trods alt er nye komponenter i AC/DC board
skal der spilles noget mere på det før jeg vil komme med en endelig konklusion.

I forhold til den opringelige forstærker er det en helt helt andet liga.

1) Der er så meget mere hul igennem.
2) Der er langt mindre støj.
3) Percussion er bare så meget mere virkeligt. Det samme gælder for mine kære violiner.
4) Der spilles med enormt meget mere overskud.
5) Det lyder meget mnere naturligt.
6) Bassen er dybere og meget mere tilstede.

PS! Joken er her i test fasen spiller jeg kun på et par SKOD EH 2A3 gold rør, men de lyder klart bedre med nye reguleringerne en
mine shuguang 2A3C gjorde før..

Og hvis Torben 2A3 skulle se disse indlæg, der kommer et sæt Full Music 2A3C rør i når min test fase er overstået.

Kom gerne med kommentarer, Jeg er kun en ren amatør :-)

/Venligst Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Fik lige ændret afstanden mellem de enkelte Rod Coleman print, så nu er glød regulering i begge sider
helt stabile.

Layout skal bare være ultra nøjagtigt. Har en 1000uF/25volt Panasonic FM Caps i som pull up, da jeg kører med over
15 cm glød ledning, helt præcis 29 cm...

Læg lige mærke til at der ikke længere er brug for "hum-pot" som normalt kun behøves i forstærkere med mindre
overbevisende glød regulering.



Så nu skal der bare lyttes. Kører med Shuguang 2a3C nu.

/Michael.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Til det nok så vigtigste, hvordan lyder det så.

Da de Rod Coleman, som er brugt er taget fra en 4P1L, men da der trods alt er nye komponenter i AC/DC board
skal der spilles noget mere på det før jeg vil komme med en endelig konklusion.

I forhold til den opringelige forstærker er det en helt helt andet liga.

1) Der er så meget mere hul igennem.
2) Der er langt mindre støj.
3) Percussion er bare så meget mere virkeligt. Det samme gælder for mine kære violiner.
4) Der spilles med enormt meget mere overskud.
5) Det lyder meget mnere naturligt.
6) Bassen er dybere og meget mere tilstede.

PS! Joken er her i test fasen spiller jeg kun på et par SKOD EH 2A3 gold rør, men de lyder klart bedre med nye reguleringerne en
mine shuguang 2A3C gjorde før..

Og hvis Torben 2A3 skulle se disse indlæg, der kommer et sæt Full Music 2A3C rør i når min test fase er overstået.

Kom gerne med kommentarer, Jeg er kun en ren amatør :-)

/Venligst Michael.




Ja så faldt jeg lige tilfældigvis over dit indlæg :-)
Jeg skal måske have lavet en ny forstærker hos Bernhard i en integreret udgave helt uden koblingskondensatorer og elektrolytkondensatorer og
da du lyttede til min forforstærker + udgangsforstærker for ikke så lang tid siden da Bernhard var nede med dem hos dig så var
elektrolytkondensatorene fjernet fra begge forstærkere og det fungerede jo rigtig godt :-)
Nå men det jeg lige ville høre dig om, var det med diodebroen til de ca. 2000 til 3000 kr. var det en Rod Coleman ? Eller lave de ikke diodebroer i
dette firma ? Jeg kan kan bare huske vi engang snakkede om sådan en diodebro i den prisklasse i telefonen for nogle år siden. og hvis jeg skal
have lavet en ny forstærker vil jeg have en seriøs diodebro i der sørger for så lidt sus og brum som overhovedet muligt.

Mvh.
Torben 2A3 :-)
Til top Vis HIFI Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI Torben
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej Torben...

Som sagt jeg bruger ikke AudioClassic som PreAmp, så jeg har umiddelbart ikke problemer
med ikke nok hul igennem.

Det glød regulering som jeg har lavet her (Rod Coleman) er et board som regulerer DC til DC.

Da der INGEN fald modstande er signalvejen fra udgangen af dette board er der rigtigt meget hul igen.

Dette her glød project er uden tvivl det største upgrade jeg har gjort for min 2A3'er. Det giver en del
mere end at tweake caps og modstande.

Rod Coleman er ikke noget med en diodebro. Som dioder har jeg gode erfaringer med Cree Z-rec dioder.

PS! der kommer seriøse STORE trafo'er på inden September så stay tuned.

/MVH Michael



Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 18 Juni 2015 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej! igen Michael

Jeg har en så kaldt Schottky diodebro liggende, ved du om Cree Z-rec dioder er bedre ?

Og hvad ville du vælge hvis du skulle have lavet en 2A3 helt uden kondensatorer, den integreret model eller den 2 delte model "effektforstærker
uden kondensatorer + passiv forforstærker uden kondensatorer" ?

Mvh.
Torben
Til top Vis HIFI Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI Torben
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 18 Juni 2015 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej Torben...

Om Cree Z-rec er bedre, er vel nok en smagsag, men man kan normalt høre forskel når vi snakker DHT/P som feks
din 2A3 og særdeles min egen egenbyggede 4P1L.

Jeg har en lidt anden opfattelse af den direkte signalvej når vi snakker 2A3, en vores fælles ven.

Hvis du vælger en integreret undgår du ikke "katode kondensator ved 6SL7 rørret" som sidder i den indirekte signalvej
og som er hørebart i hvert tilfælde på min 2a3. Du får helt sikkert mere hul igennem, men den Caps kan du ikke fjerne.

Personligt gider jeg ikke høre på passive forstærkere. Synes de er for livløse...

PS! Du kunne også få skiftet alle de der "cement" modstande ud i din 2A3. Har gjort det for 3 af mine bekendte og sjovt
nok til næsten ingen penge, gav de faktisk en del ... 200-300 Kr...

/MVH Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 19 Juni 2015 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Nå men så er den sag i hvert fald på plads, for så bliver det den integreret model, det er helt sikkert, men det er nu også den Bernhard anbefaler mig, jeg for nu mulighed her inden for nogle få dage lov til at låne en gammel passiv forforstærker for lige at høre hvor meget mere hul der kommer igennem men også lige for at tjekke op på om det sidste sus "som jeg stadigvæk har en lille bitte smule tilbage af " skulle træffe sig at forsvinde helt og aldeles med denne forforstærker, det håber jeg og tror jeg faktisk der er en mulighed for at det gør, men nu må vi se, jeg skal nok lige give en tilbage melding når jeg har fået konstateret det.

Øhh hvad, cement modstande, Bernhard har da "hvis vi tænker på de samme modstande altså" fortalt mig at det er kulfilms modstande jeg har i den, det håber jeg da virkelig det er :-( hmm ???
mvh.
Torben
Til top Vis HIFI Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI Torben
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 19 Juni 2015 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Torben..

Du har kulfilms som de små 1-2 watter, men som de store 10-12 watter var der cement-modstande i din, da jeg så
den for ca en måned siden....

Du kan se efter det er de store "sorte og brune" jeg har i min, se første billede....

Husk på at, som du spurgte om, man kan gøre flere tiltag, det vigtigste er at du er glad og tilfreds...

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 20 Juni 2015 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej Torben..

Du har kulfilms som de små 1-2 watter, men som de store 10-12 watter var der cement-modstande i din, da jeg så
den for ca en måned siden....

Du kan se efter det er de store "sorte og brune" jeg har i min, se første billede....

Husk på at, som du spurgte om, man kan gøre flere tiltag, det vigtigste er at du er glad og tilfreds...




Ok så er jeg med igen de brune som du har er så dem der er hvide, aflange og firekantet i min, jeg har fået at vide af Bernhard at det er
porcelænsmodstande og ikke cementmodstande, iøvrigt sidder de også i hovedtelefondæmperboksen, men det er jo så en helt anden boldgade


Nå men som du skriver så er det vigtigste at man er tilfreds med den lyd man har og det er jeg faktisk i store træk, jeg glæder mig dog til engang
at høre den nye integreret 2A3 "næsten helt uden kondensatorer :-) "

mvh.
Torben
Til top Vis HIFI Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI Torben
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 20 Juni 2015 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:

Jeg har fået at vide af Bernhard at det er porcelænsmodstande og ikke cementmodstande.


De eneste der er porcelænsmodstande er de grønne som jeg også selv bruger. De er okay, de andre
vil jeg ikke have i, da de ikke er præcise nok, normalt 450ppm mod 20ppm.

De dyre koster også helt op mod 25 kr pr stk ....

Men igen, vi er jo i bund og grund tilfredse og det er det vigtigste, men tweaks er altid sjovt...

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 21 Juni 2015 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hvad koster sådan et Rod Coleman regulator board?
Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 21 Juni 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej Hylle..

Boardet koster 29 GBP + 4.5 GBP i forsendelse..

Det er ikke lavet så du skal selv lodde dette...

Så skal du selv lave AC/DC print, de grønne på billedet 3, og så selvfølgelig Trafo'er etc.

Der er flere herinde på HIFI4ALL som har lavet dette. Og os der lavede en 4P1L preamp var
der ingen vej udenom.

PS! Skal så lige side at det giver smæk for alle skillingerne...


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 21 Juni 2015 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Ok, det er en rimelig pris. Kan den bruges på andre rør en DHT?

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 21 Juni 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ja, men det giver mest på DHT/P rørerne...

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 16 Juli 2015 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej Har lige fået min 2a3 opgraderet med Rod Coleman board ver 7.

Disse board er meget bedre end de ver 4, jeg havde i før.

Undgår heller ikke min Noctua under disse. Men hvis det skal være således er
det bare sådan. Disse board gør en enorm forskel på ens 2a3...





Gad vide hvor vi ender henne, nu skal de lige spilles til...

PS! Det bedste er at de er meget lettere af bygge og meget mindre kritiske med ens DC indgangsspænding.



Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 14 Oktober 2015 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Så kom der nye trafoer efter en ventetid på 3 måneder.

Set fra front.


Set fra toppen.


Der er de største Trafoer som Monolith laver til 2A3 og andre er er på 3.5K primær og har 4 og 8 ohms udgang.

Det er ikke plads der er mest af, men lad os se om det ikke går. Ellers har man så for 6000,- kr stumper mere på sine hylder.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 14 Oktober 2015 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Så kom der lige mills MRA-5 og os-con i på Rod Coleman ver 7, plus en 20uF Clarity TCap i Strømforsyningen.

Det er et serøst upgrade til et Rod Coleman board. Utroligt hvor meget glød betyder på en 2A3'er.

Som det kan ses så bliver mine køleplader på 3.7c/Watt virkeligt varme.


Som sidste Caps sidder der nu en Clarity TCap på 20 uf.


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes