Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 18:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tonearms problemer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 02 Maj 2015 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har nok verdens mest tavse RIAA i form af en Rossner & Sohn Canofer S - den er nok mere tavs end selv den batteridrevne ASR Basis Exclusive. Det kan faktisk ikke høres, om den er tændt eller slukket ...

Nå, men jeg havde taget den med på "udebane" i forbindelse med lidt testlytning af diverse udstyr ... og hold da op, hvor den brummede

Der blev skiftet kabler og trukket nye stelledninger osv. osv. Det var først, da stelskruen blev tilsluttet et jordspyd i haven, at brummet forsvandt.

Ejeren af huset fortalte mig, at de havde haft "lidt" problemer med dårlige/ulovlige elinstallationer, hvilket de delvis havde fået ordnet. Jeg kan ikke være sikker i min sag, men som Boydk også er inde på, så kan årsagen til dit brum sagtens ligge i elinstallationen.

Jeg har både en Mørch DP-6 og en Oracle/SME 345, og uanset hvilken pladespiller, pu, kabel og RIAA jeg benytter i mine forskellige anlægskonstellationer, så brummer de absolut ikke.

Mht. din tangentialarm, så skulle den vel aldrig have et armrør af kulfiber? Hvis der ikke er ført en stelledning til/fra headshell, så kan det sagtens give brum (hvilket selvfølgelig også gælder, hvis et armrør i metal ikke har stelforbindelse). Det har jeg oplevet på en af mine tangentialarme.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 02 Maj 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario

Du skriver intet om hvordan de fire arme er tilsluttet.?
Er alle fire tonearme/pu tilsluttet på en gang, og du samtidig har en defekt strømforsyning til den ene riaa, risikerer du sagtens at det hele
brummer.
Nu er den defekte strømforsyning så gået, er der stadig brum?

Meget tit og ofte skyldes brum, fra pladespilleren, tonearms- wire- kabel- stik.

Prøv at tilslutte din Mørch som den eneste der bliver tilsluttet (tag samtlige andre arme og riaaér fra.)
Hører du nu brum?
Hvis ja, prøv at løsne en lille smule for fingerskruen på Mørch-armen. Holder det nu op med at brumme og er der stadig forbindelse til begge
kanaler?

Hvis kun du benytter en arm ad gangen, må du jo af og til afmontere/tilslutte andet tonearmskabel når du vil høre på en anden pu.
Hvordan skifter du kabel. Vær nu ærlig. Hiver du i ledningen?


ps. Det er armen som skal stelforbindes, og meget sjældent (efter min erfaring) er det værket.
     Min erfaring er også, at brum oftere skyldes FOR mange stel/jord forbindelser.

Om der ud over noget sus også høres en anelse brum, når du skruer op er nok bare sådan det er.
Få dig en ordentlig step-up enhed, det vil helt sikker hjælpe på sagen her.

( ps. jeg ville helt klart bytte om, så Denon-pu kom på SME-v og Lyra på Mørch.)

mvh nils

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Maj 2015 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Undskyld det sene svar:-)

Jeg besluttede mig for at rive hele anlægget fra hinanden og så samle lidt igen en efter en for at udelukkede noget evt.

Det skulle vise sig at det er min cd af spiller der smider noget støj ud på nettet! Da jeg så fjernede den gik det meste støj så væk på min battriaa har
ikke kunne tjekke med min ellipse da forsyningen er gået men regner med det er hjulpet der også:-)

Jeg besluttede mig så for at prøve om jeg kunne dæmpe lidt mere og det kunne jeg ved at jorde min ene stål strømskinne uden der er noget af de stik
der er i som er jordet men ja det gav altså mindre støj!?

Og til sidst sku min ene arm, min luft arm have en stel fra pladespiller til riia og en ledning fra pladespiller til forforstærker:-)

Så nu er alt blevet roligt så godt som det nu kan og jeg er godt tilfreds nu! Dejligt at finden den grove synder min cd-afspiller, helt vildt hvad den
udsender af støj så der må være noget med den og sender den til rep på et tidspunkt:-)

Stor tak til jer alle for jeres indput:-)

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Maj 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario

Du skriver intet om hvordan de fire arme er tilsluttet.?
Er alle fire tonearme/pu tilsluttet på en gang, og du samtidig har en defekt strømforsyning til den ene riaa, risikerer du sagtens at det hele
brummer.
Nu er den defekte strømforsyning så gået, er der stadig brum?

Meget tit og ofte skyldes brum, fra pladespilleren, tonearms- wire- kabel- stik.

Prøv at tilslutte din Mørch som den eneste der bliver tilsluttet (tag samtlige andre arme og riaaér fra.)
Hører du nu brum?
Hvis ja, prøv at løsne en lille smule for fingerskruen på Mørch-armen. Holder det nu op med at brumme og er der stadig forbindelse til begge
kanaler?

Hvis kun du benytter en arm ad gangen, må du jo af og til afmontere/tilslutte andet tonearmskabel når du vil høre på en anden pu.
Hvordan skifter du kabel. Vær nu ærlig. Hiver du i ledningen?


ps. Det er armen som skal stelforbindes, og meget sjældent (efter min erfaring) er det værket.
     Min erfaring er også, at brum oftere skyldes FOR mange stel/jord forbindelser.

Om der ud over noget sus også høres en anelse brum, når du skruer op er nok bare sådan det er.
Få dig en ordentlig step-up enhed, det vil helt sikker hjælpe på sagen her.

( ps. jeg ville helt klart bytte om, så Denon-pu kom på SME-v og Lyra på Mørch.)

mvh nils


Hej Nils

Jeg har svaret længere oppe på hvad der afhjælp mit problem og tak for dit indspark:-)

Men jeg er lidt nysgerrig hvad der gør du siger at den jeg skal prøve bytte om på min denon og min lyra Pick på de to arme? Desværre er det ikke et
godt match da min mørch armrør er blå og derved godt tungt og syntes ikke den spiller optimalt med den lyra kontra på min andre arme men jeg skal
have et rødt armrør på et tidspunkt og så vil jeg prøve lyra på den igen:-)

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 03 Maj 2015 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej Don.
Som også du selv er inde på, er det et rødt armrør du skal benytte til Lyraen.
Selvom du kan få blå armrør, passer DP-6 bedst med de pu der passer til røde og grønne armrør.
Den står jo kun med sin egen og pu´s vægt på de to syle., og de stivere pu´s, har det bedre med fast forankring.
Denonèn passer uden videre, og får det fint i din SME-v. som jo netop er fast forankret i lejer.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Maj 2015 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej Nils

Ok det er interessant da jeg syntes den sme virker meget mere "let" og meget mindre modstand i bevægelsen end f.eks min mørch. Tror det er pga
det gode leje der sidder i den sme.

Så er det jo så ikke kun udregningen af compliancen der er gældende men også om armen er fast forankret som du nævner.

Er der noget lidt dybere forklaring hvorfor stive pu passer bedst i fast arme? Som sagt syntes jeg min sme arm virker lettest og lettere end min Tom
fletcher ACE arm som jeg glemte at nævne:-)

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 03 Maj 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Det er altså helt og aldeles udokumenteret snak, at stive pu'er passer bedst i tonearme med traditionelle kuglelejer (radiallejer). Det er helt OK med mig, at man synes, at det forholder sig sådan, men jeg har svært ved at forlige mig med, at det pludselig fremstilles som en (videnskabelig og dokumenteret) kendsgerning - hvis det altså er det, der lige er sket

Jeg er overbevist om, at ejere af fx Kuzma 4POINT, Graham Phantom og diverse magnetisk lejrede arme (fx Fuchs og Schröder) er af en ganske anden overbevisning. Og hvad med fx Roksan Artemiz og Origin Live, hvor konstruktionen er med indbygget lejeslub?

En velkonstrueret kombination af pivot og (rubin-) lejeskål kan have en væsentlig bedre forankring end et dårligt konstrueret radialleje ... og selvfølgelig også vice versa.

Som med så meget andet handler det ikke nødvendigvis om konstruktionsprincippet, men om eksekveringen.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 03 Maj 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er også lidt sådan jeg har forstået det men jeg giver altid rum for at nogle har nogle erfaringer og ønsker at videre give disse og syntes det er
spændene at hører om folk inputs og ideer.

Hvad mener du med at OL har en konstruktion med lejeslub? Jeg har som sagt også en OL encounter mk II og ja den er lidt "løs" i det men spiller
ganske fortrinligt men har også deres top kabler internt og externt.

Har som sagt lige fået sådan en Tom fletcher ACE som jeg lige har skiftet intern kabler i(cardas) men det duer ikke til den unipivot at kablet et for stift
og påvirker antiskating osv. Jeg skal have noget funder noget andet blødere godt kabel.
Spændt på om jeg kan få sådan en unipivot til at spille, der er jo mange for og imod på disse:-)

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

hej Dario.

Jeg skriver ud fra egne erfaringer.     
Der findes nok nogle tunge arme med knivlejer, som ligegerne spiller med meget stive pu.
Men alt andet lige, så vil en stivere pu fremprovokere et tidligere ryst af armen, end en tilsvarende blødere pu.

Selvom jeg erfarer Mørchen bedre til de bløde/mellembløde pu, kan du sikkert også få et rigtigt godt resultat med Mørch/blå, alt efter hvordan
du sammenligner. (ovenfor omtalte "detaljer" er jo kun noget der skal forstås i ultimative term) .

Men når alligevel du har en SME-v som jo er meget egnet til Denon, og du har Mørch som med rødt armrør er specielt et godt match med Lyra, så
hvorfor ikke prøve.

Jeg kan se at du i forvejen har ofret en formue på din vinyl-kombo, - så et armrør til 500-800kr ?

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

ps.

A-mand skriver, "det handler mere om selve eksekveringen".
Men det var vel også det mit indlæg handlede om.
Det var A-mand som begyndte på teori.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hvor er det nu lige, at jeg teoretiserer, Nils Valla?

Jeg refererer udelukkende til de konstruktionsprincipper, som de nævnte producenter benytter. De har så forskellige mere eller mindre velfunderede betragtninger omkring, hvorfor lige netop deres måde at konstruere tonearme på er mest velegnede.

Mit indlæg var i øvrigt ikke et svar på dit indlæg, men på don darios ... der er altså en grund til, at det står lige efter don darios indlæg

Jeg var skam ikke et sekund i tvivl om, at du svarede erfaringsbaseret, men som jeg læste don darios svar til dig, så blev dine erfaringer "ophøjet" til en lovmæssighed, hvilket jeg så måske ikke mente, at det kunne bære. Mere var der såmænd ikke i det.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Hvad mener du med at OL har en konstruktion med lejeslub? Jeg har som sagt også en OL encounter mk II og ja den er lidt "løs" i det men spiller ganske fortrinligt men har også deres top kabler internt og externt. Mvh

Tja, jeg kom såmænd bare til at tænke på, at Mark Baker, da han lancerede sine første konstruktioner, som jo i bund og grund var modificerede Rega-tonearme, explicit bemærkede, at køberne ikke skulle være bekymrede over det følbare slør i lejerne - det var en indbygget "design-feature", der var valgt ud fra, at det lød bedre end et leje med snævre tolerancer.

Du nævnte selv lejerne i din SME V. Som jeg husker det, så er det ABEC7-lejer, der er kendetegnet ved snævre produktionstolerancer. Det er til gengæld også lejer, der til sammenligning med fx ABEC3-lejer har sværere ved at spinne frit. Fordelene ved snævre lejetolerancer er større langtidsholdbarhed og, at det fx lettere at undgå "bearing chatter", altså den situation, hvor et løst leje "snakker" eller larmer, fordi de løse kugler står og slår mod lejebanen.

Så (også) i tonearmssammenhænge står konstruktøren over for en række valg med hver sine fordele og ulemper. Roksan har et teknisk papir, hvor de forklarer, hvorfor det er en fordel med lige præcis deres form for "pyramidiale" lejestruktur med slub i deres Roksan Artemiz - jeg kunne forestille mig, at SME's teknikere med stor skepsis (og måske endda hovedrysten) læser sådan et papir.

Jeg synes så personligt, at ved en direkte sammenligning mellem en Roksan Artemiz og en Oracle/SME 345, så er Artemizen frisk, dynamisk og musikalsk at lytte til, mens 345'eren er neutral og tør. Førstnævnte får min fod til at vippe i takt med musikken, mens sidstnævnte keder mig en smule. Det er min oplevelse - andre kan have den stik modsatte oplevelse. Hvad er rigtigt, og hvad er forkert? I don't know. Men jeg ved godt, hvilken af de nævnte arme jeg foretrækker ...

Og så er vi tilbage ved eksekveringen, hvor to meget forskellige principper alligevel på forunderlig vis kan frembringe en fornuftig lydkvalitet - det kan de fleste vist godt blive enige om. Der er jo intet, der på forhånd tilsiger, at det ene eller det andet princip er bedre til at kontrollere de resonanser, som pu'en genererer på sin vej gennem en lp-rille. Det er kombinationen konstruktionsprincip, materialevalg og mekanisk integration med den valgte pu, der afgør det. Så mulighederne er nærmest uendelige ... også set i lyset af, at der kommer nye materialer til.

Jeg er fx begyndt at eksperimentere med keramiklejer i min tangentialarmsprototype for at se (høre), om det giver bedre lyd. Keramiklejerne er lettere og spinner bedre end de traditionelle (stål-) lejer, som jeg hidtil har benyttet, men jeg kan jo ikke på forhånd afgøre, om det også resulterer i bedre lyd blot fordi, jeg nu benytter et mere "eksotisk" materiale. Så der skal praktiske eksperimenter og lyttetest til.

Og det vil faktisk være fint med mig, hvis det traditionelle leje skulle vise sig at lyde bedst ... det er noget billigere end et tilsvarende keramikleje. Billigst og bedst er lige mig
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg er ikke uenig med dig A-mand.
I første omgang troede jeg du misforstod mig, men hælder nu mere til, at det var mig der misforstod dig

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Har som sagt lige fået sådan en Tom fletcher ACE som jeg lige har skiftet intern kabler i(cardas) men det duer ikke til den unipivot at kablet et for stift og påvirker antiskating osv. Jeg skal have noget funder noget andet blødere godt kabel. Spændt på om jeg kan få sådan en unipivot til at spille, der er jo mange for og imod på disse:-) Mvh

Du bør benytte de sølv-litze, som NAS benytter, eller tilsvarende (Audio Note fx - jeg har faktisk fået den tanke, at Audio Note måske leverer til NAS ...). Det er meget sjældent, at plastklædt tonearms-wire kan gøres tilstrækkelig blød til at fungere i en unipivot-tonearm (eller visse andre tonearme for den sags skyld).

Lige nu eksperimenterer jeg med silkeomvunden tråd i 99,99% sølv. Tråden har en diameter på 0,15 mm og koster ingenting i sammenligning med diverse "eksotika" fra hi-fi-forhandlernes hylder. Men selv dette ellers tynde kabel vil jeg vurdere som for tykt til brug i en unipivot-arm. Du skal som sagt have noget, hvor isoleringen er et lak-lag.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jamen jeg er ikke uenig med dig A-mand.
I første omgang troede jeg du misforstod mig, men hælder nu mere til, at det var mig der misforstod dig

mvh nils

Jeg har ganske enkelt ikke fantasi til at forestille mig, at vi to kan misforstå hinanden. Det er da vist ikke sket før
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej Dario.

Jeg skriver ud fra egne erfaringer.     
Der findes nok nogle tunge arme med knivlejer, som ligegerne spiller med meget stive pu.
Men alt andet lige, så vil en stivere pu fremprovokere et tidligere ryst af armen, end en tilsvarende blødere pu.

Selvom jeg erfarer Mørchen bedre til de bløde/mellembløde pu, kan du sikkert også få et rigtigt godt resultat med Mørch/blå, alt efter hvordan
du sammenligner. (ovenfor omtalte "detaljer" er jo kun noget der skal forstås i ultimative term) .

Men når alligevel du har en SME-v som jo er meget egnet til Denon, og du har Mørch som med rødt armrør er specielt et godt match med Lyra, så
hvorfor ikke prøve.

Jeg kan se at du i forvejen har ofret en formue på din vinyl-kombo, - så et armrør til 500-800kr ?

mvh nils


Hej Nils

Det er også ser jeg gik ud fra at det var egne erfaringer :-) og det råer altid spændene så længe man ikke siger det er lov haha;-)

Kan man få et rødt armrør til 500-800 kr? Hvor i alverden kan man det? Det skal da klart prøves.

Men som sagt er det lidt sjovt at den sme arm virker meget meget mere "gnidningsløs" end nogle af mine andre arme og har som sagt 5 forskellige..
Men ja ved godt det med de forskellige unipivot men ja følelse er den anden med hånden;-)

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
don dario skrev:
Hvad mener du med at OL har en konstruktion med lejeslub? Jeg har som sagt også en OL encounter mk II og ja den er lidt "løs" i det men spiller ganske fortrinligt men har også deres top kabler internt og externt. Mvh

Tja, jeg kom såmænd bare til at tænke på, at Mark Baker, da han lancerede sine første konstruktioner, som jo i bund og grund var modificerede Rega-tonearme, explicit bemærkede, at køberne ikke skulle være bekymrede over det følbare slør i lejerne - det var en indbygget "design-feature", der var valgt ud fra, at det lød bedre end et leje med snævre tolerancer.

Du nævnte selv lejerne i din SME V. Som jeg husker det, så er det ABEC7-lejer, der er kendetegnet ved snævre produktionstolerancer. Det er til gengæld også lejer, der til sammenligning med fx ABEC3-lejer har sværere ved at spinne frit. Fordelene ved snævre lejetolerancer er større langtidsholdbarhed og, at det fx lettere at undgå "bearing chatter", altså den situation, hvor et løst leje "snakker" eller larmer, fordi de løse kugler står og slår mod lejebanen.

Så (også) i tonearmssammenhænge står konstruktøren over for en række valg med hver sine fordele og ulemper. Roksan har et teknisk papir, hvor de forklarer, hvorfor det er en fordel med lige præcis deres form for "pyramidiale" lejestruktur med slub i deres Roksan Artemiz - jeg kunne forestille mig, at SME's teknikere med stor skepsis (og måske endda hovedrysten) læser sådan et papir.

Jeg synes så personligt, at ved en direkte sammenligning mellem en Roksan Artemiz og en Oracle/SME 345, så er Artemizen frisk, dynamisk og musikalsk at lytte til, mens 345'eren er neutral og tør. Førstnævnte får min fod til at vippe i takt med musikken, mens sidstnævnte keder mig en smule. Det er min oplevelse - andre kan have den stik modsatte oplevelse. Hvad er rigtigt, og hvad er forkert? I don't know. Men jeg ved godt, hvilken af de nævnte arme jeg foretrækker ...

Og så er vi tilbage ved eksekveringen, hvor to meget forskellige principper alligevel på forunderlig vis kan frembringe en fornuftig lydkvalitet - det kan de fleste vist godt blive enige om. Der er jo intet, der på forhånd tilsiger, at det ene eller det andet princip er bedre til at kontrollere de resonanser, som pu'en genererer på sin vej gennem en lp-rille. Det er kombinationen konstruktionsprincip, materialevalg og mekanisk integration med den valgte pu, der afgør det. Så mulighederne er nærmest uendelige ... også set i lyset af, at der kommer nye materialer til.

Jeg er fx begyndt at eksperimentere med keramiklejer i min tangentialarmsprototype for at se (høre), om det giver bedre lyd. Keramiklejerne er lettere og spinner bedre end de traditionelle (stål-) lejer, som jeg hidtil har benyttet, men jeg kan jo ikke på forhånd afgøre, om det også resulterer i bedre lyd blot fordi, jeg nu benytter et mere "eksotisk" materiale. Så der skal praktiske eksperimenter og lyttetest til.

Og det vil faktisk være fint med mig, hvis det traditionelle leje skulle vise sig at lyde bedst ... det er noget billigere end et tilsvarende keramikleje. Billigst og bedst er lige mig


Hej a.


Super interessant læsning det du skriver :-)
Jammet må nok indrømme at jeg syntes OL arm virker som noget diller dalller men ja den lyder godt så derfor har jeg beholdt den men det virker som noget under løst noget hvor hele armen kan rykkes et godt stykke fra den ene side til en anden i selve armen og det sku jeg lige vende mig til. Men som sagt den spiller rigtigt godt !

Gide du uddybe det leje chatter der? Min kammerat har en ol mage til min og den er begyndt at støje en smule når han drejer armen frem og tilbage, sådan en skratte lyd, kan det være han er ved at være træt i lejerne ?

Ja men hold op det er noget kram at røre ved sådan en sme v arm :1) men jeg bliver ikke venner med at den ikke kan spille med skæve faner som ved ved ikke hvor mange faner der er det! Lige fra billige til dyre jeg har prøvet, det er et minus ved armen.

Mørch føles også rigtigt lækker og lyder rigtigt godt og så jeg kan godt lide den mulighed for at kunne skifte armrør. Men syntes de kontra lodder godt nok går noget trægt men ved ikke om jeg kunne smører dem med silicone eller noget andet format lette det lidt!

Hvad er din mening om 1 punkt unipivot arme?

De sølv Litze der bliver de ikke mere lyse i lyden? Dem som sidder i deres arme ligner det er noget teflon der er om dem? Kiggede lige på en nede ved Vassago i lørdags.

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

.....da jeg skifte de oprindelige kabler ud med sølvlitze tråde fra Audio Note, oplevede jeg ikke at klangen blev lysere, men blot en mere distinkt og dynamisk frigjort spillestil. Har noget forsølvet kabel fra arm til Riaa.  
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

hej Dario.

Det var jo godt-nok A-mand du spurgte, men inden du får ubrugeliggjort dine kontra/ballance-klodser til DP-6 ved at oliere dem:

De skal gå stramt.
Meningen er, at de udover at medvirke til en bestemt vægt-balance ( pu-sporingstryk), også skal indstilles på en måde, så du finder en symmetrisk
sidevejs vægtbalance imellem armens højre og venstre side i horisontalt plan. (pyha, var det til at forstå?)
Du finder balancen ved at vinkle de excentriske vægtklodser et sted imellem 30-45gr mod venstre (set forfra).

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

ps.

Med hensyn til spørgsmålet, Kobber/sølv:
Her kan der lidt firekantet siges,

Hvis dit anlæg har en "rigtig" klangbalance med kobber, og du udskifter til sølv
kommer lyden i retningen af mere metallisk, mere skarp lyd. (kan godt høres mere lys).

Hvis dit anlæg har en "rigtig" klangbalance med sølv, og du udskifter til kobber
kommer lyden i retning af noget mere lukket lyd. (høres mørkere).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes