Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 09:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Fest-højttalere med "HIFI-agtig-lyd" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej kære forum


Min gode kammerat Kaare kom en dag til mig og sagde: "Troels, du bliver simpelthen nødt til at hjælpe mig med mit Roskilde-anlæg".
Da jeg har et bankende hjerte for både HIFI og PA, sagde jeg selvfølgelig ja til opgaven

Forrige år havde jeg og to af drengene stor succes med at bygge en kæmpe Roskilde-vogn med et gigantisk anlæg på, drevet af lastbil-batterier, så jeg følte mig godt rustet til opgaven

Kaare havde i forvejen købt to stk af disse enheder: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=6395
samt denne forstærker: http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=5969&pk=


Så langt så godt!

Jeg lavede beregninger til kabinetter, og kom frem til at de kunne klare sig med kun 42 liter, en basrefleks-port på 8,5 cm i diameter, med en længde på 4 cm. Dette giver en tuning på 62 Hz. Altså ikke så dybt, men rigtig fint til "kickbas", og dette er næsten vigtigere end dybbas, da de alligevel skal spille udendørs, samt råbe så mennesker op som muligt. Så kan man altid supplere med en subwoofer. Men det vender jeg tilbage til

Vi kørte ud på værkstedet, smækkede et par kasser sammen, en gang dæmpe-materiale i, enheder og porte. Det tog kun en lørdag formiddag/eftermiddag

Hjem og sætte kasserne til, og BUM der var lyd ! Nøj de kunne spille højt, og fuldstændig klart og præcist. Jeg var mildest talt dybt imponeret over hvad disse 2 12" fuldtone-enheder kunne præstere i så små kasser !! Dog manglede der det sidste pift fra diskanterne i enhederne, da de ruller af ved 14-15 kHz.

Jeg troede at de ikke ville kunne spille dybbas, men her tog jeg fejl. Der manglede ingen bund overhovedet, selv da vi testede dem ude i baghaven. Igen, jeg var meget imponeret over disse enheders formåen! Og især når man kigger på prisen! Derudover har de en rigtig høj følsomhed på 99 db, så de er meget lette at trække, selv med en mindre forstærker.

For at gøre en i forvejen lang historie kort, fik jeg selv en ustyrlig lyst til at bygge et sæt til mig selv, og tænkte: "Hvorfor ikke tage skridtet videre, og lav noget endnu vildere?!" Så det vil jeg !

Plan:
At bygge et sæt med 2 stk af disse enheder i hver, således at jeg kommer op på en følsomhed på hele 102 db, og kommer ned i 4 ohm, hvor min forstærker bare har det allerbedst

Lidt billeder skal i selvfølgelig ikke snydes for:



Som man kan se, så er der en midterplade som opdeler kabinettet til to, således at hver enhed har sit eget kabinet, med hver sin basrefleks-port.

De er fremstillet i 16 mm krydsfinér, så de ikke bliver så tunge, i fht. hvis jeg havde brugt MDF.

Så langt er jeg nået indtil videre

4 stk. af dem her er hjemkøbt:



Jeg vender straks tilbage med flere billeder og info når projektet skrider fremad

Det er ikke alverden af tid man har et et el-installatør studie at passe

God aften

Venligst,



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Fedt med et rigtig højtaler projekt , er død træt af de sædvanlige 6,5 bas og 1 diskant .
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

P.s. højtaleren minder lidt om Zomax Take-off:




Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Ja jeg må indrømme at jeg også synes at sådan et projekt her er sjovere end de sædvanlige HIFI systemer som du nævner 


Uuhha, Take-Off'erne er bare så ikoniske! En rigtig klassiker !

Er det MKI eller MKII på billedet?


__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Lige et andet billede:






__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt over weekenden 


Højttalerne er blevet malet, der er monteret enheder, og de er blevet testlyttet for første gang.
De spiller tæske-højt, men samtidigt helt ren og klar lyd, rigtig lækkert!
Dog mangler der noget diskant, som jeg godt havde forudset lidt, så det skal der gøres noget ved. Der mangler dog absolut ingen bund eller mellemtone! Her er der virkelig smæk for skillingen, så jeg skal have nogle diskanter i der kan matche lydniveauet, samt have HIFI-egenskaber.
Der er heldigvis god plads i fronten til et par diskanter i hver.



Min telefon gik desværre i stykker i kampens hede, så alle de billeder jeg fik taget under processen, er desværre gået tabt

Så jeg har kun billeder af de færdige højttalere, da jeg først fik ny telefon i går. Men sådan er det.


Her de færdige højttalere:




Jeg rodede hele mit lager igennem for at se hvad jeg havde liggende af enheder, da jeg kunne huske at jeg havde nogle diskanter liggende som måske kunne være anvendelige.

Jeg fandt dem heldigvis, og jeg glemmer aldrig lydkvaliteten fra disse kvalitetsenheder.

De indgik i et projekt for nogle år siden, som dog aldrig blev færdigt, så de har bare ligget på hylden siden de blev pillet ud.

Det er denne enhed der er tale om: Beyma CP 21/F Compression Tweeter, som er en slot-diskant.

Et billede:



De har en kampvægt på 1,5 kilo stykket, så de er bestemt ikke underdimensionerede til det her projekt


Jeg håber på at få tid her midt på ugen til at smide dem i, samt at få loddet et par delefiltre sammen til dem.
Det bliver noget 9 eller 10 kHz med 12 db/oktav.






__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud. Kan godt forestille mig deres lyd ud fra enhedernes typer. Det må være en let, hurtig og dynamisk levende lyd.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Flot 
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tak skal I have


Helt korrekt allanowich !

Her er ingen "svage punkter", eller noget, i form af delefiltre, forskellige enheder der skal spille sammen osv. En simpel konstruktion, der bare virker!

Jeg har dog ikke lyttet så meget på dem endnu, da der mangler et helhedsindtryk i form af diskanter. Så det er først når de kommer i, at jeg kan vurdere lyden ordentligt synes jeg.


Jeg glemte lige at ligge et billede ind af diskanten set forfra:




__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Nice projekt! Den diskant giver en rigtig god spredning. Det skal nok du'!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Tak Flemming !


Ja jeg har også høje forventninger til den diskant, da den er af sublim kvalitet! Jeg tror virkelig at den kommer til at "løfte" hele systemet med flere højder, da jeg husker dens performance som virkelig i særklasse

Der er bestilt filterkomponenter, og jeg endte op med et 2. ordens 9 kHz filter. Meget simpelt.

1,50 uF kondensatorer, 0,22 mH spoler, samt et par modstande på 2,20 ohm.

Modstandene er for at kompensere for forskellen i følsomheden, da de to 12" tilsammen har en følsomhed på 102 db, og diskanten har en følsomhed på hele 105 db, så de skal lige dæmpes en 2-3 db...




__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hey Troels, da de skal spille i fri ludt (formoder jeg), tror du så ikke, at diskanten skal dæmpes  5-6 dB for at man kan holde det ud i længden???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Der skulle stå "luft"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hey Troels, da de skal spille i fri ludt (formoder jeg), tror du så ikke, at diskanten skal dæmpes  5-6 dB for at man kan holde det ud
i længden???


Hvad mener du med fri luft?

Hvis de bliver dæmpet så meget, er jeg bange for at diskanten bliver alt for "tilbagetrukket"...
Men nu må vi se. Eller høre 😉

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Da du i overskriften skrev Roskilde anlæg...... Fri luft/telt/open range??? Der fortaber bassen sig mere end diskanten, så derfor.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Nej det er de ikke til.. De er blevet bygget på baggrund af et Roskilde-anlæg, som spillede rigtig godt, så jeg videreførte bare konceptet til at bygge
disse 😊

Jeg har rigelig med Roskilde anlæg i forvejen, og der kører jeg udelukkende med horn, for det er det eneste som fungerer ordentligt udenfor 😃

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

OK, misforståelsen ude af verden

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 31 Maj 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Så er der endelig sket lidt mere på fuld-tone højttaler fronten !


Jeg har fået monteret mine diskanter i kasserne


Hold nu op en verden til forskel!
Selvom de lød super-godt før, er lyden blevet løftet til et meget højere niveau! Een ting var den åbenlyse manglende diskant over 14-15 kHz selvfølgelig, men det er utroligt så meget mere man får med, bare ved de sidste kHz!

Lyden er bare lige i skabet, og det var den ved første prøvelytning. Så fedt! En hårdtslående og meget hurtig præcis bas, en klokkeklar sprød og fyldig mellemtone der virkelig har det der dybe "brøl" på den fede måde. Silkeblød men samtidig knivskarp diskant, som aldrig bliver anstrengt eller for skærende at høre på, selv ved helt høje lydniveauer. Ja for slet ikke at tale om hvor højt de kan spille!
Selv om man står 20-25 meter væk, må man efter bare få minutter holde sig for ørerne. Det er meget imponerende når man tager størrelsen af disse kasser i betragtning!
Okay, jeg havde også spændt en digital PA-forstærker på 2 x 1800 watt i 4 ohm foran, så der ikke kom til at mangle overskud.
Og det må man sige at der er. Membranerne på 12"-erne bevæger sig ikke ret meget, og går fuldstændig stramt uden slinger i valsen. Ingen tegn på overstyring overhovedet, selv ved de meget høje lydniveauer. Lige som det skal være.

Anyways, nok snik-snak.

Jeg fik taget nogle billeder af opgraderingen, men billede-upload virker åbenbart ikke lige nu??

Men lige straks det virker igen, kommer der billeder!


God søndag aften

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 09 Juni 2015 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Så virker billede-upload igen



Her er de forholdsvis simple delefiltre jeg fik loddet sammen, til diskanterne:

Som tidligere nævnt, bestående af en 1,50 uF kondensator, 0,22 mH spole, samt en modstand på 2,20 ohm.





Og her, med diskanterne monteret i kasserne:




Lige et mere:




På det sidste billede ligger gitrene på bordet, som skal yde beskyttelse for enhederne.
Samtidig får de et klassisk og disko-agtig look, som jeg godt kan lide

Kasserne har her også fået beskyttelse-hjørner på.



Jeg er selv ganske godt tilfreds med resultatet må jeg sige


__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes