Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 13:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dynavox VR-70E II mod for dummies (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Så er der indkøbt JJ caps!

Desuden fik jeg 10 telefunken pre-rør til nærmest ingen penge på ebay, så dem glæder jeg mig også til at prøve. Slutteligt røg der også lige 8 stk 6p3s-
e'er med Romanien. Det skal blive spændende at se, hvor meget forskel det hele kommer til at give. Nu har jeg jo to forstærkere, hvoraf den ene er
umodificeret, så det lægger jo næsten op til en direkte sammenligning. Hvis alt ender godt regner jeg med at de skal køre som modificerede bi-amps.

Hvordan vil i foreslå at jeg sætter det op? Én forstærker til diskant og én til bas, som en klassisk bi-amp, eller burde man brokople, så man i teorien får
noget mere headroom?

Hvad synes I?
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Spændende, så bliver der opgraderet med både lytter og rør :)

Brokoble kan du ikke umiddelbart med denne forstærker, og brokobling er absolut heller ikke nogen god løsning alligevel. Den
originale Dynaco havde en mono funktion, som parallelkoblede de to forstærkere, så man teoretisk kunne få 1x70W; men det er
heller ikke en god løsning. Det bringer bare kludder i tilbagekoblngen.

Du skal lave en klassisk bi-amping.

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Så ankom 6p3s-e rørene. De måtte selvfølgelig I med det samme 😀

Jeg indstillede bias til 350mV og kan oplyse at strømforbruget nu er faldet fra 120 kW/time til 107. Spøjst, ikke?

Hvad er din erfaring erlingt? Hvilken spænding har du sat dine til?
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Super godt - spændende hvad du synes om dem.

6p3s-e bruger lidt mindre glødestrøm end EL34 - 0,9A mod 1,5A, så her spares jo lidt.

Dine EL34 rør har nok også været sat til en lidt højere bias, så det + mindre glød giver forskellen på strømforbruget.

Jeg har sat mine til 390mV, som jeg ved lidt eksperimenterende er kommet frem til lyder fint i mit setup.

350mV er et godt udgangspunkt, så lad den spille med dette de første timer, og så kan du eksperimentere når rørene er blevet
spillet til - regn med ca 50 timer. Men hold øje med bias undervejs, den skal gerne holde sig stabil.


__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

De gamle stod totalt til hest. Vestre side var sat til 330 mV, men højre var helt i skoven. 420 mV på denne rør og 250 mV på det andet. Desuden sad
der TAD-rør i venstre side og de originale i højre. Jeg ved ikke helt hvorfor. Den tidligere ejer har måske haft en eller anden grund. Umiddelbart lyder
de nye rør noget mere fladt end de gamle, men de skal sikkert bare spilles til. Jeg læste rundt omkring at folk stiller dem helt op til 500mV, men så er
levetiden nok ikke 5000 timer...
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Næh, jeg vil nok synes at ved 500mV (=50mA) x 420V = 21W og røret er specificeret til max 22,5W, så kører man røret til
grænsen. Det vil helt sikkert betyde lavere levetid. Og ikke nødvendigvis bedre lyd, for høj bias vil give svampet lyd og bulder bas.

Som jeg lige husker det, så er en god tommelfingerregel at drive et udgangsrør til 70%, hvilket ved 420V giver 37,5mA, altså en
bias målt til 375mV, så du kunne jo starte der.

Lyder det fladt, så kan det godt hjælpe at sætte bias lidt højere, så prøv at sætte den til 375mV og lad det køre med denne
indstilling til rørene er spillet til.

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Du skal passer på med at bi-amp af rørforstærkere, der kan du brænde udgangstrafoen af.
Jeg har set problemet omtalt på Thorhauges hjemmeside og at han ikke giver garanti, når rørforstærkeren er blevet brugt til bi-amp.
Ellers skriv til Steen Thorhauge for at høre hvad det kan give af problemer

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg skrev:
Du skal passer på med at bi-amp af rørforstærkere, der kan du brænde udgangstrafoen af.
Jeg har set problemet omtalt på Thorhauges hjemmeside og at han ikke giver garanti, når rørforstærkeren er blevet brugt til bi-amp.
Ellers skriv til Steen Thorhauge for at høre hvad det kan give af problemer


Hej Peter.

Tak for bidraget, men jeg skal lige forstå, hvad du helt præcist mener. Når du skriver bi-amping, mener du så modellen, hvor man på den ene eller
anden måde forsøger at vride flere watt ud af forstærkerne, eller mener du bi-amping som i "den ene driver diskant og den anden bas"?

I den sidste model kan jeg ikke forestille mig at forstærkeren overhovedet er klar over, at den kun spiller diskant fx. Den får jo hele signalet,
forstærker det, og så går jeg ud fra, at delefiltret i højtaleren tager sig af resten. Tager jeg fejl her?
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

http://thorhauge-audio.dk/information/

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Der i har Steen fuldstændigt ret - en rør forstærker må aldrig spille uden belastning. Og det kommer den til, hvis man blot spiller
ind i delefiltrets diskant/mellemtonedel, da denne "starter" med en seriekondensator.

Den helt rigtige måde at lave bi-amp'ing på er at fjerne delefiltre i højttalerene, og så lave frekvensdelingen før effektforstærkeren.

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 12 Juni 2015 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Man kan sætte en 20-30 ohms (50W) modstand parallelt, over den udgang der skal trække diskanten. 
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 14 Juni 2015 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Der i har Steen fuldstændigt ret - en rør forstærker må aldrig spille uden belastning. Og det kommer den til, hvis man blot spiller
ind i delefiltrets diskant/mellemtonedel, da denne "starter" med en seriekondensator.

Den helt rigtige måde at lave bi-amp'ing på er at fjerne delefiltre i højttalerene, og så lave frekvensdelingen før effektforstærkeren.


Nå? Det var sgu da godt jeg ikke gav mig i kast med det, så. Jeg tror nu jeg beholder den umodificerede forstærker indtil jeg er færdig med at mod'e
den anden, men derefter kommer en der nok en VR-70E II til salg, hvis der er nogen, der vil lægge billet ind. Jeg har desuden netop modtaget 4
telefunken og 6 Tungsram NOS forforstærkerrør. Hold da op en forskel de gør for lyden. Jeg tror telefunken vinder med et mulehår da de lige giver
10% mere headroom og en anelse strammere bas.

Nu skal elektrolytterne bare komme og så skal der gang i loddekolben igen 😁
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 14 Juni 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Kan se Erlingt og flere andre har givet dig svar og link til Thorhauge

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 14 Juni 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert indgangsrørene, der har den største indflydelse på lyden.

Så når du nu ligesnart har fået de grundlæggende mods på plads med en godt strømforsyning og stabile og vel justerede
udgangstrin, så har du grundlaget på plads for spændende eksperimenter med indgangsrørene

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 14 Juni 2015 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg skrev:
Kan se Erlingt og flere andre har givet dig svar og link til Thorhauge


Ja, det er dejligt med al den respons og hjælp!
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 14 Juni 2015 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Det er helt sikkert indgangsrørene, der har den største indflydelse på lyden.

Så når du nu ligesnart har fået de grundlæggende mods på plads med en godt strømforsyning og stabile og vel justerede
udgangstrin, så har du grundlaget på plads for spændende eksperimenter med indgangsrørene


Yes! Det glæder jeg mig også til!

Mht. De der JJ caps. Hvilken forskel gør det om man sætter to, tre, eller måske 4 stk 500uF elektrolytter i? Jeg er med på hvordan en elektrolyt virker
rent teknisk, men hvad gør det for lyden i denne sammenhæng?
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Maerkedahl skrev:
[QUOTE=erlingt] Super godt - ja, det er nok rigtigt, at det er lettest at finde c20 og husk også dens makker i den anden kanal
;)

Du har helt ret med de store lytter - der er ialt 4 store blå. 2 på hovedprintet og 2 på det hvide ekstra print. De gule er
foliekondensatorer, som sidder parallelt med de store blå. Værdierne varierer lidt fra diagram til diagram, så det kan være
kineserene ikke har været helt præcise med hvad de har brugt; men det har heller ikke nogen betydning for så vidt angår de
gule parallelt med de store blå.

Nu er det lang tid siden, jeg har haft den åbnet; men jeg kigger lige på billederne i den oprindelige tråd. Det jeg ville gøre i dag,
var helt fjerne det hvide print og lodde de 2 store blå på hovedprintet ud. Herefter sætte 1 - 3 500 uF 500v lytter ind i stedet
(eller noget tilsvarende som giver 1000-1500uF 500v). Lime dem fast under plinten og tilslutte dem med minus til den grønne
ledning fra det hvid print og plus til den røde. De sorte ledninger til printet, skal bare fjernes, de er midtpunktet, som ikke skal
bruges.


Okay så, nu er de nye lytter endelig kommet. De er godt nok store! Jeg bestilte 4x 500uf 500V JJ caps, men kan jeg godt montere dem alle sammen,
eller er det bedre at nøjes med 3? Men altså fra minus på alle lytter til den grønne ledning og fra plus på de nye lytter til den røde, når de gamle er
fjernet?
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg kunne sgu ikke vente, så jeg prøvede at gøre som ovenstående i første omgang med to JJ caps. Jeg synes virkelig det har strammet lyden op.
Der er intet tilbage af den punchy mellemtone. Det er bare luftigt, sprødt og silkeblødt i lydbilledet nu. Den driver fint mine B&W DM604 s3 så højt
som jeg gider at høre på det, men jeg gad godt at prøve den på et sæt højtalere, der var designet til en rørforstærker.

Næste trin er at bypasse volumenpotentiometret. Jeg har alligevel volumenkontrol på min DAC, så der er ingen grund til også at have en på
forstærkeren, så vidt jeg kan se.

Dernæst vil jeg også prøve at montere de to næste JJ caps.

Fortsættelse følger.
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes