Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 02:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Holton Precision NV200L R2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Normalt er jeg ikke mere end et år om at samle en forstærker. Specielt ikke, når der er tale om færdige moduler. Denne gang har det dog drillet en del og desuden gik jeg ret langt med hensyn til en ultimativ strømforsyning.

Forstærkeren er 4 kanals, med 4 stk. Holto Precision NLV 200L R2 moduler. De er nominelt på 150 Watt i 8 ohm, men med en reduceret spænding på +/- 36V DC ender jeg op med ca. 60 Watt pr. kanal. Det er rigeligt til formålet - at drive hhv. mellemtone og diskanter i mit aktive system. Med følsomhed omkring de 94 dB for begge enheder, kan der spilles rigeligt højt og med masser af headroom. Samtidig opnås en større strømkapaticet, hvilket er passende da den kan brokobles til ca. 240 Watt stereo.

Forstærkerene har nu spillet et par dage. Den driver mine Accuton mellemtoner fra 280 op til ca. 2.000 Hz. Hefra og op er det Scan Speak BE diskanter. Lyden er stor glat og med masser af detaljer, uden at det bliver pågående eller hårdt. Specielt toppen står flot med masser af detaljer fra de fremragende diskanter. Jeg er tilfreds, men er spændt på hvor meget det ændrer sig efterhånden som den bliver kørt til.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

hej

kommer der billeder af det ..???

 er du gået væk fra Ground Sound????


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ja, der kommer billeder, når det igen virker her på hif4all - p.t. er der lidt problemer.

Nej - bruger stadig Ground Sound til bunden - op til 240 Hz. Herover er det så den nye forstærker der trække hhv. mellemtone og diskant via Ground Sound filteret.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

er der meget stor forskel på gs modulerne og til de ny har har skiftet til ..  køre selv med gs syntes bestemt de gør det godt,

 vil du beskrive forskellen


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1731
Sendt: 05 Juni 2015 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Jan,

Godt at høre, at du endelig har fået Holton'en til at spille!

Det er næppe overraskende, at lyden er klasser bedre end de Tripath forstærkere, du har brugt indtil nu til diskant og mellemtone - for de var virkelig ikke noget at skrive hjem om rent lydmæssigt (ved godt at det var en midlertiding løsning )

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Så prøver jeg lige om billederne kan komme ind på denne måde ....




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Ser ud til det virker. På billedet ovenfor ser man øverst (under de 2 små ringkerne) den store indkapslede og forkromede 800 VA ringkerne fra Polske Toroidy.
Efter ensretning er der 2 x 33.000 uF/40V
Så kommeder der de to store drosler, som man ser i hver side. Hver er på 120 mH/0,5 ohm.
Endelig sluttes der af med 4 x 33.000 uF / 40 V lytter.

De små trafoer driver via Holton aktive regulering spændingsforstærkerne. Der leveres 2 x 40 Volt til hver.

Kabler fra indgang til print er Mundorf Silver Gold. Alle kablerne i strømforsyningen er teflonisoleret forsølvet kobber. Højttalerkablerne er Furokawa PC-OCC.

Her så et billede af foorstærkeren set bagfra



Beklager støvet!  Dette er i en prøveopstilling så netkablet er ikke det jeg bruger normalt.
Terminalerne er WBT NextGen samt Cardas højttalerterminaler.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Et mindre godt billede af fronten ... prøver at tage et bedre.



De to kontakter styrer relæer ved bagkanten. Spændingen til udgangen kan slås fra i "Stand by" indstillingen. Der er forsinkelse og udgangen kan kun tændes, når der er spænding på indganstrinene.
De to øverste lysdioder vil blive brugt til indikatorer for det kommende sikringskredsløb.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

hvordan er lyden ..


hvilket formål, hvorfor sætter droser ind.???


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jo, lyden er absolut blevet bedre også i løbet af de ca. 2 uger den har spillet. Men det skulle den afgjort også blive. Kørte før med 2 forskellige forstærkere på hhv. mellemtoner og diskant.
Der er meget mere sammenhæng nu og lyden svæver mellem højttalerne. Der er dybde og jeg opnår i højere grad at højttalerne fosvinder og man lytter igennem. Samtidig er der ingen betoninger eller unoder. Det er bestemt en forbedring og effekt mangler jeg ikke.

Drosler er nok lidt en levn fra mine mange rør-projekter. Men de kan også bruges med halvledere. De gør tilværelsen nemmere for både trafo og ensrettere grundet lidt lavere startstrømme.

Lige som med et højttalerfilter får du et LC led i stedet for et enkelt C-led. Hermed afskæres evt. ripple med 12 dB oktav i stedet for 6 dB oktav. Med en spole på 120 mH og 66.000 uF skæres der ved ca. 1,8 Hz. Det svarer til omkring 20 dB dæmpning af din 100 Hz ripple, som i forvejen er dæmpet af de 33.000 uF der ligger før droslen.
En simulering med Duncan PSU calculator viser at ripple er ca. 90 dB nede, når der trækkes 1 Ampere. Resultatet er altså en absolut støjsvag forsyning.

Samtidig lagrer droslen energi i form af magnetisme. En energi den afgiver i forskudt fase i forhold til elektrolytterne. Altså en langt mere "stiv" forsyning.

Hvor meget det reelt betyder, ved jeg ikke. Men jeg havde droslerne liggende og kunne så fint bruge dem her.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

2 forskellige forstærkere.  det sidste var jeg du kørte 3 vejs med gs moduler hele vejen .. men det er du måske gået helt væk fra .. ud over bunden ...   kan godt se du har købt den fine forforstærker fra gs..  kan den noget som de løse filter ikke kan ..?????



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Nej Lille_Smed den komplette forforstærker og filter havde jeg kunne hjemme på prøve. Kører med DCN 24 filteret og een enkelt 250 Watt Ground Sound til bassen (bygget ind i højttalerne).

Har så hele tiden kørt med forskellige forstærkere på mellemtone og bas. En overgang også med passivt filter. Nu er det så Holton der trækker dem.

Overvejer dog at investere i DEQX topmodellen på et tidspunkt. Så kan jeg springe DAC, forforstærker og DCN 24 over. Den er dog lidt pebret, så jeg venter lige til jeg får solgt til DAC.

Her lidt flere billeder:


Den polske indkapslede 800 VA trafo og de to mindre til spændingsforstærkerne. Næsten syn at gemme den væk i kassen.



Holton på plads på gulvet. Beklager de mange kabler, der skal nok blive ryddet op i dem.



Her så med den højre højttaler. Reolen skal bygges om og der skal lige lidt mere styre på kablerne. Audio Note højttalerkablet kan måske skimtes mellem alle de andre. Leder efter et andet sølvkabel til mellemtonehøjttalerne.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

køre selv med DCN 24. jeg er bestemt tilfreds...  har du helt droppet dipol..  eller er det bare nr to sæt højtaler du har taget billeder af...??

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 16 Juni 2015 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Nej, snarere højttaler sæt nr. 1 efter jeg flyttede sammen med kæresten. Men ellers er du jo næsten tankelæser lille_smed!

Har bestemt ikke droppet dipoler, men de skal laves korrekt. Har tilbage i april bestilt og betalt for 4 stk. Dipol 15 fra amerikanske Acoustic Elegance. De er på trapperne og lander forhåbentligt her sidst på sommeren. Så skal der bygges dipoler igen, med 2 x 15" pr. side. Mellemtone og diskant bliver de samme som dem jeg bruger i dag. Har dog kig på nogle helt nye mellemtone enheder fra Accuton. De er ikke til at købe endnu, men måske senere?




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 17 Juni 2015 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

det er nu en skam du bor så langt væk .. vil ville jeg meget gerne give de 15" et lyd .. da jeg syntes det er svært at finde noget som kan klar det ..

jeg er selv endt op med  Skytronic 15" Speaker Drivers 250W  Model: 902.519 jeg syntes de gør det meget godt.  har 4 stk pr siden .. så det bliver begrænset hvor meget de kommer til at flytte sig.. skal spiller fra 80 og ned



hvordan vil du dele dine 15". du bliver vil nød til at dele lidt højt,  for at mellemtone ikke taber kraft


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes