Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 19:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kul eller metalfilm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 06 Juni 2015 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.
Har lavet en lille modificering af en rør pre-amp
jeg har. Det drejer sig om en John Broskie Aikido.
Modificeringen er ret simpel i form at et par omskiftere
der sætter en modstand ind i signalvejen for balance-regulering.
Jeg valgte kulmodstande i stedet for metalfilm.
Jeg syntes lyden er blevet lidt lysere hvilket selvfølgelig
kan skyldes den stadig har spillet under 100 timer, men hvad
er jeres erfaring rent lydmæsigt med de to modstandstyper
i signalvejen? Er kulmodstande mere lyse end metalfilm?

Mvh
Thomas P

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 06 Juni 2015 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Der kommer sikkert mange forklaringer ud af dit indlæg. En modstand kan optræde som diagrammet viser. Udformningen og måden komponenterne er fremstillet på betyder, at de ikke opfører sig helt som tilsigtet. Jeg har bevidst udeladt en spole i serie på diagrammet. I en trådviklet modstand optræder den også. Men spørgsmålet omhandler kul og metalfilmmodstande. Komponenters reaktive "parasitter" vil påvirke lyden afhængig af deres elektriske værdier og sammenhængen de anvendes i.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 07 Juni 2015 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Har hørt noget om at metalfilm, har en "spole" virkning. Derfor kan kul opleves som lysere i lyden.
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 07 Juni 2015 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Svaret på dit spørgsmål er ikke så enkelt som det lyder
Jeg har lavet en del passive attentuatorer gennem årene og fandt ret hurtigt ud af at en modstand ikke bare er en modstand(Det ville ellers være
den letteste og billigste tilgang til indkøb og konstruktion med modstande ), de tilfører mere eller mindre farvning til lyden, afhængig af hvilke
materialer de bliver fremstillet af, jeg går ud fra at du søger en modstand som ikke tilfører noget til lyden(farvning)udover den modstand du har
brug for i sammenhængen(konstruktionen).
I min sidste attentuator preamp.
Endte jeg med at bruge Takman metalfilm modstande, da de farvede lyden mindst og er af rigtig god kvalitet +/- 1 % og samtidig er de ikke
særligt dyre i forhold til kvaliteten, hvilket en del modstande er feks. Shinkoh tantalummodstande og Z-foil er (de lyder godt og egner sig godt til
loadmodstande, hvor man regel kun kun skal anvende en modstand per kanal)
HifiCollective i England har brugt meget tid på at indsætte og lytte til et antal modstande og deres lydsignatur eller mangel på samme.
Her er et link på forskellige modstande i deres sortiment og går man ind på de forskellige mærker er der flere med beskrivelse af egenskaber og
en evt. lydsignatur, nu skal du ikke tage det som den endelige sandhed men se det som en slags beskrivelse af lydsignaturer.
http://www.hificollective.co.uk/components/resistors.html

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 07 Juni 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Tak for svarerne.
Som Kaj korrekt angiver er en modstand jo ikke blot en modstand
afhængig af princippet. Hvis vi vikler en modstandstråd opstår der en
spole effekt med induktans til følge. Jeg antager referencen til kapacitet
er med hensyn til spændingsfaldet over modstanden og dermed potentialforskellen
imellem de enkelte vindinger.
Tak til dig Ramma angående dine erfaringer. nedenstående link er til en der har
bygget en pre-amp magen til min og tilsyneladende har gjort meget ud af at vælge
forskellige modstande afhængig af funktionen.

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=106870.0

John Broskie har faktisk lidt til DIY attenuators

http://glass-ware.stores.yahoo.net/atandsise.html

Fint med linket til Hifi Collective. Har købt et motorstyringskit til Potmetre hos dem
men var ikke klar over deres undersøgelse af modstandstyper. Vil kigge lidt nærmere på det.

Mvh.
Thomas P

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 07 Juni 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Du finder sammenligningen her.
http://www.hificollective.co.uk/sites/default/files/hfc_
stepped_series_resistor_review.pdf


Den hjalp med den endelige afgørelse for valget af modstande i min Diy dual mono attentuator preamp, efter at have prøvet en guds velsignelse af
forskellige modstande bla. Roederstein, Phillips, Holco metalfilm (Linns foretrukne), no name kinesere, antikke kulmodstande(lækker farvning af
lyden) fælles for dem alle var at de var magnetiske.
Ærgerligt at man ikke kan uploade billeder lige nu, så kunne du jo se hvad det var jeg endte med at lodde sammen.
Nå men god fornøjelse med jagten

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:
Jeg antager referencen til kapacitet er med hensyn til spændingsfaldet over modstanden og dermed potentialforskellen imellem de enkelte vindinger.


Nej, kondensatoren henviser ikke til spændingsfald. Diagrammet jeg viste i tidligere indlæg er opdateret. Udover ækvivalentdiagrammet viser det en traditionel modstand øverst og en SMD modstand nedenfor. Knuser man en modstand (jeg har det med at ødelægge alting for at se hvordan ting er konstrueret ) begynder man at forstå sammenhængen mellem konstruktion og egenskaber. Også de egenskaber man helst ikke ønsker i den konstruktion man nørkler med.

Kondensatoren i mit diagram er indtegnet for at visualisere, hvad den konstruktionsmæssige utilsigtede kapacitive værdi medfører. Betydningen af "kondensatorens elektriske værdi" (som ikke bør være der) afhænger af modstandens DC værdi. Dens negative indflydelse er ligefrem proportional med modstandens elektriske værdi. Opererer man med høje modstandsværdier er modstandenes kapacitive parasitter værd at holde øje med.

Ramma beskriver de negative effekter af modstande med magnetiske egenskaber. Altså må der indgå jern i konstruktionen. Jeg er ikke i tvivl om, at der kan komme en hidsig diskussion ud af magnetismens betydning, men spørgsmålet melder sig, om ikke det er modstandenes fysiske afslutninger i enderne med tilledninger, som tilfører modstandene den på diagrammet viste kapacitet og deraf utilsigtede lydmæssige uheldige egenskab

Reduktionen af modstandenes fysiske størrelse kan ikke undgå at have indflydelse på det vi debatterer. På printet bagved ses SMD modstandene til sammenligning.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

@
Ramma beskriver de negative effekter af modstande med magnetiske egenskaber. Altså må der indgå jern i konstruktionen. Jeg er ikke i tvivl
om, at der kan komme en hidsig diskussion ud af magnetismens betydning, men spørgsmålet melder sig, om ikke det er modstandenes fysiske
afslutninger i enderne med tilledninger, som tilfører modstandene den på diagrammet viste kapacitet og deraf utilsigtede lydmæssige uheldige
egenskab   

____________________________________________________________ ______________________________________________________

Du har ret, der kan komme mange ophedede diskussioner ud af emnet her
Specielt radiomekanikere og ingenører vil fastholde at byggematerialet ingen betydning har, bare modstanden overholder den værdi der skal
anvendes, samme holdning er der i brugen af kabler og matrialer.
Hvis man lytter til de forskellige modstandstyper nævnt her i et passivt kredsløb, er der tydelige forskelle på den resulterende lydsignatur, i
aktive kredsløb vil de (muligvis) kun være hørbare i kredsløb der er direkte i signalvejen.
Jeg har prøvet en SMD baseret attentuator og den havde en irriterende betoning i de høje frekvenser (farvning), endvidere manglede der krop og
substans i gengivelsen og det samme gælder for flertallet af magnetiske modstande uanset om det var carbon eller metalfilm som jeg har prøvet
og testet i mine passive Diy projekter.
Det er op til den enkelte, hvor meget betydning man tillægger modstande i sammenhængen, ud fra egne erfaringer med emnet.





__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes