Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 12:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter-beregning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Søger et program, hvor man kan indtaste komponent værdierne i, så man kan regne samlet modstand ud.
Problemet ligger i, at jeg har atvet et par gamle 3-vejs DIY højttalere, hvor der sidder 2 modstande til diskanten en i serie og en parallelt,
men de er desværre døde, og der er hverken farvekode eller værdi skrevet på dem. Men jeg ved, at da de virkede var samlet modstand
5,5 Ohm på hele højttaleren.
Jeg har kunne aflæse og måle de andre komponenter.
Filteret for diskanten ser således ud:



Planen er så at prøve mig frem med forskellige værdier, til jeg rammer samlet 5,5Ohm i hele ht. Må sq indrømme at, jeg ikke helt er hård
nok til, at regne den ud uden pc hjælp

Håber i kan hjælpe.

MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Når du siger modstanden var 5.5 ohm, er det så DC modstanden på indgangen til diskantdelfilteret? Og er det med diskanten på ? For så skal du
også kende modstanden for diskanten for at finde dine modstandsværdier.

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

den samlede modstad målt i indgangs terminalerne var 5,5 Ohm fortalte han mig, og diskanten har jeg målt til 4 Ohm, kan desværre ikke
skaffe flere oplysninger, da byggeren (min mor-bror) er død.

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Og selvom man kender diskantens DC-modstand, vil man ikke kunne beregne de 2 modstandes værdi. Du vil i den sidste ende stå med 1 ligning med
2 ubekendte. Dem det fulgte med i matematik vil vide, at det ikke kan løses.
Så det kræver at du kender noget mere, så du kan opstille endnu en ligning. Eks at du kender det indbyrdes forhold mellem modstandene.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

1 ligning med 2 ubekendte kan sagtens løses, du vil blot have uendeligt mange løsninger og dermed kan det ikke give et endegyldigt resultat på de 2
modstande. Så uden at vide mere, evt. bare om en af modstandende, så kan de oprindelige værdier ikke findes direkte

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Det eneste håb jeg har, er så at den ene R2 ligger lige under 30 Ohm, og den har været "lun", og jeg kan ikke 100% regne med
modstanden, men den ser noget mere frisk ud, end de andre.
Synes det helt bestemt er et forsøg værd, men mangler stadig et program, så jeg kan ligge alt andet ind....

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hmmm.
Du kan ikke lave en ohmsk DC måling af diskanten på højttalerne, via terminalerne - pga. af kondensatorerne. (Hvis diagrammet er korrekt). Vi mangler oplysninger om, ved hvilken frekvens de 5,5 ohm - er oplyst til at være, og filter komponenterne til bas/mellemtone, som ikke er vist på diagrammet, har betydning for højttalerens totale impedans - som du mener er 5.5 ohm

Men lad os se om vi ikke kan hjælpe dig lidt på vej. Hvis vi regner modstanden ud set fra et DC mæssigt synspunkt (IKKE helt korrekt at gøre), så kan vi måske finde noget du kan arbejde videre med.

Du mener at R2, er lige under 30 ohm. De fleste effektmodstande - følger E12 rækken, og så er modstandsværdien lige under 30 ohm i henhold til E12 rækken - 27 ohm. Dvs. R2 =27 ohm

R2 og diskanten er parallel koblet - hvilket giver en total modstand på 3,48 ohm. R=1/((1/Rdiskant)+(1/R2))
I serie med paralle koblingen af R2 og diskanten - sidder modstanden R1. Hvis du mener total modstanden skulle være omkring 5,5 ohm - så er R1= omkring 2 ohm. (5,5-3,48 ohm). Nærmest standardværdi af modstanden R1 er så enten 1,8 eller 2,2 ohm.
Som nævnt tidligere - dette er beregnet ud fra et DC mæssigt synspunkt, hvis du mener der skal være 5,5 ohm - målt DC mæssigt ved diskanten.

MEN - det kan sagtens være at R1 og R2 er anderledes - da bas/mellemtonens filter komponenter har stor indflydelse på højttalerens totale impedans. Det hele bør beregnes korrekt AC mæssigt, men så skal vi have det komplette diagram over filteret og samt oplysninger om komponentværdierne ved bas/mellemtone, samt lidt oplysninger om de enheder der er anvendt.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Det to modstande er blot til dæmpning af diskant.

beregning

dæmpeled

Du kan jo lave lidt forskellige dæmpeled, og så lytte dig frem til det niveau du synes passer til dit humør.

En L-pad der passer til diskant kan er erstatte de to modstande.

Her en til 4 ohms diskant.

lpad
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Takker for hjælpen alle 3, jeg vil prøve at lege lidt videre med det hele og har noget at arbejde vidre med. Har også fundet dette program,
der måske også kan hjælpe mig lidt på vej:
http://users.on.net/~isaacmcn/audio/xoversim/newxoversim.htm

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Hmmm.
Du kan ikke lave en ohmsk DC måling af diskanten på højttalerne, via terminalerne - pga. af kondensatorerne. (Hvis diagrammet er korrekt). Vi
mangler oplysninger om, ved hvilken frekvens de 5,5 ohm - er oplyst til at være, og filter komponenterne til bas/mellemtone, som ikke er vist på
diagrammet, har betydning for højttalerens totale impedans - som du mener er 5.5 ohm

Men lad os se om vi ikke kan hjælpe dig lidt på vej. Hvis vi regner modstanden ud set fra et DC mæssigt synspunkt (IKKE helt korrekt at gøre),
så kan vi måske finde noget du kan arbejde videre med.

Du mener at R2, er lige under 30 ohm. De fleste effektmodstande - følger E12 rækken, og så er modstandsværdien lige under 30 ohm i henhold
til E12 rækken - 27 ohm. Dvs. R2 =27 ohm

R2 og diskanten er parallel koblet - hvilket giver en total modstand på 3,48 ohm. R=1/((1/Rdiskant)+(1/R2))
I serie med paralle koblingen af R2 og diskanten - sidder modstanden R1. Hvis du mener total modstanden skulle være omkring 5,5 ohm - så er
R1= omkring 2 ohm. (5,5-3,48 ohm). Nærmest standardværdi af modstanden R1 er så enten 1,8 eller 2,2 ohm.
Som nævnt tidligere - dette er beregnet ud fra et DC mæssigt synspunkt, hvis du mener der skal være 5,5 ohm - målt DC mæssigt ved diskanten.

MEN - det kan sagtens være at R1 og R2 er anderledes - da bas/mellemtonens filter komponenter har stor indflydelse på højttalerens totale
impedans. Det hele bør beregnes korrekt AC mæssigt, men så skal vi have det komplette diagram over filteret og samt oplysninger om
komponentværdierne ved bas/mellemtone, samt lidt oplysninger om de enheder der er anvendt.



Nu er kondensatorerne jo afbrudt DC-mæssigt. Så målt fra input-siden, vil DC.modstanden altid være uendelig høj
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig korrekt. Det er også det jeg har skrevet i starten af indlægget
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 24 Juni 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du ved, hvilke enheder der er brugt, vil det være lettere at finde ud af, hvor meget diskanten skal dæmpes - og så på den måde beregne modstandene.

Der sidder forhåbentligt et klistermærke eller lignende på enhederne. Fortæl os gerne, hvilke enheder der er brugt.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Det vil være rart at kende hele konstruktionen, både enheder og de andre filtrer,
og så tror jeg at du er nød til at starte fra bunden, og lave en ny tilpasning.

Men 2-3 Ohm i serie og 15-30 Ohm parallel er ikke urealistisk.

Crossover Simulator kendte jeg ikke. tak

Ellers findes der nogle små formler på MH Audio
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Skal nok få taget billeder næste gang jeg kommer ud på gården (der de pt står) mellem tone og woofer er en helt anden sag, de er hjemme
ved en makker, der skal skifte kantophæng, hvis han da kan finde noget der passer, der står nærmest intet på dem ud over impedans. Men
det kan self være, at der er nogen af jer, der lige ved hvilke modeller/mærker det er

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2797
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Allan_Ø skrev:
Søger et program, hvor man kan indtaste komponent værdierne i, så man kan regne samlet modstand ud. Problemet ligger i, at jeg har arvet et par gamle 3-vejs DIY højttalere, hvor der sidder 2 modstande til diskanten en i serie og en parallelt, men de er desværre døde, og der er hverken farvekode eller værdi skrevet på dem. Men jeg ved, at da de virkede var samlet modstand 5,5 Ohm på hele højttaleren. Jeg har kunnet aflæse og måle de andre komponenter. Filteret for diskanten ser således ud:





Allerførst er det vigtigt at få fastslået om der er tale om en måling af højttalernes DC modstand eller deres impedans?

DC modstand er den samlede modstand af basenhedens svingspole og seriespole, hvis der er en sådan. Mellemtone og diskant vil ikke indgå i målingen af DC modstand, på grund af seriekondensatorer til disse.

Er der derimod tale om impedansmåling, får de viste komponenter betydning. Impedansen varierer afhængig af frekvensen der måles ved. Er der ikke specificeret en frekvens for målingens 5,5 Ohm er den mest sandsynlige værdi 5,5 Ohm DC.

Derfor kan du ikke bruge de 5,5 Ohm til at beregne de viste modstandes værdier. De to ukendte modstande på diagrammet er alene anvendt som dæmpeled med henblik på at tilpasse diskant niveauet til resten af enhederne. Diagrammets komponenter bør være beregnet ud fra diskantenhedernes impedans og modstandene ud fra en kombination af impedans og lydniveau.

Har du kontrolleret om diskanthøjttalerne er intakte inden du fortsætter?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juni 2015 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Diskanterne har jeg målt igennem begge 2, men har desværre lige snakket med min kammerat, der skulle lave kantophængene, de 3 af
mellemtonerne, er der ingen gennemgang i, altså er spolerne røget.
Ved ikke helt om jeg dødsdømmer projektet, eller om jeg vil finde nye enheder endnu, men i skal alle ha stor tak for hjælp og input.

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes