Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af de ca.2000 lp-plader jeg i øjeblikket har, falder en lille håndfuld ud med grimme s-lyde.
Her i blandt "So" .
Og egentlig kun 1. nr (in your eyes) på side-2, hvor sss-lyden ligger lige på grænsen til det grimme.
Hvis "moder-maskinen" er en cd-afspiller, er der ikke så meget at gøre.
Men når "mediet" er en pladespiller, er der netop noget at gøre.
Og hvis "So" er en yndlings-plade, hvis sss-erne er uudholdelige, Hvorfor så ikke prøve at gøre noget?
Som jeg beskrev i mit forrige indlæg, kan man ved at dreje puén i tonearmen (men kun en meget lille smule), dreje pu på en måde, så
nålefanen peger mere indad imod centertap.
Det kan sænke pitchene en smule i det øvre område.
Samtidig vil man opdage Kate Busch ikke visker sin stemme, men synger med både krop og substans på nummeret "don´t give up".
Hurdlen er så, når man igen vil afspille en plade, der ikke har disse betonede s-lyde, må man tilbage-justere igen.
Det kan ende med evig justeringer.
Hvis ikke man justerer tilbage igen, risikeres at miste noget anslag (attack) på bas-guitaren på de "normale" plader, da anslaget jo
foregår i samme frekvensområde som sss-lydene (3000-4000hz ?), og dem har man med pu-rykket indefter neddroslet.
Alternativ og noget nemmere kan man istedet over tid, lave en pu-indstilling som omfavner flest mulige forskellige plader, så ikke man
hele tiden skal justerter, og så leve med unoderne fra de få. (den benytter jeg selv)
(ps. Det er vigtigt at det kun er hår-fine hta-justeringer man foretager, for at tæmme sss-lydene. Bliver justeringerne for store, vil hele
scenen ændre sig. pu peger for meget ind = Scenen rykker frem i venstre side, fjerneffekt i højre side. Pu peger
for meget ud = Scenen rykker frem i højre side.)
|