Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 00:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ssssss lyd på vokal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg ser ikke noget sted forklaret, at mikrofoners frekvensgang kan være årsag til problemstillingen. Samtidig suppleret med at de hvislende ssss'er anslår pickup'ernes og diskantenhedernes elektriske og mekaniske resonansfrekvenser.

En mikrofon for nu at starte et sted. "Mange bække små..... "



Det er jo ikke ligefrem en studiemikrofon. Den er lavet til livebrug, for at vokal kan trænge igennem tror jeg næsten alle livemikrofoner har denne karakteristik. Studiemikrofoner er også langt fra lineære. Ikke fordi man ikke kan lave dem lineære, men fordi man ikke ønsker det. Det er derfor ikke herfra S lydene kommer.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen.

Hvor kommer S-lyden så fra?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet rigtigt meget lyd både live og i studie og kan med sikkerhed sige at S lyden kommer fra sangeren og kan hos nogle være meget udtalt, og hos andre være helt fraværende. Når der også bruges compressor fremhæves s lyde, og nogle vil også gerne have lyden ekstra lys og fremhæver toppen alt for meget, og det gør det jo heller ikke bedre. Samme trick bruger flere højttalerfabrikanter også, og så kan det gå helt galt. Den værste kombi jeg har været udsat for, var Marie Franks andet album (tror jeg det var) koblet på en Denon Surround Receiver og et par B&W 704. Alle dele meget lystklingende, og det var helt uudholdeligt at høre på.

Moderne teknik (som jeg ikke ved så meget om) i moderne studier burde dog være af en kaliber så S lyde ikke reelt er et problem.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Thomas P.

Når jeg roder med EQ bruger jeg først minidsp som teoretisk udgangpunkt. Eks hvor hvordan ser et notch filter ud. Mao det filter hvor du justerer en
bestemt frekvens.

Jriver læs her http://wiki.jriver.com/index.php/Parametric_Equalizer

Beklager ikke klikbar link

Forsøg med 'Adjust a Frequency'. Mht til Q et, ville jeg forsøge med noget under 2.
Jeg ville forsøge mig frem i området 2000-7000 Hz.
Evt forsøg med et blødt High-shelf filter startende fra 1000 hz opefter. Altså et filter der topper omkring 1000 hz og -6 dB ved 20000 hz. Q'et skal nok
være omkring 0,4 her.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Af de ca.2000 lp-plader jeg i øjeblikket har, falder en lille håndfuld ud med grimme s-lyde.
Her i blandt "So" .
Og egentlig kun 1. nr (in your eyes) på side-2, hvor sss-lyden ligger lige på grænsen til det grimme.

Hvis "moder-maskinen" er en cd-afspiller, er der ikke så meget at gøre.
Men når "mediet" er en pladespiller, er der netop noget at gøre.
Og hvis "So" er en yndlings-plade, hvis sss-erne er uudholdelige, Hvorfor så ikke prøve at gøre noget?

Som jeg beskrev i mit forrige indlæg, kan man ved at dreje puén i tonearmen (men kun en meget lille smule), dreje pu på en måde, så
nålefanen peger mere indad imod centertap.
Det kan sænke pitchene en smule i det øvre område.
Samtidig vil man opdage Kate Busch ikke visker sin stemme, men synger med både krop og substans på nummeret "don´t give up".

Hurdlen er så, når man igen vil afspille en plade, der ikke har disse betonede s-lyde, må man tilbage-justere igen.
Det kan ende med evig justeringer.
Hvis ikke man justerer tilbage igen, risikeres at miste noget anslag (attack) på bas-guitaren på de "normale" plader, da anslaget jo
foregår i samme frekvensområde som sss-lydene (3000-4000hz ?), og dem har man med pu-rykket indefter neddroslet.

Alternativ og noget nemmere kan man istedet over tid, lave en pu-indstilling som omfavner flest mulige forskellige plader, så ikke man
hele tiden skal justerter, og så leve med unoderne fra de få. (den benytter jeg selv)

(ps. Det er vigtigt at det kun er hår-fine hta-justeringer man foretager, for at tæmme sss-lydene. Bliver justeringerne for store, vil hele
scenen ændre sig.   pu peger for meget ind = Scenen rykker frem i venstre side, fjerneffekt i højre side. Pu peger
for meget ud = Scenen rykker frem i højre side.)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lyttet til den SO (ikke en gris ) både i hoved tlf'er og over højttalerne. I begge tilfælde oplevede jeg det ikke ubehageligt, men kun det, at S og T lydende var noget kraftige, men ikke forvrænget. En plade, jeg husker med super flotte og rene S'er og T'er, er lp'en med Håkon Hagegaard med nummeret Bred dine Vinger, indspillet i en kirke med orgel. Han står noget fra mikrofonen og hans siblianter, er meget skarpe og tydelige, men helt rene og præcise. Skal lige se på pladen ang plade nr, når jeg får den i hånden igen en gang.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 30 Juni 2015 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Tak til Roky for tippet. Er på rejse med jobbet
men vil da lege lidt med det i kommende weekend.
Og til Nils Valla omkring justering af PU, vel derfor
vi ser pladespillere med flere arme og PU'er.
Som mænd (alias store drenge) er det vel den perfekte
undskyldning for at starte et våbenkapløb "jamen skat
jeg er nødt til at investere i en tonearm mere, så alle vores plader
lyder godt" 😁
Respekt for den kompromiløse tilgang nogen har mulighed for
at tilgå denne hobby med.
Fortsat god aften til alle!
Thomas P


__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes