Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabinetstørrelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 03 Juli 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt et par Audio Nirvana 6.5 super (fuldtone) for at "lege" lidt med.
Jeg har bygget de kabinetter, som producenten anbefaler, at de skal sidde i.
Der er tale om et refleks kabinet på ca. 60l, hvor refleksporten bare er et hul i kabinettet.

Jeg syntes ikke, at de lyder godt. tyndt og uden bund.
Jeg har anskaffet en Umik-1 og har lavet lidt målinger, som bekræfter min teori, de dykker kraftigt ved 200hz.

Det kan vel næppe passe, at en 6,5" enhed ikke kan lave lyd under 200hz, så jeg tænker, at det kan være kabinettet der er problemet.
Hvis jeg laver en beregning på et basrefleks kabinet hos mh-audio, så forslås et kabinet på omkring 6-7l, med en port på 3,9cm i dia og
11.95cm i længden.

Det er jo en enorm forskel!!!

Hvem har ret?

Hvad betyder det for frekvensgangen, om det er det store eller det lille kabinet?

Ja, det er nok et dumpt spørgsmål, men det er der jeg er vidensmæssigt og derfor jeg spørger eksperterne
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 04 Juli 2015 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis vi snakker basrefleks - så er de 6-7 liter nok tættest på.
Bare se Qts på 0,19 - det er lavt selv for basrefleks!

Tror du skal over i noget horn før du får brugbar bas ud af de enheder.

Fandt nogle forums hvor de diskuterede dette emne - spørg din ven Google.



Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 05:43 | IP-adresse registreret  

Damkel skriver:
Jeg syntes ikke, de lyder godt. Tyndt og uden bund. De dykker kraftigt ved 200hz.
Hvad betyder det for frekvensgangen, om højttaleren sidder i et stort eller et lille kabinet?
----------

Kabinettet har ET formål. At adskille lufttrykket fra membranens for- og bagside fra hinanden, så lydens fase og modfase ikke udligner hinanden. Kabinettets volumen afgør hvor meget luftmassen begrænser membranens udsving og dermed dens evne til at gengive bastoner. Jo større kabinet jo bedre bas.





Når du oplever højttalerens gengivelse som tynd og uden bund, skal du søge din forklaring et andet sted. Kig på højttalerens frekvensgang og bemærk at højttalerens lydstyrke stiger med kraftige toppe over 3 kHz. Du kan ligeledes aflæse enhedens resonanser på impedanskurven, som ideelt burde være en jævnt forløbende linje. Studerer du ligeledes impedanskurven i basområdet, se du at enhedens impedans er høj over en et bredt område, som får den konsekvens at en tilsluttet forstærker afgiver mindre effekt. Jo højere impedans, jo mindre effekt.

Højttalerens 8-10 dB kraftigere styrke i området over 1-2 kHz er den væsentligste grund til den lyse, spinkle og måske ligefrem nasale lyd du hører. Havde der været tale om en to vejs højttaler med enheden som bas, kunne vi rette op på det hele via et veldimensioneret delefilter med diverse korrektioner, men med EN enhed skal du skabe balance ved at hæve basniveauet gennem et egnet kabinet.

Som det korrekt er anbefalet, vil enheden befinde sig bedst i et hornkabinet, hvor basområdet forstærkes. Et elegant eksempel vises her. http://cdn.instructables.com/FJS/72NG/H0OJ0X0F/FJS72NGH0OJ0X 0F.LARGE.jpg



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Jeg vil også mene man skal omkring et bagladet horn for at komme i hus med denne enhed. Måske man kan være heldig at et hjørneplacering
kan rette lidt op på det. Jeg undrer mig selv lidt over at AN ikke omtaler bagladet som løsning til lave Qts enheder. Jeg kan kun sige at jeg er
helt enig med Kaj og Nørd.
De større modeller fra og med 10" har betydeligt mere bund og lyder rigtig godt. Jeg har haft et sæt Super 15 Cast Frame i noget tid og må sige
at jeg er imponeret, men nu er Qts helt oppe på 0,483 og er en helt anden type enhed som skal have et kæmpe kabinet eller open baffle.
Fostex har nogle tegninger til bagladet horn. fx

https://www.google.dk/search?
q=fostex+rear+loaded+horn&hl=da&biw=1280&bih=800&site=webhp& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XxiaVYGMEsLTygPR0IDoDQ&ved=0CAY
Q_AUoAQ#imgrc=C5r5uMZUpwuSfM%3A

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 Juli 2015 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar.

Faktisk købte jeg enheden for netop at lege med horn.
Det første kabinet jeg lavede til dem, var netop et horn, hvor jeg lavede kabinet beregningen på mh-audio's beregner.

Jeg var noget skuffet over lyden og kontaktede Common sense audio, som fortalte, at de er beregnet til et bass refleks kabinet og han
sendte mig tegninger til det kabinet han anbefalede.

Nu havde jeg jo købt enhederne, så det skulle da prøves...

Jeg tror, at jeg vil sætte dem tilbage i de horn kabinetter jeg har lavet og prøve at måle på dem, bare for at se forskellen.

Men, jeg tror måske jeg bare skal acceptere, at disse enheder nok bare er et fejlkøb...
(nogen gange er det for dyrt at spare....)
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes