Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 15:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpning af basrefleks? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 21 Juli 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

I forbindelse med vores selvbyggerprojekt beskrevet her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97083&PN=1

har vi leget noget med forskellig mængde og placering af dæmpemateriale i basrefleksdelen af det p.t. to-delte kabinet.

Lige nu bruger vi en 8 mm. uldfilt samt noget 30 mm dæmpeskum (eller hvad det nu hedder, sorry). Og vores oplevelser er, at lyden er meget
følsom overfor både mængde og placering.

Jeg har kigget lidt efter nogle flere erfaringer omkring placering og mængde af materiale, men det er lidt svært at finde nogle gode anbefalinger
og de få, jeg er stødt på, er som udgangspunkt meget forskellig fra, hvordan vores lige nu er placeret. Et eksempel her:

http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm

Så tænkte, om nogen her måske havde nogle erfaringer, de ville dele? Eller nogle tips?

Takker på forhånd!
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 21 Juli 2015 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået det, hvilket kan være forkert - så skal der ikke særlig meget dæmpemateriale i et reflekskabinet, blot skal alle fladerne/siderne tildækkes. Derudover skal det for alt i verden ikke dækkes over porten eller enheden.
Læs eventuelt her:
http://sound.westhost.com/articles/boxstuff.htm
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/183471-damping-ven ted-box.html
http://www.loudspeakerdesign.co.uk/acoustic_dampening.php
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 21 Juli 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Tak for link til materiale!

Synes, det er lidt svært at læse sig til nogle anbefalinger her (eller også læser jeg det ikke godt nok).

Lige nu er ikke alle flader dækket i vores kabinet (2 enheder i hver kasse). Fjernede uldfilten fra en af fladerne og det gav en hørbar forbedring i
retning af en mere 'fysisk' bas, en bas man kan mærke. Og lige nu har vi dæmpeskum modsat porten, men det kan være, det er helt galt?

Har prøvet at have både filt og dæmpemateriale på alle flader, men det lyder meget mærkeligt, uldent ligefrem :) (men kan jo også skyldes, at resten
af højtaleren ikke er tunet ind efter det??).
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 21 Juli 2015 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Ved at bruge dæmpning "ødelægger" I selve princippet.

En basrefleks er et svingende system, bestående af en fjeder - stivheden af luften i rummet bag højttaleren - og en masse - massen af luften i
porten. Hvis I introducerer dæmpning reducerer I virkningen. Det er måske fordel, da basrefleks er beregnet på megen bas, ikke på præcis
kontrolleret bas (det er jo et resonanssystem).

Yderligere vil porten "udlede" megen uønsket mellemtone som blander sig lyden/forvrænger den.

Jeg ved godt, at stort set alle højttalere benytter sig af basreflekssystemet, det er fordi kunderne er vant til høre "one note" bas, og tror at sådan
skal en bas lyde. Men hvis man vil gengive de dybe instrumenter korrekt, er det ikke vejen at gå.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 21 Juli 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

@Boman: tak for input! Vil du dermed mene, at vi hverken skal bruge filt eller dæmpeskum? Vores pointe med at gå efter basrefleks er bestemt ikke
at få en 'one note' bas. Den skal kunne spille toner og samtidig give noget umph og punch, og det bør kunne lade sig gøre. Meget handler om selve
afstemningen.

Og det er jo så netop i forhold til afstemningen, jeg søger detaljer omkring dæmpning og placering heraf. Så bare giv los :)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 22 Juli 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Som sagt, er der ingen dæmpning i et normalt basreflekssystem, og hvis I gerne vil have "umph og punch", skal I nok heller ikke bruge noget. Det er - desværre - således, at alle basreflekssystemer er afstemt således, at de giver en hævning af bassen (for at lave "umph og punch").

Da jeg - som ingeniør hos Peerless - skulle lave min første basreflekshøjttaler for tysk kunde, lavede jeg er neutral afstemning, dvs. jeg sørgede for at bassen var så dyb som muligt og uden hævning i frekvensresponsen. Kunden kom og lyttede, var tilfreds med lyden, undtagen bassen, der manglede "umph og punch" (sådan sagde han det ikke:-)). Mens han spiste frokost, justerede jeg porten, så den have en 3 dB hævning ved 60 Hz. Kunden lyttede igen, og var yderst tilfreds med lyden.

Basrefleks er en resonanssystem, som er velegnet til "umph og punch", men ikke til neutral og naturlig basgengivelse!

Jeg var engang til en hifi-demonstration med et meget dyrt anlæg (knap 1 million kr). Da de spillede Fever med Elvis Presley, kunne man høre at niveauet på bassen varierede afhængig af hvilken tone bassisten spillede. Det afslørede at frekvensgangen havde den sædvanlige basreflekshævning.

Indtil for få år siden benyttede jeg lukkede bashøjttalere, men nu bruger jeg åbne højttalere (med digital korrektion), det giver mulighed for en dyb (20 Hz) og naturlig bas, men kræver at man har et passende rum.

Konklusion: Skal I have "umph og punch", skal I sørge for en hævning i bassen omkring 60-80 Hz (det kan I justere med længden af porten) . Hvis I vil have en nuanceret bas, skal I anvende et lukket system. Hvis I vil have det ultimative system, er det åbne højttalere med passende digital korrektion.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 22 Juli 2015 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på, at basrefleks er et resonnanssystem, men kan ikke få det til at hænge sammen med, at der slet ikke skulle dæmpes noget i kabinettet.
Hvad med stående bølgerog uønskede resonnanser?

Nogen, der han andre erfaringer?

Prøvede at fjerne noget af materialet i går, og det gav lidt mere umpf men også en lidt slankere gengivelse.

Lige nu kan det dog sagtens være, vores øvre del af bassen simpelthen spiller for meget og skal justeres i delefiltret for at vi ganske enkelt bedre kan
høre den dybere bas.

Any thoughts?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 22 Juli 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke de indre mål på baskabinettet, men umiddelbart er det formodentlig kun den lodrette dimension der kan give problemer. Der
kommer stående bølger når dimensionen er en ½ bølgelængde eller et helt tal gange ½, fx. 1, 1½,2, 2½ bølgelængde osv (en halv bølgelængde
ved 500 Hz er 33000 cm/(500*2) = 33 cm).

Som nævnt før, kommer der overraskende meget - uønsket - mellemtone ud af basrefleksrøret, det kan reduceres en smule ved passende
dæmpning i rummet bag højttalerne.

Desværre er al højttalerkonstruktion et valg mellem forskellige ikke optimale løsninger, I har valgt at lave en "rockhøjttaler", derfor er et
basreflekssystem nok det "bedste" for jer. I må så "bikse" med afstemningsfrekvenser (længden af røret) og nivauet, indtil I er tilfredse med
lyden:-).

Al den rockbas, jeg har hørt via højttalere i det offentlige rum, er domineret af en irriterende "one note" bas, hvor det er umuligt at identificere
hvilket instrument der frembringer den (jeg var engang på Langelandsfestival, Alannah Myles spillede Black Velvet, der var masser af bas, men
intet sammenhæng mellem bassistens fingerbevægelser på basguitaren og bassen fra højttalerne).

Der har været nogle kommentarer på jeres beskrivelse af projektet, især at I ikke vil kunne gengive den dynamik, som man oplever til
koncerter. Det de formodentlig mener er, at de ikke kan levere de høreskadende lydtryk, man hører til koncerter. Dynamik er ikke nødvendigvis
højt lydtryk, men forskellen mellem de svage og de kraftige steder i musikken, og den er ufattelig lav ved rockkoncerter og på nyere -
komprimerede og klippede - cd'er.

Håber I finder en afstemning I er tilfredse med:-).

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede i går at fjerne al dæmpemateriale på nær lidt af filten på nogle af siderne. Bare for at høre, hvad det vil give. Klart ikke i den rigtige retning. Det gav en langt mere mudret bas, hvor det hele bliver sådan lidt blandet sammen og hvor man kan høre, at lyden mangler præcision. Det var bedre før.

Spørgsmålet er om det er forsøget værd at gå i den modsatte regning. Skal prøve noget mere her.

Før havde vi ret meget dæmpemateriale lige bag ved de to basenheder. Og også i toppen af kabinettet for at dæmpe den lodrette stående bølge. Yderligere havde vi dæmpning modsat den frontvendte basport. Men jeg ser faren for at noget energi går tabt...

Nogen med flere erfaringer?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 25 Juli 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at lukket kabinett er bedre enn med bassrefleks rør, og at bruk av slaver er bedre enn rør dersom man må/ønsker en løsning med bruk av en eller annen form for port.

Jeg mener også at demping i et kabinett er feil - feil FREMFOR å forsøke å forhindre at lydbølger slår tilbake til elementet, om ikke annet redusere dette. Dette mener jeg best skjer blant annet å anvende ikke-paralelle flater i kabinettet og andre tiltak for å "forstyrre" lydbølgene mest mulig.

Jeg mener også at et godt konstruert lukket kabinett, med det volum elementet krever, med fordel kan få litt ekstra "kraft" i de lavere frekvenser, dersom det er behov for dette. Og da forutsatt en kraftig forsterker som holder alt i sitt jerngrep, man får vel nesten ikke for mye kraft...

Til sist; best demping av selve kabinettveggene - det skal da ikke spille med.

Hva mener dere - dere i høyttaler-land nr. 1 på denne jord?

Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
Caspersteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

Alle mine kabinetter er reflekskabinetter. De er alle dæmpet på alle siden undtagen frontpladen, hvori porte og enheder er placeret.
Jeg mener ikke at kunne huske, at nogen har betegnet mit system som "one note bass"
Til top Vis Caspersteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caspersteen
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 26 Juli 2015 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej Casper m. fl.,

Tak for input!

Hvilket materiale benytter du til dæmpning?

Og hvad med dæmpning lige bag enhederne? Vi bruger enheder af pap, så lige nu har vi dæmpemateriale i to lag bag ved enhederne for at der ikke
skal blive reflekteret for megen lyd ud bag fra enhederne. Men kan være, det netop er med til at dæmpe lufttrykket for meget i kabinnettet?

@NorgesBjørn: jeg er ikke så interesseret i at høre om alternative konstruktioner, vi har ligesom valgt basrefleks, og jeg har skam hørt lukkede
konstruktioner, og det har ikke lige være en lyd for os. Efter min (stærkt subjektive) mening kan lukkede konstruktioner have en tendens til at blive
for kontrolleret, og det tager noget af vildskaben og intensiteten fra især rock-musik; musikken bliver simpelthen dissikeret og fininddelt, og den
mister noget sammenhæng og musikalitet. Men blot min mening og nok ikke særligt hifi-agtigt :)

Bedste hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 30 Juli 2015 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden!

Fik prøvet lidt forskelligt af.

Kunne godt følge tankegangen, at luften skal kunne flyde i kabinettet så uhindret som muligt, så prøvede at fjerne al indmad. Det havde den
effekt, at bassen blevet meget buldrende. Man kunne høre, at hele kassen simpelthen spillede med. Så meget for at være et resonans-system;
det bliver lige i overkanten :o)

Så i med noget af materialet igen. Puttede et lag dæmpemateriale bag enhederne (hvor der før var to), med det formål at forhindre, at lyden fra
kabinettet spiller ud igennem enhederne. Og fjerne en plade filt i den øverste sektion. Puttede også et lag dæmpemateriale øverst i kabinettet.
Det var en klar forbedring, også i forhold til det oprindelige. Det har givet en lidt mere 'fysisk' bas, som bedre kan mærkes.

Jeg har dog stadigvæk en fornemmelse af, at kabinettet spiller en tand for meget med. Nogle lidt vildere numre bliver lige en tand for løse, så
skal lige prøve et par ting mere.

Tak for indspark indtil videre!

Mange hilsner,
Rasmus

Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes