Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Myter og storytelling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 28 Juli 2015 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

En lille episode fra 1988 da jeg var under uddannelse til elektronik-tekniker.
En af mine lærer på skolen havde været til jobsamtale som anmelder hos et HIFI-blad her i Danmark. Han sagde bla. og jeg citerer,
"Da jeg fandt ud af at jeg hovedsageligt skulle bedrive luder-journalistik, så valgte jeg at holde mig væk." Citat slut.



Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 28 Juli 2015 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Enig, øjnene er nu mest til at læse og se om det pågældende nu også har et udseende som tiltrækker mig, det er
ørerne der bestemmer i den sidste ende, men sanser arbejder jo sammen, forestil dig et glas blå vin... Her skal lidt mere overtalelse før du
vil smage


Men hvorfor mener du ørerne er mere "perfekte" end synet?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 28 Juli 2015 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget "perfekt" som så, men når man skal lytte til musik så er ørerne perfekte
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Tak til Kaj for at starte en interessant tråd. Jeg opfatter næsten alle de i øvrigt læseværdige indlæg, som Kaj bidrager med, som værende byggende på fakta om det tekniske, og det er en vigtig vinkel at have med. Men hifi er et produkt, som bla. taler til følelsen hørelse, og hvad vi får ud af det, og så er det teknikken alene ikke rækker til forståelse af det samlede udbytte. Der er en række produkter, vis ydelse er sammensat af teknik og følelser, og jeg tænker på biler (fx. Alfa Romeo, hvor loyale ejere værdsætter mærket trods visse tekniske mangler), vin (fx. Amarone, som nogle sætter særlig pris på), foto (Leica har en særlig status hos nogle), og så vores egen hobby hifi.


Min opfattelse er, at den dygtige tekniker har god teknisk forklaring på ydelsen af produktet - også de ovennævnte eksempler. Det er ikke woodoo, men sjældent vi som lægmænd får mulighed for at komme helt tæt på teknikerne. Men af og til falder jeg fx. over en udsendelse om en vinproducent, som forklarer hvorfor hans vin er som den er, udfra jordbund, klima, produktionsmetode mv. Min opfattelse er, at den dygtige tekniker kan forklare sine kompromisser, og de kompromisser konkurrenterne har indgået.

Men, så bliver det for teknisk at forklare kunderne, så salgsafdelingerne "oversætter", og inddrager ydelsen og opfattelsen af produktet. Så kommer lovprisningerne ind i billedet - og så sniger de små løgnehistorier med også - det er nok ret menneskeligt. Storytellingerne er noget vi som forbrugere godt kan li', og det har fabrikanterne fundet ud af virker.

Teknikere lærer af hinanden, og kopierer også. Så nogle gange opstår en særlig tradition om hvordan man vælger kompromisserne, og så opstår opfattelserne af, at amerikansk lyd er sådan og sådan, engelsk sådan og sådan osv. Og i brugen af grej opstår også traditioner, fx. var en lille Yamaha 2-vejs en meget udbredt nærmonitor i mange studier - det var et must, for så kunne de forskellige lydteknikere og producere arbejde i forskellige studier fordi de kendt hvordan lyden var (farvet).

Sådanne traditioner bliver af og til brudt. Der kommer pludselig en producent, som byder på noget anderledes end hvad man var vant til, og som opfattes positivt, og så viser det sig jo, at traditionen ikke længere holder - den er blevet en myte. Yamaha NS-1000 var alligevel ikke den perfekte monitor til lydproduktion, og engelsk lyd alligevel ikke slasket varm osv. Det er myter, som ikke gælder, men som nogle kunder stadig holder fast i. Det er ikke let af få sådanne opfattelser korrigeret.




__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Struktøren skrev:
Enig, øjnene er nu mest til at læse og se om det pågældende nu også har et udseende som tiltrækker mig, det er
ørerne der bestemmer i den sidste ende, men sanser arbejder jo sammen, forestil dig et glas blå vin... Her skal lidt mere overtalelse før du
vil smage


Men hvorfor mener du ørerne er mere "perfekte" end synet?


Den første tiltrækning sker ved hjælp af synet. Hvis "den" så efterfølgende begynder på uudholdeligt yap, yap, yap, så er det ørerne, der fortæller, at nu må "den" videre

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Yamaha NS-1000 var alligevel ikke den perfekte monitor til lydproduktion


Du mener vel NS-10

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jo, Boydk, det var NS-10 der skulle stå

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Er det agurketid, eller er vi bare intolerante, siden der ikke er plads til dem der træder lidt ved siden af.

For er det ikke sådan dem der kommer med en halv vind her på siden, bliver påpeget deres fejl inden der sker skade, jeg syntes i hvert
tilfælde, vi samlet set er gode til her på siden at korrigere fejlfortolkninger og misforståelser, det er vel også på den måde nogle lærer
noget nyt. Så kunne det bare være fint hvis tonen man korrigerede med blev lidt blidere, jeg syntes ofte latterliggørelse er en gængs måde
at rette en misforståelse på, og jeg er ikke sikker på det i længden fører noget fornuftigt med på siden.

Nå det var et sommersurt opstød fra en der lige er kommet hjem fra arbejde, hav en fortsat god dag.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Miav: hvis du hentyder til boydk's korrektion af mit indlæg mht. Yamaha NS-10, tror jeg hans korrektion skyldes, at netop yamaha NS-10 i mange år var en Must Have i ethvert studie, og i den sammenhæng jeg ønskede at drage den ind, bør den ikke forveksles med den større NS-1000, som også har været brugt i studier. Jeg tog det slet ikke fortrydeligt op.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Kære meddebattører.

Undskyld! Dette indlæg og et kommende til tråden ”Dæmpning af diskant”, har jeg det oprigtig svært med.

Risikoen er, at jeg selv har bidraget til misinformation, myter og storytelling samtidig med, at jeg kritiserer til højre og venstre over mangel på faglig viden. Det bliver jeg nødt til at tage konsekvensen af, føler jeg.

Ganske kort. Efter nogle praktiske forsøg og kontrolmålinger, som jeg ved er korrekte, kan jeg ikke finde sammenhæng mellem beregningsmodeller og -metoder og det endelige resultatet. Jeg er fremkommet med oplysninger som ser ud til at være fejlagtige. Derfor dette indlæg.

Lad ikke dette være en stopklods for tråden. Carry on.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Kaj, du har egentlig ret i det du siger i dit 1. indlæg.


__________________
Every day I get up in the morning and go to work
And do my job-whatever
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Syntes faktisk tonen herinde er blevet bedre, gå en 6-8 år tilbage Eller når der dukker trolde op ( ved godt det er troll) der netop kommer ind og laver ravage, netop som kun de kan gøre. Men myter og storytellers vil altid være til, men så er det rart at man kan ty til andre for at spørge om råd, og her er Kaj. Absolut en der gerne vil dele sin viden herinde, sammen med Boydk og andre der er klar til at give et teknisk indsigt, og så er det igen op til spørgeren om svaret er brugbart, eller vedkommende søger andre behjælpelige forumbrugere, her eller andre steder, og heldigvis for det, for det er en hobby der ligesom frimærker og mønter efterhånden lever sit stille liv...

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Kære meddebattører.

Undskyld! Dette indlæg og et kommende til tråden ”Dæmpning af diskant”, har jeg det oprigtig svært med.

Risikoen er, at jeg selv har bidraget til misinformation, myter og storytelling samtidig med, at jeg kritiserer til højre og venstre over mangel på faglig
viden. Det bliver jeg nødt til at tage konsekvensen af, føler jeg.

Ganske kort. Efter nogle praktiske forsøg og kontrolmålinger, som jeg ved er korrekte, kan jeg ikke finde sammenhæng mellem beregningsmodeller
og -metoder og det endelige resultatet. Jeg er fremkommet med oplysninger som ser ud til at være fejlagtige. Derfor dette indlæg.

Lad ikke dette være en stopklods for tråden. Carry on.


Respekt for det
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Det har intet med BoyDK at gøre, det er mere generelt, og så til denne tråd der er foranlediget af tråden om "Dæmpning af diskant".

Jeg kan ikke rigtig se hvad denne tråd skulle bibringe med, med mindre der er nogle der ønsker at pudse deres glorie.


Som nævnt synes jeg emnet, som Kaj rejste, er interessant og relevant. Dem, også dig Miav, der ikke synes det, bør bare lade være med at skrive i tråden. Det må da være den mest rene og assertive reaktion. I øvrigt synes jeg at Kaj ALDRIG sin glorie, er bedrevidende eller hoverende.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Kære meddebattører.

Undskyld! Dette indlæg og et kommende til tråden ”Dæmpning af diskant”, har jeg det oprigtig svært med.

Risikoen er, at jeg selv har bidraget til misinformation, myter og storytelling samtidig med, at jeg kritiserer til højre og venstre over mangel på faglig viden. Det bliver jeg nødt til at tage konsekvensen af, føler jeg.

Ganske kort. Efter nogle praktiske forsøg og kontrolmålinger, som jeg ved er korrekte, kan jeg ikke finde sammenhæng mellem beregningsmodeller og -metoder og det endelige resultatet. Jeg er fremkommet med oplysninger som ser ud til at være fejlagtige. Derfor dette indlæg.

Lad ikke dette være en stopklods for tråden. Carry on.


Dine indlæg i "Dæmpning af diskant" er helt korrekte, ligesom Kristianemail i den tråd også skrev det rigtige, og dem der mener det modsatte mangler lige den sidste tekniske viden. Så, Kaj, jeg opfordrer dig til også at carry on i denne tråd. Du har ben i flere lejre: hifienthusiast, teknisk vidende og har stået på den anden side af disken, og ved en masse derfra. Har sikkert også hørt en masse bavl, misforståelser, helt-hen-i-skoven-påstande, og religiøst forhold til forskellige principper og fabrikater. Carry endelig on.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det er jo netop der kæden hopper lidt af ikke fordi jeg syntes Kaj er for intolerant eller latterliggør nogen, det var nok mere Kristianemail der gerne ville hænge nogen ud. Men hvorom alting er så er hverken Kaj eller Kristianemail helt rigtigt på den med hensyn til "dæmpning af diskant", og derfor syntes jeg tråden er lidt hoverende, da den netop blev oprettet på grund af tråden om "Dæmpning af diskant".

Og dette er ikke fordi jeg går efter Kaj, da jeg har stor respekt for Kaj's viden, Kaj har været så venlig at øse ud af sin viden og erfaring i mange andre tråde, og det håber jeg så sandelig Kaj bliver ved med, men min retfærdighedfølelse blev nok lidt krænket, selv om det ikke var mig det var møntet på, men Chris-Torb som bare ville vise et simpelt lille tweak, som reelt virker.

Og undskyld til Hifiigen fordi jeg stadigvæk skriver i denne tråd
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Kristianemail viste sig, at være en genganger (Hurtig), som tidligere er blevet udelukket permanent. Nu er der lukket af for ham igen. Han udviste netop samme intolerance tidligere, og kunne ikke begå sig ordentligt i dette forum.

Jeg har ryddet lidt op i irrelavante indlæg, men fortsæt endelig den gode debat

Og til Kaj: Jeg sætter stor pris på din deltagelse her på forummet, da du netop kommer med en masse relevant information og viden til forummet. Tak for det!

Og tak til jer alle for at føre en sober debat, selv om emnerne nogen gange går lidt off topic...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Syntes faktisk tonen herinde er blevet bedre, gå en 6-8 år tilbage  Eller når der dukker trolde op ( ved godt det er troll) der netop kommer ind og laver ravage, netop som kun de kan gøre. Men myter og storytellers vil altid være til, men så er det rart at man kan ty til andre for at spørge om råd, og her er Kaj. Absolut en der gerne vil dele sin viden herinde, sammen med Boydk og andre der er klar til at give et teknisk indsigt, og så er det igen op til spørgeren om svaret er brugbart, eller vedkommende søger andre behjælpelige forumbrugere, her eller andre steder, og heldigvis for det, for det er en hobby der ligesom frimærker og mønter efterhånden lever sit stille liv... Med venlig hilsen Birger


Ja, jeg er bestemt enig i at tonen er blevet meget bedre her inde Husker specielt to tidligere medlemmer, som altid kunne bringe sindene i kog - specielt "anti CD" (ingen navn nævnt). For mig handler HiFi kun om en ting, nemlig at have det sjovt og få det bedste ud af HiFi som hobby -
unanset om man så er til lyd på den ene eller anden måde - it's all about the music Stor respekt til dig Kai - keep up the good work

Li som lidt story telling, så er jeg en af dem, som gennem nogle år brugte NS10 - som absolut ik kan sammenlignes med NS1000 (som jeg dog ik har hørt). NS10'en blev brugt som nærfelts monitor i mange studier (og gør det stadigt). Den blev primært brugt under termen lyder det godt på den - så lyder det godt på alt - mere for at høre optagelsen på noget der minder om "transistoren" hjemme ved fr. og hr. Jensen. Jeg plejer at kalde den en "Bilka" HT som kan klare noget power - det var ik de fine detaljer de var kendt for, og HiFi vil jeg bestemt ikke kalde den for. Sammen med nærfelts monitorene, så har man i studierne nogle main monitors, som så tilgængæld lyder godt NS10 udgik af produktion for en hel del år siden. Da den udgik var der en hel del fabrikanter, som begyndte at komme ind på markedet for nærfelts monitorer, som eks
Dynaudio (eks Air 6), Gennelec (nogle af de gamle modeller lyder faktisk godt i min bog), mf. Ifølge den Danske importør at NS10 - så blev hans sidste lager af NS10'er efter de var udgået af produktion stjålet fra hans lager

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 29 Juli 2015 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Kaj...... "Livet er en livslang uddannelse med daglig eksamen. "
Ku´ ikk´ la´ vær´.
Fortsæt din daglige "gi´ den gas". Det er så fedt at blive "sat på plads" af nogen, der har det fundamentale "basics" i orden/inde på livet fordi man bruger det hver dag. Uundværlige videninputs på et forum som H4A. Tror at rigtig mange sætter stor pris på de sparringer, der kommer fra dig, så skulle du føle, at du har været medvirkende til en enkelt "smutter", så gør det vist mere ondt på dig end på os (taler altså kun for mig selv).
HAr selv uddannelsen, men er efterhånden så slidt, at man glemmer ting i ny og næ. Kan da heler ikke undsige mig fra at have givet forkert info herinde fra tid til anden. Heldigvis er der en eller anden der retter det, somme tider også uden at "hagle én ned". Et forum er hvad brugerne gør det til, og du gør det til en stor hjælp for mange....... bliv ved med det.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 01 August 2015 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange sympatitilkendegivelser.

Myten om at en seriemodstand til dæmpning af diskant ikke har indflydelse på andet end niveauet er hermed aflivet!

Se dokumentation http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=102432&PN=1 &TPN=3

Jeg var oprigtig talt blevet alvorlig i tvivl om rigtigheden af mine udtalelser i tråden og manglede tilstrækkelig dokumentation til at fastholde dem. Derfor tog jeg et "timeout". Klar til at rette ind hvis beviser gik mig imod.

Den oplevelse blev på overraskende vis til en levendegørelse af denne tråds overskrift. En bekræftelse på at vi omgiver os med postulater som ved at være sagt ofte nok bliver til "sandhed". En myte.

God "sommerweekend" til jer alle!

(Husk vanter)
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes