Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 16:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Virkelig ringe arbejde! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 16 August 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

En af mine gode venner har henvendt sig til en Dansk forhandler der reklamerer med at kunne lave bedre strømforsyninger til pladespillere og Riaa'er, end de barberstik der ofte er med produktet originalt, og så kun til 650,-kr., ikke så galt endda. Så min ven sendte den originale strømforsyning op til forhandleren, således forhandleren kunne se de tekniske data for denne, så den nye strømforsyning ville blive perfekt.

Men sådan skulle det så åbenbart ikke være, da strømforsyningen kom retur, var der monteret et forkert stik på ledningen, så den kunne ikke sættes til pladespillerens motor, så den skulle lige sendes retur for min vens egen regning. Cirka 3 uger senere kom strømforsyningen retur, med et andet stik på, dette stik kunne nu gå ind i pladespillerens motor, men sad så løst det faldt ud hvis man ikke holdt stikket på plads. Men var det bare det eneste problem, når min ven tændte for motoren, gav denne bare et lille ryk, og det var så det. Så ringede han til forhandleren, og måtte igen sende den for egen regning, og igen vente lidt over 4 uger.

Så kom strømforsyningen endelig retur, og min ven sluttede hurtigt strømforsyningen til pladespillerens motor, for forventningens glæde var jo stor. Men pladespillermotoren gav igen kun et lille ryk, nå men forhandleren syntes efterhånden det var begyndt at være lidt træls, så min ven blev mere eller mindre afvist af den kære forhandler, da forhandleren åbenbart mente han havde ydet den service han skulle.

Så derfor kom min ven forbi mig, for at høre om jeg kunne finde fejlen. Stor blev min undren da jeg åbnede strømforsyningens kabinet, magen til fusk har jeg aldrig set før, så derfor viser jeg det her.

Forholdsvis lille traffo, når man tænker på den originale var på 15 Volt og 1,6 Ampere.



Der er brugt 2 100 ohms modstande og et potmeter til spændings reguleringen, så jeg kan godt forstå motoren kun giver et ryk, jeg er ikke sikker på potmeteret kan levere den nødvendige strøm. Yderlig er kablet meget tyndt 2 x 0,22 mm2, og kablet er også dårligt aflastet. Hele molevitten er monteret på en 3 mm. sort MDF plade i bunden af kabinettet, og alt er monteret med varmlim, super.



Strømforsyningen er ikke kun ubrugelig, men også farlig da sikringen er så tæt på kabinettes låg, at vibrationer eller slag kan få sikringen med 230 Volt til at røre låget, og strømforsyningen er ikke tilsluttet jordbenet på apparatstikket. Normalt bruger man vist heller ikke print montage sikringsholdere på denne måde.

Nå det var et lidt surt søndags opstød. Indlægget er uden navne da jeg ikke ønsker at hænge nogen ud, men gøre opmærksom på hvad det er man egentligt får inden man køber.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 16 August 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Ikke engang en billig regulator er der blevet råd til. Godt nok primitivt.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 16 August 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Miav, du er meget velkommen til, at oplyse hvem forhandler/producent er, så andre kan undgå, at ryge i samme fælde.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 16 August 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det skulle vel aldrig være "Vintage audio" i Thisted ?

Det ligner noget der kunne være kommet der fra. Det er i hvert fald direkte livsfarligt det der er lavet. Men det er da altid noget, at folk kan blive advaret her.

Surt at der er nogen der vil være sådan noget bekendt. Det er under lavmålet.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 August 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Ud over, at "kassens" indhold i konstruktionsteknisk forstand er særdeles ringe/sjusket lavet, så er min umiddelbare vurdering, at det også er ulovligt at sælge

Nu kan jeg ikke se bunden og enderne af kassen og derfor heller ikke eventuelle mærkater m.v., men jeg vover alligevel mit ene øre (hæhæ) og gætter på, at kassen hverken er forsynet med CE-mærkning eller andre lovpligtige oplysninger?

Jeg gætter nok heller ikke helt ved siden af, hvis forhandler/producent ikke er i stand til at hive en konformitetserklæring frem fra skrivebordsskuffen eller kan fremvise noget, der blot minder om en manual/brugervejledning.

Det kan måske virke fjollet (?), men det skal man faktisk kunne, hvis man som erhvervsdrivende sælger den slags ting til (private) forbrugere ...

Hvis det forholder sig sådan, så synes jeg, du (Miav) eller din ven skal oplyse Sikkerhedsstyrelsen om forholdet, så de kan gå videre med sagen.

Sådan noget fusk bør stoppes øjeblikkeligt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 16 August 2015 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Det er lige før at den lysdæmper jeg lavede som mit første elektronik projekt som 12 årig er af højere kvalitet.

Hvem er geniet til dette ???


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Gaffatape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 August 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 17 August 2015 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Det ligner mest af alt noget en dreng har lavet af tilfældige stumper for at få sine første 5 lysdioder i forskellige farver til at lyse.

Det er ligefør man knap nok tror det er en forhandler

Det er godt nok elendigt
Til top Vis Gaffatape's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffatape
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 17 August 2015 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Og det ødelægger det for andre som godt kan .

P.s.
Det er ikke engang sikkert afbryderen er godkendt til 230V, og MDF som isolerings materiale er heller ikke godt.
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 17 August 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

@Bofa
Du har ret afbryderen er kun godkendt til 125 VAC, så det er ikke ret godt.

@Noise
Jo det er ganske rigtigt fra VintageAudio i Thisted, godt spottet.

@Analogueman
Bunden og bagplade er helt fri for oplysninger, og et CE mærke er der da overhovedet ikke, men navnet kan de lige overkomme at sætte på, i grunden underligt de vil være det bekendt.



Deres site er her:  https://sites.google.com/site/vintageaudiohifi/home/forstaer kere/hoejttalere/cd-afspillere/stik/kabler/efterlysning

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 17 August 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Nu skal der ikke gå alt for meget teknik-bureaukrati i denne tråd, men der findes altså ingen godkendelsesordning for el-materiel. Jeg ved godt, at rigtig mange mennesker tror, at fx et CE-mærke betyder, at et produkt er godkendt, men det er altså ikke tilfældet!

CE-mærkningen betyder blot, at producenten erklærer, at produktet er i overensstemmelse med gældende standarder eller tilsvarende tekniske forskrifter og dermed også kan holdes ansvarlig, hvis det så viser sig, at det ikke er tilfældet.

Men det har Vintage Audio så enten ikke været vidende om, hvilket jo er slemt, eller ikke gidet, hvilket er værre. Hvad enten det er det ene eller det andet, som er tilfældet, så er det min umiddelbare vurdering, at der er tale om en klar overtrædelse af den på området gældende lovgivning, hvilket vil blive sanktioneret, hvis myndighederne får det at vide.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 17 August 2015 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Et besøg på Vintage Audio's hjemmeside gør det umådelig meget nemmere at forstå strømforsyningens aldeles mangelfulde konstruktive kvaliteter. Bortset fra nydelige fotos er hjemmesiden på niveau med strømforsyningen de har leveret. Vintage Audio. Vi skal helt tilbage til tiden hvor man byggede radioer i cykelbutikkens baglokale. Komponenter sindrigt monteret på støttebukke. Beskrevet således for at skabe forståelse for de anvendte og viste montageteknikker.

Jeg har bygget meget gennem tiden og jeg vil mene at jeg skal helt tilbage til mine tidlige teenageår og genskabe minderne om min første strømforsyning med hjemmeviklet transformator og en spændingsjustering baseret på et trådviklet potentiometer. Det eneste jeg i dag er stolt af er, at Ryan Holm vurderede den til at indbringe mig et diplom og Fysikernålen i bronze.

Bortset fra at Vintage Audio har snydt og købt sig til en færdiglavet transformator, har jeg dem mistænkt for at have kopieret min konstruktion.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 17 August 2015 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Nu skal der ikke gå alt for meget teknik-bureaukrati i denne tråd, men der findes altså ingen godkendelsesordning
for el-materiel. Jeg ved godt, at rigtig mange mennesker tror, at fx et CE-mærke betyder, at et produkt er godkendt, men det er altså ikke
tilfældet! CE-mærkningen betyder blot, at producenten erklærer, at produktet er i overensstemmelse med gældende standarder eller
tilsvarende tekniske forskrifter og dermed også kan holdes ansvarlig, hvis det så viser sig, at det ikke er tilfældet. Men det har Vintage
Audio så enten ikke været vidende om, hvilket jo er slemt, eller ikke gidet, hvilket er værre. Hvad enten det er det ene eller det andet, som
er tilfældet, så er det min umiddelbare vurdering, at der er tale om en klar overtrædelse af den på området gældende lovgivning, hvilket vil
blive sanktioneret, hvis myndighederne får det at vide.


CE kan også betyde "China export" Dog ser bogstaverne lidt anderledes ud en det kendte CE mærke.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 17 August 2015 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  



Det ser sølle ud

Det eneste jeg dog kender vintage audio for er
noget trylle væske til Infinity kappa polydomes

Det virker så til gengæld
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen
 
Gaffatape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 August 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 18 August 2015 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Det eneste jeg i dag er stolt af er, at Ryan Holm vurderede den til at indbringe mig et diplom og Fysikernålen i bronze.

Bortset fra at Vintage Audio har snydt og købt sig til en færdiglavet transformator, har jeg dem mistænkt for at have kopieret min konstruktion.


Hvorfor virker det så ikke ?

Men ellers er det ganske flot pralet
Til top Vis Gaffatape's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffatape
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 18 August 2015 kl. 04:51 | IP-adresse registreret  

Gaffatape skrev:
Hvorfor virker det så ikke ? Men ellers er det ganske flot pralet


Ja med diplom på funktionaliteten er det skuffende.

Hvad jeg på daværende tidspunkt og Vintage Audio anno 2015 tilsyneladende ikke har tænkt over er at et potmeter fint kan bruges til at justere en spænding. Men spændingen holder ikke når den udsættes for belastning. Måske kunne de have gavn af at læse min signatur nedenfor.

Jeg er overbevist om at du bemærker mine indlægs ironiske undertoner.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 18 August 2015 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Sikkerhedsstyrelsen har fået en anmeldelse. De vil tage kontakt til manden.
De oplyste i øvrigt, at det hører under lavspændingsrelementet, og at der derfor SKAL være CE-mærkning. Og når det er noget man sælger, så skal der også foreligge en konformitetserklæring.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 18 August 2015 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

M.a.o. præcis som jeg skrev i tidligere indlæg

Nå, det er kun godt, at den slags bliver stoppet.

Jeg vil gætte på, at Sikkerhedsstyrelsen nedlægger øjeblikkeligt salgsforbud og i øvrigt pålægger Vintage Audio at tilbagekalde allerede solgte produkter?

Jeg vælger at tro, at Vintage Audios adfærd skyldes uvidenhed og ikke ond vilje. Uanset, om det ene eller det andet gør sig gældende, så er det sikkert både mere besværligt og dyrere for så lille en producent ("baggårdsvirksomhed") ikke at have fulgt reglerne end det havde været at bruge tid og ressourcer på at færdiggøre et produkt, der fra dag et levede op til kravene.

Det kan altså sjældent betale sig ikke at følge reglerne, hvis det bliver opdaget ... og det gør det faktisk ret ofte!

Af skade bliver man forhåbentlig klog
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 18 August 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Det lader til at det er en herinde på forummet der er ejer af den omtalte side se link http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=433&t=859

mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 18 August 2015 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Ikke vintagehifi men Vintage Audio.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 18 August 2015 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Måse det er et import produkt og ikke lavet i DK bare importeret og lidt mærker på firma??
Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes