Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 20:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Musik eller teknik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 19 August 2015 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Min hifi hobby har de sidste par år ligget lidt stille, Da min tid er gået mere til vores lille datter, og det har været svært at kunne spille højt om aftenen. Dog er jeg så småt igen begyndt at læse mere med her inde og finde interessen igen. jeg har det sidste års tid opgraderet både på cd maskinen og på pladespilleren. dog er det min hifi hobby der blomstre igen og ikke så meget min musik hobby, hvilket jeg har det lidt ambivalent med. Ofte tager jeg mig selv i at sætte de samme plader/cdér på, som jeg ved lyder godt.

Når jeg har lyst til at høre nogle af mine gamle punk plader eller andre ikke så godt indspillet plader, ryger de hurtigt af igen, selvom jeg egentlig holder meget af musikken. Jeg sidder oftest med en følelse af at jeg bare lytter til mit anlægs mangler og helst gerne vil bekræftes i at det spiller godt nok, og ikke så meget lyter til sjælen i musikken. Er der nogen der nogen der kan nikke genkendende til det?

Hmmmm.. Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg deler det her med jer, men har bare brug for at komme af med mine tanker om mine bekymringer og glæder ved denne hobby. det kan være at jeg skal kombinere min hifi lytning med noget øl/vin smagning, så vil bekymringerne måske blive mindrere.

Min interesse for god lyd startede paradoksalt med min store interesse for musik, og min store cd/plade samling fortjente et bedre anlæg en min gamle sony forstærker og jamo højtalere. Nu sidder jeg med et ret så dyrt anlæg (jeg er pædagog, så alt er relativt) og husker tilbage på hvor meget mere jeg glædede mig over musikken og ikke lyttede til detalje rigdom, perspektiv, holografiske lydbilleder og andre superlativer jeg ellers kan finde på at smide efter mit stue alter. Er det på tide at sælge skidtet, og finde tilbage til det det handler om. Musikken?

dog kan jeg godt huske sidst da jeg nedgraderede, 1/2 år efter vi fik vores datter, solgte/byttede jeg mine drømme højtalere til en lidt mindrere model. det har jeg fortrudt hver dag siden.. Jeg er også begyndt at købe flere LPér, ikke fordi at jeg lytter voldsomt meget på dem, mere sådan lidt samler/mani agtigt. jeg skal bare ha dem stående i min samling, og engang imellem spiller jeg lige et nummer eller 2 fra en af dem. Jeg savner lidt at høre musik og ikke lytte til teknik, jeg savner at den musik jeg sætter på, ikke skal begrænses af min stræben efter at mit anlæg skal lyde godt.

Er der nogen der har erfaringer med dette? kender det? måske er kommet videre? eller bare synes at jeg er patetisk og skal tage mig sammen?

tak fordi du læste med.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 August 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale Spotify eller lignende tjeneste. Brug tiden på at finde ny musik. man kan jo få forslag til lignende typer musik man i forvejen hører, eller man kan høre genrebetonede playlists osv osv.

Ret hutigt glemmer man teknikken, og søgen efter god musik overtager.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 August 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Søren!

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine tanker, dog oplevede jeg det selv fra en lidt anden vinkel.

Jeg startede ud med at trimme mit setup, så jeg kunne hive flere og flere detaljer ud af musikken, og jeg glemte dermed at lytte til selve musikken. Det der væltede det hele, var samme situation som den, du beskriver. Der var nogle plader, jeg var holdt op med at lytte til, fordi det lød forfærdeligt.

Derfor røg jeg på vinylen igen, for det lyder næsten altid musikalsk uanset pris. Men vil man have både teknik og musik med vinyl, så koster det. Omvendt er det med digitale medier, for her er teknikken næsten altid rigtig god uanset pris. Til gengæld koster det, hvis man vil have både musik og teknik.

Så du er måske ikke helt på afveje, med det du skriver... der skal nok skiftes lidt ud i setup'et, for der findes masser af udstyr som kan spille musik. Du skal blot afgøre hvor meget det må koste. Men mit bedste tip er: Køb en så dyr pickup, som du kan slippe afsted med. Og der er masser af bud på gode pickup'er til rimelige penge.

I min optik er udstyr, som "fravælger" visse plader defekt! Jeg har oplevet det flere gange, når jeg tester udstyr. Men det handler selvfølgelig om præferencer, nogen vil have teknik, andre vil have musik.

Uden at lyde for selvfed, så prøv at kigge nogle af anmeldelserne igennem her på siden. Måske kan du finde en masse inspiration, da din udgangsvinkel minder meget om min egen: Jeg vil have musik, og hvis teknikken følger med, så er det fint. Men musikaliteten er det primære!

God jagt, og velkommen tilbage i junglen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 August 2015 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Super velskrevet indlæg Søren, og ja, kan sagtens følge dig langt hen ad vejen. Jeg husker nok forkert, da det er længe siden, men føler, at da vi sad og syrede til Moody Blues, Doors, Mahavishnu m.m. på en billig grammo, en billig pu, et par hjemmebyggede minihorn med en 4" fuldtone, og en 2 x 15 watt lille Sansui forstærker, da lød det forrygende.
Når det sættes på i dag, skal man på f.eks. Moody Blues lede længe efter noget mere bas- og dynamikfattigt.
Jeg er ikke helt enig med Mikkel om, at "så må det være defekt", men i jagten på mikrodetaljer kan det hele ende med at blive så analytisk, at musikaliteten i ens ører ender med at være ikke eksisterende (se f.eks. Ortofons MC 2-3-5000).
Et fif om, hvordan jeg synes, jeg fik musikaliteten tilbage i mit setup....... Solgte mine Piega og købte et par Magnepan MG12. Der er altså et eller andet ved "stat" paneler, både magnestat og elektrostat. Mine er ikke større, end at de ikke gengiver den absolut dybeste bund (fysisk umuligt p.g.a. størrelsen). De er heller ikke overanalytiske, da siskanten er 8 smalle "baner" på det ca. 1 meter høje panel. Men alt havd de gengiver derimellem, hænger sammen på en helt anden måde end på alm. konventionelle højttalere. Og hvad der er endnu vigtigere, jeg gider høre alle mine plader igen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 19 August 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt problematikken. Ved siden af hifi systemet har jeg lavet mig et lille musik system. En ældre dame af en Luxman L85V forstærker, et sæt B&W DM14 samt en Luxman PD-277 med en OM40. Et sådant setup analyserer ikke noget. Det spiller...musik. Og det kan findes til ingen penge.

Så kan man altid sætte sig foran hifi systemet og analysere, hvis det er det ørerne er til det, en anden dag. Det er en anden måde at lytte på.

Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
Til top Vis jjsilverstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjsilverstone
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 19 August 2015 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej Søren, velkommen 'hjem' igen.

Jeg husker svagt at jeg advarede dig mod at sælge dine gamle højttalere men det er dejligt at du har fundet tid til
hobbyen igen.
Jeg er sikker på at hvis du drysser lidt Holfi ind over anlægget, spiller det musik igen

Men ellers er det rigtigt at noget musik(produktion) har godt af lidt 'maskering'...

Sig til når der skal spises Pågen igen.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 August 2015 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Det er Ascendent du spiller på nu?
For så kan jeg sagtens følge dine tanker. For mig der var det et had/kærligheds forhold jeg havde til dem....... Blev langt bedre med Transcendent, men jeg blev først virkelig lykkelig da jeg gik væk fra Avalon.

Avalon kan noget som jeg stadigvæk savner ved mange højttalere, men så er der bare det som du beskriver der. man lytter til teknikken og de gamle albums som man engang elskede, dem lytter man ikke til mere. Hvilket er synd.

Nu har jeg haft  lidt forskelligt siden jeg solgte Avalon for omk 2 år siden. Ens for de forskellige højttalere jeg har haft siden, er at jeg har ikke lyttet til teknik, men bare nydt musikken
Dog har jeg INTET nydt de sidste 6 måneder, da jeg ikke ejer nogle højttalere

Jeg siger ikke at Avalon er dårlige, for det mener jeg absolut ikke de er. Men de er bare så skide afslørende og tørre i deres spillestil, at meget af charmen går af. Og musik uden charme er jo ikke musik.


__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 19 August 2015 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Søren N:

Tak for et prisværdigt ærligt og tankevækkende indlæg! 🔊

Jeg gætter på, at mange herinde kan nikke genkendende til et eller flere punkter.... 😉


MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 August 2015 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg, er også sammensat i musikken tjeneste og ikke teknikken. Alligevel, hvis man vil, så kan man godt dykke ned i detaljerne eller lytte efter de fejl lp/cd kan have, men man kan snildt lytte i gennem fejl og mangler på disse, da de ikke bliver smidt ud i hovedet på én. Man hører fejl, men de er lette at glemme. Der er en dejlig balance mellem myriader af info og musikken i sig selv.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 19 August 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres tilkendegivelser og gode forslag.
Måske er det mine avaloner der skal byttes til noget andet, har det sidste års tid kigget efter nye højtalere.
Men jeg er også sikker på at jeg selv skal ændre min måde at høre musik på.
måske jeg skal holde en laaaang pause, så jeg kan blive rigtigt musik trængende, og derved finde glæden tilbage?
Mikkel det er sjovt at du skriver det med ny PU. Jeg har siden at min AToc9 PU knækkede nålen, været lidt på jagt efter en lignende PU. Efter at jeg sidste år købte ny pladespiller (Clear Audio Champion level 2 limited bla. bla.) har jeg tænkt at jeg burde kunne tvinge noget mere vellyd ud af denne pladespiller hvis jeg opgraderede min Ortofon PU.
Men igen, så er det større detalje rigdom, og en forhåbentlig ikke så distinkt diskant og andre superlativer jeg tænker at jeg kan få ud af mit anlæg. Jeg ved ikke om jeg nogensinde finder mig tilfreds med det jeg har. jeg har desværre ikke plads og er ikke flaterende nok til at få overtalt fruen om 2 anlæg i stuen.
Måske Holfi er vejen??
nåhh nej var det ikke et par røvsyge svampede holfier Brok han havde på et tidspunkt? dem vil jeg gerne undgå


__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 19 August 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Som gammel punker og pædagog må jeg sige at jeg ikke har ondt af dig Søren N......det er bare en midtlivskrise og de kommer i
en lind strøm fra nu af! Det er først når ungen er flyttet hjemme at livet starter på ny. Eller det var det for mig....nu med eget
hifiværelse....er sgu lige så lykkelig som den gang højtaleren hed +1 og blev tæsket med Dead Kennedys gennem Akai for/effekt.
Med det udstyr du tilsyneladende har der hjemme skulle du skamme dig....personligt går jeg efter bedst mulig lyd for færrest
penge. Men lykkeforskning siger, at man kun er lykkelig over materielle ting hvis naboen IKKE har de samme ting, så er det ikke
fedt, og dem der ikke har en skid er faktisk ret lykkelige!....det stemmer jo ikke overens med lykkeligheds målinger i DK men jeg
tror der er noget om det......der er megen navlekratteri, især i nørd kredse, og det er fedt nok hvis det er det man vil......
Men Kjeldsen var inde på noget; Hør noget nyt musik!....selv frekventerer jeg Jyderup og Kalundborg bibliotek for at lede efter
ukendte cdér...vælger ret spåntant.....og spotify er også en inspiration....der er så meget fed musik der ude man ikke kender....ikke
mindst på live scenen.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 19 August 2015 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Kender jeg ikke noget til mit liv skal ikke gå i stå på grund af en kvinde og børn..

Har selv 4 børn og har altid holdt ved det jeg kunne lide hifi motorcykler fest-- livet får man kun engang.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 August 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:

Mikkel det er sjovt at du skriver det med ny PU. Jeg har siden at min AToc9 PU knækkede nålen, været lidt på jagt efter en lignende PU. Efter at jeg sidste år købte ny pladespiller (Clear Audio Champion level 2 limited bla. bla.) har jeg tænkt at jeg burde kunne tvinge noget mere vellyd ud af denne pladespiller hvis jeg opgraderede min Ortofon PU.

Uden at være for forudindtaget... Benz Micro!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 August 2015 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Uden at være for forudindtaget, nu mener du forhåbentlig Benz som fabrikat og ikke Micro (Gold eller Silver), for dem er der s´gu godt nok ikke meget krop eller spræl i

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 19 August 2015 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at tiden snart er inde til en hifi-psykolog linie på psykologi uddannelsen.



Nok noget med masse hypnose

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 August 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Uden at være for forudindtaget, nu mener du forhåbentlig Benz som fabrikat og ikke Micro (Gold eller Silver), for dem er der s´gu godt nok ikke meget krop eller spræl i
Vidste du Hasse, at Benz Micro Gold oprindelig var lavet til firmaet AudioQuest og hed noget med 404. Samme udseende og form, men noget anderledes klang i yderenderne. Først noget senere, valgte man at lancere den under eget navn. Begge udgaver, har været testet i High Fidelity med nogle års mellemrum.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 August 2015 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Næh, det vidste jeg s´gu ikke, men har haft en Gold indenfor på Staxarmen. Det varede mindre end en time. Tynd kop the. Solgte den til Lencofyn (Bornholm), og han var umådeligt begejstret for den, men det er jo nok mine sammenligningsgrundlag, der gør det svært for den slags pickupper.
Tak for info i øvrigt.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 August 2015 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:
Jeg tror, at tiden snart er inde til en hifi-psykolog linie på psykologi uddannelsen.



Nok noget med masse hypnose



Hvorfor dog det???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 19 August 2015 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Dejligt med en masse indspark. 
Jeg har skam spotify og telmore play, så jeg streamer en masse til mine høretelefoner, når jeg cykler frem og tilbage. igen bliver jeg lidt kritisk, når jeg streamer fra min iphone til aplle tv, der er forbundet til toslink indgang i min Audio Aero cd afspiller med indbygget DAC. jeg sidder igen og analyserer og har mest fokus på mangler. men må sige at de mange streaming tjenester der er dukket op, er gode til at gå på opdagelse i ny musik.
Benz PUér har jeg aldrig rigtig lagt øre til, ud over en meget slidt en min far havde for mange år tilbage. Men måske et godt bud. kunne nu godt tænke mig en ATOC9 igen. er der bud på en lignende PU?


__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 20 August 2015 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

AT-33PTG-II, den var jeg rigtig glad for, indtil jeg fik min Sumiko. Den har et dybdeperspektiv som herfra og til Sydamerika

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes