Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 20:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højpaskondensator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 12 September 2015 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at planlægge et fremtidig projekt omkring en 2-vejs højttaler i et lille kabinet, og med en SS15wu som bas/mellemtone.
Jeg er faldet over en delefilterløsning, en såkaldt GHP, der skulle indebære et lille lukket kabinet med en 250-450 mikroF i serie med bassen ( det var
en Mundorf EVO, Til ca 130 euro stykket. Det skulle bevirke en sænkning af baspukkelen ved ca100Hz, ved vægplacering, samt en hævning af -f3
med ca 10 Hz.
Er der nogen herinde der har erfaring med dette, og evt prøvet løsningen?
Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr
 
NySelvbygger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 12 September 2015 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej
Det lyder som et simpelt 1. ordens højpasfilter. Hvis enheden er på ca. 6 Ohm så giver en 250 mikroF kondensator i serie med en knækfrekvens
ved ca. 100 Hz. Dvs. så er du ca. 3 dB nede ved 100 Hz og herunder ruller du af med 6 dB pr. oktav.
Du vil nok ikke opleve noget basbulder (eller dybbas), hvis du vælger at gøre det.
Jeg har selv haft nogle af de gamle KEF højttalere (eksempelvis Caprice 2) fra 1980'erne, hvor man sætter (så vidt jeg husker) 600 mikroF i serie
med bassen (så ruller den af under ca. 50 Hz). Det var nogle billige kondensatorer og det gav et fint løft i lyden at bypasse disse kondensatorer.
Hvis jeg var dig ville jeg starte uden at lave dit forslag. Det er jo også en sjat penge (ca. 1000 kr. pr. side). Så må du se om bassen bliver for
fremtrædende.
Et alternativ til ovenstående er at lave et 1. ordens filter mellem din signalkilde og forstærker eller mellem for- og effektforstærker: Så skal du
bruge en modstand (ca. 10 kOhm) og en kondensator på ca. 0,5 mikroF. Dette er en meget billigere løsning og så kan man "flotte sig" og købe et
par kondensatorer i 2-3 forskellige størrelser. Du kan læse om princippet her (first order highpass):

http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html
   
Til top Vis NySelvbygger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NySelvbygger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 12 September 2015 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hvis enheden er denne http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15wu-4741t00.pdf vil en M-Cap EVO på 330uF give en afskæring nedad med -3dB ved 120Hz faldende med en stejlhed på 6dB/oktav. Teoretisk, fordi basenhedens stigende impedans ved resonansfrekvensen til en vis grad glatter faldet ud.

Jeg har ikke selv prøvet ideen af. Hvor har du hentet ideen og informationerne? Jeg er i tvivl om hvad GHP står for. Forklar venligst.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 13 September 2015 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Det er fra et tysk blad der hedder Hobby HiFi, og her er et link fra en hollandsk hjemmeside

http://www.audiocomponents.nl/download/diy/illuminata15.pdf

GHP, står vist for "Gechlossen High Pass", og det er 8 Homs udgaven der bruges. Frekvensgangen ser jo besnærende ud, men da det åbentbart ikke
er et særligt brugt princip ville jeg høre om nogle kendte til det i virkelig brug
Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 13 September 2015 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Tak for info. Ideen bag GHP er altså at udnytte en kondensators egenskaber i samarbejde med højttalerens egenskaber til at skabe et lidt bredere frekvensområde i et mindre kabinet. Bagsiden af medaljen er at man gradvis - oppefra og nedefter - overlader styringen af basenheden til kabinettet for under målingen at få resultatet til at se bedre ud. Om man kan li' lyden eller ej er en personlig sag.

Faktum er at kondensatoren og højttalerens impedanskurve samarbejder om at udglatte frekvenskurven. De optræder som frekvensafhængige spændingsdelere, hvorved kondensatorens beregnede fald på 6dB/oktav delvist ophæves af højttalerens stigende impedans (den grønne pil på impedansplottet) ned mod dens resonansfrekvens (toppunktet på impedansplottet). Under resonansfrekvensen falder niveauet med mere end 6dB/oktav p. g. a. at højttalerimpedansen dykker stejlt i takt med frekvensen. Dette kan iagttages på simuleringskurverne, hentet fra beskrivelsen af GHP princippet der henvises til.

Det kommer til at se pænt ud, men hvad med impulsgengivelsen?



Læg mærke til at kurverne nedenfor er simuleringer og ikke målinger.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 13 September 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Man kan dog også se målingerne på systemet, både med og uden højpaskondensatoren, og det passer meget godt med det simulerede.
Det virker dog kun med højttaleren placeret tæt ved væggen, ved placering 1m væk giver en mere voluminøs mellembas, men mindre dybbas
Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes