Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Hifirum under opbygning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 September 2015 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har igennem de sidste par måneder gået og renoveret hus og lytterum. Det vil jeg gerne dele med jer - Mine tanker, projekter,
hvad der lykkedes og hvad der blev droppet.

Jeg har dog tidligere vis lidt billeder af loftet på en anden tråd, med det gav ingen mening at vise resten af projekterne der. Så en
ny tråd er født

Min første udfordring var rummets størrelse, som i kan se her på plantegningen.


Rummet måler 380 x 410 x 296 cm. Ikke det største, men da der er en god åbning til stuen så kommer rummet til at virke større.
Huset er et gammelt "arbejder" hus fra 1909, så der er en vis charme over rummene med stuk loft osv. Det var vigtigt for mig og
tøsen at hifi-rummet ikke kom til at skille sig ud fra de andre rum - Hvordan bærer man sig ad med det når man nu gerne vil
forbedre det akustisk

Efter lang tids overvejelser, snakken med fagfolk osv. faldt valget på præferere gipsplader. Troldtek eller ligende havde måske haft
en større virkning, men så kunne jeg ikke få det til at passe med resten af huset.

Først så blev der lavet en forskalling med 95mm rockwool som havde extra gode akustiske egenskaber. Derefter blev der hæftet en
akustikdug fast, til at holde rockwoolen og forhindre den i at drysse.



Ifølge producenten så for at opnå den bedste effekt skulle der gerne være lidt luft imellem gipsen og rockwoolen. Det blev løst ved
at lægge endnu en forskalling på 24mm som de præferede gipsplader skulle monteres på.



I må endelig ikke tro det var nemt at få disse 4 plader af størrelse 270x90 til at være 100% centrede. Husk på huset er fra 1909 og
der havde man hverken vinkelmåler eller vatterpas Men op kom de og de ligger lige i skabet.

Men som i kan se her, så syntes jeg det er lykkedes meget godt at få sammenhæng imellem de to rum. Selvom hifirummet har et
akustikloft.

Her set inden fra hifirummet


Her fra stuen


Så er der lavet seperat el gruppe som er delt op i 3. En til effekt, to til analog og to til digitalt. Og så er der også seperart jord til
disse 3 grupper.
Et billede hvor alt lige er tilsluttet og der ikke er styr på kablerne. Det hele skal nemlig pilles fra igen.



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 September 2015 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Næste projekt bliver at kravle ned i krybekælderen

Der er klargjort med materialer og værktøj, nu er det bare mig selv som skal klargøres mentalt til at kravle ind i det lille hul.



Planen er at alt rockwoolen skal pilles ned og så skal gulvet styrkes fra undersiden.



Der vil blive skruet gulv spånplader op under gulvet mellem strøerne som ligger med 90cm mellemrum. Når de er fæstnet til
gulvets underside, så vil jeg mellem de bærende strør sætter yderlig strør imellem med 60 cm mellemrum. Så jeg på den måde får
en form for kryds struktur under gulvet.

Sidst vil jeg styrke gulvet yderlig ved at sætte stolper fra strøerne og ned i jorden for at gulvet bliver så stabilt og dødt som muligt.
Men der kommer til at gå lidt tid endnu inden dette projekt er færdigt.

Så er der planer om yderlig akustiske tiltag i selve rummet iform af div diffusere, jeg er ved at lave nye hylder til mit Solid Tech
rack og en hylde til min pladespiller.

Så skal der laves en kabel tunnel under gulvet til højttalerkabler, så de ikke ligger over gulvet så man snubler over dem. Så der er
rigeligt med planer

Men jeg vil løbende poste billeder som projekterne skrider frem og billeder af anlægget når det er kommet på plads og alt er
kommet hjem.

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 19 September 2015 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det er noget af et projekt du er gået igang med, man får helt sved på panden ved tanken om alt det arbejde
Har du fundet nye højtalere som vil passér ind I dit projekt ?
Det må iøvrigt være fedt at have et seperat rum kun til lyd og musik, tillykke med det

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Caspersteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 19 September 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Fedt rum du får skruet sammen - kan godt lide din tilgang.

Har du fået målt din reverb time? Den bør ideelt set ligge omkring 0.2 - 0,3 sek. Får du dæmpet mere end det, risikerer du, at dit musik kommer til at
syntes lidt livløst

Der findes en app til ipad der hedder clapIr - den er sgi ikke præcis, men kan give dig en ballpark idea om hvor du ligger.

Glæder mig til at følge projektet videre!
Til top Vis Caspersteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caspersteen
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 19 September 2015 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Rigtig fedt projekt, glæder mig til at følge din fremgang og se det færdige resultat. God arbejdslyst!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 19 September 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ser rigtigt spændende ud! Håber ar kældere er helt tør så spånpladerne ikke suger fugt til sig? Må lige prøve den Ipad add....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 19 September 2015 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Det er noget af et projekt du er gået igang med, man får helt sved på panden ved tanken om alt det arbejde
Har du fundet nye højtalere som vil passér ind I dit projekt ?
Det må iøvrigt være fedt at have et seperat rum kun til lyd og musik, tillykke med det


måske lidt nye brugte kule HT siger rygterne her i Aarhus ;-)
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2015 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikkert verdens største ignorant, men hvad i alverden er "præferere gipsplader"?!?

Jeg er selv ved at gå i gang med et projekt, hvor jeg skal indrette et dedikeret lytterum i kælderen, så jeg forsøger at labbe så mange oplysninger og
så meget inspiration i mig som muligt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 September 2015 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Jeg er sikkert verdens største ignorant, men hvad i alverden er "præferere gipsplader"?!?



JA JA JA! Undskyld siger jeg bare

Der er tale om "perforerede gipsplade". Klokken var mange da jeg skrev indlægget og så kan der altså godt snige sig lidt vrøvl eller
tastefejl ind imellem det hele

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 September 2015 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:
ramma skrev:
Det er noget af et projekt du er gået igang med, man får helt sved på panden ved tanken om
alt det arbejde
Har du fundet nye højtalere som vil passér ind I dit projekt ?
Det må iøvrigt være fedt at have et seperat rum kun til lyd og musik, tillykke med det


måske lidt nye brugte kule HT siger rygterne her i Aarhus ;-)


Kule højttalere, hvad pokker er det

Men jeg kan oplyse at der er fundet højttalere, de er bare ikke helt kommet hjem endnu. Men der er lys forude.

De er faktisk så nye at de ikke engang er på deres hjemmeside og jeg har heller ikke hørt dem, men taget en chance og bestilt et
sæt alligevel. Dette er hvad der står om dem på hjemmesiden:

RMAF will be the U.S. debut of the EgglestonWorks’ newest speaker, the CAMILLA. The CAMILLA ($17,135USD/pair) is an ultimate,
two-way speaker that combines optimum imaging and frequency range capabilities in a design featuring an extreme high resolution
1” dome tweeter and ultra-low distortion 9” woofer. According to company president and designer, Jim Thompson, “The Camilla
represents our goal of creating accurate and musical playback housed in an elegantly complex cabinet design.”

The CAMILLA was first unveiled in May at The High End Show in Munich, Germany. Attendees at RMAF will have their first
opportunity to see and hear this new speaker stateside.

Men har hørt fra forskellige kilder at der er noget at glæde sig til - Så det gør jeg

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2015 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Analogueman skrev:
Jeg er sikkert verdens største ignorant, men hvad i alverden er "præferere gipsplader"?!?



JA JA JA! Undskyld siger jeg bare

Der er tale om "perforerede gipsplade". Klokken var mange da jeg skrev indlægget og så kan der altså godt snige sig lidt vrøvl eller
tastefejl ind imellem det hele

Perforeret gipsplade, selvfølgelig

Se, den produkttype kender jeg ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2015 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Noget helt andet ... Den akustikdug, som du benytter, hvilket fabrikat er det?

Ja, tilgiv mig de mange spørgsmål
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 19 September 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Darwin skrev:
ramma skrev:
Det er noget af et projekt du er gået igang med, man får helt sved på panden ved tanken om
alt det arbejde
Har du fundet nye højtalere som vil passér ind I dit projekt ?
Det må iøvrigt være fedt at have et seperat rum kun til lyd og musik, tillykke med det


måske lidt nye brugte kule HT siger rygterne her i Aarhus ;-)


Kule højttalere, hvad pokker er det

Men jeg kan oplyse at der er fundet højttalere, de er bare ikke helt kommet hjem endnu. Men der er lys forude.

De er faktisk så nye at de ikke engang er på deres hjemmeside og jeg har heller ikke hørt dem, men taget en chance og bestilt et
sæt alligevel. Dette er hvad der står om dem på hjemmesiden:

RMAF will be the U.S. debut of the EgglestonWorks’ newest speaker, the CAMILLA. The CAMILLA ($17,135USD/pair) is an ultimate,
two-way speaker that combines optimum imaging and frequency range capabilities in a design featuring an extreme high resolution
1” dome tweeter and ultra-low distortion 9” woofer. According to company president and designer, Jim Thompson, “The Camilla
represents our goal of creating accurate and musical playback housed in an elegantly complex cabinet design.”

The CAMILLA was first unveiled in May at The High End Show in Munich, Germany. Attendees at RMAF will have their first
opportunity to see and hear this new speaker stateside.

Men har hørt fra forskellige kilder at der er noget at glæde sig til - Så det gør jeg
Han mener vel kugle højttalere. De var på mode i 60-70'erne.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 September 2015 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Noget helt andet ... Den akustikdug, som du benytter, hvilket fabrikat er det?

Ja, tilgiv mig de mange spørgsmål


Kan ikke huske hvad den hedder, men jeg brugte samme type dug i vores gamle lejlighed, bare bag et gardin.
Hvis du komtakter et større gardinfirma, så bør de kunne hjælpe dig. Det er derigennem jeg blev opmærksom på det.

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 19 September 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Caspersteen skrev:
Fedt rum du får skruet sammen - kan godt lide din tilgang.

Har du fået målt din reverb time? Den bør ideelt set ligge omkring 0.2 - 0,3 sek. Får du dæmpet mere end det, risikerer du, at dit musik kommer til at
syntes lidt livløst

Der findes en app til ipad der hedder clapIr - den er sgi ikke præcis, men kan give dig en ballpark idea om hvor du ligger.

Glæder mig til at følge projektet videre!


Min "pat" kan ikke finde en app som hedder ClapIr

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

OK - har du i øvrigt sikret dig, at det ikke er i strid med bygningsreglementet at benytte på den måde, som du benytter det?

Jeg er ikke ekspert, men der findes en række bygnings- og brandtekniske krav, der betyder, at man ikke kan sætte hvadsomhelst op bag loftsplader. I
hverdagen betyder det intet, men hvis uheldet er ude (brand), så ville det da være for surt at få problemer med forsikringen, hvis loftet skulle vise sig
at være opbygget i strid med reglerne
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 19 September 2015 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
OK - har du i øvrigt sikret dig, at det ikke er i strid med bygningsreglementet at benytte på den måde, som du benytter det?

Jeg er ikke ekspert, men der findes en række bygnings- og brandtekniske krav, der betyder, at man ikke kan sætte hvadsomhelst op bag loftsplader. I
hverdagen betyder det intet, men hvis uheldet er ude (brand), så ville det da være for surt at få problemer med forsikringen, hvis loftet skulle vise sig
at være opbygget i strid med reglerne
nu er det originale loft oppe bag ved, så kan ikke se hvordan det skulle konflikte, om evt er let
antændelig er da lige meget da det ikke er en del af etager adskillelsen.
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 19 September 2015 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej Pierre

Ja ved jo du bare går efter det bedste ;-) men dit rum ser rigtig spændene ud, og er ret sikker på du nok skal få god lyd

Henrik
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
Gaffatape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 August 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 19 September 2015 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Men jeg kan oplyse at der er fundet højttalere, de er bare ikke helt kommet hjem endnu. Men der er lys forude.

De er faktisk så nye at de ikke engang er på deres hjemmeside og jeg har heller ikke hørt dem, men taget en chance og bestilt et
sæt alligevel. Dette er hvad der står om dem på hjemmesiden:

RMAF will be the U.S. debut of the EgglestonWorks’ newest speaker, the CAMILLA. The CAMILLA ($17,135USD/pair) is an ultimate,
two-way speaker that combines optimum imaging and frequency range capabilities in a design featuring an extreme high resolution
1” dome tweeter and ultra-low distortion 9” woofer. According to company president and designer, Jim Thompson, “The Camilla
represents our goal of creating accurate and musical playback housed in an elegantly complex cabinet design.”

The CAMILLA was first unveiled in May at The High End Show in Munich, Germany. Attendees at RMAF will have their first
opportunity to see and hear this new speaker stateside.

Men har hørt fra forskellige kilder at der er noget at glæde sig til - Så det gør jeg


Har du ikke lige fået et sæt Franco Serblin Accordo ?
Det er måske til et andet rum ?
Til top Vis Gaffatape's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffatape
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 September 2015 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Analogueman skrev:
OK - har du i øvrigt sikret dig, at det ikke er i strid med bygningsreglementet at benytte på den måde, som
du benytter det?

Jeg er ikke ekspert, men der findes en række bygnings- og brandtekniske krav, der betyder, at man ikke kan sætte hvadsomhelst op bag loftsplader. I
hverdagen betyder det intet, men hvis uheldet er ude (brand), så ville det da være for surt at få problemer med forsikringen, hvis loftet skulle vise sig
at være opbygget i strid med reglerne
nu er det originale loft oppe bag ved, så kan ikke se hvordan det skulle konflikte, om evt er let
antændelig er da lige meget da det ikke er en del af etager adskillelsen.

Jeg ved ikke helt, hvorfor du taler om etageadskillelsen? Der er tale om et nedsænket loft, og nedsænkede lofter er også omfattet af brandtekniske
krav/regler - det er i de i hvert fald til, hvis man bor i etageejendom, men det kan selvfølgelig være anderledes for en-familiehuse.

Nå, men jeg er blot nysgerrig, da jeg skal i gang med et tilsvarende projekt (men i min kælder), og jeg har bestemt ikke lyst til at lave noget, der er i
strid med reglerne bl.a. af forsikringshensyn.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes