Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 22:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brum problem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hey. Jeg har haft problemer med mit udstyr i lang tid, og jeg er snart ved at give op Det virker som min forstærker ikke tåler min pladespiller. Jeg har taget min forstærker med til kammerater, og der spiller den fint. Men hjemme hos mig, med min pladespiller, er den gal. Nogle ganger slår forstærkeren ud, og begynder at brumme. Om jeg for eksempel løfter pladespilleren og holder den oppe over forstærkeren, så slår den ud. Jeg har købt ny tonearm og kabel og så har jeg monteret ledning mellem pladespiller jord og forstærker jord. Min gamle tonearm havde en metalring med jordledning, som "gik" ind i pladespilleren. Den hat jeg ikke med den nye. Nu går det bedre, forstærkeren slår ikke ud, men om jeg løfter den og holder den over forstærkeren så slår den stadigvæk ud. Om jeg skruer op for volumen, når jeg ikke spiller lp, så hører jeg en svag brummen i den ene højtaler, noen ganger i begge højtalere. Når jeg rører ved tonarmen, når volumen er høj, lyder det som når man rører ved en mikrofon. Om jeg snakker i telefon og nærmer mig pladespilleren så bliver den helt gal. Om jeg tager en ledning fra Forstærker jord og rører ved for eksempel en skrue på tonarmen, så hører jeg at der er "et eller andet" Jeg tænker på at give op, og over til cd igen Er der mon noget som jeg kan prøve mere ?
takk
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej OleAndrias.

Din pick-up er en mikrofon.
Men der skal selvfølgelig ikke være brum af betydning når den spiller.

Hvad mener du med, "når du holder den over forstærkeren" ?

Prøv i første omgang bare at have een stelforbindelse fra pladespiller (fra tonearm) til førstkommende apparat (step-up eller riaa).
Så snakkes vi ved i morgen.

God nat og sov godt .
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Takk for svar nils. Hvad mener jeg med, at når jeg holder den over forstærkeren :) Ja jeg har ikke forklaret mig godt nok. Når jeg købte forstærkeren, fik jeg med en gang det problem, at den "slog" ud når jeg spillede. Ikke hver gang, men omkring anden hver gang. Der var helt klart noget galt. Jeg har tænkt og prøvet forskelligt. Jeg havde pladespilleren stående til venstre af forstærkeren og med lille afstand. Phono indgangen er jo på forstærkerens højre side, så jeg har flyttet om så nu står pladespilleren på højre side, så har jeg også lavet mere plads mellem de to "uvenner" så nu sidder de som et fornærmet par det viser sig at hjælpe. Forstærkeren slår ikke ud længere. at jeg holder den over forstærkeren mener jeg, at jeg har prøvet at flytte pladespilleren, og så fandt jeg tilfældigvis ud af, at når jeg holdt den over forstærkeren så slog den ud igen. Forstærkeren er der ikke noget galt med, jeg har to identiske, og de reagerer på samme måde.
Det er ikke noget brum når jeg spiller.
Forstærkeren er Luxman L550 og pladespilleren Luxman pd300 Stellforbindelse er i en af de fem ledninger og går til Forstærkernens jord. Jeg fik mindre brum, når jeg tilsluttede andre jordledninger. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal give armen "ekstra" jord. .jeg har ikke så meget forstand på el
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Du skal forbi en butik, og have noget hands-on viden (have tingene vist og forklaret), eller begynde at læse en masse om pladespillere, og deres virkemåde.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej Kristjan!

Hvis du har for meget brum, så kan du prøve at sætte en ekstra ledning til stelforbindelsen på din forstærker. Derefter prøver du så at placere den anden ende forskellige steder på din pladespiller eller tonearm.

Nogle steder vil det brumme mere, og andre steder mindre. På den måde finder du af hvor, der mangler stel. Nogle gange er det også nok, bare at røre med en fingerspids, da du agerer stel, fordi der er stor modstand i din arm.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej igen OleAndrias.

Når du tager fat i pladespilleren, fungerer du som jord.
Og med jordforbindelse igennem dig, kan der opstå brumsløjfe i forbindelse med stellet på dit tonearmskabel.

Men at din forstærker ligefrem slår fra, tyder på mere end bare brumproblem.

Hvilken arm bruger du. Er wiren i din arm i et stykke ?
Armwirene kan være afisolerede inde i armen, med det resultat, at de kortslutter når flytter rundt på grammofonen.

Hvordan ser forbindelse imellem wirer og armkabel ud, imellem kabel og forstærker ?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Gode spørgsmål til trådstarter, der lige har fortalt, at han ikke ved en dyt om pladespillere

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Jeg har brugt en Ortofon as 212 II . Jeg har givet armen skylden, og derfor købt en Jalco 250 st men her er problemet det samme. Desuden synes jeg at Ortofon armen lyder bedre, så den kommer nok tilbage, om jeg finder fejlen først:)
Fra armen er 5 små pinder, det ene er stel. Kablelen kom med armen og har 5 små huller, til de 5 pinde i armen, som med den gamle Ortofon armen. Men denne kabel er billig bras, som kom med den nye arm, kan det tænkes at der er gennem denne kabel, at der opstår brum? Jeg købte en ny kabel. Audiouest Wildcat, men de 5 huller er for trange og de 5 pinde kan umuligt komme på plads.
Pladespilleren har også en Forbindelse på bagsiden hvor der står GN jeg går ud fra at dette er stel?
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Igen Ole. Du skal tilbage til start! Du skal først lære, hvordan tingene fungerer! Dernæst vil jeg gætte på, at dit største problem er akustisk tilbagekobling. Inden du får "løst" dine problemer, er dette blevet en meget lang tråd, hvor du måske ovenikøbet har brugt penge unødige ting, i håb om at de vil løse dit problem.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Prøv pladespilleren.dk... Eller læs de artikler der findes herinde... Måske tage forbi en af de mange hi fi forretninger der stadig er i København... Men
du mangler lidt mere baggrundsviden...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Har du evt noget trådløst kørende i anlæggets nærhed. Kunne da godt være herfra problemet opstår. Kabler skal også ligge hensigtsmæssigt i forhold til apparaterne. Her er pladspilerens kabler meget følsomme for indstråling.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Der er både internet og telefon i næheden
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

OleAndrias skrev:
Tak for svar Jeg har brugt en Ortofon as 212 II . Jeg har givet armen skylden, og derfor købt en Jalco 250 st
men her er problemet det samme. Desuden synes jeg at Ortofon armen lyder bedre, så den kommer nok tilbage, om jeg finder fejlen
først:)
Fra armen er 5 små pinder, det ene er stel. Kablelen kom med armen og har 5 små huller, til de 5 pinde i armen, som med den gamle
Ortofon armen. Men denne kabel er billig bras, som kom med den nye arm, kan det tænkes at der er gennem denne kabel, at der opstår
brum? Jeg købte en ny kabel. Audiouest Wildcat, men de 5 huller er for trange og de 5 pinde kan umuligt komme på plads.
Pladespilleren har også en Forbindelse på bagsiden hvor der står GN jeg går ud fra at dette er stel?


Det kan sagtens være kablet.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet med en anden pickup ?
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har prøvet en anden pickup det siger samme. Men jeg er begynt at tænke på, at gå over til MM pickups, de er ikke så følsomme, om jeg forstår det rigtigt? Men de lyder heler ikke så godt
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hvis "problemet" skyldes tonearms Wire- eller kabel vil det også være der med mm.

Jeg har haft pladespiller siden 60érne og har ikke oplevet mange af disse hurdler der bliver skrevet om.
Jeg har f.eks haft et utal af forskellige pladespillere med tonsvis af forskelligt udstyr, placeret over, under, på siden men aldrig haft
problemer med placering uanset hvordan jeg har placeret udstyret.

Det er i virkeligheden ikke så kritisk, man af og til kunne få indtryk af.

I dit tilfælde er der nok tale om en defekt et eller andet sted. (så et besøg hos en fagmand er nok godt, og sikkert meget billigere end at
udskifte hele kæden)



Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Tak Nils, og I andre. Jeg køber en ny pladespiller. pd300 er også gammel efter hånden
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Inden du skipper den af sted. Der findes mange billeder af modellen. Er tonearmen på din udstyret med et aftageligt pickup hus kan det være kontakterne som er korroderet og skal behandles med f. eks. Kontakt 60. Ikke mindst ved brug af en MC pickup med lav spænding er det en oplagt mulighed med den fejlbeskrivelse du giver.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Stop stop stop... Skifte pladespiller.. Fra en Luxman pd 300 til ?
Ej, så er det bedre, efter min mening, at sende den til service, hvis man tror det er det der kan løse dine problemer...?
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Fandt dette billede på nettet


En skønhed... Så hvis du skifter den ud...? Så lad mig det vide, da jeg kommer forbi Staden senere denne måned, så kan jeg "redde" den til jylland.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes