Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 05:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC for nybegynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Emil Killer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale VDAC'en. Jeg havde den hjemme på en lytter sammen med et par af HiFiKlubbens DAC's i samme prisklasse (fra Argon og
Cambridge Audio), og der var VDAC'en klart overlegen i lydkvalitet. Jeg endte dog ud med en Stello DA100 Signature, da jeg fandt den brugt til en
god pris.
Til top Vis Emil Killer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Killer
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Gaffatape skrev:
Du kan også prøve sådan en lille billig en som den her.

Jeg blev ret imponeret over den når man tænker på prisen

klik


Er det ikke en ren Toslink til rca adapter?

__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Det er det så åbenbart ikke.
Flot, Bente��

__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det er en DAC jo, men uden USB input, så den kan ikke bruges til PC'en. Medmindre denne så har en optisk eller coaxial digital udgang.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Gaffatape skrev:
Du kan også prøve sådan en lille billig en som den her.

Jeg blev ret imponeret over den når man tænker på prisen

klik


Dér gjorde du mig s´gu nysgerrig, så den er bestilt. Bli´r spændende at se, hvad der er "puttet" indeni den til den pris. Hvis du selv har haft den åbnet, så kom endelig med en melding.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Bli´r spændende at se, hvad der er "puttet" indeni den til den pris. Hvis du selv har haft den åbnet, så kom endelig med en melding.


Jeg har købt en der ligner den præcist ved en dansk forhandler, til en noget højere pris. Jeg bruger den mellem mit Samsung-tv ( optisk ) og mit anlæg. Jeg er ikke imponeret.

Der står, ikke overraskende, Made In China i bunden. Den indeholder et lille print med 2 kredse og en masse småkomponenter. På den ene kreds står der Cirrus Logic CS8416-CZZ og på den anden SGM8054.

Det kunne være fint hvis du gider teste den inden du splitter den for meget ad. Jeg kunne godt tænke mig at høre din vurdering af lydniveau og støjniveau uden signal på Optisk In.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Der må s´gu sidde noget mere på undersiden. CS8416 er indgangskredsen, der laver s/pdif om til I2S, SGM8054 er en opamp. Er nysgerrig efter hvilken dac-chip. Den må sidde på undersiden. Skal nok lytte, før jeg flækker den

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Der må s´gu sidde noget mere på undersiden. CS8416 er indgangskredsen, der laver s/pdif om til I2S, SGM8054 er en opamp. Er nysgerrig efter hvilken dac-chip. Den må sidde på undersiden. Skal nok lytte, før jeg flækker den


Så er det måske derfor min ikke virker helt tilfredsstillende.      

Men jeg ser frem til din test.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 17 Oktober 2015 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop afprøvet en Nuforce Dac80. Det må siges at være næsten highend til menneskepriser. Mage til stereoperspektiv og hul igennem i
mellemtoneområdet, skal man højt op i pris for at finde bedre. Der findes en billigere udgave UDH-100 hvor der kun skulle være sparet på antallet af
indgange, så kun en USB indgang er at finde...altså lige det du søger. At Studiosound så sælger et eksemplar (se Tilbudsavisen herinde) der lige
præcis matcher dit prisniveau, og til langt under normalprisen på over 5000 kr, må jo gøre den højaktuel for dig. Giv den et lyt, bedre fås ikke til
prisen
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

USB DAC 128 mkII

Har forgængeren, der ligesom denne er gennemarbejdet, velbeskrevet og kan blive endnu bedre ved at tilføje ekstern strømkilde frem for USB-
strøm.

Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Emil K. skrev:
Hej H4A

Jeg vil gerne prøve en DAC da jeg egentlig kun hører musik fra computeren.
Lige nu bruger jeg kun et argon jack stik fra computeren og til RCA på min Crown så det må umuligt kunne blive ringere.

Jeg har brugt noget tid på at læse lidt om det, men som altid vil jeg gerne høre andres meninger, da jeg ikke har lyst til at købe noget
jeg ikke kan bruge, hvis det giver mening. Med risiko for at komme til at lyde som en "hvad skal jeg købe" type.

Jeg har tænkt på at bruge omkring 2000 +/- på det, nyt eller brugt da det som udgangspunkt er for at prøve virkningen af den ift.
computerens lydkort(bundkort).

Spørgsmålet er nok hvor meget forskel er der på dem i det prisleje, og vil det i det prisleje give et tilfredstillende løft?
Og burde jeg vælge en DAC med XLR i stedet for de jack til phono stik det er bag i min Crown?

Alle inputs,meninger og erfaringer er hjerteligt modtaget


Hej Emil

Et meget vigtigt spørgsmål i denne forbindelse er hvilken filtype, din musik er gemt i på din computer.
Med risiko for at fornærme dig vil jeg sige, at hvis det er MP3, mener jeg, at du bør gemme dine CD'er som minimum FLAC og indkøbte
downloads som FLAC eller tilsvarende "lossless" type. Når man så har filtypen på plads, skal man overveje en DAC med USB, så man springer
PC'ens lydkort over. Efter mine erfaringer skal man op i minimum 6000 kr (nypris) for en USB DAC, hvis forforstærker og effektforstærker og
højttalere er i HIGH END kaliber.
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
Emil K.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 278
Sendt: 23 Oktober 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Tak for alle input, og "undskyld" jeg ikke har svaret.
Men har siddet og ventet på DACen kom med posten

Normalt plejer jeg faktisk at tage jeres råd herfra til kraftig overvejelse, min forstærker blev i hvert fald købt udfra det.

Det virker som om der er mange gode bud i den her prisklasse, og som jeg skrev så var det min første dac. Så jeg skød i tågen og købte
den DAC Willemoes har linket til. Jeg havde selv kigget lidt på den forinden, og troede også jeg havde smidt et link, det har jeg så bare
ikke.

kligt

Jeg har en smule FLAC men mest MP3 som du skriver.
Jeg tør godt skrive at jeg kan høre forskel, men jeg er stadig lidt grøn og har desværre ikke fået lyttet på så meget, så mesteren i at
beskrive lytteindtryk er jeg ikke lige. Generelt synes jeg bare det hele er løftet, detaljer bedre adskilt og baggrunden mere "stille".
Jeg spiller på en Crown CTs1200 med Dali 850 så om det er high end ved jeg ikke helt,.

Det er noget tid siden jeg sidst har fået nyt grej, men det bedste er jo når man køber noget nyt og får den har "øjenåbner". Jeg har
ingen venner der er hifi-interesserede, så mit eget anlæg er nok det bedste jeg har lagt øre til, med mindre logitech skulle være nået
nye højder. Derfor har jeg nok stadig mange "øjenåbnere" til gode    

__________________
Det er bedre at være til grin, end det er ikke at være til noget.

Til top Vis Emil K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil K.
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Emil K. skrev:

Det virker som om der er mange gode bud i den her prisklasse, og som jeg skrev så var det min første dac. Så jeg skød i tågen og købte
den DAC Willemoes har linket til. Jeg havde selv kigget lidt på den forinden, og troede også jeg havde smidt et link, det har jeg så bare
ikke.


Håber så du´ ka li´ lyden. Som skrevet har jeg forgængeren, hvor "Mk. ll" skulle have bedre lyd, især i bassen + bedre regulering af den
"slemme" usb-strøm.

Skulle forbedringsdillen komme over dig er det oplagt at prøve med ekstern 5V-strøm via et opsplittet usb-kabel. Strømkilden kan så være alt
fra decideret Psu til batterier m/u regulator. Mit første forsøg var 4 genopladelige 1,2V AAA, nu bruger jeg et 12V Biltemabatteri med en
regulator til 5V for at få længere spilletid ml. opladninger.

(det er DACén til venstre; 1. version kunne rimelig enkelt moddes til at få ekstern strøm direkte ind på kredskortet, i din version er det lidt
mere besværligt, derfor er den enkle løsning et split usb-kabel).




Citér:
Generelt synes jeg bare det hele er løftet, detaljer bedre adskilt og baggrunden mere "stille".
Jeg spiller på en Crown CTs1200 med Dali 850 så om det er high end ved jeg ikke helt,.


Hovedsagen er jo, om man kan li´ sin lyd og den er (forholdsvis) fri for øretrættende elementer. Du kører fra DAC direkte i effektforstærker -
og regulerer volumen i PC afspillersoftware?

Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Boydk skrev:
Der må s´gu sidde noget mere på undersiden. CS8416 er indgangskredsen, der laver s/pdif om til I2S, SGM8054 er en opamp. Er nysgerrig efter hvilken dac-chip. Den må sidde på undersiden. Skal nok lytte, før jeg flækker den


Så er det måske derfor min ikke virker helt tilfredsstillende.      

Men jeg ser frem til din test.


Så landede "den lille l**t" med posten. HA ha ha, hold nu kæft. Den er ikke større end en go´ tændstikæske. Den kommer med coax og optisk digital ind, dc-stik til 5 volt forsyning og left & right rca out. Dertil følger et kabel fra USB til 5 vold dc forsyningen og et 1 meter optisk kabel. Alt dette for 40,96 Dkr inclusive fragt fra Kina. Det er næsten til at tude over. Flækkede den som det første, og mangler en lup, for de gamle øjne kan s´gu ikke se andet end den digitale input kreds (Cirrus Logic CS-8416), alt andet er s´gu for småt, så har stadig ingen idé om, hvilken dac-kreds der er benyttet.
Og hvordan lyder den så??? Tjaahh, der er jo ingen tvivl om, at min egen diy-tube output-dac lyder væsentligt bedre, men for pokker da........ Sidder lige og hører Chris Mihn Doky "A Jazz Life" (flac fra NAS over PC spillet i Foobar). Der er INTET, der kan retfærdiggøre at smide 1000,- kr. efter f.eks. en Argon DAC. Den er intet mindre end imponerende, ikke mindst til prisen. Dyb og tør fast bas, en anelse tilbageholdende mellemtone og top, men et absolut minimum af "digitalis", hvilket jeg klart tror kan forbedres, hvis den får 5 volt fra en god, stabil & godt filtreret separat PSU i stedet for de 5 USB volt fra PC´en. Og så er den aldeles fri for nogen form for støj og sus. Den er totalt tavs imellem numrene, selv ved kriminelt højt volumen. Havde jeg pengene, købte jeg alle, der bliver produceret og satte dem til salg under eget navn til 399,- pr. stk. De ville gå som varmt brød.
Gaffatape... du havde ret. Den lille dåse er s´gu et ægte "hit".

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Nå, ved lidt nærlæsning på "nettet" viser det sig, at det er nok en Cirrus Logig kreds, der bruges som DAC (når man ikke lige har en lup) CS4344.

https://www.cirrus.com/cn/pubs/proDatasheet/CS4344-45-48_F2. pdf

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gaffatape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 August 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg var lidt overrasket over hvad man får for en flad 50´er

Den blev lidt "renere" at høre på da jeg satte den til et 6 V scooterbatteri og en diode i serie til at tage 0,7 V Havde ikke lige en 5 V spændingregulator


Men som du næsten siger så vil jeg lagt hellere give 100,- for sådan en lille tingest end 1000,- for en Argon eller lignende.

Jeg turde simpelthen ikke skrive at jeg synes det gør det ligeså godt som mange DACs til 500,- til 1000,- af fare for hvad det kan udvikle sig til
Til top Vis Gaffatape's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffatape
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo i tidens løb fået et par verbale øretæver herinde, og har da også dummet mig et par gange, HDD´en er ikke hvad den har været, men har alderen og skuldrene til det, hvis der skulle starte en krig. Jeg holde fast på (nu har den spillet et par timer) at den er et kæmpehit til prisen. Alle, der kan køre optisk eller coax ud fra deres pc, og ønsker noget bedre, end det standard dc-befængte audio out, fra standardlyden på bundkortet, har hér en forrygende mulighed til en omsætning til tilnærmelsesvis rigtigt HiFi for e 50´er. Det kan da kun være et "hit".

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

En tillært livsfilosofi er, at træerne ikke vokser ind i himlen, og man generelt får hvad man betaler for. Denne lille gadget er så i dden grad undtagelsen, der bekræfter reglen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Den er totalt tavs imellem numrene, selv ved kriminelt højt volumen.


Har du prøvet med "åben" indgang ?

Jeg bruger den med optisk kabel fra mit tv. Hvis jeg slukker tv´et suser den kraftigt. Det samme hvis jeg tager det optiske kabel ud. Hvis jeg logger på Netflix er støjen der mens jeg bladrer i menuerne, men så snart jeg har valgt en film er den helt tavs når den skal være det.

Men nu tænker jeg jo på at jeg bruger den medfølgende strømforsyning. Det kunne måske være den der udsender en masse støj ?

Det andet problem er at output er meget lavt i forhold til andre kilder. Det betyder f.eks. at hvis jeg har set tv om aftenen ved normal lydstyrke og vil høre radio eller cd om morgenen bliver jeg blæst bagover hvis jeg glemmer at skrue ned først. Jeg er helt med på at der kan være forskel på output fra forskellige kilder, men her er det ekstremt.

Men måske skal jeg bare ind i bunden af "elektronikskabet" og se om jeg kan finde en brugbar strømforsyning med nettrafo. Jeg har fået samlet en del sammen i årenes løb.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hey Stanley...
Prøvede lige (på din opfordring) at rykke det optiske kabel ud. Dvs. begge indgange "åbne". Der er meget meget lidt støj, og det der er, vil jeg gi´ forsyningen skylden for. Jeg har kun et USB til DC fra samme PC. Du har ret i, at niveauet er lavere, men jeg betragter det ikke som et problem. Kan stadig udstyre mine monotrin fult ud med vol. på pre´en på ca. kl. 13, hvilket svare til ca. det samme, som når jeg spiller vinyl. min egen dac (og andre liniekilder) spiller dog en del højere, medgivet, men som sagt, hér er det ikke et problem. Har lige siddet og set et par afsnit af Gotham. Den imponere stadig

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes