Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 15:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Sælge brugt til Tyskland? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 08 November 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg er ved at sælge et emne til en køber i Tyskland. Køber virker reel og vi har haft en dialog på ca. 10 e-mails over den seneste uge.
Vi har talt om match i forhold hans nuværende setup og om det grej han ønsker at udskifte, ved at købe mit. Således har han
kendskab til hi-fi og har på ingen måde presset på for at få mig til at acceptere hans bud. Han optræder meget høflig også og er i
besiddelse af gode engelsk-kundskaber.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Han har indvilliget i at betale forsendelsesomkostninger og forsikring. Umiddelbart
forestiller jeg mig at han overfører pris for emnet + forsendelse og forsikring. Først når beløbet er landet, fremsender jeg emnet til
ham.

Når først pengene er på min konto og jeg har sendt emnet med track and trace samt dokumentation for forsikring, kan han vel på
ingen måde annullere betalingen? Det er vigtigt, at handlen er 99,9% uden risiko for mig.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 November 2015 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hvis pengene først er landet på din konto, så vil jeg mene nej (hvis der er tale om en pengeoverførsel fra hans til din konto via jeres respektive
pengeinstitutter). Men hvorfor tjekker du ikke med dit pengeinstitut. De må alt andet lige være de største eksperter
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 08 November 2015 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Køber ønsker at betale via PayPal, men jeg kender ikke noget til tjenesten andet end det jeg har kunne læse på hjemmesiden
(https://www.paypal.com/dk/webapps/mpp/home). Erfaringer?
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 08 November 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg på det kraftigste fraråde dig at gøre. Køber har fat i den lange ende hvis han sætter sig på tværs og gør indsigelse over stand, funktion osv osv.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 08 November 2015 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Paypal er en fin måde at ordne handler på, men du skal være opmærksom på et par ting

- det koster en vis % sats at modtage penge for en vare, I kan dog vælge at pengene overføres uden at angive at det er for en vare - så koster det
så vidt jeg husker ikke noget gebyr.

- Hvis I er enige om at køre det efter bogen, og angiver at det er en vare der betales for, kan køber rejse en sag efterfølgende hvis han f.eks. ikke
er tilfreds med varen og forlange fuld eller delvis tilbagebetaling. Det vil som regel kræve at vedkommende returnerer varen, men der har været
historier om at sælgere ikke har fået den originale vare retur, men noget andet, og hvor køber alligevel har fået medhold af paypal. Hvis det var mig
så ville jeg være mere tryg hvis vedkommende har en god karakterliste fra ebay.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 08 November 2015 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

PayPal er (i princippet) rigtig godt, pånær at de tager et gebyr på ca 4-5% og at deres vekselkurser er elendige = de tjener godt på
at flytte penge rundt. Jeg bruger det primært ved køb af varer på e-bay eller lign, hvor det ikke koster køber gebyret.

Der er desværre opstået meget svindel med paypal ved handel mellem private fordi der er ''et hul'' i systemet som knapt så ærlige
typer har opdaget. Det består i, at man har en klagefrist på 45 dage efter man har modtaget produktet, og paypal giver i stort set
alle tilfælde køberen ret, hvorefter paypal fører det fulde beløb tilbage til køber. Herefter har køber både produktet og sine penge.
Sælger har intet og kan intet gøre...

Jeg bliver jævnligt kontaktet af den form for købere. Ofte er de lette at spotte, da de ikke stiller de spørgsmål man normalt ville i
forbindelse med handel af hifi grej. Men andre gange er det vanskeligere at spotte... Personligt har jeg valgt kun at acceptere
paypal, hvis køberen kan dokumentere en solid positiv feedback (eks på Audio-Markt, hvis det er dér handlen foregår). Har køber
ikke feedback accepterer jeg kun overførsel til konto. Så er man 100% sikker som sælger, til gengæld er køberen så uden
beskyttelse.

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 08 November 2015 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Glem paypal.

Sig i kan mødes et sted det er den rigtig måde at handel på.

De har lige kostet mig 1000eur og ikke nok med det kunne de godt se det var en fejl men har ikke fået penge tilbage.


exciter

Det er ikke historier det er sandheden.

Kender rigtig mange der er blevet snydt..

Havde en sag for nogle år siden hvor jeg købte noget på e-bay og skulle overføre 12000£ med paypal, men som jeg skrev til sælger og e-bay jeg ville hente varen i England og betale kontant, men e-bay og paypal blev ved med at sige jeg skulle betale med paypal, det var godt jeg nået at tømme min konto,, for efter ca en uge fik jeg en mail fra paypal at jeg ikke skulle betale for han var en svindler.

Paypal er i min verden til for dem der vil snyde andre.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 08 November 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Er helt på linje med Jensen og Morten mht. PayPal. Der er alt for mange dårlige historier og oplevelser derude. Personligt har jeg
også selv været udsat for at blive forsøgt svindlet. Andres dårlige oplevelser inkl. egne, er nok for mig til at fravælge PayPal.
De gange jeg har solgt på eks. audiomarkt.de har jeg enten modtaget overførsel direkte til min bankkonto, eller mødtes med køber
på aftalt lokation. Begge dele er forløbet uden problemer. Hvis køber er seriøs vil han/hun ikke have problemer med en af disse to
muligheder. Hvis køber emsigt holder fast i at ville betale med PayPal vil alarmerne lyse rødt hos mig.

Held og lykke med salget, fætter
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 09 November 2015 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har solgt et par dyre ting via PayPal, hvor køber insisterede på Paypal. Jeg kan godt forstå at købere foretrækker PayPal. Jeg
ville heller ikke være tryg ved at overføre penge uden nogen som helst garanti for noget som helst.

Men jeg accepterede først efter at jeg havde haft en længere mailudveksling med køberne, hvor jeg synes jeg havde fået en god
fornemmelse for dem. Den ene af køberne og flere andre potentielle køber har også frivilligt tilbudt mere information om sig selv, fx
med link til en profil på et forum a la H4A. Derudover er det også en god idé at skype med køber - det giver også en god
fornemmelse for hvaffor en "fisk" han er.

Men hvis der kommer en sag, er det vigtigt at have dokumentationen i orden. Så inden jeg accepterede betaling, sendte jeg
detaljerede fotos af grejet, evt. med highlight af små skrammer/mærker, og bad køberne skriftligt erklære at de var opmærksomme
på dem og accepterede dem.

Desuden tog jeg video af at grejet virkede (så mange funktioner som muligt) og jeg sørgede for at dokumentere indpakningen på
video, som jeg efterfølgende lagde på youtube og bad køber om skriftligt at bekræfte at han havde set videoen og kunne godkende
indpakningen.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 09 November 2015 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Du kan vel som sælger selv bestemme hvordan du vil have betalingen. Om køber så accepterer er så op til ham/hende. Der er vel i grunden ikke
noget at sige til at køber ønsker en vis form for sikkerhed også, hvorfor mange vælger Paypal. At handle på denne måde hvor man ikke står ansigt til
ansigt er jo en tillidssag. Der er jo fra køber også en stor risiko ved at lave en bankoverførsel. Er selv kommet galt afsted ved denne betalingsmåde og
måtte vinke farvel til er større beløb. Har du talt med køber på telefon? Som nævnt er det tyske Audiomarkt et godt sted at handle da man kan se en
historik omkring købere/sælgere. Dette kan dog ikke lade sig gøre i denne aktuelle situation da det tyder på ingen af Jer er kendte profiler der.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 09 November 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

holberg19 skrev:
Hej alle,

Jeg er ved at sælge et emne til en køber i Tyskland. Køber virker reel og vi har haft en dialog på ca. 10 e-mails over den seneste
uge.
Vi har talt om match i forhold hans nuværende setup og om det grej han ønsker at udskifte, ved at købe mit. Således har han
kendskab til hi-fi og har på ingen måde presset på for at få mig til at acceptere hans bud. Han optræder meget høflig også og er
i
besiddelse af gode engelsk-kundskaber.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Han har indvilliget i at betale forsendelsesomkostninger og forsikring. Umiddelbart
forestiller jeg mig at han overfører pris for emnet + forsendelse og forsikring. Først når beløbet er landet, fremsender jeg emnet
til
ham.

Når først pengene er på min konto og jeg har sendt emnet med track and trace samt dokumentation for forsikring, kan han vel

ingen måde annullere betalingen? Det er vigtigt, at handlen er 99,9% uden risiko for mig.


Hej.

Da jeg blev bol... i rø... for hårdt for ca 5 uger siden kan jeg kun sige til dig.

Vær reel lad være med at spinde det guld på noget du ikke har.

Da han "aldirg" vil kunne få hans penge tilbage "bank overførelse", skal du som person huske på
at du er den "ansvarlige"...

/Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 09 November 2015 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Kedeligt med din oplevelse Desværre er der brodne kar fra både køber og sælgers side nu og da. Igen er det mindretallet der
ødelægger det for de mange. Det er langt fra alle der lever efter det gamle mantra "der hører to til en god handel" desværre

I tilfældet med min gode fætter (trådstarter) har en eventuel køber intet at frygte! Spørgsmålet er bare om det også gælder
modsat?... Svært at sige? Det er igen en tillidssag. Når det nævnes at handlen skal være 99,9% sikkert, er PayPal ikke i nærheden
af den procentsats. Der er sikkert smertefrie transaktioner med PayPal. Personligt tør jeg bare ikke løbe chancen med PayPal.
Gælder i øvrigt også, hvis jeg er det mindste i tvivl om køber/sælgers ærlighed. Jeg har helt sikkert mistet nogle handler på den
konto. Til gengæld har jeg haft ro i sindet, hvilket er min pointe. Er du det mindste i tvivl, så lad vær!

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 09 November 2015 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt rigtig mange gange med betaling via PayPal, dog oftest småting - aldrig et eneste problem. Efter sigende er det ved salg, at PayPal yder køber en måske lidt naiv indrømmelse: hvis køber reklamerer, betaler PayPal bengene retur, og trækker dem hos sælger. Og så står sælger med aben.

Af dem der er negative over at have solgt noget, og mistet penge, er der nok nogle der vil have pengene først, og så sender de varen - men hvor er så beskyttelsen for køber? Så står køber med aben, hvis varen ikke er som forventet.

Som nævnt er køb/salg en tillidssag uden særlig retslig beskyttelse, og sker det over grænserne, er det meget bøvlet eller umuligt at klare sagen op igen.

En løsning på alt det er, at handle med sin danske hifi forhandler.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 09 November 2015 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Jeg har solgt et par dyre ting via PayPal, hvor køber insisterede på Paypal. Jeg kan godt forstå at købere foretrækker PayPal. Jeg
ville heller ikke være tryg ved at overføre penge uden nogen som helst garanti for noget som helst.

Men jeg accepterede først efter at jeg havde haft en længere mailudveksling med køberne, hvor jeg synes jeg havde fået en god
fornemmelse for dem. Den ene af køberne og flere andre potentielle køber har også frivilligt tilbudt mere information om sig selv, fx
med link til en profil på et forum a la H4A. Derudover er det også en god idé at skype med køber - det giver også en god
fornemmelse for hvaffor en "fisk" han er.

Men hvis der kommer en sag, er det vigtigt at have dokumentationen i orden. Så inden jeg accepterede betaling, sendte jeg
detaljerede fotos af grejet, evt. med highlight af små skrammer/mærker, og bad køberne skriftligt erklære at de var opmærksomme
på dem og accepterede dem.

Desuden tog jeg video af at grejet virkede (så mange funktioner som muligt) og jeg sørgede for at dokumentere indpakningen på
video, som jeg efterfølgende lagde på youtube og bad køber om skriftligt at bekræfte at han havde set videoen og kunne godkende
indpakningen.


Alt det hjælper ikke.

Paypal er total lige glade, bare det hvis du skal anmelde noget til politiet som de tit vil have så forlanger de den betjent du anmelder det til at de får han private oplysninger.

Men vil så sige har haft 100 vis at handler med payal, men når det går galt er paypal total syge at have med at gøre derfor bruger jeg det ikke mere.

Bruger det når jeg køber,,, jeg tror der er mange køber det lever rigtig godt af at snyde med hjælp fra paypal.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 924
Sendt: 09 November 2015 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med en udstationering solgte jeg mit gamle anlæg ud.
Det endte med:
- forstærker til Spanien
- CD afspiller til Rumænien
- rack til Tyskland
- interconnect kabel til Finland og et HT kabel til Kjøwenhavn

Jeg havde gode dialoger med købere før under og efter handlerne og ingen problemer overhovedet - ikke engang med Rumæneren som havde drevet
Jensen til vanvid

Haugaard
Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 09 November 2015 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Alt det hjælper ikke.

Paypal er total lige glade, bare det hvis du skal anmelde noget til politiet som de tit vil have så forlanger de den betjent du
anmelder det til at de får han private oplysninger.

Men vil så sige har haft 100 vis at handler med payal, men når det går galt er paypal total syge at have med at gøre derfor bruger
jeg det ikke mere.

Bruger det når jeg køber,,, jeg tror der er mange køber det lever rigtig godt af at snyde med hjælp fra paypal.


OK, det er sgu godt nok foruroligende ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 09 November 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
I forbindelse med en udstationering solgte jeg mit gamle anlæg ud.
Det endte med:
- forstærker til Spanien
- CD afspiller til Rumænien
- rack til Tyskland
- interconnect kabel til Finland og et HT kabel til Kjøwenhavn

Jeg havde gode dialoger med købere før under og efter handlerne og ingen problemer overhovedet - ikke engang med Rumæneren
som havde drevet
Jensen til vanvid

Haugaard


Selvfølgelig er en god dialog tilsat seriøse og reelle hensigter, ingredienser der ofte fører til handel med fuld tilfredshed. Gælder
handler i såvel DK som udland. De positive og problemfri handler er du heldigvis ikke alene om. Modsat er det desværre også et
faktum, at der findes folk derude med mindre reelle hensigter. Disse gemene svindlere og tyveknægte (for det er det de er) tager
med sikkerhed også røven på dig, hvis du giver dem lov. Det kan god dialog inden og under "handlerne" ikke ændre på, da disse
individer har en anden dagsorden end du og jeg. Nemlig at snyde og bedrage.
At du aldrig har oplevet forsøg på svindel under nogen som helst form, vil jeg betegne som dit held
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 09 November 2015 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Surt med dårlige oplevelser og super irriterende fupmagere, men når det er sagt lyder til at det er en særdeles god ide at bruge
paypal som køber?

Hvis det nu skal være udlandet og man ikke kan købe face 2 face.
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 09 November 2015 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Ja, paypal er fint, når man er køber, da køberen har fuld beskyttelse, mens sælgeren ingen beskyttelse har med paypal.

Ved handel mellem private skal man jo dog betale deres gebyr på ca 4%, samt deres elendige vekselkurs, det kan blive til ret
mange penge ved dyrt hifi grej. Så man betaler for sikkerheden.

Når man bruger paypal i e-bay shops og lignende, så er det sælgeren, der betaler gebyret.

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 10 November 2015 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Dette blot for at give mit skålpund med i diskussionen:
Selv har jeg handlet en del (hifi og andet) med udlændinge og betaling via PayPal - mest køb.
Aldrig et problem.
Heller ikke ved salg - også af dyrere grej - har jeg været ude for snyd og bedrag.
Men det sker med sikkerhed før eller siden, så man løber en kalkuleret risiko ved at bruge den ellers så praktiske fremgangsmåde.
Jeg husker en historie fra Hans (Art Sound) her på siden, som nok bør give sælger stof til eftertanke; i hvert fald har jeg skrevet mig den bag øret. Tilsyneladende er Hans' oplevelser ikke så forskellige fra Renés. It's a jungle out there.


Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes