Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 13:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Effekttrin brummer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 November 2015 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

jeg har bygget to stk 4 kanal effekt forstærker  den 1 af dem som er vist på billedet her under er der igen problemer med spiller bare som den skal






her er nr to .. den har jeg lidt bøvl med .. den brummer i højtalerne, det er en konstant brum.. når forstærkeren starter om, er det kun min meget følsomme 15 mellemtone som begynder at brumme svagt, men når softstart slår fra begynder alle enhederne at brumme..  stopper igen når jeg sukker og kun spiller på de mange kondensator.  i går vil jeg se om jeg kunne finde fejlen .. og flyttede forstærkerne  ud i mit værksted for at kigge på den.. der er den tavs som graven ingen brum af nogen art.. kun når jeg sætter den tilbage komme der brum .. 




 håber der komme en masse godt løsninger

god weekend



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 14 November 2015 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Tja... Kan det være strømmen?
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 14 November 2015 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet det samme med en riaa. Det viste sig a være netkablet der var defekt.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2795
Sendt: 14 November 2015 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Du skal have styr på dine stelpunkter. Med én transformator og fire kondensatorbanke placeret langt fra hinanden har du nedkaldt brummets forbandelser over dig selv.

Idealet er at flytte alle kondensatorer sammen og forbinde deres fælles nul med hinanden med tykke kobberplader, som du allerede har gjort i hver bank. Du skal have de fire kondensatorbankes midtpunkt forbundet med hinanden til et fælles punkt. Vælger du at fortsætte som placeringen er at forbinde deres respektive nul'er med hinanden til et fælles punkt. Kablet du skal anvende skal være tykkest mulig og så absolut nær nul ohm som overhovedet mulig. Dette punkt bliver forstærkerens fælles stel. Til dette punkt skal midtpunktet af transformatorens sekundærvikling forbindes. Alle minusforbindelser til højttalerudgangene skal ligeledes tilsluttes her. Alle stelpotentialer refererer til dette punkt.

Årsagen til dit brum er at hver af dine kondensatorbankes nulpunkt er forskellig alt efter kondensatorværdierne og kablernes modstand til de respektive banke set fra sekundærviklingens midtpunkt. Modstanden i kablerne (selv om den er lille) vil resultere i en ripplespænding. Da du tilslutter din forstærker til en fælles nul ved indgangen vil ripplespændingen forstærkes med forstærkerens forstærkningsfaktor. Sørger du for at alle forstærkere har samme stelpotentiale på strømforsyningssiden bortfalder ripplespændingen og forstærkeren er brumfri. Og den spiller markant bedre. Naturligvis.

Jeg er selv i færd med at slutteste min egen effektforstærkerkonstruktion du kan læse mere om på min hjemmeside. Med to 600VA ringkernetransformatorer og to separate kondensatorbanke havde jeg set vanskeligheder i øjnene. Ovenstående opskrift sikrede at forstærkeren i tomgang er tavs som graven.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 November 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

tak for en fin forklaring .. det skal da  prøves.. underligt at den ene  gør det og den anden bare er helt tavs ..

det jeg oplever er at jeg kan gøre det samme brum i min trafo som jeg kan i mine højtaler ..!!!



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2795
Sendt: 14 November 2015 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig er det det samme brum begge steder. 50Hz.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6269
Sendt: 14 November 2015 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ja selvfølgelig er det det samme brum begge steder. 50Hz.
Naahhhrrr, efter brokobling må det da vel være 100Hz i højttaler.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2795
Sendt: 14 November 2015 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Boydk - ja, det er jo svært at argumentere imod. Ved de frekvenser er det nemt at overhøre forskellen. Og endelig kan der være tale om induceret 50Hz brum. Det vil et oscilloskop eller en spektrumanalyzer kunne afsløre helt præcist.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 November 2015 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

nå har jeg koblet alle de små lytter fra .. så den kun er de 8 store ...  her er der kun en smule brun tilbage .. øret helt tæt på .. og min trafo siger intet .. .. kan de være en eller to af lytterne som ikke dur som laver en belastning som trafoen ikke er glad for 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 November 2015 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  


nu er jeg en glad mand.. det virker  næsten ingen brum tilbage

det blev til 2x4mm2 ud over de 2,5 der var i forvejen  billede komme senere



Kaj. skrev:
Du skal have styr på dine stelpunkter. Med én transformator og fire kondensatorbanke placeret langt fra hinanden har du nedkaldt brummets forbandelser over dig selv.

Idealet er at flytte alle kondensatorer sammen og forbinde deres fælles nul med hinanden med tykke kobberplader, som du allerede har gjort i hver bank. Du skal have de fire kondensatorbankes midtpunkt forbundet med hinanden til et fælles punkt. Vælger du at fortsætte som placeringen er at forbinde deres respektive nul'er med hinanden til et fælles punkt. Kablet du skal anvende skal være tykkest mulig og så absolut nær nul ohm som overhovedet mulig. Dette punkt bliver forstærkerens fælles stel. Til dette punkt skal midtpunktet af transformatorens sekundærvikling forbindes. Alle minusforbindelser til højttalerudgangene skal ligeledes tilsluttes her. Alle stelpotentialer refererer til dette punkt.

Årsagen til dit brum er at hver af dine kondensatorbankes nulpunkt er forskellig alt efter kondensatorværdierne og kablernes modstand til de respektive banke set fra sekundærviklingens midtpunkt. Modstanden i kablerne (selv om den er lille) vil resultere i en ripplespænding. Da du tilslutter din forstærker til en fælles nul ved indgangen vil ripplespændingen forstærkes med forstærkerens forstærkningsfaktor. Sørger du for at alle forstærkere har samme stelpotentiale på strømforsyningssiden bortfalder ripplespændingen og forstærkeren er brumfri. Og den spiller markant bedre. Naturligvis.

Jeg er selv i færd med at slutteste min egen effektforstærkerkonstruktion du kan læse mere om på min hjemmeside. Med to 600VA ringkernetransformatorer og to separate kondensatorbanke havde jeg set vanskeligheder i øjnene. Ovenstående opskrift sikrede at forstærkeren i tomgang er tavs som graven.



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6269
Sendt: 14 November 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Boydk - ja, det er jo svært at argumentere imod. Ved de frekvenser er det nemt at overhøre forskellen. Og endelig kan der være tale om induceret 50Hz brum. Det vil et oscilloskop eller en spektrumanalyzer kunne afsløre helt præcist.


Åhhhhh Kaj.... kom nu
Med de råd du gav til smeden med hensyn til 4 grupper lytter, og manglende fælles stel, er vi så ikke enige om 100 Hz??? (ved godt, det gør ondt at indrømme)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2795
Sendt: 14 November 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Det er jo allerede sket, hvis du forstår mit indlæg. Nej, jeg er ikke bange for at indrømme fejl. Det forventer jeg jo af andre.
Med dig som censor skal man ikke forsøge at træde ved siden af...... Tak!

Brokoblet ensretter giver 100Hz brum i højttaleren. Og så er det et spørgsmål om ikke transformatoren brummer med en blanding af både 50Hz og
100Hz. Afhængig af dens belastning. Kan du ikke redegøre for dette?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6269
Sendt: 14 November 2015 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Kan du ikke redegøre for dette?


Ikke nødvendigvis korrekt. Hvis jeg forstår llille_smed´s indlæg, var der et par defekte smålytter, som belastede trafoen "mere end godt er", så trafoen snerre 50Hz. Skulle det uheldivis brede sig til højttalerne, er det 100Hz. Og så er der en helt ny tråd omkrin blandingsfrekvenser  som resultat af de 2

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6269
Sendt: 14 November 2015 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

For ligesom at uddybe (så det på ingen måde skulle virke arrogant). Nej, kjeg er ikke sikker på at jeg kan redegøre 100% uden at genlæse de gamle "ordbøger"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 14 November 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

lytterne fejler intet ,, jeg lavede bare de stel kabler som jeg blev rådet til og ny synger den bare .. hvordan det kan få min trafo til at opføre sig sådan ved jeg ikke .. jeg er jo bare smed 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 15 November 2015 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Er det ikke brum-sløjfe der er problemet ?
Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6269
Sendt: 15 November 2015 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Bofa......
Der var vist lige præcis, hvad det var

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes