Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 11:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kondensator værdi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
effata
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2015
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 23 November 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan oplyse værdien på de gule elektrolytter? der står 2200/25 hvis det skulle være uskarpt på billedet. Der er en Doxa 06.

Til top Vis effata's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af effata
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

2200uF 25Volt
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du virkelig er nødt til at spørge om det, vil jeg da på det kraftigste fraråde dig at pille mere i den.
Det er selvfølgelig op til dig, sså svaret er: 2200uF/25volt

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
effata
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2015
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

@Kaj.: Tak

@Boydk: Hvis man kun beskæftiger sig med det man har vished om, kommer man aldrig videre.
Til top Vis effata's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af effata
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Det har du ret i, men dit spørgsmål tydede på meget ringe kendskab til elektronik. Ikke for at "disse" dig, bare et godt råd.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
effata
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2015
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Det går sgu nok
Til top Vis effata's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af effata
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hvad skal der ske med apparatet siden du spørger til kondensatorerne?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
effata
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2015
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 23 November 2015 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Den har stået på hylden i flere år, og skal lidt til ære og værdighed igen. Men den lyder for tam/kedelig/flad/unuanceret selv i forhold til min nuværende (iøvrigt selvombyggede) dynavox rør preamp. Så jeg synes ikke det er nogen luxus at skifte nogle 20-25år gamle, indtørrede elektrolytter til noget tilsvarende nyt.
Til top Vis effata's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af effata
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 23 November 2015 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Der er så lige det lille "men", at de Roederstein lytter meget vel kan være brugt, for at gi´ den dens klangkarakter, og du kan risikere at få en lyd, du ikke bryder dig om, hvis du "kaster" noget tilfældigt i.
Her er et link til de originale:

http://www.ebay.com/itm/NOS-10PCS-ROE-GOLD-25v-2200uf-AUDIO- GRADE-HI-END-CAPS-/181791187327?hash=item2a5399617f:m:mLQGcp OC1yEWWJrk4PV1QaA


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 24 November 2015 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

En sikkert Caps som du helt sikkert vil kunne bruge, og her snakkes ikke om at kaste noget tilfældigt i er.

Panasonic FC serien. Har brugt den som Caps på mine AC/DC projekter lavvolt.

http://www.mouser.com/ds/2/315/ABA0000CE22-68457.pdf

Eller Panasonic FM vil være et rigtigt godt bud.

Find lige ud af hvor stor de er, så de kan passe på printet. Panasonic FM fåes i 3 forskellige størrelser.

http://www.reichelt.com/ i tyskland har dem søg på RAD FC 2.200/25. Dem de har har følgende mål.

Measures
Ø
12 mm
Height
35 mm
Content spacing
5.0 mm

Spørgsmål om de kan være der da de er 35mm høje. Koster latterlige 1.04 euro, de tager 7 euro i forsendelse.

/MVH Michael.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 24 November 2015 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hej effata
hvad spænding får den ind?
og er det jævnspænding?
Jeg er klar over at det er et 4 polet xlr stik
på det biled du viser ses ingen dioder eller spændings stabiliserings kredsløb.
så sider det i strømforsygningen eller ?
fortæl noget mere om den.
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 24 November 2015 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
Hej.

En sikkert Caps som du helt sikkert vil kunne bruge, og her snakkes ikke om at kaste noget tilfældigt i er.

Panasonic FC serien. Har brugt den som Caps på mine AC/DC projekter lavvolt.

http://www.mouser.com/ds/2/315/ABA0000CE22-68457.pdf

Eller Panasonic FM vil være et rigtigt godt bud.

Find lige ud af hvor stor de er, så de kan passe på printet. Panasonic FM fåes i 3 forskellige størrelser.

http://www.reichelt.com/ i tyskland har dem søg på RAD FC 2.200/25. Dem de har har følgende mål.

Measures
Ø
12 mm
Height
35 mm
Content spacing
5.0 mm

Spørgsmål om de kan være der da de er 35mm høje. Koster latterlige 1.04 euro, de tager 7 euro i forsendelse.

/MVH Michael.



Hej Michael
Bare en lille historie til info.
For en del år siden kom en kammi forbi med PSU´erne til hans Gryphon Headamp/Phnonstage. De havde en del år på bagen, og han mente, at nu var det tid til nye lytter. De var født med 470uF Frolyt, og ved eftersyn kunne man få de allerbedste Panasonic low ESR 105 gr. i 1000uF i samme størrelse. Fint skulle det være, så de blev købt hjem. Den glade mand suste hjem med sine nyrenoverede PSU´er, ringede nogle timer senere med beskeden: Der er noget galt. Det er blevet koldt, klinisk, metallisk = helt elendigt. Der blev så hentet en håndfuld hjem af de originale Frolyt fra Ry (Gryphon), og pokker stå i det, om ikke alting var på olads igen.
Det bare for at sige, at det der duer det ene sted ikke altid er Nirvana i andre sammenhænge. Hvis man ikke ønsker at ændre klangkarakter på et givent produkt, er det en rigtig god idé at bevare det originale fabrikat af lytter i et produkt, hvis man vil bibeholde klangkarakteren, som det oprindeligt var født med

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 24 November 2015 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Kommer man fra en rørbaseret forstærker til en forvrængningsfattig transistorbaseret udgave er der ikke noget at sige til at den er steril.
Den mangler forvrængningens varme klang. Jo bedre komponenter jo mindre forvrængning/egenklang har kredsløbet.
Tilbage står afvejningen af musikalsk smag og behag. Sammensætningen af produkterne ud fra musikalsk smag.

Er man vandt til sukker i kaffen er det ingen fornøjelse at drikke den uden?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 24 November 2015 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
michaelvv skrev:
Hej. En sikkert Caps som du helt sikkert vil kunne bruge, og her snakkes ikke om at kaste
noget tilfældigt i er. Panasonic FC serien. Har brugt den som Caps på mine AC/DC projekter lavvolt.
http://www.mouser.com/ds/2/315/ABA0000CE22-68457.pdf Eller Panasonic FM vil være et rigtigt godt bud. Find lige ud af hvor
stor de er, så de kan passe på printet. Panasonic FM fåes i 3 forskellige størrelser. http://www.reichelt.com/ i tyskland har dem
søg på RAD FC 2.200/25. Dem de har har følgende mål. Measures Ø 12 mm Height 35 mm Content spacing 5.0 mm Spørgsmål
om de kan være der da de er 35mm høje. Koster latterlige 1.04 euro, de tager 7 euro i forsendelse. /MVH Michael.
Hej
Michael Bare en lille historie til info.For en del år siden kom en kammi forbi med PSU´erne til hans Gryphon
Headamp/Phnonstage. De havde en del år på bagen, og han mente, at nu var det tid til nye lytter. De var født med 470uF Frolyt,
og ved eftersyn kunne man få de allerbedste Panasonic low ESR 105 gr. i 1000uF i samme størrelse. Fint skulle det være, så de
blev købt hjem. Den glade mand suste hjem med sine nyrenoverede PSU´er, ringede nogle timer senere med beskeden: Der er
noget galt. Det er blevet koldt, klinisk, metallisk = helt elendigt. Der blev så hentet en håndfuld hjem af de originale Frolyt fra Ry
(Gryphon), og pokker stå i det, om ikke alting var på olads igen.Det bare for at sige, at det der duer det ene sted ikke altid er
Nirvana i andre sammenhænge. Hvis man ikke ønsker at ændre klangkarakter på et givent produkt, er det en rigtig god idé at
bevare det originale fabrikat af lytter i et produkt, hvis man vil bibeholde klangkarakteren, som det oprindeligt var født med


Hej Boydk.

Er i bund og grund enig med dig at Caps ændrer lyder. Panasonic FC skal have 100 Timer før man kan vurdere noget som helst.

Det er mine erfaringer, men igen spiller kun på rør, men har dog også brugt dem i min KINA DAC med klar forbedring.

Ingen tvivl om at Gryphon er total matched sammen så der vil jeg måske også tage det "sikre" valg.

I Mine DIY rør ting har de ALDRIG fejlet, og de roederstein jeg have liggende var en slem skuffelse i min HV PSU, men som
sagt bruger ikke transistor overhoveder, men undtagelse af DAC...

/MVH Michael
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 24 November 2015 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ja da, som Kaj med andre ord også skrev ovenover..... Verden er mangfoldig...... Og der er mange overraskelser gemt i vores hobby.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1166
Sendt: 24 November 2015 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej BoyDk...

Da du spurte om mine Print har jeg valgt at poste dem her.

Lidt Off Topic, men alligevel interessant for DIY som vil lave billige print.

Kina Print


Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 24 November 2015 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Super

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
effata
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2015
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 24 November 2015 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Janhp skrev:
Hej effata
hvad spænding får den ind?
og er det jævnspænding?
Jeg er klar over at det er et 4 polet xlr stik
på det biled du viser ses ingen dioder eller spændings stabiliserings kredsløb.
så sider det i strømforsygningen eller ?
fortæl noget mere om den.
Mvh.
Jan H.Pedersen

Den forsynes af en ekstern strømforsyning med et tre polet xlr stik som giver 25 og 50 vdc., hvilket faktisk undrer mig, da den er påtrykt 2x15vdc., men igen; da den har fungert godt i mange år, kommer der nok det ud af den der skal. Der sidder ganske rigtigt noget print i stømforsyningen, som sikkert ensretter, men det er ikke lige til at skille ad, uden at knække med gammel mør plastic.

Og iøvrigt tak for inputs ang kondensatorer.
Til top Vis effata's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af effata
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 25 November 2015 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

3 polet xlr er for signalet
4 polet xlr er for strøm
det er standarden, tjek lige dit stik igen.
jeg vil anbefale IKKE at skifte nogle kondensatorer,
de typer der sider i din preamp har virkelig lang levetid.
min erfaring er at varme nedsætter en kondensators levetid og i din
preamp er der stort set ingen varme fra komponenterne da der forbruges en
rigtig lav strøm, ganske få mA så alt i alt måske et sted imellem 1 og 5 watt.
Selvfølgelig kunne du godt skifte de kondensatorer, var det så nogle du syntes
osede langt væk af kvalitet og dit lodde arbejde gik perfekt, så ville du givet vis syntes
at nu lyder preampen bedre, (var det nogle kondensatorer du syntes var af virkelig lav kvalitet og
dit lodde arbejde blev noget makværk så syntes du måske at nu lød den ikke så godt som før)    men den forskel vi hører er den objektiv eller subjektiv?
Selvfølgelig er der ikke noget galt i at hører en subjektiv forskel men problemet er bare at
efter et stykke tid er man lige vidt og så findes der på nye måder at opnå bedre lyd, men når
dagen er omme viser det sig at alle disse tiltag ikke gav virkelig forbedringer.
Grunden til at jeg skriver dette er følgende!
Jeg har lavet en proto type på en kabeltester og i den forbindelse skulle der bruges en line
forstærker med lav støj, hvad gør man?
jo jeg kunne jo prøve den der Nikko preamp 20 som stod der.
Men støjen var alt for høj i forhold til det jeg gerne ville have at den var,
så jeg prøvede at få den mere støj svag ved bland andet ud med lyd potmetret, serie modstandene, strømforsyning ned til + - 12V og i separat kasse, omlægning af modkoblings modstandene, ændring af strømmen i de forskellige trin, et lav impedans udgangstrin tilkoblet.
(ikke at jeg prøver at konkurrere med ingeniørne der udvikler forstærkere) men på enkelt parametre er det rimeligt nemt at opnå forbedringer.
Nå men midt i alt dette så kunne jeg så se på scopet at der lå lidt rippel (det kunne lige anes)
og hvor kom det så ind hende? efter en halv dags tid var der resultat! det var relæet der forsinker tilkobling af udgangen nogle få sekunder, efter at der er tændt for den.
Relæet fik spændingen fra sekundær viklingen igennem 1 diode i serie med en modstand og afkoblet
med en kondensator, så det der skete var at den rippel spændingen relæet indeholdt blev induceret ned til printbanen (hvor signalet var) på printet.
Og nu kommer det vigtige!
Efter at have løst dette tændte jeg for musikken uden nærmere omtanke, og hvad gik der? 10 sekunder? wow det lød ikke som det plejer, nu var der mere hul igennem, højtalerne forsvandt mere, større klarhed, mørkere baggrund. Skulle jeg gå ind og kalde på den bedre halvdel! som lige var gået i seng, hun skulle også høre det, men ok, bedst nok ikke at kalde på hende, så tænkte jeg over at bare ved at fjerne den lille smule rippel der lå så langt nede i signalet, hvordan kunne man høre dette? jeg kunne ikke forstå det! overraskelsen var stor.         & nbsp;         & nbsp;   
var der nu komme en og havde sagt, jamen det er nok bare subjektivt det du hører, i en blind test ville du ikke kunne høre forskel!, så ville jeg havde sagt! det er ikke nødvendig med en blind test for jeg kan høre forskellen 100%. Sådan var min oplevelse af hvad jeg hørte.
Ville jeg så havde kunnet høre forskel i en blind test? til det kan jeg svare 100% nej jeg ville ikke kunne høre forskel, hvorfor ikke?
fordi da jeg sad og hørte det treide musikstykke faldt mine øjne på for forstærkeren og jeg fulgte ledningerne og opdagede at for forstærkeren ikke var indkoblet, så musikken lød som den har gjort hele tiden, og det gjorde den så også igen nu.
Effata som du kan forstå så har jeg cirka sammen opstilling her som du har, strømforsyning separat fra forstærkeren, lavt strømforbrug (min bruger 1,2W inklusiv strømforsyning, dog kun en kanal)        
på mit forstærker print er der sat 2x 100mF som er alt rigeligt, når stabiliseringen af spændingen
ligger i den udvendige kasse.
Hvis du virkelig vil opnå vedvarende lyd forbedringer! så fokusere på dine højtalere, og mest vigtigt akustikken i det rum du lytter i.
Mvh.
Jan H.Pedersen 
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 25 November 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Det er altid godt at rydde usikkerheden af vejen og vi DIY entusiaster har det med at kaste os over kondensatorerne. Måske fordi de er de størrelsesmæssigt mest iøjnefaldende samtidig med at man læser om deres ubrugelighed i søgen efter den perfekte lyd.

I det konkrete tilfælde er spørgsmålet, hvor mange af kondensatorerne har direkte indflydelse på lydgengivelsen.

Kigger man på kredsløbslayoutet indgår 1 og 2 i et RC led som har til hensigt at bortfiltrere brum fra strømforsyningen og skal man gøre noget effektivt bør man udskifte/parallelt forbinde 1 (og den tilsvarende i minussektionen) med en 22.000uF kondensator. Derved har vi fået brum lagt helt ned. Idealet er selvfølgelig at fjerne al brum og strømforsyningsrelateret støj i den separate strømforsyning og lade ALLE kondensatorer i forstærkeren fungere som afkobling for forstærkerkredsløbets frembragte spændingssvingninger. Det ser ud som om det kun er kondensator bank 4 og måske også 3, som har det lydrelaterede ansvar.

Når vi nu taler om lydkvalitet og afkobling; hvor er MKT kondensatorerne, som bør være der for at udglatte elektrolytternes induktive værdier. For slet ikke at tale om apparatets tvivlsomme stelføring og deraf følgende indflydelse på lydgengivelsen.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes