Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 04:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lyngdorf & B&W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben E
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er ny i denne kategori af high-end udstyr og søger råd hos jer med mange års erfaring.

Jeg er mellem jul og nytår blevet den lykkelige ejer af et par 802 Diamond (ikke 2015 D3 modellen). De er tilsluttet en Lyngdorf TDAi
2200 (RP). Lydkilde er Cambridge 751 DB + NAS server med FLAC.

Mit lytterum er 3,5m x 4,5 m (3 m til loftet) og højtalerne står i den smalle ende af rummet (se billede).


Jeg skal have investeret i nogle nye 2x2m højtalerkabler (gerne brugt, budget 2-4.000) og overvejer at investere i en brugt SDA-2175
for at lave bi-amp (budget 3-5.000).

Er der nogle med erfaringer på sådanne et setup eller andre anbefalinger.

Jeg har ikke testet og optimeret det hele færdigt endnu (har ikke fået spikes leveret endnu) men allerede nu syntes jeg at bassen kan
være lidt for "boomy". Kan det evt være fordi at de 2x200W (8 ohm) ikke er nok til højtalerne ?

De bedste hilsner

Torben
Til top Vis Torben E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben E
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Din boomy bas skyldes højttalernes placering - for tæt på side-/bagvæg.
Prøv evt. at lukke badreflekshullet på højttalernes bagside.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Din boomy bas skyldes højttalernes placering - for tæt på side-/bagvæg.
Prøv evt. at lukke badreflekshullet på højttalernes bagside.

M.v.h.


Det ville være rart at man havde den fornødne viden om tingene inden man giver råd - der er ikke port på bagsiden af en 802D.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Lækkert system, du har købt - og med masser af muligheder.

TDAi2200 kan fint tumle 802´erne, og selvom placeringen er relativt tæt på væggene, er 802 ikke den værste at slås med blandt pga. portens placering i bunden af højttalerne.

Nu nævner du jo selv at det er en RP-version af forstærkeren, så jeg vil klart anbefale dig at benytte RoomPerfect-kalibreringen. Den vil helt sikkert hjælpe dit problem på vej. Hvis ikke du har mikrofon osv med til forstærkeren, så forhør dig i den nærmeste Hi-Fi Klub - de kan helt sikkert låne dig en så du kan få rodet lidt med mulighederne.

Når du skal vælge kabler, så søg at undgå rene sølvkabler, da det kan få højttalerne i kombination med forstærkeren, til at lyde til den lyse side. Hvis du kan finde et brugt Tara Labs Air 1 -> 3, så er der vellyd forude til rimelige penge. Men markedet er stort, og der kan spares rigtigt mange penge på gode kabler derude.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Kurt P skrev:
Din boomy bas skyldes højttalernes placering - for tæt på side-/bagvæg.
Prøv evt. at lukke badreflekshullet på højttalernes bagside.

M.v.h.


Det ville være rart at man havde den fornødne viden om tingene inden man giver råd - der er ikke port på bagsiden af en 802D.


Jeg har garanteret flere års erfaring fra radiobranchen, end du har, så der er vist tilstrækkelig viden!
Nu har jeg ikke nærmere kendskab til netop denne B&W højttaler, men andre 800-serie har almindelig refleksport! Så der var blot et forslag.

OP's generelle problem er for store højttalere til for lille rum.

M.v.h.
P.S.: Er ikke tilknyttet branchen p.t. Det er grunden til, at jeg ikke står som branchemedlem.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Torben Ekvall skrev:
Hej alle

Jeg er ny i denne kategori af high-end udstyr og søger råd hos jer med mange års erfaring.

Jeg er mellem jul og nytår blevet den lykkelige ejer af et par 802 Diamond (ikke 2015 D3 modellen). De er tilsluttet en Lyngdorf TDAi
2200 (RP). Lydkilde er Cambridge 751 DB + NAS server med FLAC.

Mit lytterum er 3,5m x 4,5 m (3 m til loftet) og højtalerne står i den smalle ende af rummet (se billede).


Jeg skal have investeret i nogle nye 2x2m højtalerkabler (gerne brugt, budget 2-4.000) og overvejer at investere i en brugt SDA-2175
for at lave bi-amp (budget 3-5.000).

Er der nogle med erfaringer på sådanne et setup eller andre anbefalinger.

Jeg har ikke testet og optimeret det hele færdigt endnu (har ikke fået spikes leveret endnu) men allerede nu syntes jeg at bassen kan
være lidt for "boomy". Kan det evt være fordi at de 2x200W (8 ohm) ikke er nok til højtalerne ?

De bedste hilsner

Torben


Dit rum mangler dæmpning, så hvis du har mulighed for at bruge din room perfect i din lyngdorf så vil det med stor sansynlighed
hjælpe en hel del ! ...... Smid evt. nogle tæpper på gulvet også. !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet en del til et lignende set-up --> Tact Millenium MkII og B&W 802 (ikke diamond)

Der var bestemt ikke boomy bas, og rummet var IKKe overdæmpet. Det var gulvtæppe, men også store vinduer, og rimeligt bare vægge. Rummets dimensioner kan i sig selv give boomy bas. Er det overalt i rummet du har problemet? Har du prøvet at gå lidt rundt og lytte i hele rummet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Her er lidt god læsning om room modes
Red Spade Audio tutorial Room Modes

samt en beregner - excel (kan også findes som online tools forskellige steder)
Harman beregner
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Torben E
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Her er lidt god læsning om room modes
Red Spade Audio tutorial Room Modes

samt en beregner - excel (kan også findes som online tools forskellige steder)
Harman beregner


Hej Kjeldsen... tak for linket...

Jeg har nu indtastet målene... se nedenfor... kan du hjælpe mig med at tolke hvad de betyder. Teknisk forstår jeg dem godt (er selv E-
ingeniør) men rent lyttemæssigt hvad kan jeg så bruge dem til.
På forhånd tak.



Mvh

Torben
Til top Vis Torben E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben E
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Dine højttalere anslår som minum de første 3 room modes næsten 100% (alt efter hvor tæt på væggen de står). Hvis du samtidig sidder hvor disse room modes i lytteposition er høje, så har du problemer.

Første room mode (blå) er lidt svær at gøre noget ved udelukkende med placering. Har skal der rumkorrektion til - enten digitalt eller bass traps. Hvis det er anden room mode (den sorte), kan du prøvet at flytte højttaler ca 3-4 fod frem (altså omkring en meter), og samtidig lytte ved omkring 12 fod.

Hvis det er første room mode, er der nok ingen vej uden om rumkorrektion. Du kan også lade B&W'erne spille til ca 50-60 Hz og lader 2 til 4 subwoofere tage over. En subwoofer ved endevæg og en ved modsat væg vil eliminere 1. og 3. room mode. Optimalt er en subwoofer i hvert hjørne og to midt for (du skal gøre det samme i loftet, så du har 12 subwoofer, så er du helt fri for resonanser i bassen)

Jeg har selv problemer med 50 hz. og eq fjerne ikke kun resonans men også energi, så selvom jeg kan måle lineært ved 50 Hz, kan jeg ikke rigtigt høre det. Min løsning har være en åben baffel konstruktion. Denne spreder bassen som en 8 tal, fremfor rundstråle som normale kabinetter.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Fiatilac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Oktober 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej
Løsningen ligger jo lige for dig.. Brug det indbygget RoomPerfect og prøv at lade den optimere på dit rum. Kan du ikke lide det, så må du igang med
gulvtæpper og andre løsninger.. Frodelen ved RP, er at du stadig kan lade dine Højttalere stå tæt på bagæggen... og husk lige de 200 w du snakker
om er i 8 ohm.. den yder tæt på 375 w i 4 ohm... så den burde snilt kunne trække dem..
Mvh
Lars
Til top Vis Fiatilac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiatilac
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej Torben

Jeg spiller selv 802N'er og har en Lyngdorf drp1 som pre med roomperfect.

Mit bedste råd er, at du skal have højttalerne længere frem og væk fra sidevæggene. Derefter, så er det bare at lade roomperfect gøre sit arbejde. Et tæppe mellem højttalerne er ikke at fornægte og ja, så kan setup'et bestemt gøre brug af gode kabler (nej ikke et oplæg til endnu en religiøs debat om kabler). Jeg har med stor succes koblet Black Magic kabler på.

God fornøjelse.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Torben E
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Tak Robin

Ja jeg vil prøve med RP samt nogle andre tiltag så som at rykke sofaen tættere på og trække højtalerne lidt længere ud. Jeg udskifter
også de gamle Quest Indigo kabler til Forsman Feed 4. Fint at få fastslået at det ikke vil hjælpe på bassen med en SDA 2175, eller med
andre ord at TDAi eren har kræfter nok.

Mvh

Torben

Ronin skrev:
Lækkert system, du har købt - og med masser af muligheder.

TDAi2200 kan fint tumle 802´erne, og selvom placeringen er relativt tæt på væggene, er 802 ikke den værste at slås med blandt pga.
portens
placering i bunden af højttalerne.

Nu nævner du jo selv at det er en RP-version af forstærkeren, så jeg vil klart anbefale dig at benytte RoomPerfect-kalibreringen. Den
vil helt sikkert
hjælpe dit problem på vej. Hvis ikke du har mikrofon osv med til forstærkeren, så forhør dig i den nærmeste Hi-Fi Klub - de kan helt
sikkert låne dig
en så du kan få rodet lidt med mulighederne.

Når du skal vælge kabler, så søg at undgå rene sølvkabler, da det kan få højttalerne i kombination med forstærkeren, til at lyde til den
lyse side.
Hvis du kan finde et brugt Tara Labs Air 1 -> 3, så er der vellyd forude til rimelige penge. Men markedet er stort, og der kan spares
rigtigt mange
penge på gode kabler derude.
       
Til top Vis Torben E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben E
 
Torben E
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej Kjelsen

Efter at have læst linket http://redspade-
audio.blogspot.co.uk/2011/05/what-are-room-modes.html
et par gange og takket være din forklaring nedenfor har jeg nogle
ideer om hvad problemet kan være og hvad løsningen kan være. Også vil jeg selvfølgelig bruge RP for at se hvad det bringer.

Mvh

Torben


Kjeldsen skrev:
Dine højttalere anslår som minum de første 3 room modes næsten 100% (alt efter hvor tæt på væggen de står).
Hvis du samtidig sidder hvor disse room modes i lytteposition er høje, så har du problemer.

Første room mode (blå) er lidt svær at gøre noget ved udelukkende med placering. Har skal der rumkorrektion til - enten digitalt eller
bass traps. Hvis det er anden room mode (den sorte), kan du prøvet at flytte højttaler ca 3-4 fod frem (altså omkring en meter), og
samtidig lytte ved omkring 12 fod.

Hvis det er første room mode, er der nok ingen vej uden om rumkorrektion. Du kan også lade B&W'erne spille til ca 50-60 Hz og lader
2 til 4 subwoofere tage over. En subwoofer ved endevæg og en ved modsat væg vil eliminere 1. og 3. room mode. Optimalt er en
subwoofer i hvert hjørne og to midt for (du skal gøre det samme i loftet, så du har 12 subwoofer, så er du helt fri for resonanser i
bassen)

Jeg har selv problemer med 50 hz. og eq fjerne ikke kun resonans men også energi, så selvom jeg kan måle lineært ved 50 Hz, kan
jeg ikke rigtigt høre det. Min løsning har være en åben baffel konstruktion. Denne spreder bassen som en 8 tal, fremfor rundstråle som
normale kabinetter.
     
Til top Vis Torben E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben E
 
Superfrg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få noget luft mellem sofa og bagvæg er det også en rigtig god ide
Til top Vis Superfrg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superfrg
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en TDAI2200 med RP og det gør en ret stor forskel, specielt i de nedre frekvenser.
Jeg har haft Dali Grand Coupé, Dali Helicon 400 og nu Dali Euphonia MS4 koblet til denne forstærker, og de har alle haft tendenser
til lidt blævrende bas i mit lytterum. Sidstnævnte dog slet ikke så meget som de to første.
Min højre højttaler står desværre for tæt på sidevæggen, og dette kan ikke ændres.

Efter opsætning af RoomPerfect med 99% room knowledge har Lyngdorf'en helt kunnet fjerne de slemme tendenser i bassen. RP
gør det rigtigt godt, så det vil jeg anbefale dig at lege lidt med.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaring med Lyngdorf grejet og dets egenskaber men ville aldrig selv placere et sæt B&W gulv højtalere (især i den kaliber) så tæt på væg/hjørner i så lille et rum uden at have hjemme-demo'et først.

(men nu er jeg heller ikke den "lykkelige" ejer)
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 195
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej Torben :)
tillykke med dit nye køb, det er en vidunderlig højtaler.
min erfaring med højtaleren kommer her. Ejer den selv og har hørt den med mange forstærker kombinationer.
- Det er en meget krævende højtaler pga. dens meget svingende impedans. Men din forstærker er digital og håndtere svingene
impedans rigtig godt. Din forstærker er stor nok til at håndterer dem som de skal. Den boomy bass kommer fra rummet som andre
også har skrevet mit råd er ligsom andre også, brug roomperfect og se hvad det gør for dig. Men for mig og se så har du kun hårde
flader over det hele. Du skal have nogle dæmpning ind, tæpper eller lign. eller angrib loftet med akustik. Klap i hænderne, er der
efferklang så skal der dæmpes meget! De kan nemt stå tæt på væggen uden at perspektiv ryger osv.
- Men for mig at se ud fra billedet så ligner det at du ikke har vinklet dem nok? når jeg vurderer afstanden mellem højtalerne og
hvor din lytte position vil være, hvis du har den ligebenet trekant som du selvfølglig altid lytter i med sådan et setup?
B&W er meget retningsbestemt (egohøjtaler) så deres vinkling er MEGET vigtig :)
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49
 
Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 195
Sendt: 05 Januar 2016 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til kabler lån nogle med hjem. og prøv af.
højtalerkabler til 20.000 er ikke overdrivelse til disse højtaler, der er forskel, og den er stor :)
Husk at kabler har ingen "egenlyd" det er bare forskelligt hvor de skader signalet, nogle slippe ikke så meget bass igennem, så
lyder de "lyse" andre slipper ikke så meget top igennem, så lyder de mørke. Et godt kabel ødelægger ikke signalet... Kabler lyder
ikke af noget, kun den måde de skader signalet. (med andre ord, det er perfektet kabel lyder hverken lys, mørke eller lign. der er
bare hul igennem!, uden at blive skinger eller noget :)
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49
 
Torben E
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Kære venner...

Foreløbig mange tak for de gode råd både i forummet og som PM.

Det har hjulper mig med at komme videre mht til optimal opstilling/indstilling af mine nye højtalere.

Jeg har fået nye kabler hjem og lavet bi-wire (Harmonic Technology Fantasy (disk/mlt) og Forsmann Feed4 (bass)).
Ligeledes har jeg flyttet højtalerne frem så afstanden til min lytteposition tættere på.

Jeg har selvfølgelig lavet RP og lavet nogle justeringer her og der.

Jeg er ikke i mål endnu men er dog meget tættere på nirvana og højtalerne er ikke så "boomy" længere. Fandt også ud af at det
afhænger meget af hvor man står i rummet.
På det meste rock musik er bassen dyb, tør og fast men på andre numre er den stadig lidt boomy. Testene fortsætter og jeg vil
opdatere jer når jeg er kommet 1-2 uger længere ind i projektet.

de bedste hilsner

Torben_E
Til top Vis Torben E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben E
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes