Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 09:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Sand i højtalerstander? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige fået mine dejlige Vienna Haydn Grand hjem, og de spiller altså lækkert.
Da jeg samlede standeren, så jeg, at den cylinderformede stand var hul, men et hul i toppen. Derfor tænkte jeg, om det kunne betale sig, at smide sand,
eller andet med ballast i hullet? Det er jo ikke de tungeste standere, så er lidt nysgerrig.

De ser således ud:

Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Måske er kugler fra kuglelejer bedre. nemmere at håndtere pg tungere end sand.
Løse kuglelejer kan fx købes her. http://dkc-as.dk/?produkter=staalkugler

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 26 Februar 2016 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ikke en dårligt løsning, men lyder meget dyr! Kunne ikke lige se en pris derinde, men det er jo flere tusinde kugler man skal bruge.. ;-)
Men jeg ser det lige nærmere an! For sand er nok bare meget billigere, dog et værre svineri! Men okay, hvis man taber en pose med små kuglelejer, så
bliver man Bambi på glatis..

Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Nå, men jeg har skrevet til en af dem med stålkugler.. Kunne jo være at der var noget 2. sortering. :P

Men kunne de have nogen effekt at smide lidt balast i? For vil da ikke bruge penge på noget ubrugeligt..
Tænker dog stadig sand er den bedste løsning, men måske det er for besværligt.. Så stort er hullet heller ikke. :D
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Absolut! Især med sådan en fin standerhøjtaler du har. Det er helt sikkert værd at lege lidt med afklobling/tilkobling hvis du vil
forbedre og tweake din lyd for små penge. Hvis jeg var dig ville jeg måske finde noget vasket/renset groft sand/fint grus. Det sviner
ikke så meget og er til at købe for penge. Sand som bruges til akvarier er typisk renset og kan fås i mange varianter.

Ideén med tunge standere er at du øger massen på standeren, så højtaleren "synger" mindre med stander og gulv. Nu kan jeg se
at du har "moderigtige" spikes under dine standere og det er som sådan godt nok. Personligt får jeg de bedste resultater med en
kombination af blød afklobling og hård tilkobling. Blød gummi/skum/kork/stof som afklobling under højtaleren og så koble den
tunge stander til underlaget med spikes, meeeget gerne med en tung flise eller et stykke skifer under standeren. Især med et
"flyende" trægulv.

Der er maaange muligheder og producenter står i kø for at tage dine penge for eksotiske kugler/gummidimser/spikes. Du kommer
langt med kork, dvs. skum fra emballage og/eller håndklæder...

Sig til hvis du har brug for mere input

Mvh.
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Du skal helt klart fylde sand i, da sand ud over vægten også virker kraftigt dæmpende. Det absorberer vibrationer. Det gør f.eks. stålkugler ikke - de giver kun vægt.
Det bedste er at bruge fuglesand (evt. strandsand), da det er finere og derfor pakker det sig tættere i røret = mere vægt/bedre dæmpning.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej. Brug sand. Det er det billigste . Det er forbudt at stjæle sandstrand , i henhold til myndighederne. Fugle sand som nævnt , erhverves i en typiskt tropehandel butik. Det sand som du køber hos tropehandleren er behandlet for bakterier , ellers er 130 grader i ovnen i en bakke . Indkøb fryseposer og hæld sandet der i , hvorledes de let glider ned i dit hul. ( Husk nu knuden på posen ). En rimelig god dæmpning og den står solidt . Hvor meget du skal bruge pr stander , kan du udregne i henhold til tykkelse af element og bredde og længde . Billigt , men effektivt i at have en lyddød stander . mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Har ofte tænkt jeg skulle ha gemt alle kuglerne fra alle hjullejerne jeg har skiftet i mine over 20 år i autobranchen...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
Bent Øre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2015
Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Blyhagl...!   Men ville da prøve med strandsand først... Det er gratis.. ;)
Til top Vis Bent Øre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent Øre
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Kenneth K. skrev:
Absolut! Især med sådan en fin standerhøjtaler du har. Det er helt sikkert værd at lege lidt med afklobling/tilkobling hvis du vil forbedre og tweake din lyd for små penge. Hvis jeg var dig ville jeg måske finde noget vasket/renset groft sand/fint grus. Det sviner ikke så meget og er til at købe for penge. Sand som bruges til akvarier er typisk renset og kan fås i mange varianter.

Ideén med tunge standere er at du øger massen på standeren, så højtaleren "synger" mindre med stander og gulv. Nu kan jeg se at du har "moderigtige" spikes under dine standere og det er som sådan godt nok. Personligt får jeg de bedste resultater med en kombination af blød afklobling og hård tilkobling. Blød gummi/skum/kork/stof som afklobling under højtaleren og så koble den tunge stander til underlaget med spikes, meeeget gerne med en tung flise eller et stykke skifer under standeren. Især med et "flyende" trægulv.

Der er maaange muligheder og producenter står i kø for at tage dine penge for eksotiske kugler/gummidimser/spikes. Du kommer langt med kork, dvs. skum fra emballage og/eller håndklæder...

Sig til hvis du har brug for mere input

Mvh.


Spændende læsning!
Har set de mange forskellige spikes osv. men aldrig heeelt fundet ud af den reelle fordel.. For synes ofte man ser, at folk blot smider en flise nedenunder.. Det er så ikke alle, som har pladsen til det - Bor i en bætte 1-værelses studie lejlighed. :) Men vil helt sikker skaffe mig noget sand, og kan se man kan få noget fuglesand, som andre her fra tråden har sagt go for. Det koster jo absolut ingenting!

Måden min stander fungere, i forhold til de andre jeg har set, så spænder man top pladen af standeren fast med to bolte ind i kabinettet. Det er originale Vienna Haydn Grand standere, så begge dele er bygget til det. Så jeg tænker lidt, om jeg kunne "nøjes" blot med sandet, uden af lege med flisere osv. under standerens spikes?

Og lige et hurtigt spørgsmål, hvad skal der forståes med "moderigtige" spikes? Hvordan ser de "ikke-moderigtige" spikes ud? Har godt set at nogle spikes er lidt større, men er det dem?

Spaceman_2 skrev:
Hej. Brug sand. Det er det billigste . Det er forbudt at stjæle sandstrand , i henhold til myndighederne. Fugle sand som nævnt , erhverves i en typiskt tropehandel butik. Det sand som du køber hos tropehandleren er behandlet for bakterier , ellers er 130 grader i ovnen i en bakke . Indkøb fryseposer og hæld sandet der i , hvorledes de let glider ned i dit hul. ( Husk nu knuden på posen ). En rimelig god dæmpning og den står solidt . Hvor meget du skal bruge pr stander , kan du udregne i henhold til tykkelse af element og bredde og længde . Billigt , men effektivt i at have en lyddød stander . mvh Space


Hmm, tror jeg holder mig til det fuglesand, lyder til at der er flere stemmer på det. :) Men hvad mener du med poserne? At jeg skal lave sprøjtepose tricket, eller fylde fryseposer, og så smide DEM ned i standeren? I så fald tror jeg næppe det er en mulighed, for så stort er hullet heller ikke. ;-)
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Det Kenneth mener med "moderigtige spikes" er, at de fleste mener at spikes er den eneste rigtige måde, at afkoble højttalere på. Men der findes massere af alternativer: Kort, gummi, kork o.s.v. - som Kenneth også nævner.

M.h.t. fryseposerne, så er rådet at benytte disse, for at "have styr på sandet". Det er rigtig træls - for at sige det på jydsk - hvis standerne står og "drysser" sand. Og nej, det er ikke meningen at du skal fylde poserne, og så stoppe dem i standerne. Derimod så putter du en frysepose ned i røret, og fylder den derefter med sand, lukker den og lader den synke ned i røret. Så tager du næste pose og gør det samme, indtil røret er fyldt.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Got it boss!
Det bliver helt sikkert den procedurer jeg kommer til at lege med! Har en dyrehandel tæt på, så må jeg lige hoppe ned til ham her en af dagene.

Tusinde tak for jeres hjælp, glæder mig til resultatet!
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Andre forslag end tørret sand, vil jeg mene er way overkill. Så hellere køb et sæt standere, der rent faktisk har noget tyngde i sig! IMO er de dog
flotte!
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Synes også de er pæne, og så står der Vienna Accustics på begge dele.

Men skal ikke have noget større nemlig, de enkle design dominerer nemlig ikke for meget i min lille stue.. :)

Men super tak for hjælpen guys! Ser frem til det!
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Gernera skrev:
Spændende læsning! Har set de mange forskellige spikes osv. men aldrig heeelt fundet ud af den reelle fordel..
For synes ofte man ser, at folk blot smider en flise nedenunder.. Det er så ikke alle, som har pladsen til det - Bor i en bætte 1-
værelses studie lejlighed. :) Men vil helt sikker skaffe mig noget sand, og kan se man kan få noget fuglesand, som andre her fra
tråden har sagt go for. Det koster jo absolut ingenting! Måden min stander fungere, i forhold til de andre jeg har set, så spænder
man top pladen af standeren fast med to bolte ind i kabinettet. Det er originale Vienna Haydn Grand standere, så begge dele er
bygget til det. Så jeg tænker lidt, om jeg kunne "nøjes" blot med sandet, uden af lege med flisere osv. under standerens spikes? Og
lige et hurtigt spørgsmål, hvad skal der forståes med "moderigtige" spikes? Hvordan ser de "ikke-moderigtige" spikes ud? Har godt
set at nogle spikes er lidt større, men er det dem?


Fliser m.m er bare en del af de krumspring vi gør i jagten på bedre lyd... Ork, jeg har selv prøvet alt muligt, også en 1-
værelses... Tunge fliser og tæpper... Min kommentar omkring de moderigtige spikes var sagt som sjov og med grov sarkasme.
Spikes er gode til nogle ting og mange gange siger producenterne at det er guds gave til folket og du SKAL absolute købe dem.
Køb, køb, køb... Og det er noget sludder hvis du spørger mig.

Når nu din stander er én hvor du kan spænde højtaleren fast, vil jeg faktisk anbefalde det endnu mere at dænpe din stander. Jeg
kender godt både stander og højtaler og standeren er som du jo siger lidt tynd i det. Det betyder bare at den rigtige gerne vil
svinge med musikken. Målet med alt det her snak om afkobling er at få så "ren" en lyd som muligt. At sørge for (optimalt) at det
KUN er højtaleren som spiller. Og ikke hverken stander, gulv eller rummet i det hele taget "spiller" med...

Lyd er svingerne i luft og bærer lidt energi med sig og kan derfor påvirke alt som det rammer. Du kan tænke på det som at smide
en sten i en sø. Plask! De små bølger går ud i alle retninger og rammer noget som rammer noget andet o.s.v. ...

Nu bevæger vi os over i akustik men, det betyder virkelig, virkelig meget at nogle få grundregler er på plads. Laaangt mere end
hvad mange nok er klar over. Se bare akustiktråden som kører pt. her på siden, men det er en anden snak.

Jeg vrøvler om alt muligt, MEN det korte af det lange som jeg gerne vil sige her er at prøve sig frem... Intet er forkert eller rigtigt.
Det er mere et spørgsmål hvad der lyder godt eller dårligt. Hvad der virker eller ikke virker. Jeg tænker også hvis du afkobler dine
standere FRA guvlet vil dine naboer måske blive lidt gladere...

Mvh.
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet forskellige fyldningsmaterialer, men faldt over et tip i et forum: ris. De er ikke tunge, hvilket i følge nogle
"skoler" er en fordel idet lytteforsøg peger i retning at, at det ikke ønskes at bringe en tungere masse end nødvendigt i svingninger,
og de dæmper meget, hvilket er let at demonstrere ved at slå på røret.

Risen behøver ikke at være økologisk, eller være en specialris! Jeg brugte 4 poser a 8,- fra Rema 1000

Som nævnt ovenfor i et indlæg, er forsøg her afgørende. Jeg tror vibrationer er en kompleks størrelse, og gulvtype, spikes, vægt,
standerkonstruktion, mellemlæg mellem HT og stander spiller ind, og man må forsøge sig frem. Bare der var nogle der kunne sige
hvad der er i den rigtige retning, for her er forsøg en krævende øvelse med alle de indgående parametre.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder til, at jeg skal til at lege med både sand og ris.

Jeg håber jeg kommer forbi en dyrehandel i morgen, så køber jeg lige et par kg ris med hjem. :)

I har virkeligt været til stor hjælp, synes helt bestemt at det er et spændende emne!
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

   
Gernera skrev:

Jeg håber jeg kommer forbi en dyrehandel i morgen, så køber jeg lige et par kg ris med hjem. :)


Du får vist ikke meget ris hos dyrehandlen.

Spøg til side. Jeg tror godt at du kan glemme risen. Har du et alu-rør og fylder det med ris, så bliver det slet ikke "dødt" på samme måde, som et rør fyldt med sand. Og ja, det er let at kontrollere, ved at slå på røret bagefter. Et rør med ris vil stadig "ringe" mere, end et sandfyldt rør.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Et tysk hiifimagasin har lavet forsøg med at fylde standere med forskellige materialer. Bruger du sand, var deres anbefaling, at du kun fylder røret
trekvart op. Alt efter hvor meget du fylder i, dæmper det forskellige frekvenser.
Til top Vis læderlap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af læderlap
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2760
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

I bekymringen over om sandet løber ud på gulvet, hvorfor så ikke bruge knust glas af samme type som bruges i blomsterdekorationer?
Glas er som bekendt som hovedbestandel lavet af sand, soda og kridt.
Glas må være den enkleste måde at dæmpe resonanser i et sokkelrør og derved opnå en "krystalklar" gengivelse.
Nej det er ikke en vittighed, men må gerne tolkes som sådan.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes