Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 00:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Effektmodstand? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

for noget tid siden købte jeg, to modstande hjem fra kina, den ene var defekt , ved modtagelse.

 og er i gang med at finde en mere..  men fandt en anden type medstand, så er det bare hvilken en der er bedst til mit formål . softstart til mine effekt forstærker

50 Ohm 100W Watt Wirewound Resistor Fixed Ceramic Tube


50 Ohm 50R 100W Watt Power Metal Shell Case Wirewound Resistor



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tag den nederste - de kan fåes rigtigt mange steder og er rigtigt lette og montere. Det kan være at du kun kan få den i 47ohm - men det gør ik så
meget til det formål
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

De koster ik så meget her hjemme - så spørgsmålet er om det kan betale sig at få dem hjem fra Kina. Tag evt og bestil nogle broer nu du er igang -
jeg har selv 4x22.000uF i min amp - som er fra tiden før soft start (dog er der nogle morderne broer i den)
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ville aldrig købe den slags i Kina. Du aner ikke hvad der er
indeni. Måske bare en 2watt modstand pakket ind i et alu-hus. Den
slags er de desværre rigtig gode til derude. Der er en grund til, at de
nogle gange kan sælge produkterne billigere end producenternes
priser ;-)
Risikoen for at fejl og de konsekvenser det kan have, er ikke værd
for at spare nogle få kroner på et kineser-produkt.

Jeg ville nok bide det sure æble, og bestille fra ens RS-Components,
der sælger til private. Mener fragt koster 85 kr. Og selve
modstanden er nok også lidt dyrere end Ebay. Men så får du et
originalt produkt der virker.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at bruge disse fra Danske Danotherm, de fungerer perfekt.

http://www.danotherm.dk/page/product/53/12/hs-standard-heat- sink-resistors
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Købte 2 stk 4 Ohm 1000W modstande som dummy load til test af PA-forstærkere.
http://www.ebay.com/itm/1000W-4ohm-aluminium-shell-braking-r esistor-resistance-Dummy-Load-for-Audio-/231047063317?
hash=item35cb7a6715:g:Ch8AAOSwfcVUE9ZH
De fungerer fint, men man kan godt se på kvaliteten og udførelsen på det arbejde, da man lavede modstandene er sjusket udført.
Køb kun elektronik dele i Kina, hvis de ikke kan fås andre steder.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Jeg plejer at bruge disse fra Danske Danotherm, de fungerer perfekt.

http://www.danotherm.dk/page/product/53/12/hs-standard-heat- sink-resistors


 hvor kan man købe dem...

 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

hej
 tak for jeres svar ..  og hjælpen  .. i har sikkert ret, det har nok kostet mig dyrt at bruge billige kina dele i mit soft start ..efter fejl opstart .. er to moduler skadet

så nu skal der købers noget ordenligt. bedre sent end aldrig....  

kan der også gælde ensretter, kan de også være noget møg.. eller..????


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej tak for jeres svar ..  og hjælpen  .. i har sikkert ret, det har nok kostet mig dyrt at bruge billige kina dele i mit soft start
..efter fejl opstart .. er to moduler skadet så nu skal der købers noget ordenligt. bedre sent end aldrig....   kan der også gælde
ensretter, kan de også være noget møg.. eller..????


Når du aligevæld er igang med at bestille her i DK - så tag og bestil nogle ensrettere her - så meget koster de heller ik I min amp har jeg som
sagt 4x22.000uF (også de gode hvide fra Rifa) - dog er det en dual mono - så jeg har 2 ensrettere, som kører uden soft start. Dem har jeg aldrig
haft problemer med
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

er ved at lave det hele om i mine forstærker efter fejlen.

da jeg købt løse gs digi filter bliver de bygget ind i kabinettet. så efter ombygning bliver der kun plads til 20 stk 6800 uf de gode hvide fra Rifa. 





__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig ......

Siden sommeren sidste år har du haft problemer og spurgte da forumdeltagerne til råds, men uden at implementere anvisningerne i din konstruktion. Link

I mellemtiden havde du problemer med brum.

For kort tid siden skete dette.

Det koster mange lærepenge at bygge selv, med mindre man vælger at betale for den sikre løsning i første hug. Som du ikke kan undgå at vide bygger jeg selv det hele fra grunden. Når jeg er i tvivl afprøver jeg opstillingen i et Worst Case Scenarie og dimensionerer derefter. Alene bøvlet med at lave noget om bagefter er både tidskrævende og dyrt, da man både har betalt for det der ikke duede og det nye som skal erstatte det.

Derfor er beregning og målrettet planlægning af uvurderlig betydning. Udskift det du er i tvivl om.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

how how kaj :-)
selv om du jo har ret, skal man stadig være sød.. Vi skal jo alle starte et eller andet sted, det er drøn sjovt og lærrerigt at bygge forstærkere, og det er faktisk ikke helt så let at udføre det hele i praksis så der virker perfekt bagefter.

Når jeg underviser i elektronikkens grundregler, starter jeg med at sige : GLEM alt om super lederen og ultra tykke ledninger, hvis det er nødvendigt med ultra tykke kobber skinner, har du ganske enkelt forbundet noget forkert, så strømme, bliver til spændinger de forkerte steder, og derved kommer ind på indgangen. Start derfor med at "lege" at der er masser af modstand, og masser af AC signal over alle dine strømførende ledninger, træk dem nu, sådan at ligemeget hvor meget AC der er over dem, kommer det ALDRIG ind på indgangs terminalerne. Tegn det hele op på et stykke papir, så er det let at se hvor fejlen er lavet.

Et andet trick :
brug ALDRIG kassen som strømførende ground, Det er dog ok at forbinde stjerne punktet, i ET punkt til kassen, for at bruge den som afskærmning, men det er også det eneste du må forbinde til den, dine RCA stik og højtaler terminalers GND skal heller ikke forbindes til kassen.

50 Hz er det, der findes i lysnettet, og i din trafo, kommer dette ud i din højtaler, er det en meget dyb tone, den er ren og fin, 100 Hz er det dine lytter lades med, dette signal er IKKE sinusformet, men noget der ligner savtakket, det lyder derfor spidst og har masser af høje overtoner med, det er derfor meget let at vide hvor "problemet" kommer fra. 100 Hz lade strømme, er virkeligt store peak pulser, og disse giver derfor også en stor spænding over ledninger, samt store magnetiske felter rundt om ledningerne, derfor skal man også kende lidt til regler om magnetisk kobling mellem ledninger. Så man føre aldrig sine fine skærmede input kabler i nærheden af sådan nogle strøm kabler.

PS: du taler om softstart, Har du nogle tegninger eller forklaringer på hvordan du gør det ? på 230V siden ? eller efter trafo før ensretter ? Hvordan bestemmer du tiden ? noget med relæ der kortslutter modstanden ? og relæ bliver "bare" trukket af spændingen på sekundær siden ?

PPS: angående lade lytter, mange tror at jo mere kapacitet jo bedre, hvad med at gøre det rigtigt, og bruge den korrekte mængde, for lidt eller for meget er lige forkert.

Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg undrer mig ......

Siden sommeren sidste år har du haft problemer og spurgte da forumdeltagerne til råds, men uden at implementere anvisningerne i din konstruktion. Link

I mellemtiden havde du problemer med brum.

For kort tid siden skete dette.

Det koster mange lærepenge at bygge selv, med mindre man vælger at betale for den sikre løsning i første hug. Som du ikke kan undgå at vide bygger jeg selv det hele fra grunden. Når jeg er i tvivl afprøver jeg opstillingen i et Worst Case Scenarie og dimensionerer derefter. Alene bøvlet med at lave noget om bagefter er både tidskrævende og dyrt, da man både har betalt for det der ikke duede og det nye som skal erstatte det.

Derfor er beregning og målrettet planlægning af uvurderlig betydning. Udskift det du er i tvivl om.






 du har helt ret ..  og det kan jeg ikke sige noget til .. men hvorfor skal livet altid være så kedeligt..  er man usikker på om det går godt , så køb noget færdig ...  . det har jeg ikke lyst til, jeg hygger mig med det ..  brum problemer. var noget underligt noget .. de forstærker var bygget ens.. men den havde brum.. og det blev løst med hjælp  her inde fra.. ( ingen udgifter )..   og den anden tråd med ensretteren,  fik jeg sat spænding på uden om soft starten .. .. ingen store udgiver .. 20 kr til ny ensretter ..

 den sidste var en smule værre .. det var faktisk en det byggesæt du snakkede om.. ud over der var sat lidt flere lytter på..  jeg har testet det .. en gang mere.. var kondensatoren opladt og jeg slukkede for forstærkeren og tændte 5 sek  efter .. sprang sikringen igen .. .. så det er helt droppet

nu består softstart af dette relæ Multifunktionstimer / Tidsrelæ med 5 funktioner og efter 6 sek kobler uden og effektmodstanden .. meget simpelt ...

 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:


PS: du taler om softstart, Har du nogle tegninger eller forklaringer på hvordan du gør det ? på 230V siden ? eller efter trafo før ensretter ? Hvordan bestemmer du tiden ? noget med relæ der kortslutter modstanden ? og relæ bliver "bare" trukket af spændingen på sekundær siden ?

PPS: angående lade lytter, mange tror at jo mere kapacitet jo bedre, hvad med at gøre det rigtigt, og bruge den korrekte mængde, for lidt eller for meget er lige forkert.



 for mange lytter, det har jeg aldrig hørt før  hvordan skal det lige beregnes .. .. lige nu har jeg
8 x6800 uf til bassen  og 12 x6800 til lav mellemtone, høj mellemtone og diskant .. i alt 4 moduler  softstart delen er på 230 volt siden.. tiden har jeg bestemt ved at starte dem op .og se hvornår den rammer 80-90 volt over lytteren .  trafoen er 2x42 volt .


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

ja du kan sagtens spilde en masse penge på at have for mange lytter
og få en helt masse nye problemer,
bare for at nævne lidt af det mest åbenlyse:
behovet for softstart,
lang opstarts tid,
hvad skal man bruge en hold-op tid på flere sekunder til ?
hvad skal man bruge ultra lidt ripple spænding til ?
Så længe at spændingen på lytterne er højere end spændingen på højtaleren minus spændings tabet i forstærker delen denne er typist et par volt, ja så spiller den selvklart lige godt.
Er trafoen alt for lille, er det typist at man så tror at man kan løse dette med extra store lytter.

Hvad er så optimalt ? jeg vil foreslå 0.5 til 1 volt ripple ved fuld belastning.
Alt hvad der er mindre end dette virker som komplet spild af plads og penge.
ok hvordan beregner man så ripple spænding og ladelyt størrelsen ?
der findes lange og bøvlede formler til dette, men det kan forkortes og afrundes til noget så simpelt:
ved 100Hz ensretning.
1000uF og 1 Ampere forbrug giver 1 volt AC ripple.
Når du har 42V AC, ensretter du dette giver det 59V DC
hvis du har en 4 ohms højtaler og udstyre forstærkeren til totalt klipning, i en kort puls,
er det jo 59V over 4 ohm dvs 14 Ampre peak strøm.
kan du leve med at spændingen falder 1V på lytterne ved denne peak ?
så behøver du bare 14000uF

Dette er selvklart ikke den lange forkromede sandhed, for der er andre detaljer,
som feks indre modstand, og indre selvinduktion, samt maks tilladt spids strøm pr kondensator,
det er netop derfor at mange små, løser denne opgave langt bedre en, EN kæmpe stor.
også selv om total kapaciteten er langt mindre.

Den sidste halvdel man skal sætte sig ind i, er højtaler impedanser,
mål det, check det, kend til det. for det er desværre sådan at man ofte bliver overrasket på denne konto,
er din højtaler 2 ohm eller 1 ohm ? ved nogle frekvenser ? så skal du lige regne det hele efter igen.
og du skal også beregne at forstærkeren skal kunne levere fuld spænding ved disse belastninger,
Det er derfor at gode strøm stærke forstærkere koster mange penge, for der er taget hånd om dette her,
og der er også derfor at man kan høre den ene spiller bedre end den anden,
for højtalere er ikke ohmske belastninger, og musik er ikke en ren sinus tone.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:
GLEM alt om super lederen og ultra tykke ledninger, hvis det er nødvendigt med ultra tykke kobber skinner, har du ganske enkelt forbundet noget forkert, så strømme, bliver til spændinger de forkerte steder, og derved kommer ind på indgangen.

brug ALDRIG kassen som strømførende ground, Det er dog ok at forbinde stjerne punktet, i ET punkt til kassen, for at bruge den som afskærmning, men det er også det eneste du må forbinde til den, dine RCA stik og højtaler terminalers GND skal heller ikke forbindes til kassen.



Gentager lige det du skrev, for det er så ganske rigtigt .

Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Er ganske godt tilfreds med disse modstande:


Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:
ja du kan sagtens spilde en masse penge på at have for mange lytter
og få en helt masse nye problemer,
bare for at nævne lidt af det mest åbenlyse:
behovet for softstart,
lang opstarts tid,
hvad skal man bruge en hold-op tid på flere sekunder til ?
hvad skal man bruge ultra lidt ripple spænding til ?
Så længe at spændingen på lytterne er højere end spændingen på højtaleren minus spændings tabet i forstærker delen denne er typist et par volt, ja så spiller den selvklart lige godt.
Er trafoen alt for lille, er det typist at man så tror at man kan løse dette med extra store lytter.

Hvad er så optimalt ? jeg vil foreslå 0.5 til 1 volt ripple ved fuld belastning.
Alt hvad der er mindre end dette virker som komplet spild af plads og penge.
ok hvordan beregner man så ripple spænding og ladelyt størrelsen ?
der findes lange og bøvlede formler til dette, men det kan forkortes og afrundes til noget så simpelt:
ved 100Hz ensretning.
1000uF og 1 Ampere forbrug giver 1 volt AC ripple.
Når du har 42V AC, ensretter du dette giver det 59V DC
hvis du har en 4 ohms højtaler og udstyre forstærkeren til totalt klipning, i en kort puls,
er det jo 59V over 4 ohm dvs 14 Ampre peak strøm.
kan du leve med at spændingen falder 1V på lytterne ved denne peak ?
så behøver du bare 14000uF

Dette er selvklart ikke den lange forkromede sandhed, for der er andre detaljer,
som feks indre modstand, og indre selvinduktion, samt maks tilladt spids strøm pr kondensator,
det er netop derfor at mange små, løser denne opgave langt bedre en, EN kæmpe stor.
også selv om total kapaciteten er langt mindre.

Den sidste halvdel man skal sætte sig ind i, er højtaler impedanser,
mål det, check det, kend til det. for det er desværre sådan at man ofte bliver overrasket på denne konto,
er din højtaler 2 ohm eller 1 ohm ? ved nogle frekvenser ? så skal du lige regne det hele efter igen.
og du skal også beregne at forstærkeren skal kunne levere fuld spænding ved disse belastninger,
Det er derfor at gode strøm stærke forstærkere koster mange penge, for der er taget hånd om dette her,
og der er også derfor at man kan høre den ene spiller bedre end den anden,
for højtalere er ikke ohmske belastninger, og musik er ikke en ren sinus tone.


Hej tak for det fine in læg,

Det er lige når noget jeg gerne Vil have uddybet. . Hvor tyk er de leder du vil kalde tyk..??? Jeg komme til at belaste alle 4 moduler i 2og 4 ohm. Bliver dog i open baffel, så impedans ændre sig ikke meget

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hvis man regner med ca 1 kvadrat pr 10A - mindre kan også gøre det ved korte interne træk. Så hvis du bruger noget 4 kvadrat - så er det ik helt
ved siden af - det ville jeg selv vælge til det brug
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

netop Weezer,
det er helt rigtigt at 1 kvardrat mm kobber ledning sagtens kan klare at levere 10 A strøm.
hvilket tværsnit man så vælger at bruge i praksis, finder man ved at kende max accepteret spændingsfald,
dvs hvor mange ohm må der være i ledningen,
hvis man også ved hvor lang ledningen skal være, kan man nu finde min tværsnitsareal.

0.0177 * Længden i meter
------------------------- = ohm
      areal i mm2

Dette giver så modstanden, uden strøm i ledningen :-)
for når den bliver varm,
stiger modstanden +0.393 % per grad celcius.
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes