Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 08:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hurtige tips og spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det kunne være rart med en tråd der samler overordnede spørgsmål og tips til gør det selv arbejde i mindre målestok. Istedet for at
oprette en hel tråd omkring et specifikt emne, er trådens formål at kunne stille hurtige spørgsmål til noget overordnet eller meget specifikt der ikke
bliver for dybdegående.

-----------------------
Jeg har en sort frontplade i akryl (Audio Note), hvor der er kommet en overfladerids, ikke særlig dyb. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg
kan få ridsen væk? Sort akryl er meget følsom overfor ridser og alt kan ses.

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Alt efter typen/kvaliteten af akrylen der er brugt, burde den kunne poleres væk.

Det kan man gøre med en polermaskine der roterer langsomt (2-300omdr/m på en 250mm skive) og er monteret med en polerskive af ren bomuld.
Og så skal man bruge noget voks beregnet til polering af akryl, ellers falder det ikke ordentligt sammen i poleringen og kan også hurtigt blive for varmt og blive "tåget" inden i(ligesom en punkteret rude, bare inde i akrylpladen).

Jeg kender kun til en voks fra Menzerna som kan bruges, jeg kender dog desværre ikke til navnet på selve voksen. Det er dog med stor sandsynlighed en af deres "Menzerna Dry Polishing Compound" produkter. Enten FMEZM, FMEZP eller FMEZW. Der skal bruges en god mængde af det på polerskiven for at det virker ordentligt.

Hvis ridsen er for dyb til alene at polere væk, så kan man slibe den væk med en korn 400-600 på en excentersliber, dog skal man huske at have en støvsuger på sliberen, både for ikke at indånde støvet, men også på grund af at det ellers skaber varme mellem sliberen og akrylen. Det kan også lave ridser som man så igen skal polere væk bagefter.

Hvis ikke man er vandt til at polere akryl, bør man ikke presse ret hårdt med maskinen i starten, da akrylen lige pludselig kan være blevet for varm. Man bør føle sig lidt frem med presset, og lægge en hånd på akrylen og mærke hvor varmt det bliver, Det må ikke blive så varmt at man føler det ubehageligt at røre ved. Der skal dog presses lidt for at akrylen overhovedet kan blive varm nok til at "flyde sammen", men hvis man tager sig god tid og holder øje med hvad man laver, så burde det kunne lade sig gøre, selv for en uden erfaring.

Det er MEGET vigtigt IKKE at bruge sprit/alkohol-holdige rensemidler til at fjerne eventuelle voksrester efter poleringen, da akryl ikke kan tåle sprit, og kan risikere at krakellere/gå i opløsning.


__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Tak Peelo for en rigtig fin guide omkring polering af akryl. Sagen er den at jeg kun vil polere ved selve ridsen, da der på akrylfrontpladen er trykt tekst, som ikke kan tåle at blive slibet. Jeg må se om jeg ikke kan finde sådan noget voks der er beregnet til akryl, ellers har jeg fundet Xerapol hos thansen der muligvis kan bruges?

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 02 Marts 2016 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart burde det kunne bruges, der står dog ikke noget om hvorvidt det er lavet til maskine eller noget håndpolering?
Så længe det bare ikke fedter akrylen til, så burde det være fint at bruge. Almindelig polermiddel til stål eller andre metaller fedter nemlig og det dur ikke til akryl.

Jeg kan jo kun anbefale metoder og materialer jeg selv har erfaring med, men når der direkte står at det er lavet til det, så er det nok mest et spørgsmål om hvorvidt ridsen er for dyb til alene at kunne poleres væk.


__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 03 Marts 2016 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg fik afprøvet Xerapol og er rigtig tilfreds med resultatet. Super nemt at bruge og arbejde med, så det kan stærkt anbefales herfra. Der fulgte
ovenikøbet 1500 korn sandpapir og en bomuldsklud med i pakken. Til en dybere rids på kanten, brugte jeg sandpapirret med brugen af vand,
efterfølgende aftørre og pudse i Xerapol. Shiny shiny..

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 12 April 2016 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål angående behandling af egetræ hvori jeg har lavet en plint til min pladespiller.. Jeg har givet plinten junckers rustik
bordpladeolie klar, og det har hjulpet på at frembringe glød og lidt mørkere farve i træet. Men men, kunne godt tænke mig at træet blev en del
mørkere med mere glans uden at det bliver rødlig.. Kan jeg undgå at slibe og bare fylde noget andet oven på.. ? Jeg kan se at junckers laver
oliebaseret lak, som kunne give lidt glans til træet, som sidste finish, men ved ikke med farven.

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 12 April 2016 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Usse skrev:
Jeg har lige et spørgsmål angående behandling af egetræ hvori jeg har lavet en plint til min pladespiller.. Jeg har givet plinten junckers rustik
bordpladeolie klar, og det har hjulpet på at frembringe glød og lidt mørkere farve i træet. Men men, kunne godt tænke mig at træet blev en del
mørkere med mere glans uden at det bliver rødlig.. Kan jeg undgå at slibe og bare fylde noget andet oven på.. ? Jeg kan se at junckers laver
oliebaseret lak, som kunne give lidt glans til træet, som sidste finish, men ved ikke med farven.



At en lak er oliebaseret gør ikke at den kan bruges oven på olie.
Du bør aldrig lægge lak udenpå olie. Lakken vil højst sandsynligt krakkelere og falde af ligeså stille.

Du bør altid slibe lidt i overfladen inden du frisker en overflade op, da du på den måde åbner træet op og fjerner eventuelt skidt eller fedt fra overfladen så eks. olie har bedre evne til at suge ind.

Hvis du vil lakkere træet, så skal du pudse det helt ned og starte forfra med behandling.
Hvis du vil have mere glød, så kan du prøve Junckers Skibslak, den har en gylden tone og giver f.eks. bøgetræ og birketræ en rigtig flot glød. Den fåes både i mat og højglans.

Hvis ikke det lige er sagen med en lidt gylden lak, så kan du altid prøve bejdse, det kræver bare lidt øvelse for at det bliver rigtig godt.



__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 12 April 2016 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Peelo skrev:

Usse skrev:
Jeg har lige et spørgsmål angående behandling af egetræ hvori jeg har lavet en plint til min pladespiller.. Jeg har givet plinten
junckers rustik
bordpladeolie klar, og det har hjulpet på at frembringe glød og lidt mørkere farve i træet. Men men, kunne godt tænke mig at træet blev en del
mørkere med mere glans uden at det bliver rødlig.. Kan jeg undgå at slibe og bare fylde noget andet oven på.. ? Jeg kan se at junckers laver
oliebaseret lak, som kunne give lidt glans til træet, som sidste finish, men ved ikke med farven.
At en lak er oliebaseret gør ikke at den
kan bruges oven på olie.Du bør aldrig lægge lak udenpå olie. Lakken vil højst sandsynligt krakkelere og falde af ligeså stille.Du bør altid slibe lidt i
overfladen inden du frisker en overflade op, da du på den måde åbner træet op og fjerner eventuelt skidt eller fedt fra overfladen så eks. olie har
bedre evne til at suge ind.Hvis du vil lakkere træet, så skal du pudse det helt ned og starte forfra med behandling.Hvis du vil have mere glød, så
kan du prøve Junckers Skibslak, den har en gylden tone og giver f.eks. bøgetræ og birketræ en rigtig flot glød. Den fåes både i mat og
højglans.Hvis ikke det lige er sagen med en lidt gylden lak, så kan du altid prøve bejdse, det kræver bare lidt øvelse for at det bliver rigtig godt.


Tak for svar.. Der er ingen andre udveje end at slibe det ned og evt. bejdse / give lak.. Tænker på om der ikke findes en god mørk olie til
formålet, hvor jeg ganske kort sliber og påføre ?

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 12 April 2016 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Livos laver olier i forskellige farver, men koster også derefter. Ellers så kan man jo også blande lidt bejdse i olien. Eventuelt blande en brun bejdse i, og så prøve sig lidt frem med tonen.

__________________
Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
Til top Vis Peelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peelo
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 16 April 2016 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Tak for rådet Peelo.. Jeg endte med at slibe den ned og give lidt bejdse og slibe.. Så er begyndt på 6 lag lak fra junckers olibaseret lak (halvblank)..
Det ser bedre og bedre ud.. Jeg startede med at mellemslibe op til 4 lag med korn 250, og så 800.. Så regner med at forsætte til 7-8 lag og slibe
med finere sandpapir, måske op til korn 2000.. Er det en god ide ?

Når det sidste lag lak er blevet påført, hvorlang tid skal det størkne/hærde før jeg kan påbegynde en polering?

Der findes jo et utal af polerings teknikker og produkter derude, men ved ikke helt hvad der egner så bedst til min lak. Jeg vil gerne have dybden i
træet frem så det skinner.. Jeg har set man kan bruge autosol (til metal), slipoline (bil), centurio møbelpolish, og som jeg har forstået det, må det
ikke indeholde silikone, da det så kan være svært at efterbehandle. Hvad foretrækker i til polering, og efterbehandler i også poleringen med noget
andet?



__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 20 April 2016 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvor man kan få et specielt stykke værktøj/nøgle til at spænde/løsne en top for en tonearm? Den består af 4 tapper/indhak.. Normalt
plejer det at være 2 huller, hvortil man kan bruge en låseringstang.



__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 20 April 2016 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert et rigtigt værktøj til det, jeg har dog løsnet og spændt en møtrik lignende den med både en saks og en skævbider
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 21 April 2016 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
Der er sikkert et rigtigt værktøj til det, jeg har dog løsnet og spændt en møtrik lignende den med både en saks og en skævbider
Ja der må være et specielt værktøj til det... men har prøvet diverse byggeforretninger uden held.. Jeg er bare bange for at gøre det
med netop din metode, eftersom der ikke skal meget til hvis det smutter og kan give ridser.

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes