Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 04:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Adele vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Har købt en lp med Adele, så på highEnd-Sound at jeg kunne få en 180g i super kvalitet, dette stod på deres hjemmeside. Da jeg så fik min lp så jeg
at det var en almindelig lp. Har skrevet til Gert, for at høre om dette var en fejl. Men har intet hørt. Har andre været ude for dette. Har ellers indtryk
at dig har et rigtigt godt ry. Greenaa. PS der står stadig på deres hjemmeside at det er en 180g vinyl i super kvalitet.
Til top Vis Brian Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Larsen
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Det må være en fejl, Gert har, efter min mening et godt ry, og er yderst hjælpsom, så mon ikke der kommer en løsning...? Ellers ring til ham, kan
være han ligger på langs, efter at have været i Viborg i går, Supertræf

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Brian Larsen skrev:
Da jeg så fik min lp så jeg at det var en almindelig lp.


Hvordan mener du at se at det er en almindelig LP?

Brian Larsen skrev:
Har ellers indtryk at dig har et rigtigt godt ry. Greenaa.


Det kunne jo være at man kun hører om det positive
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Brian Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Kan se godt se forskel, på en 180g vinyl, og en såkaldt almindelig lp. Greenaa
Til top Vis Brian Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Larsen
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Ok... Det var egentlig ikke det jeg stillede spørgsmål ved...

Det jeg tænker på er om der ikke står noget om 180 gram på coveret? Søger man på Adele "25" ser det ud til at man kun kan få pladen som
en 180 grams udgave, alle online forhandlere har den tilsyneladende kun som sådan en. Er det egentlig "25" du har købt og ikke en af de
andre to ("19" eller "21")?

High-End Sound er en fritidsbutik drevet hjemmefra, så der er vist ingen "officielle åbningstider", så der kan godt gå lidt tid inden der svares.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3752
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  


den udgave du har er 180g og der findes kun den
udgave! du har. Skulle den være speciel var det 200g
eller højere

Har spurgt pladekisten

http://www.pladekisten.dk/plade.php
Til top Vis Music4life's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music4life
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Næh, hov! Søgte og søgte, men kiggede så lige der hvor jeg selv plejer at handle (gode priser, komplet udvalg, altid perfekt)... Se selv:

www.jpc.de

Her har de åbenbart en "almindelig" udgave til 20 EUR, og under andre formater kan man se en 180 gram til 31 EUR. Normalt plejer HES at
være noget dyrere end jpc.de, så måske det kun er den normale udgave, selv om annoncen siger "180-gram pressed LP presset at RTI".
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Brian Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Hvis du går ind på tilbuds siden her på denne side, kan du se at han skriver 180g vinyl i super kvalitet. Det er på nummer 3 side. Jeg er godt
klar over dette kan være en fejl, men det er det jeg forholder mig til. Jeg vil også lige sige, at jeg kun har hørt godt om highEnd-Sound. Greenaa
Til top Vis Brian Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Larsen
 
Brian Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Svar til music4life. Har vejet den lp jeg modtog, og den vejer 142g. Men kan også godt se forskel på kvaliteten, og køber kun 180g vinyl eller
mere.greenaa
Til top Vis Brian Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Larsen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hvis det nu er ren vinyl, så kan dette let ses, ved at holde lp'en op mod noget skarpt lys. Så kan man nemlig se igennem pladen. Almindelige lp kommer der intet lys igennem. Min direkte skårede lp'er fx, er i ren vinyl og her ses lys igennem.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 Marts 2016 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

"Ren vinyl"? Hvad dælen er det for en størrelse?

Hvis du tænker på polyvinylklorid, så er det - så vidt jeg véd - et helt transparent og særdeles stift plastmateriale.

Det er derfor også en tilsnigelse at tale om "ren vinyl" til lp-produktion - der er tilsat både farvestoffer og forskellige typer af blødgørere (phtalater). Formuleringerne afhænger af, hvem der leverer vinyl-compounden - men alle forsøger vist at markedsføre sig med, at de naturligvis anvender den bedste compound, når de presser lp'er.

Allanowich, alene den kendsgerning, at dine direct-cut lp'er ikke er helt transparente, betyder, at der ikke kan være tale om "ren vinyl"

Det er i øvrigt ingen garanti for kvalitet, at en lp vejer 180g (eller mere). Andre parametre i produktionsprocessen er også med til at determinere kvaliteten.

Det kunne da i øvrigt være sjovt, hvis nogen ville lave en sammenligning mellem den "normale" Adele-lp (på 142g) og RTI-presset. Hvis masteringen i øvrigt er identisk, så vil eventuelle forskelle i lydkvalitet jo sandsynligvis udelukkende kunne henføres til forskellen i vægt og eventuelt stedet, hvor lp'en presses (jeg véd ikke, om "letvægtsudgaven" også presses hos RTI).

Nå, det vil jeg lade andre om at finde ud af
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Brian Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej analueman. Er også i tvivl om ren vinyl. Men når der presses på 180g vinyl, mener jeg de får Master båndet, og det er det der skole give bedre
lyd. Jeg tror også de bruger bedre vinyl. Men nu kan der hvis ikke trækkes mere ud af dette emne. MVH Greenaa.
Til top Vis Brian Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Larsen
 
Brian Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

PS. Jeg syntes bare det er ærgerligt at man skal Tyskland, eller England for at købe sine plader. Og tak til gabetta for link til et godt sted at handle
sine lp'er . Greenaa.
Til top Vis Brian Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Larsen
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Du kan da bare købe dem i Aarhus.Pladekisten gør meget i Lper.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
"Ren vinyl"? Hvad dælen er det for en størrelse?

Hvis du tænker på polyvinylklorid, så er det - så vidt jeg véd - et helt transparent og særdeles stift plastmateriale.

Det er derfor også en tilsnigelse at tale om "ren vinyl" til lp-produktion - der er tilsat både farvestoffer og forskellige typer af blødgørere (phtalater). Formuleringerne afhænger af, hvem der leverer vinyl-compounden - men alle forsøger vist at markedsføre sig med, at de naturligvis anvender den bedste compound, når de presser lp'er.

Allanowich, alene den kendsgerning, at dine direct-cut lp'er ikke er helt transparente, betyder, at der ikke kan være tale om "ren vinyl"

Det er i øvrigt ingen garanti for kvalitet, at en lp vejer 180g (eller mere). Andre parametre i produktionsprocessen er også med til at determinere kvaliteten.

Det kunne da i øvrigt være sjovt, hvis nogen ville lave en sammenligning mellem den "normale" Adele-lp (på 142g) og RTI-presset. Hvis masteringen i øvrigt er identisk, så vil eventuelle forskelle i lydkvalitet jo sandsynligvis udelukkende kunne henføres til forskellen i vægt og eventuelt stedet, hvor lp'en presses (jeg véd ikke, om "letvægtsudgaven" også presses hos RTI).

Nå, det vil jeg lade andre om at finde ud af
Altså, nu mener jeg heller ikke "ren vinyl" lige på den måde, men blot en talemåde for en lp presset i vinyl, der ikke har alle de snedige tilsætninger, man normalt bruger, hvilket da gør pladen mere gennemsigtig. Desuden, er overfladen markant mere støjfri end ellers. Jeg har Steely Dan Gaucho i både normal pres og den mere "rene" vinyl (japansk pres). Nej, jeg ved godt, det ikke er ren vinyl på den måde som du skriver, Anamand.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker det, henfører "ren vinyl" til det begreb, at der ikke bliver benyttet genbrugsvinyl fra tidligere presninger, men kun vinyl, der er "jomfrueligt" og altså ikke har været varmet op tidligere!

__________________
De bedste hilsner
Kasper
Til top Vis Kasper/Lolland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper/Lolland
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

OK - jeg plejer bare at kalde det "jomfruvinyl", som er en direkte oversættelse af den engelsksprogede betegnelse "virgin vinyl" (evt. med et foranstillet "pure").

Og du har ret i, at det bør betyde, at der ikke er benyttet genbrugsvinyl.

Det var vist ikke, hvad allanowich mente, jf. bl.a. hans bemærkninger om "snedige tilsætninger".

De få kemikere, som jeg kender, hvoraf den ene er plastekspert (han drømmer om polymerer dag og nat ...), mener så, at det netop er tilsætningsstofferne (fx i form af diverse blødgørere), der er med til at give vinylen en række af de positive egenskaber som gør, at den overhovedet kan bruges til at lave lp'er af.

Så "snedige tilsætninger" er ikke nødvendigvis et onde i den forbindelse ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Kom du frem til en afklaring med HES?
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Du har ikke skrevet noget om hvad den vejer.
Har du egentlig haft pladen på vægten ?
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 Marts 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Når jeg læser sådanne tråde krummes mine tæer altså en del. Kan det ikke være lige meget hvor meget en given plade vejer? Hvis du ( trådstarter) synes den lyder godt betyder vægten så noget? er det et prestige spørgsmål at kun eje 180, 240 ETC grams vinyl uanset lyd og musikalsk kvalitet?
Mine erfaringer er de "tunge" plader sjældent gør noget godt for lyden men heller ikke noget dårligt, de er bare tungere.


Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes