Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 11:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Reolhøjtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bredholt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 06 April 2016 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Jeg står i den kattepine at jeg ikke kan finde et bygge-sæt som passer til mit projekt. Min tanke er at lave et par reol-højtalere med fronten af kabinetet sat sammen af en planke fra den gamle storebæltsfærge. Det er et sæt højtalere med fokus på det æstetiske og som blot skal kunne spille så "godt" som de højtalere jeg har i forvejen. Da planken er 14 cm bred, tænker jeg målene for højtalerne enten er (2 planker bred) 28 cm bred eller (3 planker høj) 42 cm høj.

Jeg har pt. et par gamle rektangulære 3-way højtalere af ukendt mærke af målene (23 x 27 x 48), som jeg vil tro kvalitetsmæssigt svarer til et sæt højtalere til 1000 kr.

Da jeg er studerende og dette er mit første højtaler projekt, samt udgangspunktet med planken ikke er optimalt for lyden, så er det ikke high-end højtalere jeg har i tankerne, men blot et sæt højtalere som kan erstatte de gamle lydmæssigt og som forhåbentligt kommer til at se flottere ud.

Jeg kan dog ikke finde et sæt i de dimensioner som ikke koster flere tusind kroner. Jeg har overvejet at skille de gamle ad og bruge komponenterne, men så vidt jeg kan forstå kan man hurtigt komme galt af sted lydmæssigt, ved at lave et nyt kabinet i andre materialer og ikke helt samme dimensioner.

Så jeg søger altså hjælp til at finde et mere eller mindre basic byggesæt i dimensionerne enten 28 cm bred eller 42 cm høj, som forhåbentligt kan komme til at spille som et par standard højtalere til 1000 kr.
Til top Vis Bredholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bredholt
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 April 2016 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hvis vi tager hensyn til projektets økonomiske grænser, og dit fokus på det æstetiske, kunne det nok være en idé at genbruge enheder + filter fra dine gamle højtalere. Forskellene i dimensioner vil betyde mindre, når du bruger dem som reolhøjtalere. Jeg vil dog råde dig til at bygge kabinettet med så stort volumen som muligt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Allan_Ø
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 19 April 2016 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Du kan jo bare ændre i målene på kabinettet, så de passer med en front du kan lave ud af din planke :-)
Hvis byggesættets kabinetmål er HxBxD - 44 x 20 x 20 = 17,6 liter, du skal bruge 42 i højden, så er målene: 42 x 20 x 21 = 17,6. Det har
ikke den store betydning, så længe dine enheder kan være i kassen :-)

__________________
MVH Allan
Til top Vis Allan_Ø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan_Ø
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 19 April 2016 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Allan_Ø skrev:
Du kan jo bare ændre i målene på kabinettet, så de passer med en front du kan lave ud af din planke :-)
Hvis byggesættets kabinetmål er HxBxD - 44 x 20 x 20 = 17,6 liter, du skal bruge 42 i højden, så er målene: 42 x 20 x 21 = 17,6. Det har
ikke den store betydning, så længe dine enheder kan være i kassen :-)


Muligvis det vil lyde nogenlunde= læs du vil slippe OK fra det, men i udgangspunktet er det lodret forkert. Den primære teoretiske variabel er
"baffelstep".
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 19 April 2016 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt sættet, og det er muligt, at du vil savne lydtryk ift din trevejs - Men udvikleren bag, skulle være en af de bedste i DK:

http://rabu-acoustics.dk/index.php?
route=product/product&path=62&product_id=344


16 cm i bredden kontra 14 cm - Det kan nok lige gå - ellers må du skære lidt af siderne på planken, hvis det er...

Du er nok klar over, at en overfræser + cirkelstyr, er en forudsætning for, at du kan lave flotte huller.

PS: Der står i linket, at chassiet til bas/mellemtonen er lidt speciel - hvorfor du lige skal have dette i tankerne.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes