Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 20:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tqwt eller Quattro? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 12 April 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt at bygge nye højttalere, og efter at have haft god erfaring med Troels Gravesens arbejde, er valget
faldet på hans TQWT med hans egen-udviklede 8" enhed. Troels TQWT/DTQWT får (næsten?) udelukkende rosende ord, når
jeg leder efter feedback på nettet, så dem skal jeg da også prøve

Da vi har en lille stue, er jeg sikker på at jeg ikke behøver den ekstra bas i en DTQWT. Spørgsmålet er så, om jeg lige så
godt kan "nøjes" med hans QUATTRO?

Den umiddelbare forskel, som jeg ser det, er at TQWT har en noget højere følsomhed. Dette har jeg dog umiddelbart ikke
brug for, da min forstærker leverer nogle solide 100W. I fremtiden kunne det sikkert være interessant, at prøve nogle små
rørforstærkere, men det kommer nok ikke til at ske, hvis jeg kender mig selv ret.

Hvorfor så QUATTRO?
Jo, fordi de kan komme til at se (marginalt) mere elegante ud (igen, vores stue er virkelig ikke ret stor) og så vil jeg måske
prøve dem i en transmissionslinje, som denne bruger:
QUATTRO-TL

Noget jeg ellers skal være opmærksom på med forskelle på de to højtalere?

/Jens
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
fonnesbek
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 12 April 2016 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Dtqwt'en har de to ekstra bas enheder for at forrigere for forvrængning i hornet, ikke så meget for at gå dybere.

Mvh
Til top Vis fonnesbek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fonnesbek
 
fonnesbek
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 12 April 2016 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Disse er også en mulighed, benytter samme mellemtone/bas
http://www.humblehomemadehifi.com/Plutone.html
Til top Vis fonnesbek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fonnesbek
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 12 April 2016 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tak for input - det havde jeg ikke lige tænkt over, men tænker at jeg i hvert fald ikke har brug for mere membranareal.

Jeg har godt set Tonys Plutone, og de ser vildt lækre ud på den simple måde, hvilket lige er mig, men prisen!?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 12 April 2016 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Et eller andet sted på Troels' hjemmeside står der hvor stor hans stue er - den er ikkes pecielt stor. Husker den som knap 20 kvm. Der har jeg hørt hans DTQWT før jeg selv kastede mig ud i mine. Intet problem med for meget bas, da de ruller langsomt af under ca 50 Hz indtil ruller mere brat af under ca. 35 Hz. Passer fint med gennemsnitligt room gain. Det som for mig er vigtigt, er et andet - og efter min opfattelse - mere tørt og sobert(?) lydende basprincip end BR. Jeg kender jo ikke Quattro, hverken som BR eller TL. Men på en eller anden måde er du næsten nødt til at få hørt nogen af højttalerne først for at danne dig et indtryk. Selv er jeg blevet meget glad for dynamikken og den "tørre" baskarakter fra mine DTQWT'ere. Jeg har bygget mine 1250 mm høje (godkendt af Mester selv) for at få mere elegante proportioner på højttaleren (jeg er dog i den heldige situation at have et område for mig selv, hvor ingen W skal A noget som helst). Har en ven som også er vild med dynamikken fra mine DTQWT'ere, men som savner den tungere BR-agtige bas, som han elsker fra sine B&W'ere... Ang Plutone; den kan jo sagtens lyde godt. Men Troels har netop fået lavet de første SEAS 8"-enheder efter egne ønsker til netop TQWT/DTQWT/Quattro. Jeg kan ikke se det oplagte i, at andre skulle kunne få noget endnu bedre ud af dem, ved at benytte dem på anden vis. Smag og behag er forskellig. Men efter min opfattelse er den helt gal med proportionerne på de Plutone. Det var en lang smøre. Men kort historie lang: Prøv først at få lyttet på bare en af versionerne til en start.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 12 April 2016 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tak fordi du deler din erfaring Lars

Jeg tog også gerne muligheden for at lytte til et sæt, hvis den bød sig. Problemet er nok, at jeg får svært ved at finde en
QUATTRO TL at lytte til.

Jeg har aldrig hørt en TQWT, men de skulle efter sigende være karakteriseret ved tør(?) bas, som du også beskriver det.
Dem jeg har haft indtil nu var TL, og de lød også til den tørre side (vil jeg mene), og i øvrigt nemme at integreret i rummet.
På baggrund af den spæde erfaring, vil det overraske mig, hvis en TQWT ikke vil passe min smag.

...måske skulle jeg bare gå efter TQWT. man kan vel ikke få for meget følsomhed, og skulle jeg få lyst, kan de jo opgraderes
til DTQWT på længere sigt



Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
seve
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 13 April 2016 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har også hørt DTQWT ved troels og hans stue er ikke særlig stor 20m2 er nok ikke helt skævt.
Der var ingen bas problemer. Det er en super højtaler. Generelt har jeg ikke hørt en dårlig højtaler fra ham og jeg har hørt flere, men måske han bare
bygger efter mine øre :-).

diylars har du et billed vi må se? Hvordan er dimensionerne udover de 1250mm?

Vh
Martin
Til top Vis seve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seve
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 13 April 2016 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

For mig ser 'basis' TQWT'en ud til at være et godt valg, osse selvom du ikke synes, at du nødvendigvis har brug for den ekstra følsomhed. Men, god følsomhed betyder andet og mere end højere lydtryk! Det betyder osse bedre dynamik og mere uanstrengt gengivelse, osse ved lavere lydtryk .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 14 April 2016 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig rigtigt, og passer mig fint, da jeg vægter dynamik og detaljer ved lav volumen højt.

Endvidere skal den også kunne sprede noget bedre, end mine gamle med bånddiskanter.
Det regner jeg ikke med bliver et problem, selvom det nok ikke er Troels' TQWTs spids-kompetance
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 14 April 2016 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Vil da klart anbefale at lytte til dem, før du kaster dig ud i det. Umiddelbart virker det til at de er tunet til ikke at spille mega dybt, hvorfor du måske
kommer til at savne noget i bunden.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 14 April 2016 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke lige nogen der har et sæt
Men jeg er ikke specielt bekymret for, om der er dyb nok bas. Jeg har tidligere været tilfreds med en gammel højttaler der var tavs
under 50Hz. Hvis bare resten af frekvensområdet er godt, så vil jeg nok ikke savne noget.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 April 2016 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du har muligheden, kan en begrænset spredning nok delvis kompenseres med en vinkling af højtalerne imod lyttepositionen. Det har jeg i hvert fald selv gode erfaringer med. Jeg er i øvrigt enig med m.h.t. bassen - til det meste musik behøver det ikke nødvendigvis at 'gå dybt'.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 17 April 2016 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig i, at dyb bas ikke er relevant ift musik. Det kommer selvfølgelig an på genren, men jeg har oplevet, at hvis anlægget kan gengive
dyb bas, så giver det en anden dimension til lydbilledet. Dette gælder også for akustisk musik! Eksempelvis er der flere passager på Eric Claptons
"unplugged", hvor der er temmelig dyb bas på - Kan anlægget gengive dette, synes lydbilledet større og mere "rumligt" - I mangel af bedre evne til
at forklare det.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 April 2016 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke modsige dig, blot pointere, at jagten på de ekstra Hertz i bassen jo koster... På den ene eller anden måde. I sidste ende er det et prioriteringsspørgsmål.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 19 April 2016 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et sæt DTQWT bygget efter Troels´s anvisninger. Jeg hørt dem hos ham i hans egen stue før jeg besluttede mig for at bygge sættet,
men lyttet i hans stue gjorde også at jeg besluttede for at efterstræbe dybere bas-formåen fra dem.

De kan stå i temmelig små rum, selv DTQWT, uden at volde problemer akustisk fordi de er så tight og ruller relativt tidligt af.

Mine er 50cm højere end den normale DTQWT for at kunne lave hornet indeni 1m længere i alt og komme 10hz længere ned.

I dag er jeg fantastisk glad for dem og de klare alt musik.

Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 19 April 2016 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

De er faktisk rigtig flotte og elegante af så stor en højttaler! Nok de mest vellykkede DTQWT-12 jeg har set

Jeg er nu ikke så bekymret for, at få for meget bas med hverken TQWT eller DTQWT. Det jeg er mest bekymret for,
er om spredningen er så god som jeg ønsker, og derfor er jeg blevet sporet ind på en 3 vejs med en lille mellemtone, der spreder bredt
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 19 April 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange slags tak :) Syntes også de er blevet ganske pæne... Lige til orientering, så er det faktisk ikke en DTQWT-12, men den almindelige med 2x10". Skulle jeg dog få lyst engang er mit kabinet bredt nok til at jeg kan fræse hullerne større og montere 12´ere da mine er bygget på af 22+11mm MDF overalt.

Hvad skal du bruge den ekseterordinære spredning til?

__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes