Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 22:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ekta Grande i lille stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 18 April 2016 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er i fuld gang med at søge bredt efter mit næste byggeprojekt, og interessen er nu faldt på Ekta Grande fra Troels Gravesen.

Jeg er kommet frem til at en 3-vejs konstruktion er vejen frem, pga. et ønske om god spredning. Jeg havde i første omgang
kigget efter Troels' nyere konstruktioner 3WC, men så fandt jeg ud af at enhederne til Ekta Grande er til at finde brugte, hvilket
gjorde det projekt økonomisk overkommeligt.

Ekta Grande er i øvrigt bredt anerkendt, og det ser ud til at flere brugere herinde har bygget et set.

Eneste minus ved dem er tilsyneladende en noget dominerende bas i visse lyttemiljøer. Nu har jeg jo ikke nogen særlig stor stue:
14 kvm. åbent til køkken, så jeg er forberedt på massere af bas.

Hvad kan jeg gøre ved det, hvis det bliver for meget?

Flere her på forum har skrevet om at reducere kabinetvolumen (vidst til 50-55 liter), dette kan jeg evt. gøre med et sandkammer,
så der er justerings muligheder. Vil det virke uden at det går ud over lyden i øvrigt?

En anden mulighed, der også giver lidt fleksibilitet er, helt eller delvist, at stoppe porten med dæmpemateriale. Igen, kan jeg gøre
det, uden at det går ud over lyden i øvrigt?

Jeg spørger på forhånd, da det jo vil være noget jeg skal tage hensyn til, før jeg går igang med kabinettet. Ellers hælder jeg som
regel til at tage problemerne, når det kommer.

vil være fedt med input til justering af bassen i sådan en højttaler.

PS.: Jeg tænker også over lytte-rummets dæmpning, så den behøver vi ikke tage her, og dsp er ikke umiddelbart en mulighed.

/Jens

Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 18 April 2016 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skulle finde på en mindre højttaler til din lille stue. Det er vist 2 8" basser den modellen har og det er jo 12" og det er nok i overkanten til en så lille stue. Jeg har for sjov, prøvet at låne mig frem til et sæt Snell A3 og har selv A2. A3 har 12" bas og højttaleren er afstemt til en alm stue, men det gik simpelthen bare ikke. De 10", jeg har i A2 fungerer bedre i min lille stue. Man da du jo skal bygge selv, hvade så med at bygge en mindre version af den , bare med 2 6" basser eller blot én 8". Er det mon muligt at lave sådan en ændring? Det ville jeg gøre.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 18 April 2016 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens have store højtalere i små rum, eneste problem er, at dyb bas har "lange bølger", hvilket gør, at den udfaser sig selv - f.eks. under 30 Hz.

Jeg har tidligere spillet med Dynaudio Confidence C2 II i lytterummet, som også hører til kategorien små rum. Så store højtalere i små rum er ikke problemet. Det er derimod afstemningen af højtaleren selv. Og de Xavian XN360 jeg benytter som reference, vil meget gerne "brumme" i bassen, da kabinettet faktisk er for stort til de to 7" basenheder. Men det klares med et strømstærkt effekttrin, som kan holde enhederne i skak, så de kun siger det, de skal... til gengæld går de dybt!

Og Ekta Grande minder faktisk meget om Xavian'erne!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 18 April 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Det er en stor højtaler til 14 kvm, men det skal nok gå. Jeg foreslå 55 liter, og så justere med sandposer efter behov. Det er letter at mindske volumen
end at udvide. BTW Allanowich, det er 2 stk 6,5 tommer basser i Ekta Grande, men de gør det ganske udemærket, størrelsen taget i betragtning. Jeg
har bygget et sæt højtalere med masse enheder som ekstra grande, og de spiller i min stue på 42 kvm.

Se mit projekt her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65036&P N=14&TPN=1

SWULP

__________________
/SWULP
Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 18 April 2016 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Nådada, det så faktisk ud i forhold til mellemtonen at de var større.
Så skal det jo nok gå så.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 19 April 2016 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Masser af bas?
Jeg tror mere du skal regne med masser af bulder..
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 19 April 2016 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Og har du tænkt på om du kan placere dem korrekt?
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 April 2016 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Af frygt for, at citere/gentage mig selv :

Mikkel G skrev:

Man kan sagtens have store højtalere i små rum, eneste problem er, at dyb bas har "lange bølger", hvilket gør, at den udfaser sig selv - f.eks. under 30 Hz.

Jeg har tidligere spillet med Dynaudio Confidence C2 II i lytterummet, som også hører til kategorien små rum. Så store højtalere i små rum er ikke problemet. Det er derimod afstemningen af højtaleren selv. Og de Xavian XN360 jeg benytter som reference, vil meget gerne "brumme" i bassen, da kabinettet faktisk er for stort til de to 7" basenheder. Men det klares med et strømstærkt effekttrin, som kan holde enhederne i skak, så de kun siger det, de skal... til gengæld går de dybt!

Og Ekta Grande minder faktisk meget om Xavian'erne!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 19 April 2016 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres input, det er virkeligt brugbart!

Mine gamle højttalere var også med 2 x 6½" bas/mellemtoner og de gav en fin balanceret bas i stuen, men de har helt sikkert
også været afstemt anderledes, og som Mikkel skriver, så er det nok det afgørende.
Derfor vil jeg også prøve at afstemme dem, så de har lidt mindre bas (en fladere frekvenskurve). Jeg vil prøve med 55 liter og
sandposer, som SWULP foreslår.

Nogen der har erfaring med at fylde porten, så de gøres aperiodiske(?) eller helt lukket. Kan det gøre mere skade end gavn?
...Det er selvfølgelig let at afprøve, men det er bare rart, at vide hvor mange justerings-muligheder jeg har, før jeg går i gang med dem.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 19 April 2016 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Har selv den omtalte højttaler. Min stue er ca.35m2 og akustisk dårligt indrettet.
Syntes ikke der er for meget bas (Nu kan jeg godt lide fyldig, "varm" bas), men rummet gør desværre at visse frekvenser bliver fremhævet lige lidt for meget. Arbejder på sagen :-)
Behold de mål som Troels har foreslået, beregnet sig til. ellers byg en af hans andre højttalere. der er nok at vælge imellem. :-)
God fornøjelse.

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 April 2016 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jo større stue, jo lavere er frekvensen for roomgain, hvor rummet forstærker bassen. Og alle rum har roomgain. På 14m2 ligger det typisk omkring 80Hz, men på 35m2 er vi nede omkring 35-40Hz.

Langt de fleste højtalere med basrefleksport er afstemt til ekstra output omkring 60-80Hz, da det giver noget ekstra smæk på basguitar og stortromme. Og i mindre rum kan det være et problem, uanset højtalernes størrelse.

Men er basrefleksen afstemt korrekt, så den giver output dér, hvor basenheden ikke selv siger mere - typisk under 40-50Hz - så er der ingen problemer i små rum. Derimod kan dette være et problem i større rum...

Så det er altså ikke kun rummet, der bestemmer ydelsen, men samspillet med højtaleren!!! Og derfor bør man også bruge tid på, at sikre at rummet er egnet til ens højtaler   



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 30 Juli 2016 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Så er jeg endelig i gang med test-kabinetterne, og et spørgsmål dukker op:

Hvor mange liter skal sådan en SS 12m have?

Tegningen jeg følger er ikke voldsomt detaljeret, og der er frit slag mht at placere afstivningerne, så dem har jeg placeret midt
mellem enhederne - der er ikke meget plads. Det eneste der fremgår at tegningerne, er at der skal være 100 mm bag mellemtonen,
men det giver så ca. 2 liter til mellemtonekammeret. I en anden konstruktion af Troels er 12m-kammeret sat til 1,5 liter. Det er
alligevel en væsentlig forskel i procent, men gør det en forskel?
Og er der en ideel størrelse til et mellemtonekammer til Scan Speak 12M/4631G00?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes