Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brum på Rega RP6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadsHaas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 20 April 2016 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem med at min Exact pu på min Rega RP6 samler støj op fra værket/motor når den nærmer sig de inderste riller. Det er ikke voldsomt, men dog hørbart i stille passager og det irriterer mig voldsomt. Er der nogen der har oplevet det samme, og er der et tweek der kan afhjælpe dette?
På forhånd tak.
Til top Vis MadsHaas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsHaas
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 21 April 2016 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Jeg havde/har samme problem med en Rega RP3 opgraderet med TT PSU, så den er vel sammenlignelig med RP6.

I starten spillede jeg med en Elys II pickup og RIAA FONO MM. Der var en lille smule brum ved slutningen af pladen. Skiftede til Exact pickup og problemet blev meget mere hørbart.

Jeg konsulterede forhandleren, hvor jeg havde købt pladespilleren. Han svarede mig følgende:

Jeg har konsulteret Bent fra Medlyd, som fortæller, at det du hører er helt normalt. Det skyldes at motoren påvirker pick-up'en - lidt afhængigt af afstanden, som du kan høre. Hvis du hører det lidt tydligere end før, kan det skyldes Exact'ens lidt højere output end Elys'en.

Efterfølgende har jeg købt Devialet forstærker og bruger RIAA'en i denne. Nu er problemet stort set ikke hørbart - og aldrig ved afspilning af musik. Kun hvis jeg skruer meget op for volumen (næsten max) og fører tonearm/pickup ind mod centrum af pladen kan jeg hører en meget svag brummen. (Nu er Devialet forstærkere også kendt for at være helt lydløse).

Så problemets styrke har måske også noget at gøre med hvilken RIAA'en der anvendes. Synes dog ikke det er tilfredsstillende, men efter jeg fik Devialet'en har jeg ikke gået videre for at finde en løsning. Hvilken RIAA bruger du?
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
MadsHaas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 21 April 2016 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Rega Fono RIAA (MM). Så netop det match der gav dig mest støj også :-(
Men det lyder lidt mærkeligt i mine øre, at motorbrum kan forsvinde når man skifter RIAA? Er det noget med impedansmæssig tilpasning mellem PU og RIAA?
Til top Vis MadsHaas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsHaas
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 21 April 2016 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Motorbrummet forsvinder jo heller ikke - det er bare blevet så lavt, at jeg ikke kan høre det mere ved normalt brug. Det er der stadig svagt hvis jeg skruer meget op uden afspilning af musik. Var lige inde og tjekke :-)

Går selv og overvejer hvilken pickup der med tiden skal afløse Exact'en, så det kunne være interessant med input fra Rega ejere, der har andre pickup-fabrikater monteret på sin Rega. Og om de også oplever de samme brum-problemer.

Måske Bent fra Medlyd kunne komme med et kvalificeret bud på, om der er ting man kan eller bør gøre for at minimere eller evt. fjerne problemet?
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 21 April 2016 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej Mads og andre

Brummet, som er en følge af motorens magnetiske udstråling der møder pick uppen, har intet at gøre med hverken Riaa eller pick up. Hvis brummet bliver mindre af at skifte Riaa, så skyldes det formentlig, at man har placeret den nye Riaa et andet sted og dens magnetiske udstråling er længere væk fra pick uppen. Alle Rega pick upper er MU metal afskærmede og mindre påvirkelige end andre pick upper der ikke er afskærmede.

Er det et kardinalpunk, at man kan høre en mikroskopisk brummen, i stille passager, på høj volume, 3 riller før pladeudløb, så må man afskærme selve motoren. Vi anser det minimale brum som en meget lille pris ifht. at lave en lang rem mellem en fritstående motor og tallerkenen og deraf tab af præcision.

Den oftest forekommende årsag til brum er, at man stiller forstærkere, riaa dele eller cd afspillere lige under pladespilleren, hvor de "stråler" lige op i pick uppen, der er brummet ganske hørbart og man kan med fordel pusle lidt med placeringen af apparaterne.

Venligst
Bent



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
MadsHaas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 21 April 2016 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej Bent. Tak for dit fyldige og informative svar. Men i mit tilfælde handler det med sikkerhed ikke om indstråling fra sekundære magnetfelter. Intet under eller ved siden af, og brummen stiger kun når PU nærmer sig pladespillerens center. Jeg har tidligere opgraderet på kablerne fra Riga til pre, og det hjalp noget, men den brum lød anderledes. Og i mit tilfælde finder jeg brummen fra pladespilleren forstyrende, og bestemt ikke "mikroskopisk", og hørbar en del før udløb af spiltiden på vinylen. Om det er mig der er overfølsom, eller jeg blot er uheldig med mit eksemplar, ved jeg ikke. Har du en mere præcis beskrivelse af hvordan jeg kan få skærmet motoren? Jeg er super glad for mit pladespiller set-up, og vil rigtig gerne ha fjernet dette irritationspunkt.
På forhånd tak.
Til top Vis MadsHaas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsHaas
 
cocochanel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2015
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 21 April 2016 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Man kan helt eleminer brum ved at montere et dc motor kit a la Origin Live, men det er selvfølgelig ketteri og bør straffes med døden (i Rega regi, ikk' Bent), men det har ligeledes den positive effekt at lyden bliver så meget bedre fra selv en Rega.
Til top Vis cocochanel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cocochanel
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 22 April 2016 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Det er da en konstruktionsfejl som vil noget..
Det har jeg aldrig oplevet fra andre pladespillere..

Jeg følger lige med her.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
MadsHaas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 22 April 2016 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Jeg spekulerede på om det der opfanger brummet sikkert er tilledningerne, nu hvor pu er laver af my-metal? Vil det hjælpe med noget sølvpapir
omkring de enkelte ledninger helt ude ved pu?
Til top Vis MadsHaas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsHaas
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 22 April 2016 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

hej MadsHaas.

Kommer der brum, hvis bare du fører armen ind mod centrum?
Så har det måske noget med armwirene at gøre.
(jeg har ikke noget specielt kenskab til Regaarme, så det`bare et skud)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 April 2016 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Havde Regas pladespillere nu haft en tallerken af metal og ikke glas, havde isolationen været en del bedre overfor elektrisk støj fra motoren.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 22 April 2016 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Kan ikke helt huske om jeg havde problemet med min tidligere RP6/Exact kombination.

Min nuværende SL1210/2M Bronze opsætning er dødstille, selv ved max volumen.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 22 April 2016 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Rega har altid haft ry for at være en dårlig kombination med Grado fordi disse er mere følsomme end normalt overfor den "løsning" Rega har
valgt. Det virker som en fejlkonstruktion, gode intentioner eller ej... Medlyd skriver at Rega pickup'er er afskærmet - hvorfor i alverden har
man da ikke sørget for at afskærme motoren? Problem solved.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
MadsHaas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 22 April 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej MadsHaas.

Kommer der brum, hvis bare du fører armen ind mod centrum?
Så har det måske noget med armwirene at gøre.
(jeg har ikke noget specielt kenskab til Regaarme, så det`bare et skud)


Ja, jo tættere armen/pu kommer på centrum, jo højere bliver brummen.
Til top Vis MadsHaas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsHaas
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 April 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Motoren sidder jo tæt på lejet og som jeg skrev lidt tilbage, så er det jo ikke så godt at den har glas tallerken, da denne jo ikke skærmer pickuppen fra motoren.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 23 April 2016 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Rega RP6 med Exact pu og har aldrig bidt mærke i det problem men synes den er meget følsom over for gamle slidt pladder der fanger
den alle unoderne op

min pladespiller står solidt på en hjemmebyggeet bænk men over min Primare A32 effekt heller ikke det giver problem
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 29 April 2016 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Min RP6 laver også mere "støj/brum" omkring de inderste riller (eller når jeg bevæger armen mod centrum), men det er nu på ingen måde noget der generer mig. Overhovedet. Til gengæld er jeg superlykkelig over den lyd den kan frembringe med sin Exact PU :)
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 29 April 2016 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:
Jeg har en Rega RP6 med Exact pu og har aldrig bidt mærke i det problem men synes den er meget følsom over for gamle slidt pladder der fanger
den alle unoderne op

Nu behandler jeg selvfølgelig ;) alle mine plader (brugte som selvkøbte) ufattelig godt (lissom' alle i andre), og synes min RP6 klarer opgaven at spille skiver fra selv 60'erne og 70'erne med minimal støj rigtig flot. Mange gange bedre end min tidligere plov (Denon DP 67L)...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 29 April 2016 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over denne youtube video for nogen tid siden. Jeg ved ikke om den har relevans for jeres problem. Tag et kig og se om I kan bruge det til noget.

https://www.youtube.com/watch?v=CAY2rRsqHLE

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 29 April 2016 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:


min pladespiller står solidt på en hjemmebyggeet bænk


En Rega pladespiller spiller bedst hvis den står på let materiale allerbedst Rega's egen pladespillerhylde
Hvis denne ikke er en mulighed men spillen skal stå på et solidt møbel:

--- kan man prøve et letvægts smørrebrædt kr 79 fra Ikea, ikke den store waf men giv den 4 dutter eller spikes og sørg for level i water, den billigste upgrade måske
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes