Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Alder og hørelsen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
loca
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 02 Maj 2016 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
En ret interessant drøftelse

Jeg tænker, at det er mindst lige så vigtigt - hvis ikke vigtigere - at vide, hvad man skal lytte efter.

Tænk på alle de aldrende dirigenter (og musikere), der utvivlsomt render rundt med massive høretab, men til gengæld kan høre selv minimale afvigelser i fx tempi eller om en ud af orkesterets mange violiner er en smule ustemt.

At lytte til musik over et (godt) hi-fi-anlæg handler i mine øren (hæhæ) om meget andet end frekvensområde ...

PS. Jeg aner i øvrigt ikke, hvordan det står til med min hørelse på nuværende tidspunkt. Som barn kunne jeg høre op til 30.000 Hz - jeg husker sundhedsplejerskens forundring - men der er nok med tiden kappet i hvert fald 15.000 Hz af.

PPS. Jeg kan bifalde Vallas erfaringer med at fjerne højfrekvenser. Af samme grund supplerer jeg mine højttalere med et sæt superdiskanter, der går til 100.000 Hz (hævder producenten!). Mit gæt er, at bortskæring af høje frekvenser påvirker vores opfattelse af overtoner (der rækker væsentligt ud over det hørbare område). Overtoner er netop det, der gør os i stand til at skelne forskellige musikinstrumenter fra hinanden. Set i det perspektiv er det interessant at konstatere, at cd'er ikke indeholder frekvenser over 20.000 Hz - det må være det, der gør cd-mediet til så livløst et medie at lytte til


De fleste audiometre går op til 20.000 Hz og ved den frekvens spiller audiometeret ikke særligt højt. Så jeg tvivler lidt på den sundhedsplejerske der har målt din hørelse ved 30.000 Hz. Det kan være at det er sundhedsplejersken der måske ikke helt forstod audiometeret.

Man skal lige huske at høretab er ulineært. Så når en person har et høretab på 40 dB HL, så bliver den mere og mere normal og måske ved 100 dB SPL har personen et meget lille eller slet ikke noget høretab. Derfor kan man ikke bare med en equalizer skrue op for diskanten, og håbe at alt bliver godt igen. Et høreapparat er netop indstillet med gain der varierer hen over input og ved høje input forstærker høreapparatet slet ikke.
Mmh Loc
Til top Vis loca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af loca
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 03 Maj 2016 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Jeg er helt enig i, at dårlig lyd ved livemusik er reglen snarere end undtagelsen. Det er få gange, hvor jeg føler at lyden er lige i skabet. En af dem var da Roger Waters var i Odense - WOW WOW. Lydsiden til side, så er oplevelsen af live lyd, selvsagt noget HELT andet end når man sidder og lytter derhjemme. Det er sku fedt når man kan mærke lyden fysisk - Det kan stort set ingen hjemmeanlæg præstere. Iøvrigt bruger jeg ALTID de gule skumpropper (de eneste der IMO dæmper nok), når jeg er til koncert, såvel andre steder hvor der er høj musik/støj. Og jeg propper dem så langt ind i øret som muligt. Jeg kan fint leve med at miste nuancer osv - Jeg forstår ikke, at folk kan holde ud at være til livekoncert uden beskyttelse for ørene. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft hylen for ørene efter høj musik. Naturligvis er det ikke godt for øret, men mon ikke fordelen (oplevelsen) opvejer ulemperne, det synes jeg :-) Helt sikkert, branchen for høreapparater, går en lys fremtid i møde. Det sagt, har jeg oplevet steder, hvor lyden er så høj, at det er ubehageligt selv med ørepropper i - Her er det bare om at komme væk, før det er for sent => ødelagt øre. Måske det er ved at være for OT, men jeg har hørt, at øret, efter en hård belastning, har brug for relativt meget ro, før man bør udsætte det for kraftige påvirkninger igen....


Ja, det er rigtigt at ørerne skal restituere sig efter højt lydtryk.

Der er slet ingen mening med de konstant høje lydtryk, som man udsættes for ved "moderne" højttalerforstærket musik. Øret er nemlig således indrettet, at det beskytter sig ved at "skrue ned" (midlertidig hørenedsættelse), og så mister man al nuanceringsevne. Hvis det varer for længe, bliver det til en permanent hørenedsættelse.

Det er derfor at rigtig akustisk musik bruger pauser og dynamik som en del af musikken.

Nogle (mange) tror, at høj musik er dynamisk, men jeg har været til koncert, hvor jeg kunne se trommeslageren slå på trommerne, men jeg kunne ikke høre det i det konstant høje forvrængede lydtryk fra højttalerne. Dynamikområdet var kun få dB og øret havde "skruet ned" så alle detaljer
druknede.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 03 Maj 2016 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

loca skrev:
De fleste audiometre går op til 20.000 Hz og ved den frekvens spiller audiometeret ikke særligt højt. Så jeg tvivler lidt på den sundhedsplejerske der har målt din hørelse ved 30.000 Hz. Det kan være at det er sundhedsplejersken der måske ikke helt forstod audiometeret.

Det kan sagtens tænkes, men jeg kan ikke rigtig spørge hende ... det er trods alt ca. 40 år siden

Og det er da altid noget, at du tvivler på sundhedsplejersken og ikke på mig
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 23 Maj 2016 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
En ret interessant drøftelse

PPS. Jeg kan bifalde Vallas erfaringer med at fjerne højfrekvenser. Af samme grund supplerer jeg mine højttalere med et sæt superdiskanter, der går til 100.000 Hz (hævder producenten!). Mit gæt er, at bortskæring af høje frekvenser påvirker vores opfattelse af overtoner (der rækker væsentligt ud over det hørbare område). Overtoner er netop det, der gør os i stand til at skelne forskellige musikinstrumenter fra hinanden. Set i det perspektiv er det interessant at konstatere, at cd'er ikke indeholder frekvenser over 20.000 Hz - det må være det, der gør cd-mediet til så livløst et medie at lytte til


Analogueman > Jeg er nysgerrig efter at have læst dit indlæg igen. Hvis dit anlæg kan gengive 100kHz lyd, hvilket kildemateriale putter du så ind i det, for at få det ud?

Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Maj 2016 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål?

Jeg benytter er sæt LCY-100K bånddiskanter til at supplere mine højttalere. Mit kildemateriale er lp ... og intet andet. Mit hjem er cd-fri zone

Og det er ikke alle lp'er, hvor virkningen med eller uden superdiskanter er lige stor. Jeg må dog tilstå, at jeg ikke har prøvet effekten af at have dem
tilsluttet eller ikke-tilsluttet på alle mine lp'er. Dertil er min lp-samling blevet lidt for stor, og jeg har desuden nået et punkt i mit hi-fi-liv, hvor jeg ikke
rigtig gider al den eksperimenteren, men hellere vil bruge tiden på at lytte til musik.

Så lad mig sige det sådan: Jeg foretrækker at have min superdiskanter sluttet til - de gør i hvert fald ikke noget negativt for musikoplevelsen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 23 Maj 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Tak, jeg kunne bare ikke rigtig forstå hvad kilden op til så høje frekvenser kunne være.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Aner jeg lidt drilleri, nozendk? Men producenten af Analogueman's superdiskanter kan jo godt være i stand til at måle, at de rækker til 100 kHz, uden at diskanterne i praksis nogensinde hos brugerne får lejlighed til at teste sig selv til den grænse. Én ting er den digitale afskæring, men det analoge har også en begrænsning (ved afspilning), og mikrofoner har forskellig kvalitet og max-evne. Er alt det med overtoner mv så stadig en afgørende diskussion i denne sammenhæng? "Overtoner er netop det, der gør os i stand til at skelne forskellige musikinstrumenter fra hinanden." Ja, klart nok, hvis instrumenterne og vi er i samme lokale, men har det lige så afgørende betydning ved lytning af fx en LP-plade? Jeg ved kun én ting: jeg ved det ikke. Men faktisk leder det vel frem til, at Boman's holdning til ikke at lytte til højttalere slet ikke er så verdensfjern endda. Skulle vi unde os selv nogle flere livekoncerter uden højttalerforstærkning? Dog, helt at skrotte højttalere i enhver afskygning er lidt for meget afskæring og begrænsning. Men det kunne være sjovt at se festivalfolkets reaktioner, hvis de kommer og opdager, at Roskilde Festival er totalt renset for højttalere .....

- fra Ringsted Radiomuseum -

 

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Det er et følsomt emne, og jeg ønsker bestemt ikke at fornærme nogen, så jeg prøvede at finde ud af, hvilke lydkilder, der bliver betragtet som CD'en overlegne. Personligt tror jeg, at mange mennesker finder lyden af LP'er behagelig, men at det er en smagssag. Så kunne det jo være spændende at se på, hvordan LP lyden er forskellig fra f.eks. CD lyden. Her har analogueman så valgt at fokusere på, at det teoretisk faktisk er muligt at få højere frekvenser ud af en LP end af en CD. En anden grund kunne være, at nye CD'er med især popmusik bevidst er redigeret til at lyde "forfærdeligt", dvs meget komprimeret, for at blive spillet mere i radioen, mens nogle af disse tricks rent fysisk ikke kan lade sig gøre på en LP.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Musikken i dag er som regel "skrædersyet" til præcis det medie som "folk" bruger mest... desværre Jeg har tit oplevet nye moderne optagelser som lød ganske glimrende i min iPhone ..... når jeg så kom hjem og ville høre den samme musik på anlægget så blev jeg ganske skuffet ! .... et godt eksembel er den sidste Adele ...... jeg købte den sågar på cd fordi jeg troede, at så ville kvaliteten blive bedre end det jeg havde streamet ..... MEN NEJ ...... same sh*t ! En RIGTIG KEDELIG udvikling !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle gamle test-vinyler (jeg husker ikke om de var fra Ortofon eller JBL) stående et eller andet sted.
Her er noget musik som bliver afspillet henholdsvis "beskåret" og ikke "beskåret" over 40000hz.
Forskellen var til at høre, den forplantede sig dybt ned til nedre diskant/ øvre mellemtoneområde område.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hvis der er forskel på lyden fra en LP (eller andet), når de højere frekvenser er med, men når de frekvenser samtidig ikke kan høres direkte, så må forklaringen være, at de høje frekvenser bliver blandet ned i det hørbare område. Men det betyder, så vidt jeg kan regne ud, også, at forskelligt afspille-udstyr vil lyde forskelligt i den situation. En perfekt gengivelse vil så netop ikke være påvirket af tilstedeværelsen af høje frekvenser; de vil blot blive afspillet og være uhørlige for andre end flagermus. Hvorimod en gengivelse, hvor de høje frekvenser forstyrrer signalet, (tænk på FM modulation eller stødtoner) vil være der, hvor man kan høre forskel. Så måske bevirker disse høje frekvenser at der er mere klang i diskanten, men at denne klang - selv om nogen vil sætte pris på, at den er der - faktisk ikke er den "korrekte" lyd.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Det har nok også lidt at gøre med, at udstyr og hørelsen selv laver overtoner ud fra de overtoner, der fysisk er på pladen. Disse kan jo være langt over de 20khz.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Spændende diskussion

Jeg tror (tror) at lyd fra musik er rigtig meget andet end lige høje frekvenser.

Attack, dynamik, mikrodynamik, headroom, kød og blod og meget mere.

JHeg tror faktisk at de højere frekvenser ikke er så betydningsfulde som man kunne tro.
Selvfølgelig har de betydning, måske enda stor.
Men musik er så meget mere end det.

Rørforstærkere af den gode slags kan forvrænge måske en halv procent, hvor transistorforstærkere er nede på brøkdele af en tusindedel.
Alligevel lyder rørforstærkeren bedre.
Og jeg mener de rørforstærkere som spiller en vbeldefineret stram bas, en uovertruffen mellemtone og en nuanceret og fysisk diskant, og aqlt
sammen fuldstændigt sammenhængende.

Målinger siger én ting, ørerne noget andet.
Hvorfor?
Jeg ved det ikke.
I mine ører er det bare sådan.
Musik med kød og blod.

Og uendeligt meget andet spiller ind..

Så for mig er det svært at sige hvad min aftagende hørelse har betydet...


Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Tak for at du lige fik tråden tilbage til emnet "alder" :-) det med frekvenserne er der sikkert andre tråde om.

Måske spiller det også en rolle, at man er vokset op med en bestemt lyd? Er der nogen herinde, der har prøvet at optage en LP gennem et godt lydkort, brænde resultatet på en CD, og afspille det igen?


Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Nozendk – alder, opvækst og tidlige musikalske referencer er elementer i den musikalsk smag. Den foretrukne ”sound” og forandringer af det fysisk hørbare frekvensområde og en deraf lang række afledte omstændigheder danner over tid grundlaget for oplevelsen af musikanlæggenes præstationer.

Det er jo ikke ukendt at mennesker afgrænser deres musikalske univers. Et univers som er dannet på baggrund af følelsesrelateret valg af musik. Sammenkædning af musikken til oplevelsen og billedet på nethinden af den første forelskelse som et eksempel. Livets soundtrack. Begejstringen over en lydmæssig skelsættende demonstration af et lydanlæg som et andet eksempel. Referencer for senere valg og vurderinger.

Jagten på retro, hvad enten det gælder elektronisk udstyr eller musik, er en tydelig bekræftelse, men samtidig skal man være på jagt efter nye musikalske indtryk gennem hele livet. Daglig og hele tiden. Uanset om man kan høre 20kHz eller ej. Det handler om at være bredest mulig genremæssig musikalsk favnende.

Til spørgsmålet om optagelse af LP overført til CD? Ja, om jeg har! Jeg har gennem det meste af et halvt års rekreationstid efter et kompliceret benbrud overført LP'er og musik fra cassettebåndoptagelser og spolebånd til i omegnen af 80 CD'er.

Men hvor er sammenhængen med trådens emne?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Omkring forvrængning fra rør kontra transistor, så er rørenes forvrængning harmonisk og transistores er disharmonisk. Tænk på et Hammond orgel og tilhørende Leslie.
De er bygget både med rør og transistor.
Det sidstnævnte er ikke på ønskelisten ved musikere.

Og her handler det i høj grad om at få det til at forvrænge meget.

Det kan stadig høres selvom man er oppe i årene.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Kaj > Det var endnu et sidespor der ikke havde med alder at gøre, beklager :-) Jeg blev bare lidt grebet af de forrige indlæg og kom til at overveje, hvad LP entusiaster så mon ville synes om lyden af sådan en CD.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk
 
FrankZ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 20 Juni 2016 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg nærmer mig de 60, og det kan ind imellem knibe med at høre hvad ægtefællen fortæller. Min ørelæge har beroliget mig og sagt at fænomenet kaldes " koneøre". Han kunne dog for et par år siden konstantere, at jeg hører op til omkring 15kHz, med et mindre tab omkring 9000 hz på det ene øre.

Samtidig med undersøgelsen fik jeg fjernet ørevoks fra trommehinden med en form for pindset (av av). Nå, men det var som om øret lige blev kalibreret og jeg fik en fornemmelse som havde jeg købt et nyt kabel. Jeg bildte mig ihvertilfælde ind at musikken lød bedre nu.

Jeg lever med de lyttemæssige mangler og nyder de frekvenser apparaterne yder og som jeg stadig formåer at opfange. Jeg behøver så ikke at jagte de detaljer der ligger uden for mit hørebare område. Det er rart at vide at de er der og har indflydelse på den musikgengivelse, der trods alt trænger ind gennem øregangen til høreorganet.

Så længe musikken rører mig, kan jeg leve med at jeg ikke får det hele med. Jeg har dog ikke tænkt at nedgradere i takt med at min hørelse bliver ringere og jeg alligevel ikke får det totale udbytte af musikken mere. Min svigerfar lyttede dagligt til klassisk musik indtil han døde som 93 årig. Der var på dette tidspunkt ikke så meget hørelse tilbage (høreapparat var udelukket), men han nød musikken meget trods alt

Venlig hilsen 
FrankZ

Til top Vis FrankZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FrankZ
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 20 Juni 2016 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

*....ded jo li' før, at MP3 filer lyder bedre med alderen......*

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 Juni 2016 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Det er s´gu en svær en, den dér.
Er stadig "kun" 62.
Kørte et sweep for ikke så længe siden. Mellem 16 ¤ 17 KHz dør den. Vel ikke noget at sige til, når man har fået "tudet ørerne fulde" af 15.625 Hz i rigtigt mange år.
Nu kommer så den sjove.
Spilles der en HiRez fil, og man filtrerer skarpt ved 20KHx, 40KHz og slet ikke, er der tydeligt større og luftigere lydbillede uden filtrering. Dette skabes altså af frekvenser, man ikke kan høre........
Hmmmmmm.
Underligt nok, gælder det også på LP. Har prøvet med 48dB afskæring ved 20KHz og uden. Måske jeg bilder mig noget ind, men det virker s´gu som om, det hele er større og bedre uden afskæring, også selvom det påståes, at vinyl "kun" går til 15KHz. A´tror ett´på´et

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes