Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 21:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Effekttrin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1538
Sendt: 04 Maj 2016 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Sony STR-DA2400ES receiver og tænker på at købe en Rotel RB-850 effekt.

Men vil en så lille effekt give en hørbar forskel?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 04 Maj 2016 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Sikkert.....lille, anderledes, men du får ikke mere effekt ud af den 25 år gamle ting?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 04 Maj 2016 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:
Jeg har en Sony STR-DA2400ES receiver og tænker på at købe en Rotel RB-850 effekt. Men vil en så lille effekt give en hørbar forskel?

Du har en Sony ES forstærker/reciever på 100W. Så vidt det for mig er muligt at konstatere halverer du udgangseffekten ved at tilslutte den anførte . Det må du forklare mig (og måske andre) din hensigt med. Det virker ikke logisk i det mindste.

Hvad ønsker du at opnå med dit forslag?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1538
Sendt: 04 Maj 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Tænkte om ikke Cambrigden er mere strømstærk?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 148
Sendt: 05 Maj 2016 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Du har en Sony ES forstærker/reciever på 100W.


Ahhh.... skal vi ikke sige 1x100W eller 5/7x10W

Kaj. skrev:
Så vidt det for mig er muligt at konstatere halverer du udgangseffekten ved at tilslutte den anførte . Det må du forklare mig (og måske andre) din hensigt med. Det virker ikke logisk i det mindste.


Udgangs effekt fortæller ikke noget om forstærkerens evne til at trække højtalerne, løse effektforstærker er altid bedre end en trafo og to lytter til at trække syv kanaler i en kasse.



Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Maj 2016 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Rotelen er helt klar bedre bygget, og kan spille i svære belastninger. Hvis dine højttalere er svære at drive, vil du sikkert opleve en forbedring.

Men, umiddelbart leverer sony'en kun 150 mv på udgangene, hvilket ikke er nok til Rotel'en, da den skal have 1,5 volt for fuld udstyring.
Subwooferudgangen er til gengæld på 2 volt, så det vil passe fint til den Rotel.

Sony opgiver desuden lidt forskellige watt, blandt andet 85 watt i stereo 8 ohm. Andre steder 100 watt og ikke meget mere i 4 ohm = 110 watt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2762
Sendt: 05 Maj 2016 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Tak for korrektionen af mit indlæg. Jeg skrev min kommentar på baggrund af producenternes opgivne data og oplysningen om at køre i stereo-mode.

Nu har jeg hentet diverse diagrammer og sammenlignet. Jo, det vil være en overdrivelse at kalde Sony'en strømstærk Den er ude af stand til at drive alle kanaler med fuld effekt samtidig, men 2x 100W/8 ohm/stereo er indenfor rækkevidde.

Rotel'en opererer med dobbelt transformator og næsten lige så høj forsyningsspænding, som Sony'en, hvilket får den betydning at den reelle udgangseffekt ikke er 2x50W men ligger i omegnen af 2x85W/8ohm. Samtidig har Rotel'en en transistorbestykning, som alt andet lige fordobler evnen til at afgive strøm sammenlignet med data på Sony'ens Sanken darlingtontransistor bestykkede udgangstrin. Sony'en konstruktion trækker nedad i effekt og total ydelse i takt med belastningen, hvor Rotel'en trækker den modsatte vej. OP!

Jeg bøjer mig i en genopfrisket erkendelse af at fabrikanternes opgivne effektdata i salgsmaterialet sjældent kan læses som brugbar udvælgelseskriterie. Jeg lænede mig mageligt op ad tilliden til SONY og ES og snublede.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1538
Sendt: 05 Maj 2016 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Måske jeg blot skulle finde en alm stereo forstærker, altså en integreret?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes