Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 13:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: 8audio kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Og hvad sker der, hvis indgangsimpedansen i stedet er 47kOhm istedet for de 20kOhm?
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Dit setup bliver mere følsomt for kablets filtereffekt...

Men den med faktor 10-20 holder ikke helt i praksis. Til 100 ohm ud ville jeg vælge 100k ohm ind, til 3-400 ohm ud, 47k ohm ind og til 600-1000 ohm ud, 20k ind... osv.

Som rettesnor kan ma sige jo højere værdien er på udg.impedansen, jo lavere skal indg.imp. være, og omvendt.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da bekræfte, at der er noget rigtigt i Mikkels betragtninger.

Jeg har et Linn LK1/LK280 forstærkersæt - og her er udgangsimpedancen på forforstærkeren 2 kOhm og indgangsimpedansen på
effektforstærkeren 5 kOhm. Så er vi nede på et forhold på 1:2,5.
Det skal så tilføjes, at signaloverførslen er balanceret via XLR stik og kabler fra Linn.


__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Tak Mikkel
Så tror jeg den sev ind.
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

jeg forstår det stadig ikke helt??
Er der en der kan holde mig i hånden igennem en pædagogisk forklaring.
Har lige undersøgt at min Audio Aero cd afspiller/forforstærker har 100 ohm i output
den sidder til min Unison Research pre som har et indput på 47 Kohm, som så sidder til min pass labs XA 30,5 effekt som har et indput på 30 / 20 Kohm.. hva det så end betyder?
i alt dette virvar er der også en NLE riaa som jeg ikke kan huske hvilken indstilling jeg har sat til, iforhold til min PU.. eller har den også et fast output?
kan man på output og indput se om nogle produkter er mere optimale "makkere" end andre?


__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

min pre har så et output på 100 ohm..glemte jeg at skrive..

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Det, der ødelægger hobbyen, er alt det teoretiske kvababbelse omkring impedanser. Mikkel har helt ret i hans guidelines, men come on boys.
Der er ingen hverken pre eller effekt, der går i stykker ved impedans-mismatch.
Sæt de kabller på, der i dine ører lyder bedst, og glem så alt om teori (der alligevel sjældent holder helt i praksis), og nyd så, at du har et anlæg, der spiller på den måde DU kan li´ det

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Men det spiller ikke på den måde jeg kan li det!

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej Søren!

Teoretisk set, så bør både dín CD afspiller og forforstærker "kigge ind" i en modstand på 100k ohm i næste apparat. Det betyder - teoretisk set - at hverken CD, forforst. eller effekt er impedansmatchet til hinanden. CD'en burde have en udg.impedans på 3-400 ohm for at matche din forforstærkers indg.impedans. Og ligeledes burde dit effekttrin have en indg.impedans på 100k ohm for, at matche din forforstærkers udg.impedans.

Men som Boydk skriver, så må man også praktisk prøve sig frem. Tingene kan sagtens spille sammen, men er bare mere følsomme over for signalkablernes indvirkning. Og derfor kan man skifte kabler mange gange før, man finder det rigtige.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2777
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

Det allernemmeste er at lade alle blive i deres egen overbevisning om hvorfor der "er forskel på kabler". Leg og eksperimenter fremover som hidtil.

Til de ubetydeligt få som søger en forklaring - og de er kun ganske få - jeg som den eneste måske har jeg et gran af en forklaring. Janteloven forbyder mig de store armbevægelser.

Ind og udgangsimpedanser er UDEN betydning HVIS der i kredsløbet - kablet inklusive - ikke indgår frekvensafhængige værdier. Der kan allerhøjest blive tale om niveauforskel. Kredsløbet nedenfor illustrerer denne "ideelle verden". De i databladene opgivne data. Kablet er blot en ledning. En fantastisk perfekt ledning! "Bedre end alle andre" fortælles det. Er kablerne befriet for parasitiske elektriske værdier (jeg har endnu ikke set det første eksempel) vil der IKKE være klangmæssig forandring eller forskel på dem.   



Virkeligheden vi møder er derimod en helt anden. Apparater og kabler indeholder langt mere omfattende problemstillinger. Apparaternes konstruktører og deres forskellige syn på "hvordan kagen skal skæres". Imellem disse placerer kabelproducenter sig med deres umulige opgave, at tilpasse deres kabler til elektronikproducenternes utallige individuelle standarder. Diagrammet illustrerer hvor mange frekvensafhængige elektriske værdier der er i spil, når man sammenkobler blot to apparater. Og er man overbevist om at et kabel blot er en ledning og at ind- og udgangsimpedanser er frekvens-UAFHÆNGIG, bør man blade tilbage i lærebogen. Eller lægge den til side og lege sig frem til det man synes godt om i øjeblikket.

Det er måske også sjovere at invitere interesserede hjem "for at se mine nye kabler".



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Dit setup bliver mere følsomt for kablets filtereffekt...

Men den med faktor 10-20 holder ikke helt i praksis. Til 100 ohm ud ville jeg vælge 100k ohm ind, til 3-400 ohm ud, 47k ohm ind og til 600-1000 ohm ud, 20k ind... osv.

Som rettesnor kan ma sige jo højere værdien er på udg.impedansen, jo lavere skal indg.imp. være, og omvendt.



Hvis man følger din "vejledning" får man en afrulning i bunden (altså i bassen).

Jeg kan, som konkret eksempel, nævne at jeg har en rørdac som har en udgangsimpedans på ca. 1500 Ohm. Hvis denne dac bliver tilsluttet en forforstærker med en indgangsimpedans på f.eks 20 kOhm bliver resultatet en kraftig afrulning i bassen. Hvis man tilslutter samme dac til en forforstærker med en indgangsimpedans på 100 kOhm er der ingen problemer.

En forforstærker bør generelt gerne have en høj indgangsimpedans, da den derved kan håndtere de allerfleste kilder uanset om de måtte have en høj eller lav udgangsimpedans.

Note: Min forforstærker har en LAV udgangsimpedans (under 6 Ohm) derved kan den tilsluttes stort set alle effekttrin, uanset om disse måtte have en høj eller lav indgansimpedans....

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2777
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Nilau skriver: "Jeg har en rørdac som har en udgangsimpedans på ca. 1500 Ohm. Hvis denne dac bliver tilsluttet en
forforstærker med en indgangsimpedans på f.eks 20 kOhm bliver resultatet en kraftig afrulning i bassen. Hvis man tilslutter samme dac til en forforstærker med en indgangsimpedans på 100 kOhm er der ingen problemer.
------------
En udgangsimpedans på 1500 ohm, ja, men ved hvilken frekvens? Hvis udgangsimpedansen var 1500 ohm fra DC til Frekvens(uendelig) vil en belastningsimpedans på 20kohm ikke give anledning til ændret frekvensgang!

Din forklaring er et godt eksempel på forklaringen om frekvensafhængige komponentværdiers indflydelse på resultatet af sammenkobling af to apparater. I dit tilfælde med svagere bas ved 20kohm belastning, giver kablet intet bidrag til dette. Til tvivlerne heraf er det endelige svar: Nej.

Kigger man på det barberede diagram, er DAC'ens udgangsimpedans på 1500 Ohm kun korrekt fra den frekvens og opad hvor kondensatorens og kredsløbets samlede serieimpedans er (tilnærmet) NUL ohm. Kondensatoren og rørkredsløbet udgør sammen med belastningsmodstanden på de 20kohm i dit eksempel, et højpasfilter. Ri og Cs bestemmer afskæringsfrekvensen hvorfra signalets styrke falder med 6dB/oktav. Jo højere Ri værdien er, jo lavere frekvenser lader kredsløbet passere. Jeg vil tillade mig at bruge eksemplet som understregning af min forklaring om konstruktørernes mange måder "at skære kagen på". Den udprægede mangel på en fælles standard.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2777
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Præcision:
Kigger man på det barberede diagram, er DAC'ens udgangsimpedans på 1500 Ohm kun korrekt fra den frekvens og opad hvor kondensatoren, modstanden og DAC'ens interne kredsløbets samlede serieimpedans er 1500 ohm.

Og her stopper jeg i denne tråd.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå, at man opretter en tråd med emnet impedanstilpasning og flytter indlæg fra denne tråd derover, hvis det kan lade sig gøre.
Og derefter laver et link i denne tråd til den nye tråd.
Jeg har næsten glemt, hvad jeg spurgte om
Dette indlæg må gerne slettes efterfølgende.
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Præcision:
Kigger man på det barberede diagram, er DAC'ens udgangsimpedans på 1500 Ohm kun korrekt fra den frekvens og opad hvor kondensatoren, modstanden og DAC'ens interne kredsløbets samlede serieimpedans er 1500 ohm.

Og her stopper jeg i denne tråd.

Tak for dit input til Nilau's "vrøvl"

Og på trådstarters opfordring stopper al snak om impedans i denne tråd!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Undskyld Mikkel, men da jeg ikke lige kan se, at der er oprettet en ny tråd, må jeg lige ha´ det sidste input (sker aldrig mere) omkrin "Nilaus vrøvl", som ikke er helt vrøvl alligevel.
En dac med en rørudgang har en udgangsimpedans alt efter, hvilket princip der er brugt. Nu beskriver han en ud-impedans på 1,5 Kohm. Den er forsynet med et par udgangskondensatorer, typisk i størrelsesordnen 1-2,2uF. Det er ikke noiget problem, hvis den kigger ind i en indgangsimpedans på 100Kohm, men hvis den skal 2snakke" med 10-20 Kohm, ahr Nilau ret i bastab. Man kan så skifte udgangskondensatorerne til en større værdi (gider ikke lige at regne på detr) men til f.eks. 22-47uF, så vil den nedre grænsefrekvens komme under dt hørbare område.......
Så helt vrøvl var det ikke

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 Maj 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Så er den vel fejlkonstrueret, hvis impedansen påvirker frekvensområdet?

(Næste indlæg om impedans slettes! Debatten om dette kan fortsættes her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103966& PN=1&TPN=1)



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 28 Maj 2016 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
8audio kablet har nu kørt en uge og jeg er ovenud tilfreds
Mere siger jeg ikke.
Tak til alle der hjalp

Hvis der er nogen herinde, der har et ekstra sæt, de vil af med, så smid en PB.
Så vender jeg tilbage snarest muligt.
Mvh. Ruggård
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Lige et sidste spørgsmål om handel med 8audio.
Det er angående betalingsform.
Hvilken betaligsform giver den bedste sikkerhed for forbrugeren, såfremt varer ikke modtages, med hensyn til tilbageførsel af betalingsbeløb.
PayPal eller Visa?
På forhånd tak
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 01 Juni 2016 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Ruggård skrev:
Lige et sidste spørgsmål om handel med 8audio.
Det er angående betalingsform.
Hvilken betaligsform giver den bedste sikkerhed for forbrugeren, såfremt varer ikke modtages, med hensyn til tilbageførsel af betalingsbeløb.
PayPal eller Visa?
På forhånd tak


Paypal er klart det mest sikre for køber

Forvent 3-4 ugers leveringstid fra Hong Kong, bliver pakken taget i tolden, læg min. 14 dage til, etaten arbejder ekstremt langsomt, har prøvet det.

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes