Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 06:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Festivals anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej og pænt goddag :)

Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan jeg bygger et batteridrevet festivals anlæg. Jeg har nu selv undersøgt en del og er fundet frem til en masse som jeg gerne vil have nogle der ved lidt mere til at vurdere. Håber meget i vil hjælpe.

Da det skal tages på festival har jeg tænkt mig at køre det på 12V da det er hvad bil forstærkere bruger samt hvad bilbatterierne bruger. Jeg har fundet mig frem til en brugt forstærker af denne model:

"Sound Storm (SSL) F4.2000 R/B" http://www.sonicelectronix.com/item_20478_Sound-Storm-SSL-F4 .2000-R-B.html

Derefter har jeg også fundet et par ret voldsomme højttalere. Som jeg kan se det er både højttalerne og forstærkeren 4 ohm. Dette betyder vel at de passer sammen? Her kommer stedet hvor jeg også er lidt i tvivl. Det står på forstærkeren at den kan trække 500w RMS ved to kanaler. Betyder dette at forstærkeren og højttalerne vil passe sammen? Højttalerene jeg har fundet mig frem til har følgende specifikationer:

"Vlliodor VT-825"

Max. effekt: 700 watt
RMS effekt: 350 watt
Impedans: 4 Ohm
Enheder: 2 x15" bas, diskant/mellemtonehorn
Følsomhed: 95 dB (1 W, 1 m)
Max. lydtryk: 122 dB (1 m)
Frekvensområde: 40 Hz - 19 kHz

Model: Vlliodor VT-825
Mål HxBxD: ca. 123 x 32/49 x 43 cm
Vægt: ca. 40 Kg/stk

Udover dette mangler jeg vel bare en afspiller til at styre volumen og få noget aux ind? Jeg har fundet mig frem til en billig enhed fra t-hansen:

Så hvad siger i? Lyder det fornuftigt eller er jeg helt ude i skoven?

Venlig Hilsen Gabriel
Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Det du beskriver kan godt fungere, men har du regnet lidt på hvor stor batterikapacitet det kræver?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj,

Jeg har ikke rigtigt regnet på det. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg får en bedre levetid. Jeg har læst at der er nogle der vælger at bruge en meget mindre forstærker i et forsøg på at mindste forbruget. Er det rigtigt at ved store højttalere kræver det ikke en stor forstærker at få den samme lyd som ved små forstærkere. I så fald hvis det er muligt med de højttalere jeg har fundet at bruge
Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hovsa.. Ved ikke lige hvor resten af indlægget blev af.. I så fald hvis det er muligt med de højttalere jeg har fundet at bruge en af disse små
forstærkere:

http://canopysound.dk/da/camp-standard

http://www.disconetto.dk/shop/maxamp-20-super-94394p.html

Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Din opgave er at få den størst mulige energi fra batterierne ud til højttalerne med mindst mulig tab af effekt (varme). Derfor vil idealet for dig og alle andre, som ønsker at overgå festivalernes PA anlæg i lydstyrke at anvende en klasse D forstærker. "Digital", i daglig tale).

Udgangseffekten du ønsker, vil kræve et tilsvarende højt spændingsving ud til højttaleren. Udgangseffekten afhænger af den i samspil med højttalerimpedansen, hvor en halvering af impedansen fordobler strømstyrken. Bruger du spændingen direkte fra akkumulatoren vil du maksimal få 13-14 W sinus i 4 ohm ud af det. Ønsker du mere effekt skal du anvende en switchmode strømforsyning til at strømforsyne den valgte forstærker (den skal være lavet til den højere forsyningsspænding). Den store autoforstærker du startede med at henvise til HAR sådan en switchmode strømforsyning, men er udstyret med en klasse B forstærker som ikke udnytter energien så godt som en klasse D forstærker.

Nu er der to veje til beregning af henholdsvis batterikapacitet og udgangseffekt. Driftstiden bliver en væsentlig faktor.

Akkumulatorers kapacitet opgøres i spænding og Ah (Ah = Ampere-timer). En grov kalkulation. Tager du en 60Ah akkumulator og spiller med en udgangseffekt på 100W hvor elektronikkens effektivitet er 80% (switchmode plus klasse D) bruges der 125W. Dividerer du dette med 12V vil du trække lidt over 10 ampere fra akkumulatoren. Det giver en teoretisk (og kun teoretisk, i praksis noget mindre) driftstid på 6 timer.

Du bør bemærke at de allerfleste effekter opgivet i salgsannoncer på produkter i denne kategori er stærkt overdrevet. Det slipper man godt fra fordi ingen kontrollerer det. Kun til oplysning. For det ser jo godt ud på papiret!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Og så glemte jeg en vigtig ting mere. Brug højttalere med den størst mulig følsomhed (lavest mulig driftseffekt) så effekten omsættes til lyd i stedet for varme i højttalernes svingspoler.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Så for søren!.. Takker mange gange for hjælpen men må konstatere at forvirringen kun er blevet større. Jeg kommer her med en masse andre spørgsmål i et forsøg på at rode mig ud af forvirringen.

1. De højttalere jeg har fundet har en følsomhed på 95 dB (1w,1m). Jeg har nu læst mig frem til at det betyder at de ikke har en meget stor følsomhed. Kan det passe at jeg skal have fat i højttalere med over 98 dB (1w,1m) for at de har en stor følsomhed. Betyder de 3 dB virkelig noget eller er de højttalere jeg har fundet i virkeligheden effektive nok?

2. Det lyder ret fornuftigt at finde en mere effektiv forstærker så jeg slipper for at slæbe på så mange batterier. Så vidt jeg har fundet ud af så betyder switchmode at de 12v bliver konverteret til 24v. Passer dette eller er jeg helt blæst? Hvorfor vil det hjælpe på effektiviteten da der i mine øjne kun kommer endnu en modstand på?

3. Når man skal finde en forstærker der passer til de højttalere jeg har fundet hvad skal jeg så kigge efter? Kan forstå at det er vigtigt at både højttaleren og forstærkeren har den samme impedans (i mit tilfælde 4 ohm). Udover dette kan jeg forstå at højttaleren også har en RMS på 350 W. Hvor mange Watt skal forstærkeren kunne ved 1,2,3,4 kanaler for at intet brænder sammen?

4. Hvilken forstærker vil du selv anbefale hvis du stod med de samme højttalere som mig og ønskede et effektivt anlæg?
Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

GaGo skrev:
1. De højttalere jeg har fundet har en følsomhed på 95 dB (1w,1m). Jeg har nu læst mig frem til at det betyder at de ikke har en
meget stor følsomhed. Kan det passe at jeg skal have fat i højttalere med over 98 dB (1w,1m) for at de har en stor følsomhed. Betyder de 3 dB
virkelig noget eller er de højttalere jeg har fundet i virkeligheden effektive nok?

2. Det lyder ret fornuftigt at finde en mere effektiv forstærker så jeg slipper for at slæbe på så mange batterier. Så vidt jeg har fundet ud af så
betyder switchmode at de 12v bliver konverteret til 24v. Passer dette eller er jeg helt blæst? Hvorfor vil det hjælpe på effektiviteten da der i mine øjne
kun kommer endnu en modstand på?

3. Når man skal finde en forstærker der passer til de højttalere jeg har fundet hvad skal jeg så kigge efter? Kan forstå at det er vigtigt at både
højttaleren og forstærkeren har den samme impedans (i mit tilfælde 4 ohm). Udover dette kan jeg forstå at højttaleren også har en RMS på 350 W.
Hvor mange Watt skal forstærkeren kunne ved 1,2,3,4 kanaler for at intet brænder sammen?

4. Hvilken forstærker vil du selv anbefale hvis du stod med de samme højttalere som mig og ønskede et effektivt anlæg?


1: 3dB svarer til en effektfordobling eller halvvering om du vil og derfor ikke ganske uden betydning.
2: En switchmode forsyning kan laves til at konvertere en hvilken som helst spænding til en hvilken som helst spænding.
     Bortset fra effekttab i konstruktionen er effekten der kommer ud den samme som den der kommer ind.
3: Hvad mener du med den sidste linje i spørgsmål tre?
4: Så langt ind i projektet ønsker jeg ikke at bevæge mig. Jeg vil nøjes med at skubbe lidt i den rigtige retning.

Du har indrykket spørgsmålet under DIY og derfor er du nødt til selv at bidrage til opgaven.......
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 21 Maj 2016 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også forenkle elektronikken ved at seriekoble 8 akkumulatorer. Med midtpunktet som NUL har du plus/minus 48VDC at drive en forstærker direkte. Med en højttalerbelastning på 4 ohm har du 250W RMS til rådighed. Så mon ikke dine naboer i teltet ved siden af kan høre hvad du spiller, når de tager ørepropperne ud......   

Hvordan du får arrangeret opladning er opgaven du har foran dig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Så for søren.. De højtalere jeg havde tænkt mig at købe blev desværre solgt til en anden. Derfor er der nu en nu plan.

Der er igen valgt højttalere som er ret voldsomme. De har angiveligt 500W RMS ved en impedans på 8 ohm. Sensivtieten er på 89 +/-2 dB hvilket
ikke er helt fantastisk, men til prisen er jeg godt tilfreds.

Har undersøgt forskellige typer af forstærkere en del. Er kommet frem til at det vigtigste er at strømforbruget er i bund. Derfor har jeg valgt
nogle billige små forstærkere. Jeg har tænkt mig at købe et par stykker da jeg kan læse mig frem til at kvaliteten ikke er i top. Som jeg har
forstået det kan denne forstærker godt trække mine højttalere men der vil selvfølgelig være en del "distortion".

http://www.ebay.co.uk/itm/Lepy-Lepai-LP-2020A-Class-T-HiFi-A udio-Power-Amp-Digital-Stereo-Car-Amplifier-EU-/271837348618 ?
hash=item3f4ac4c30a:g:GloAAOSwAvJXCx3Q

Opladningen har jeg valgt at skrotte. Der er ikke rigtig nogen mulighed for at få opladt noget som helst på roskilde med mindre jeg ønsker at
betale 150kr pr. batteri opladning. Derfor har jeg fundet en skrot-handler der sælger akkumulatorer til 150-200 kr for 60Ah. Tænker at jeg hellere
vil have for mange batterier med end for få. Kan regne mig frem til at der nok er plads til 6-8 batterier alt afhængig af størrelse.

Trækvognen bliver købt i Harald Nyborg.Denne . Her bygger jeg så
en bund med plads til alle batterierne af træ.

Da telefonerne skal også oplades på roskilde. Derfor købes der en 220v">omformer så der kan oplades. Dette gøres fra et separat batteri.

Omformer og forstærker bliver placeret et "skab" for sig selv så det eneste der stikker ud til de fulde mennesker er et dejligt AUX stik.

Synes selv dette er en meget simpel og effektiv måde at gøre det på. Men jeg er selvfølgelig åben for forslag! :D
Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 28 Maj 2016 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Kort & ondt: følsomheden på de højtalere er for lav - du skal helst op 'midt i 90'erne' til dit formål. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 28 Maj 2016 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Vil det have en betydning på volumen? Eller vil det bare betyde at batterierne bliver afladt hurtigere?
Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 
GaGo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 28 Maj 2016 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Har allerede anskaffet mig højttalerne og batterierne. Forstærkeren er på vej med posten fra Tyskland. Nu må jeg bare arbejde med det
jeg har. Gik i gang med at bygge vognen til anlægget i dag. Har taget lidt billeder hvis der er nogle interesserede:

Bunden af trækvognen er blevet gjort bredere da der skulle være plads til to rækker batterier:



Testede at det hele kunne være på vognen (forstærkeren er kun til at teste hvor højt det kunne spille udenfor):



Kassen til batterierne, dog mangler der stadig en lås:



Her skal der så være to "rum". Nederst et rum til et batteri som omformeren kører på. Øverst vil forstærkeren sidde.


Som det tydeligt kan ses er træet gammelt og skadet af vand. Det vigtigste er funktionalitet ikke skønhed...
Til top Vis GaGo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GaGo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes